גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוגגים 150 שנה: דרור פויר בילה יום בתחתית של לונדון

בין צ'ארלס דיקנס לטוני בלייר, בין ג'ק המרטש לברוקרים של הסיטי, בין שרלוק הולמס ללד זפלין ובעיקר בין התחבורה הציבורית הבריטית למקבילתה הישראלית. לרגל חגיגות ה-150 לרכבת התחתית של לונדון, דרור פויר בילה יום בתחתית

החגיגות הרשמיות לציון 150 שנה לרכבת התחתית של לונדון כללו לא מעט אירועים, אבל אני, ובלי שום קשר לעובדה שלא הצלחתי להשיג הזמנה לאף אחד מהם, החלטתי להפנות עורף לחגיגות הממוסדות, ההמוניות, המסחריות. את יום הולדתה ה-150 של הטיוב חגגתי לבדי בשחזור היסטורי, גם אם יומיומי משהו - שהרי מהי ההיסטוריה אם לא יום ועוד יום - של הנסיעה הראשונה של רכבת תחתית אי-פעם, בלונדון ובעולם כולו. מיני-אודיסיאה לונדונית של שישה קילומטרים בסך-הכול ושבע תחנות: מפדינגטון לפרינגדון. חשבתי שזו יכולה להיות מחווה קטנה ולירית לרכבת שלמדתי לאהוב בזמן הקצר שאני פה.

פדינגטון: הדב וחרש המתכת

תחנת פדינגטון שוכנת בלב הישן, ההיסטורי, של העיר, קצת מעל הייד פארק. רחובות רחבים ובתים מלאי הדר. קר. שלג. אושר גדול. כדי להוריד במעט את מפלס ההתרגשות אני נכנס לפאב בשם סאסקס ארמז (Sussex Arms). מקום נחמד מהסוג שיש ממנו יותר מדי, פאב ממותג, חלק מרשת גדולה. ברמקולים לד זפלין ובלאק סאבאת', בטלוויזיות כדורגל. השעה שתיים בצהריים, והמקום מלא בצעקות של אנשים שהתחילו לשתות מספיק מוקדם. הם מתערבים על התוצאה ומתחילים עם המלצרית. מאחר שאני ברחוב לונדון שבעיר לונדון, נראה לי רק מתבקש להזמין פיינט של לונדון פרייד.

פדינגטון היא חתיכת תחנת רכבת ענקית ומפוארת. עיצוב ויקטוריאני גדול, מרשים. התחנה הזאת פעילה כבר 175 שנים, משנת 1838, והיא משרתת יותר מארבעים מיליון איש בשנה. רק מתבקש שמפה תצא הרכבת התחתית הראשונה בעולם.

אני מטייל קצת בתחנה שידועה גם בזכות הדב פדינגטון - הדב הבריטי השני בחשיבותו אחרי פו. באחת הפינות יש פסל שלו, וכמובן חנות מזכרות. אחר כך אני נכנס לבר קטן שנמצא באמצע התחנה ושותה עוד בירה. למה אצלנו אין ברים בתחנות רכבת שימכרו בירה במחיר מופקע אבל ייתנו לך לשבת לשתות אותה מאחורי ויטרינה?

אני גומר את הבירה. אי אפשר לדחות את זה יותר: צריך לרדת אל מתחת לאדמה ולצאת למסע הראשון. לאכזבתי המסוימת המסלול המקורי כבר לא פעיל יותר, אז מבין הארבעה האפשריים בחרתי בקו עם השם הכי יפה: המרסמית' אנד סיטי. חרש המתכת והעיר.

הקרון מלא, אבל לא מפוצץ, בכל הטוב האנושי שיש ללונדון להציע. הנסיעה הראשונה הייתה מפוצצת בהרבה: אנשים עמדו שעות ארוכות בתורים סבלניים כדי לקחת חלק בפלא תמורת 2 פני ("two pee" בשבילכם) בלבד. ועכשיו אני אבקש מכם לדמיין מין אפקט קולנועי כזה שיחזיר אותנו 150 שנה לאחור, לאותו המקום ממש: לונדון של 1863.

התקופה הויקטוריאנית בעיצומה ובריטניה עדיין בתפארתה. לונדון היא בירתו הכלכלית, התרבותית והטכנולוגית הבלתי מעורערת של העולם. דרווין פרסם לא מזמן את "מוצא המינים", דיקנס בשיא אונו, התעשייה בצמיחה והכלכלה בפריחה. לא מזמן המציאו את הסבון. לונדון היא מקום מעולה לחיות בו אם אתה עשיר.

אבל אם אתה לא, אכלת אותה חזק. לונדון של אז מאופיינת בפערים מעמדיים כבדים פי כמה מהיום. נערים מסוגו של אוליבר טוויסט עוד טיפסו במעלה ארובות עשנות, וזנות ילדים הייתה נפוצה בערך כמו המגפות שחיסלו את העניים. עוד מעט יגיע הנה הביוב, אבל בינתיים כל החרא זרם לתמזה והעיר מצחינה שזה לא להאמין. הרחובות חשוכים, שורצים מכרסמים. העשירים עברו לפרברים ומרכז העיר מלא במהגרים עניים מרחבי העולם - קרקע נוחה לכל הרוע שבעולם. ואכן, בעוד כ-15 שנים היא תצמיח את ג'ק המרטש. זוהי לונדון בשיאה ובשפלותה.

בייקר: אלמנטרי, פויר

אני מרים את עיניי. הרכבת עברה כבר את רחוב Edgware, ועכשיו היא מתקדמת לכיוון רחוב בייקר. שרלוק הולמס גר ברחוב בייקר מספר b221, אבל הוא עדיין לא בא לעולם כשהטיוב עשתה את נסיעתה הראשונה. מאדאם טוסו, שהמוזיאון על-שמה נמצא ממש מעליי, כבר הייתה פה.

זו נסיעה קצת מוזרה היום. האורות בקרון כל הזמן כבים ונדלקים, ותוואי הרכבת - כמו גם הקירות החשופים שנראים דרך החלונות - נותנים לכל הדבר טעם של רכבת שדים, רושם שרק הולך ומתגבר כשמגיעים לתחנת בייקר - מבוך ויקטוריאני מוזר וקודר. יותר מדי מפלסים, דלתות, כניסות ויציאות. זו תחנה מקסימה, אבל יותר מדי קירות לבנים חשופים אם אתם שואלים אותי.

השלג עדיין יורד, אבל הרכבת עומדת בזה טוב מאוד בסך-הכול. היו כמה עשורים של רכבת גרועה ממש, שלימדו את הבריטים לשנוא את הטיוב ולא לסמוך עליה, אבל בשנים האחרונות היא הולכת ומשתפרת. אני בודק באתר הרשמי של הטיוב מה עובר עליה ביום המקרי הזה: שריפה סגרה את קו ויקטוריה לכמעט שעה בשבע בבוקר, שיא העומס. רכבת מקולקלת חסמה את הקו הצפוני ליד קמדן. בעיות בקינגס קרוס, שתי רכבות שנתקעו קצת יותר צפונה, ואתם לא רוצים לדעת מה היה בקו בייקרלו (Bakerloo), וזה עוד בלי לדבר על הדברים הקטנים: אנשים שמחליקים, ילדים שהולכים לאיבוד, שיכורים שמשתינים, דלתות שלא נפתחות, מעליות שנתקעות, התפלחויות ומה לא. אתמול התנגש מסוק במנוף, והעיר התפוקקה לה לשעה ארוכה.

הטיוב תמיד במלחמה. ואם להאמין לסקרים שהתפרסמו לרגל חגיגות ה-150, הרי היא מנצחת. רמת שביעות הרצון של הלונדונים מהרכבת שלהם רק הולכת ועולה, וזה אף שהם אינם מפסיקים ליהנות מלקטר עליה. אחרי הכול, מדובר באחד המותגים הכי מוכרים וחזקים בעולם - הלוגו המפורסם עם העיגול האדום, הפס הכחול עם הכיתוב במרכזו, וה-Mind the Gap כמובן. הטיוב היא מותג לונדוני חזק לא פחות מהאוטובוס קומותיים, מתאי הטלפון האדומים או הביג בן, ואולי הרבה יותר, כי ביג בן יש רק אחד, ורק במקום אחד, והטיוב בכל מקום - כמעט לאן שלא תישיר מבט תיתקל בלוגו המוכר.

יוסטון: גיבור מעמד הפועלים

שני דברים מרשימים אותי הכי הרבה בטיוב: ראשית, האופן שבו כל אחד נותן לאחר את המרחב. אי-אפשר להתרגל לזה או להבין את זה. אני נוסע הרבה בתחבורה ציבורית בישראל, ותמיד או שמישהו נרדם עליך, או שמישהו צועק לסלולרי שלו את כל סיפור חייו, כולל פרטי ניתוח הטחורים שעשה, או שאנשים דוחפים לך ראש לעיתון או שמתפרסים על יותר שטח ממה שהם צריכים.

כאן אין שום דבר מכל הדברים האלה. אתה יכול לעמוד דחוס אל חמישה אנשים, פנים אל מול פנים, ועדיין להרגיש שאתה לבד בחדר. נשגב מבינתי. הדבר השני אולי יותר חשוב, ואולי קשור: זו תחבורה ציבורית, משמע - היא משרתת את כל הציבור. כולו. לא רק את העניים, חלכאי ונדכאי החברה שאין להם רכב פרטי או רישיון, כמו אצלנו. בישראל תמיד נראה לי שלמי שמפעיל את התחבורה הציבורית פשוט לא כל-כך אכפת אם האנשים שמשתמשים בה יאחרו. אחרי הכול, הם לא אנשים שלמישהו אמור להיות ממש אכפת מהם.

הרכבת עוברת את תחנת יוסטון (Euston), וזה בדיוק הזמן להוציא את מפת הטיוב ולהסתכל בה קצת. המפה הזאת, האלגנטית, גם היא אחד המותגים החזקים והמוכרים של האנדרגראונד. אני מביט בה, במפה האלגנטית הזאת, שדרכה רוב האנשים חווים את העיר אפילו שהיא לא דומה בכלום ולא מזכירה את המציאות הגיאוגרפית של לונדון.

היא לא רק לא מדויקת גיאוגרפית מבחינת העיר, אלא גם מבחינת המרחק בין התחנות, היא גם מראה את כל התחנות באותו גודל, ומובן שבין הקווים הישרים האלה שעל המפה לבין המציאות של המנהרות אין שום קשר. זו מפה מאוד לא אמיתית - לונדון פשוט לא נראית ככה. וזה אולי סוד קסמה העיקרי של המפה הזאת: היא מאפשרת לך לחוות או להבין את העיר בממד שונה לחלוטין. האסתטיקה המצומצמת, הבהירה, שמזכירה מעגל חשמלי. אין פלא שהיא הפכה בעצמה לאייקון.

זו לא הייתה המפה הראשונה של הטיוב. המפות ב-65 שנות הפעילות הראשונות של הרכבת היו פשוט המפה הפיזית של העיר עם התחנות שהוספו עליה. ב-1931, שרטט מובטל בשם הנרי צ'רלס בק (Beck) התחיל לעבוד על מפה בהשראת מעגל חשמלי. הוא הציג אותה לאנשי הרכבת, אבל אף אחד לא ממש התלהב מהקונספט הרדיקלי הזה. למרות זאת, אחרי שנתיים הדפיסה הרכבת כמה מאות עותקים לניסיון, והציבור אמר את דברו - והסתער. שבוע אחר כך הדפיסה הרכבת 750 אלף עותקים, וגם הם נחטפו כלחמניות. מאז זו המפה, כבר שמונים שנה, בשינויים קלים.

היו מפות לא גיאוגרפיות לפני בק, אבל השרטט המובטל הביא שני חידושים: האחד היה ההשראה מהמעגל החשמלי, שמאחוריו עמדה ההבנה שלאנשים שנוסעים ברכבת התחתית לא אכפת מה קורה מעל האדמה; הם רק רוצים להגיע מנקודה לנקודה. הם רוצים תוצאה. אילו הם היו רוצים לראות את הביג בן הם היו הולכים ברגל. ההברקה השנייה של בק הייתה לתת לכל קו צבע שלו, מה שהופך את הכול להרבה יותר פשוט.

הרכבת ממשיכה מיוסטון לכיוון קינגס קרוס, והקרון משנה את אופיו משכונה לשכונה, אבל תמיד איכשהו שומר גם על הגיוון. יהודי חרדי לצד אישה ברעלה שמלטפת ילד קטן, ומולה היפסטר מהגיהינום.

פרינגדון: פאב בן 333 שנים

הרכבת מגיעה לפרינגדון (Farringdon), התחנה הסופית של המסע הראשון ההוא ושל מסע השחזור המרגש שלי. שלא כמו פדינגטון, תחנת פרינגדון ירדה קצת מגדולתה, לדאבוני. היא עדיין חביבה מאוד, אבל זנוחה משהו מאחר שמרכז הכובד של העיר עזב אותה. אבל העתיד, תנו לי להרגיע אתכם, צופן לתחנה הזו גדולות ונצורות. ב-2018 בערך הולך להיפתח קו חדש, ה-Thameslink, שישיב לה את ימיה הגדולים.

מסע השחזור האפי שלי כמעט הגיע לסיומו, אבל על מנת לגמור את זה יפה, כמו שאמר שימי תבורי, אני זקוק לעוד פיינט. ממש מול התחנה, ברחוב פרמינדון הסתמי, עומד פאב נחמד בשם סר ג'ון אולדקאסל (The Sir John Oldcastle), וגם יורד שלג, אז אני נכנס פנימה.

גם זה פאב שהוא חלק מרשת, אבל אני מתמוגג לגלות שבפינה הזאת ממש עומד אותו הפאב כבר 333 שנים לפחות. התיעוד הרשמי הראשון שלו, מ-1680, תלוי על הקיר להוכחה. המחשבה שאני נשען על אותו דלפק שלונדונים נשענים עליו כבר מאות בשנים מרגשת אותי.

אני מסיים את הפיינט ואת המסע בתחושת סיפוק. נסיעה היסטורית, פאב בן 333 שנים, אביר רב מעללים ומפה שכולה לונדון דמיונית, מה עוד צריך הבן אדם? זה, ושכשהוא יוצא מהמנהרה בסוף המסע עדיין ירד שלג בחוץ ויכסה את העיר הנהדרת הזאת במעטה לבן.

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון