גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אורי יוגב: "רצינו שעובדי הנמלים יפסיקו להשבית את המדינה"

עובדי הנמלים קיבלו מהמדינה כ-1.2 מיליארד שקל בתמורה להסכמתם לרפורמה, הם הולכים הביתה עם כ-30 אלף שקל לחודש, ובתמורה נתנו צ'ק שחזר ■ אורי יוגב, אחד מאבות הרפורמה בנמלים, משוכנע שהמצב דווקא השתפר

הפרשייה האחרונה בנמל אשדוד - סוגיית העסקתה או פיטוריה של מזכירת המנכ"ל, השביתה שפרצה בגין זאת, ההאשמות ההדדיות של הבכירים והוועד - מצטרפת למסכת ארוכה של שערוריות ושל פרסומים שרק מחזקים את הרושם הציבורי שמה שמתחולל בנמלי ישראל כבר מזמן חרג מההגדרה "מחדל".

2,500 עובדי הנמלים קיבלו מהמדינה מעל 1.2 מיליארד שקלים במענקים ובתוספות שכר בתמורה להסכמתם לרפורמה ובתמורה נתנו צ'ק שחזר. שום דבר לא השתנה, ובזמן שמרבית עובדי המדינה בקושי סוגרים את החודש, עובדי הנמלים הולכים הביתה עם קרוב ל-30 אלף שקלים לחודש בממוצע. וזה עוד לפני שהזכרנו שהם משביתים את הנמל בכל פעם שבא להם; זה יכול להיות בגלל מאבקי שליטה עם יושב הראש, בגלל ניסיונות לגבות תשלומים ממפעילי כלובי הדגים, או סתם כי ליו"ר הוועד התחשק לערוך בר מצווה לאחד מבניו בשטח הנמל.

אורי יוגב, מקורבו של ראש הממשלה ומי שמילא תפקיד מרכזי בהשגת הסכם הרפורמה בעת שכיהן כממונה על התקציבים באוצר, מתעקש שאותה רפורמה הייתה הכרחית ובסך-הכול גם בעלת הישגים. "הרפורמה בנמלים לא הייתה בראש סדר העדיפויות של הממשלה, וחבל שכך", הוא אומר בראיון ל-G. "אין ספק שמה שקורה עכשיו בנמלים מחייב פעולה ממשלתית נחושה לחולל כל שינוי בנמלים, כך שהתופעות האלה ייעלמו. הממשלה הייתה צריכה להחליט שהרפורמה בנמלים היא נושא שנמצא מספיק גבוה בסדר העדיפויות שלה ולעמוד על ביצוע ההסכם על אף הקשיים. זה אף פעם לא פשוט. גם ברכבת לא היה פשוט. אבל בלי ניהול חזק וממשלה חזקה זה לא קורה - וזה מה שצריכים לעשות, ועכשיו. זה נעשה חשוב גם מבחינת המצב הכלכלי, כי זו הדרך לשפר את כושר התחרות של ישראל ולהוזיל את עלויות ההובלה".

יוגב מתעקש כי כוחם של העובדים לא התחזק בעקבות הרפורמה. "שכרם אולי עלה, אבל ב-2005 הם היו חזקים אפילו יותר, ומיקומם היחסי בטבלאות השכר היה כמו היום ויותר".

- כיום הם במקום הראשון; מה יש יותר מזה?

"רצינו שהחבר'ה האלה יפסיקו להשבית את המדינה, ובגדול זה אכן מה שקרה. אני מזכיר שעד 2005 היו לנו השבתות מלאות של הנמלים. לא עיצומים ולא עיכובים ולא שביתות איטלקיות, אלא שלושה שבועות ששערי הנמל סגורים. אין יוצא ואין בא. כך שכל מה שמתרחש כיום בנמלים הוא אפיזודה שרק מזכירה את הימים ההם. אין ספק שזה האזור שבו אנחנו עדיין הכי רחוקים מהמטרה, אבל גם עכשיו אנחנו במציאות שבה במקום שהמדינה כולה תיסתם הבעיות מוגבלות רק לאזור נמל אחד, נניח אשדוד".

- התחושה היא שכיום המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד הוא יו"ר הוועד.

"גם לפני 2005 העובדים ניהלו את הנמל. היום לפחות יש הנהלה, והיום בכל נמל יש לוועדים מנהיגות ברורה. אז היו לנו שלושים ראשי ועדים, שכל אחד מהם הייתה לו יכולת לסגור את הנמל. אין מה להשוות את המצב היום לעומת מה שהיה לפני עשור. נכון שצריך לחזק את ההנהלה וצריך למנוע מאינטרסים פוליטיים להיכנס פנימה, אבל היום אין לוועדים יכולת למנוע תהליכים כאלה. בשנתיים האחרונות נותנים לוועדים המון כסף בעד כלום. ב-2005 גם נתנו להם כסף - אבל אז לפחות קיבלנו משהו בתמורה".

- מה בדיוק קיבלנו?

"אנחנו נמצאים שבע שנים אחרי תחילת הפעלת הרפורמה, ויש לא מעט הצלחות והישגים. התחלנו במצב שבו הייתה לנו רשות נמלים ורכבות - גוף עם כוח עצום בלי בקרה, שניהל מיליארדים והתנהל כמדינה בתוך מדינה. היום ישנה חברת נמלי ישראל (חנ"י), שאחראית על בניית התשתית קדימה. החברה הזאת יצרה הפרדה מאוד חשובה בין המיליארדים שמושקעים בנמלים לבין הנהלות חברות הנמל והוועדים.

"יש הפיכה של שני הנמלים לחברות עסקיות, עם ניהול נפרד, ונוצרה תחרות מסוימת בין הנמלים. אמנם יש לא מעט לקוחות שהמיקום הגיאוגרפי שלהם הופך אותם לסוג של 'קהל שבוי' של הנמל האזורי (חיפה בצפון ואשדוד בדרום), אבל יש לא מעט עסקים במרכז ששני הנמלים מתחרים עליהם בתחרות של ממש, וכך גם לגבי חברות הספנות הגדולות - רק לאחרונה שמענו שנמל חיפה חתם עם חברת ספנות בינלאומית גדולה (חברת MSC).

"יש בפירוש עלייה בתחרות, שהיא יחסית משמעותית, אבל עדיין יש לפנינו דרך ארוכה. נושא אחר, שבסך-הכול עובד טוב, זה הנמל הפרטי של מספנות ישראל. לפני 2005 היינו במצב שבו 100% מהתנועה הנמלית בישראל עברה בנמלים. היום יש כבר אחוזים, אמנם בודדים, שעוברים בנמל הפרטי. אפילו שזה פלח שוק קטן יחסית, נוצרה תחרות ששיפרה מאוד את רמת השירות בתחום הסחורה בתפזורת. נכון שלנמל הפרטי אין היתר לעסוק במכולות - ושם לב הבעיה. כאן תוכל לעזור הפרטת נמל אילת, שמסתיימת בימים אלה, בפיגור מסוים לעומת לוח הזמנים. הציפייה היא שבטווח הבינוני הנמל הזה יהיה כמו נמל המספנות וייתן רמת שירות טובה, גם בתחום המכולות".

זיכרונות מהרפורמה

את ההחלטה על ביצוע הרפורמה בנמלים קיבלה ממשלת ישראל ב-2003. במסגרת אותה החלטה נקבע לוח זמנים מדויק להפרטת חברות הנמלים. עד פברואר 2005 הסתיים כמתוכנן השלב הראשון: פיצול רשות הנמלים והרכבות לארבע חברות ממשלתיות - חברות נמלי אשדוד, אילת, חיפה וחנ"י.

עד פברואר 2010 היה אמור להתבצע השלב השני: הנפקת עד 15% מחברות נמלי אשדוד וחיפה בבורסה, שיעור שהוגדל מאוחר יותר ל-20%, והפרטה מלאה של חברת נמל אילת. החודש צפוי להסתיים הליך מכירת חברת נמל אילת לחברת פפו ספנות של האחים נקש תמורת כ-120 מיליון שקלים, אבל הליכי ההנפקה של נמלי חיפה ואשדוד תקועים כבר שנתיים. ועדי העובדים הצליחו לעצור את ההנפקה בשלב מתקדם, לאחר שכבר הוגשה טיוטת תשקיף לרשות ניירות ערך. לאחרונה חשף גלובס כי חתמי ההנפקה עדיין לא קיבלו מהמדינה תשלום עבור עבודתם.

יוגב מודה כי הקפאת הליכי ההנפקה של חברות הנמל הגדולות היא הכישלון הגדול ביישום הרפורמה. "יש בפירוש עיכוב בביצוע השלב השני, שהיה אמור להסתיים לפני שנתיים", אומר יוגב. "ההנפקה הייתה אמורה להכניס סטנדרטים של שקיפות, של ניהול, של בקרה מול הציבור לחברות הנמל - זה לא קרה, וזה דבר שיצטרכו איכשהו לקדם כדי שהרפורמה תוכל להיות מושלמת. אילו חברת נמל אשדוד הייתה חברה ציבורית בבורסה אני חושב שמשהו היה משתפר. אילו היינו עושים ב-2010 את ההנפקה של ה-20% אז עד 2015 כבר היה אפשר למכור שליטה".

- אולי צריך לשקול מחדש את רעיון ההפרטה.

"אין סיבה אמיתית שנמלים לא יהיו גופים פרטיים. זה לא חשמל או רכבת, אלא תחום שבכל העולם נדיר מאוד למצוא מונופולים נמליים ממשלתיים. למעט סין, אני לא יכול לחשוב על אף מדינה בעולם שיש לה מונופול ממשלתי כזה, וסין, מה לעשות, שונה מהותית מהמודל שלנו. גם בנמלים פרטיים יכולת העמידה של ועדי עובדים על השיבר היא מאוד גבוהה".

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם