גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפכת הגז בתחבורה הציבורית מחכה ל"פיגוע מדומה"

האוטובוס ההיברידי הראשון הגיע השבוע לישראל, והאוטובוס החשמלי ינחת כאן באפריל ■ באגד ובדן מסרבים להתרגש מטרנד החשמול ומעדיפים לתדלק את האוטובוסים בגז, אבל המעבר לגז לא יתחולל אם האוטובוס ייכשל פעם נוספת בניסוי המדמה פיגוע התאבדות

בעוד מספר שבועות ייערך באתר ניסויים בדרום הארץ פיצוץ רגיש. לא מדובר בניסוי של מערכת נשק מתוחכמת או בטיל מתקדם, אלא באוטובוס תמים. שני אוטובוסים ליתר דיוק, האחד מצויד במערכת הנעה של גז טבעי דחוס והשני במנוע דיזל רגיל. שני האוטובוסים יפוצצו על ידי חבלני משטרת ישראל, במטרה לבדוק האם פיגוע תופת באוטובוס המונע בגז יגרום נזק רב יותר בנפש וברכוש מפיגוע זהה באוטובוס רגיל.

לתוצאות הניסוי לא תהיה אולי השפעה על מעמדה האסטרטגי של ישראל, אבל יהיו להן השלכות על תקציבי התחבורה הציבורית ועל איכות האוויר שינשמו האזרחים. אם הניסוי יצליח, תיפתח הדרך להסבת ציי האוטובוסים במדינה להנעה בגז טבעי דחוס (CNG). אם הניסוי ייכשל, נישאר כנראה עם האוטובוסים המונעים בדיזל עוד הרבה שנים.

כנס שנערך השבוע במכון הטכנולוגי בחולון עסק במעבר של התחבורה הציבורית בישראל לדלקים חלופיים. לא מדובר בפנטזיה או בתוכניות לעתיד הרחוק, אלא במהפכה הנמצאת ממש מעבר לדלת. ברחבי העולם פועלים כבר אלפי אוטובוסים המונעים במנועים חשמליים או מנועים היברידיים (המשלבים טעינה חשמלית עם מנוע דיזל). סין מובילה את השימוש באוטובוסים חשמליים וכ-20% מהאוטובוסים הנמכרים היום באירופה הם אוטובוסים היברידיים. וולוו, מיצרניות האוטובוסים הגדולות בעולם, כבר הודיעה כי תפסיק בשנה הבאה כליל את ייצורם של האוטובוסים מונעי דיזל.

האוטובוס ההיברידי הראשון בישראל כבר נמצא כאן ויושק היום בטקס חגיגי בנוכחות שר התחבורה ישראל כץ. מדובר באחד מ-6 אוטובוסים היברידיים שהוזמנו על ידי חברת דן, השותפה בפרויקט המטרונית בחיפה. ה-6 הם חלק מצי של 90 אוטובוסים רבי-קיבולת, שיתחילו בהסעת נוסעים בסביבות חודש מאי. האוטובוס החשמלי הראשון יגיע לישראל באפריל, ויועמד לרשות חברת דן למשך שנת ניסיון.

האוטובוס, שיסופק על ידי חברת כלל מוטורס, הוא מתוצרת חברת BYD הסינית, שסיפקה בשנתיים האחרונות מאות אוטובוסים עירוניים בסין, ארה"ב, הולנד, פינלנד, איטליה וגרמניה. מנכ"ל כלל מוטורס, דורון ודאי, טען בכנס כי ההשקעה באוטובוסים חשמליים עדיפה כלכלית על פני האוטובוסים המונעים בדיזל ובגז טבעי דחוס, למרות שעלותם גבוהה כפליים מעלות אוטובוס דיזל.

"עלות התחזוקה של אוטובוסים חשמליים נמוכה במיוחד בגלל שהם אינם מצוידים במנוע ובגיר", אמר ודאי "בנוסף, עלות האנרגיה של האוטובוסים החשמליים נמוכה יותר".

- בכמה?

"אם ניקח תחשיב שמביא בחשבון את העלות הכוללת של האנרגיה, מהבאר ועד הגלגל, אז העלות לקילומטר של אוטובוס חשמלי היא שליש מהעלות לקילומטר של אוטובוס דיזל".

אגד ודן לא ערוכות

באגד ובדן, חברות האוטובוסים הוותיקות והגדולות בישראל, ממהרים לצנן את הציפיות לחשמול קרוב של ציי האוטובוסים העירוניים. יוסי כהן, ראש החטיבה הטכנית באגד, אמר בכנס כי לקואופרטיב אין את היכולת המקצועית הנדרשת כדי לתחזק מערך של אוטובוסים חשמליים.

"אנחנו בקושי מצליחים למצוא אנשי מקצוע לתחזק את הצי הנוכחי שלנו", אמר כהן, "אוטובוס חשמלי מחייב אותנו להיערכות חדשה לגמרי, למשל בתחום הבטיחות וההגנה על הטכנאים מפני התחשמלות - מבחינתנו, זה עולם אחר ואנחנו ממש לא שם". גם אנשי דן שנכחו בכנס אמרו כי הם אינם יודעים "איך לאכול" את האוטובוס החשמלי. "אין סיכוי שנראה כאן אוטובוסים חשמליים או היברידיים בשנים הקרובות", אמר ל"גלובס" גורם מקצועי באחת החברות, "אנחנו נשארים עם הדיזל".

דבריהם של אנשי אגד ודן זוכים לגיבוי נלהב מצד רוברט שטיימר, נציג חברת מאן, ספקית האוטובוסים העיקרית של שתי החברות. מאן אינה מייצרת אוטובוסים חשמליים משום שלדברי שטיימר, המצבר החשמלי שלהם עדיין אינו יעיל מספיק. "המצברים שקיימים היום בשוק הם מאוד יקרים ומאוד כבדים. המשקל של מצבר חשמלי מגיע היום ל-3 טון ויותר, כך שבמקום להסיע נוסעים, האוטובוס החשמלי מסיע בעיקר מצבר".

לצד טכנולוגיית המצברים קיימות טכנולוגיות מוכרות נוספות, כמו טעינה בכבל עילי ופנטוגרף (בדומה לרכבת). אלביט מערכות מפתחת טכנולוגיה של קבלי-על (Super Capacitors), שתאפשר טעינה בתוך מספר שניות של המצבר בכל פעם שהאוטובוס יעצור בתחנה. אלא שבינתיים לא מדובר בטכנולוגיות מסחריות.

"מחירי המצברים נמצאים כל הזמן בירידה", אומר שגיא דגן, מ"מ מנהל התוכנית הלאומית לתחליפי נפט במשרד ראש הממשלה, "האוטובוסים החשמליים הם הפתרון הטוב ביותר בקווים עירוניים, בעיקר בגלל הפחתת הרעש והזיהום, אבל בהחלט ייתכן שעד שיעברו עוד 6-7 שנים, ייצאו לשוק דגמים בעלי מצברים זולים ויעילים מספיק. לכן חשוב שתהליכי הלימוד וההיכרות עם הטכנולוגיה הזו יתחילו כבר עכשיו".

חיסכון של 1.25 מיליארד ש' בשנה

המתחרים הגדולים של האוטובוסים החשמליים וההיברידיים הם האוטובוסים מונעי גז טבעי דחוס (CNG). מדובר בטכנולוגיה ישנה משנות ה-30 של המאה הקודמת וההסבה אינה כרוכה בהתאמות רבות כמו במעבר לאוטובוסים חשמליים, שדומה מאוד לזו של מנועי הדיזל. המדינות המובילות בעולם בשימוש ב-CNG לתחבורה הן דווקא מדינות הנחשבות נחשלות, כמו פקיסטאן, איראן, ארמניה ובוליביה. דרום קוריאה הנהיגה בשנים 2000-2009 מדיניות ממשלתית נמרצת לעידוד הסבת אוטובוסים ומשאיות ל-CNG, בניסיון להתמודד עם בעיית זיהום אוויר קשה במרכזי הערים.

על פי המהנדס דני פרמן מ"ליר מהנדסים", הממשלה השקיעה 539 מיליון דולר בהקלות מס ותמריצים כספיים אחרים, אך הפחתת זיהום האוויר חסכה למשק הדרום קוריאני עד היום 1.5 מיליארד דולר, ונוצרה תעשיית CNG לתחבורה שתרומתה למשק מוערכת בכ-600 מיליון דולר נוספים.

ה- CNG איננו ירוק במיוחד: הוא פולט רק 15% פחות מזהמים ממנוע הדיזל, אך הוא נהנה מיתרון משמעותי ביותר בעלות הדלקים ומהעובדה שמקורו יהיה בגז מתוצרת מקומית. לדברי אייל רוזנר, ראש המנהלת להפחתת התלות בנפט לתחבורה במשרד ראש הממשלה, "עלות הדלק שצורך בשנה אוטובוס דיזל מגיעה בממוצע ל-160 אלף שקל, העלות של אוטובוס CNG מקביל תגיע ל-90 אלף בלבד. אם נסב את כל 18 אלף האוטובוסים במדינה מדיזל ל-CNG נוכל לחסוך רק על הדלק מיליארד ורבע שקלים בשנה", אומר רוזנר.

"היינו מוכנים לעבור מחר לאוטובוסים שמונעים בגז דחוס", אומר בכיר באחת החברות האוטובוסים הגדולות, "הבעיה היא שאין היום תקן לרכב ציבורי שמונע ב-CNG".

הסיבה העיקרית לכך שאין עדיין תקן היא, כמה מפתיע, ביטחונית. לפני שלוש שנים נערך ניסוי דומה לזה המתואר בתחילת הכתבה באזור העיר ערד, על ידי חברות דלק גז, ניפקו ודן. התוצאות היו עגומות. כתוצאה מהפיצוץ באוטובוס ה-CNG נקרעו מכלי הגז הנמצאים על גג האוטובוס והגז שהתלקח התפשט לכל עבר. בדיעבד אמר ל"גלובס" גורם שהיה מעורב בניסוי, שהוא לא הוכן כראוי. לדבריו, "היה צורך לחזק או למגן את מכלי הגז. הניסוי הזה תקע בשנתיים את כל התהליך".

את הניסוי החוזר בפיצוץ האוטובוס החשמלי יערוך משרד התחבורה, ככל הנראה באפריל. אבל בממשלה ישנם גורמים הסבורים כי תוצאותיו אינן חייבות לחרוץ את גורלה של מהפכת הדלקים. "חייבים לעשות איזון בין האינטרסים הציבוריים", אמר ל"גלובס" גורם ממשלתי, "התועלות העצומות למשק ולתושבי הערים, מצד אחד, מול החשש שבמקרה של פיגוע, חס וחלילה, יהיו עוד שניים-שלושה הרוגים. בסופו של דבר, תידרש כאן הכרעה אמיצה".

"אף אחד בפלורידה לא רצה לקנות כלי רכב המונע בגז טבעי דחוס כי לא היו כמעט תחנות תדלוק כאלה"

בשנת 2009 פתח לואי הרינג את תחנת התדלוק בגז טבעי דחוס הראשונה בפלורידה. הרינג, יזם יהודי אורתודוכסי משופשף, היה בטוח שהוא עומד לעשות את עסקת חייו.

המספרים נראו מבטיחים. ממשל אובמה הבטיח שורת הטבות ותמריצים שכללו סיוע בהקמת תשתיות להזרמת CNG והנחות משמעותיות במחיר כלי רכב מונעי CNG ובמחיר ה-CNG עצמו. הרינג רכש את ה-CNG במחיר מצחיק של 50 סנט לגלון ומכר אותו בסכום גבוה פי ארבעה של 2 דולר - מחיר נמוך בכמעט 50% ממחיר הבנזין. אלא שמהר מאוד התברר להרינג כי למספרים ולציפיות אין בהכרח קשר למכירות בתחנה שלו.

"גילינו שאנחנו בבעיה מאוד פשוטה של ביצה ותרנגולת", אמר בכנס השבוע סים הרינג, "אף אחד בפלורידה לא רצה לקנות כלי רכב המונע ב-CNG כי לא היו כמעט תחנות תדלוק ב-CNG וחוזר חלילה. המזל הגדול שלנו היה שחברת AT&T החליטה להעביר את צי הרכב שלה לגז דחוס ואחד המרכזים שלה היה ממש לידנו". להרצאתו בכנס בחר הרינג לקרוא בשם המקורי: "כיצד חוצפה ועיתוי טוב שינו את התוכניות של פורד לייצור רכבי CNG בצפון אמריקה".

את החוויות שעברה משפחת הרינג מפורט לודרדייל לפני שלוש שנים עתיד לחוות בקרוב גיא זילברמן, מנכ"ל דלק גז, החברה בת של דלק ישראל שמתכוונת להקים כאן את תחנת התדלוק הראשונה ב-CNG. התחנה שתיפתח בעוד כשנה וחצי מוקמת בעזרת סיוע נדיב של משרד האנרגיה שתרם 50% מעלויות ההקמה. "הרעיון הוא לפרוץ את המעגל של הביצה והתרנגולת", אומר זילברמן. אלא שחוצפה וסיוע כספי לא יספיקו לדלק גז.

נכון להיום אין תקן לכלי רכב פרטיים, משאיות ואוטובוסים מונעי CNG ואין תקן למוסכים מורשים לטיפול בהם. אם גרירת הרגליים של משרד התחבורה בנושא תימשך, יש לדלק גז כל הסיבות להניח שבמועד פתיחת התחנה שלה לא יהיו בישראל כלי רכב מונעי CNG כלל. בדלק גז תולים תקוות רבות בשיתוף פעולה עם חברת כלמוביל המכירה היטב את העבודה מול משרד התחבורה.

"הבעיה העיקרית היא חוסר הוודאות", אומר זילברמן, "להערכתי, אם נצליח לעשות הסבה לשלושה-ארבעה ציי רכב של מאות כלים כל אחד, תיווצר כאן מסה קריטית לשוק CNG. הבעיה שכשאני מדבר עם מנהלי הציים הם אומרים לי: ואיך נדע שהמדינה לא תחליט להעלות לנו את הבלו בעוד חמש שנים. לוקח שלוש שנים לקבל כאן היתר להנחת צינור גז. את מהפכת מנועי הגפ"מ כבר פספסנו אז יכול מאד להיות שבעוד עשר שנים נשאל את עצמנו איך פספסנו את מהפכת הגז הטבעי בתחבורה.

דיזל

דלק אלטרנטיבי

גז דחוס

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש