גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

400 א' ש' לקרקע אטרקטיבית בהרצליה; מה המלכוד?

קבוצת אייזנברג מציעה מציאה: 400 אלף שקל, ויש לכם קרקע ליחידת דיור בהרצליה, קו ראשון לים ■ הבעיה: התוכנית עוד לא קרובה לאישור, לא בטוח בכלל שתאושר, ואף אחד לא באמת יכול להבטיח לכם נוף לים

למרות הצהרות הממשלה, מחירי הדירות לא ירדו בשנה האחרונה. וכאשר חלום הזוגות הצעירים להגיע לדירה נראה רחוק מתמיד, גורמים שונים מציעים מבצעים והנחות עבור החולמים.

רבות מהמפרסמות בשנה האחרונה הן חברות שמציעות קרקעות חקלאיות במחירים של מאות אלפי שקלים בודדים.

מבדיקה שערך "גלובס" בשני מתחמים בהרצליה ובהוד השרון, שבהם מציעה קבוצת "אייזנברג גרופ", בבעלותו של שמעון אייזנברג, חלקי קרקע חקלאית, עולה כי הקבוצה מציגה לרוכשים פוטנציאליים סטטוס שבו תכנון הקרקעות נמצא בשלב מתקדם בהרבה מהמציאות בפועל.

כך למשל משווקת החברה חלקי קרקע ב"חוף התכלת" בהרצליה במחיר שמתחיל ב-365 אלף שקל. מדובר בקרקע חקלאית בת 2,200 דונם, שבעליה הפרטיים ממתינים כבר עשרות שנים לאישור תוכנית במקום. אייזנברג משווקת חלק מהמגרשים באמצעות הסיסמה המופיעה על גבי פרוספקט מרשים שבו נראה זוג הצופה אל הים: "חלומות מתגשמים".

בפרוספקט מציינת החברה כי מדובר בקרקע שהיא "חלק מתוכנית שיזמה עיריית הרצליה הכוללת 10,700 יחידות דיור, מלונות ומסחר", וכי העסקה מקנה זכות עתידית לדירת 4-5 חדרים או שווה ערך בתוכנית. עוד מצוין בפרוספקט כי שווי קרקע ליחידה עתידית עומד על 1.8 מיליון שקל, וכי במסגרת העסקה מוצע ליווי בנקאי של 50% וכי את העסקה מלווה משרד עורכי דין מוביל.

בפגישה שקיים "גלובס" כמתעניין פוטנציאלי עם איש המכירות של החברה ציין המשווק, כי התוכנית נמצאת "לפני אישור הוועדה המחוזית", וכי החברה מבטיחה לרוכש שיקנה חתיכת קרקע בת 100 מ"ר, דירת מגורים בשטח 116 מ"ר. התחשיב, לדברי המשווק, נעשה לפי תוכנית שערך האדריכל דני קייזר, לשעבר מהנדס עיריית תל אביב, עבור עיריית הרצליה, שקבעה צפיפות של 10 יחידות דיור לדונם. לשאלה כיצד בטוחים בחברה שזו המתכונת הסופית שתאושר, השיב איש השיווק כי "הוועדה המחוזית לא יכולה להוריד את הצפיפות, אלא רק להגדילה".

נציג החברה בחר שלא לספר בפגישה כי בתחילת ינואר הגישו 150 בעלי קרקע המאוגדים תחת "העמותה לקידום תכנון ופיתוח חוף התכלת" עתירה נגד עיריית הרצליה והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, בשל העובדה כי התוכנית אינה מקודמת כבר שנים ארוכות.

על השאלה מדוע מבקשים בעלי הקרקע למכור את המגרשים האטרקטיביים הללו, השיב המשווק כי "מדובר באנשים שנקלעו לקשיים כלכליים והם נאלצים למכור את הקרקעות שלהם. ממש כמו שטייקונים נאלצים לממש נכסים או לבקש תספורת".

מבדיקה שערך "גלובס" עם הגורמים המקצועיים עולה תמונה שונה. "נכון לעכשיו לא יודעים כלום", מסר האדריכל דני קייזר. "התוכנית עדיין לא הוצגה בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כדי שזו תמליץ על הפקדת התוכנית לוועדה המחוזית. גם התוכנית שתוצג לוועדה המקומית תהיה תוכנית מתארית שבה יוגדרו עקרונות בלבד להקצאת הזכויות במתחם. לאחר אישור התוכנית המתארית תכין הוועדה המקומית תוכניות שבהן תיקבע החלוקה המדויקת של זכויות הבנייה ושם ייקבעו כל המרכיבים לעניין הקצאת הזכויות. כשנגיש את התוכנית ניתן יהיה לדעת רק מהם עקרונות הקצאת הזכויות ולא אילו הקצאות ספציפיות יתבצעו. התוכנית תכלול לא רק יחידות דיור, אלא גם מסחר מלונאות ומשרדים ולפיכך לא בהכרח כל מי שיש לו קרקע יקבל דירת מגורים".

באשר לצפיפות שנקבעה לדונם, מבהיר קייזר כי "שטח חקלאי אינו מקנה זכויות בנייה, ולכן אין ממה להקטין או ממה להוסיף".

"הרחק מן הים"

קבוצת אייזנברג גרופ מגדילה לעשות ומתמחרת את חלקי הקרקע הנרכשת על פי המרחק מהים. 100 מ"ר ב"בקו ראשון לים", יעלו קצת יותר מ-400 אלף שקל. 100 מ"ר ב"קו שני לים" יעלו 365 אלף שקל. בפגישה אף הציג נציג השיווק של החברה "הדמיה ראשונית" ובה חלוקת שטחי המגורים והעסקים.

ואולם לדברי עו"ד אלי וילצ'יק, המתמחה בדיני תכנון ובנייה, "כל עוד לא מבוצעות טבלאות האיזון בין הבעלים במסגרת הליך איחוד וחלוקה, אין לדעת היכן יהיו הזכויות של הבעלים. ייצגתי בעלי קרקעות בתוכנית הסמוכה לשדה דב, ובעלי קרקע שהמגרשים שלהם היו קו ראשון לים, נדחו בהליך האיחוד והחלוקה אחורה, הרחק מן הים. אמנם על פי ההנחיות השמאים שמבצעים את טבלאות האיזון צריכים לדאוג לכך שהקרקע שתתקבל תהיה קרובה ככל שניתן למיקומה המקורי, אך מצאתי עצמי יותר מדי פעמים בבית המשפט מייצג בעלים שקיבלו בסוף זכויות רחוק ממיקום הקרקע המקורי".

גם יו"ר העמותה לקידום ופיתוח חוף התכלת, עזרא יחזקאל, מסר ל"גלובס" כי "אפילו ראש העיר לא יודע כמה יחידות דיור יהיו לדונם. מתקשרים אלי המון אנשים תמימים ששואלים אותי אם כדאי לקנות מגרשים ואני מזהיר אותם שאין שום מסמך שמעיד שהם קונים את מה שהבטיחו להם, מה גם שריבוי הבעלים יכול ליצור בעיות אדירות בעתיד בהסכמי השיתוף. יתרה מזאת, כשיש חלקות קטנות, קשה למצוא את כל השותפים".

בעיריית הרצליה מסרו השבוע בנוגע לשיווקים של קבוצת אייזנברג בחוף התכלת כי "מדובר במכירת מילים ללא כיסוי. אין עדיין תוכנית סופית, אין צפי ללוחות זמנים. טרם נקבעו זכויות בנייה ושימושי קרקע. התוכנית טרם הוצגה למתכננת המחוז ולא לוועדה המקומית".

שתי פרסומות, שתי הבטחות

גם בהוד השרון משווקת אייזנברג קרקע חקלאית במתחם 1202, הממוקם צפונית מזרחית לשכונת 1200 הנבנית בימים אלה. התוכנית במקום מתייחסת ל-1,300 דונם ובה פוטנציאל להקמת 4,200 יחידות דיור.

בחברת אייזנברג מציגים תוכנית שהופקדה עוד ב-2006 ומציינים כי היא נמצאת בשלבי תכנון מתקדמים. בפרסומת אחת של החברה כוללת התוכנית 8,000 דירות, ובפרסומת אחרת היא כוללת 4,200 דירות.

לרוכשים פוטנציאליים מוצעת חלקת קרקע בשטח 143 מ"ר שתבטיח, לטענת החברה, דירת 5 חדרים בשטח 120 מ"ר. לדברי נציג החברה, התחשיב בוצע על פי חישוב של 7 יחידות דיור לדונם. מבדיקה שערך "גלובס" עם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהוד השרון עולה כי מצג זה רחוק מהמציאות. בחודש יולי האחרון, למשל, קבעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כי התוכנית, שאמנם הופקדה בשנת 2006, צריכה לעבור תהליך הפקדה מחדש. בנוסף מסבירה שמאית הוועדה המקומית, מיכל שימקביץ ממשרד השמאים ברק פרידמן כהן ושות', כי "נכון להיום, טרם בוצע הליך איחוד וחלוקה, ומאחר שבקרקע ישנם כמה ייעודים, שום בעל קרקע לא יכול לדעת בנקודת זמן זו אם החלקה שבבעלותו תהיה מיועדת למגורים, לתעשייה עתירת ידע, למסחר או לבילוי וספורט".

מכאן משתמע כי בהבטחה לדירת מגורים דווקא, אין כל ממש. נוסף על כך מסבירה שימקביץ כי נכון להיום, קרקע בת 143 מ"ר לא תבטיח ככל הנראה זכויות לדירת מגורים בת 5 חדרים, מאחר שהצפיפות היום אינה מבטיחה 7 יחידות דיור לדונם אלא 5-6 יחידות דיור לדונם.

זאת ועוד, נציג קבוצת אייזנברג מסביר למתעניינים שהיטל ההשבחה עומד על 100 אלף שקל לדירה, אולם שימקביץ מסבירה שמדובר בסכום שנגזר מגובה היטלי ההשבחה שנקבעו בתוכנית 1200 שאושרה בשנת 2003, וכיום היטלי ההשבחה בהוד השרון גבוהים בהרבה. "לפני שנה אושרה תוכנית במתחם 1203 והיטלי ההשבחה משינוי ייעוד חקלאות למגורים נקבעו על 230 אלף שקל לדירה", אומרת שימקביץ.

ביהמ"ש ביטל

בפגישה עם נציג השיווק של החברה שאלנו אם יכול לקרות מצב שבו לא תאושר תוכנית בחוף התכלת בהרצליה, או שתוכנית שתאושר תבוטל. הנציג: "זה לא עניין של אם, זה עניין של מתי". אולם פסיקה אחרונה של בית המשפט המחוזי בתל אביב מראה כי גם פרויקטים שיש ודאות גבוהה שיאושרו עשויים להתבטל. כך לדוגמה התנגדות שהגישו תושבי שכונת נווה צדק נגד פרויקטים שאושרו בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, התקבלה בבית המשפט, ובוטלה הקמתם של שני מגדלי מגורים בשכונה.

תגובה: הכול כתוב

מחברת אייזנברג גרופ נמסר בתגובה בנוגע להוד השרון: "החברה מאמינה כי קיים פוטנציאל השבחה נאה בקרקע החקלאית בשכונה 1202 בהוד השרון, לאור תוכנית שהופקדה בוועדה המחוזית. עם זאת, אנו מקפידים לציין במפורש את מצב הקרקע היום ומדגישים שמדובר בהשקעה לטווח בינוני-ארוך. לרוכשי הקרקע מוסבר במפורש גם בעת חתימת ההסכם כי הקרקע עשויה לקבל זכויות בבנייה למגורים או לשטחי מסחר והליך זה ייעשה על ידי הרשויות. בכל אחד מהמקרים הצפי הוא שהתשואה על הקרקע תהיה נאה ביותר. להערכתנו הצפיפות הממוצעת עשויה להיות סביב 7 יחידות לדונם וזאת בהסתמך על אזורים קרובים. צפי זה מבוסס גם על הערכות שמאים ועורכי דין".

באשר לשיווק הקרקע בחוף התכלת נמכר כי "בכל פרסומי החברה מופיע כי הקרקע הינה קרקע להשקעה. גם בפלייר ובברושור שמקבל הלקוח רשום מפורשות שהתוכנית כוללת מגורים מלונאות ומסחר. נציג החברה אינו משפטן ואינו מבטיח דבר, אלא מבצע את הפרזנטציות וכפוף לחומרים של החברה המסבירים מפורשות את מצג הקרקע, יתרה מכך, כל הנציגים מפנים את המתעניינים לאתר עיריית הרצליה, שם מופיעה מצגת לציבור על התוכנית, שבה ציינה העירייה באחת החלופות 'שטח עיקרי ליח"ד 116 מ"ר'. סטטוס התכנית הינו בדיוק כפי המצוין במצגת לציבור של עיריית הרצליה. אין תכנית, כי אם תכנית מוצעת להגשה על ידי עיריית הרצליה. כל לקוח המתעניין בפרויקט מקבל עותק מהסכם שיתוף המדבר בעד עצמו, מגדיר את מצב התוכנית, את הנושא התכנוני והמשפטי בבחינת כל המוסיף גורע, וממילא כל לקוח המתעתד לקנות קרקע מקבל הסבר משפטי המגולם בהסכם השיתוף".

בנוגע לתמחור המגרשים על פי קרבתם לים, מסרה אייזנברג כי "מחיר הקרקע במתחם נקבע לפי היצע וביקוש. הביקוש לקרקע בגושים הקרובים לים עולים יותר ונמכרים יותר". בנוגע לעובדה שהתוכנית טרם נידונה בוועדה המקומית נמסר כי "כך הדברים מוצגים בדיוק במסמכים המשפטיים ובאתר עיריית הרצליה". לגבי הטענה כי לדברי נציג החברה בוועדה המחוזית הצפיפות לדונם רק ניתנת להגדלה, נמסר כי "בהחלט לא ברור ולא צריך להיות ברור. אדם שבוחר לרכוש קרקע קורא ומבין היטב את הוראות הסכם השיתוף המדברות בעד עצמן. כל רוכש קונה את הקרקע במצבה 'as is' ללא מצג או הבטחה בדבר סיכויי ההפשרה. מדובר בעסקה כלכלית בדבר סיכויי הפשרה".

מיקום

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

"לו הייתי רוטשילד": טירה שהייתה בבעלות המשפחה היהודית נמכרת בסכום של 454 מיליון דולר

בטירה הצרפתית מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים ● בעבר הטירה הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית, אותה הם מכרו למלך מרוקו - חסן השני ● כעת היא צפויה לעמוד למכירה פומבית ועשויה אף להפוך לאחד הנכסים היקרים שנמכרו אי פעם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; טבע מזנקת ב-10%, בשיא של חמש שנים

הדאקס עולה ב-0.5% ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט מזנקת ב-10%, ליפט ב-5% ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל