גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשי מחוזות לשכת עוה"ד תוקפים את עו"ד ברזילי והשר נאמן

5 ראשי המחוזות בלשכה: "שר המשפטים היוצא פעל ב-4 השנים האחרונות לשליטה על תהליכי קבלת ההחלטות בלשכת עוה"ד, בסיועו של עו"ד דורון ברזילי"

מחריפים המאבקים בלשכת עורכי הדין. 5 ראשי מחוזות לשכת עורכי הדין הוציאו היום (א') גילוי דעת חריף ביותר נגד ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, ושר המשפטים, יעקב נאמן.

החמישה הודיעו כי הם ישתפו פעולה עם הוועדה הציבורית שמונתה באחרונה על-ידי נאמן כדי לבחון את דרכי התנהלותה של לשכת עורכי הדין ומוסדותיה, אך בהמשך תקפו קשות ובשפה קשה את השר נאמן ואת עו"ד ברזילי.

"יש לצפות כי פעילותה של הוועדה תתרום לתיקון הליקויים שהתגלו, למרבה הצער, מאז בחר ראש הלשכה המכהן לשתק את הוועד המרכזי ואת הגופים הביצועיים, הפועלים במסגרתו והמהווים את לב העשייה המקצועית השוטפת של הלשכה", מסרו ראשי המחוזות, עורכי הדין אפי נוה (מחוז תל-אביב), יוסי חכם (חיפה), אשר אקסלרד (ירושלים), דני אליגון (דרום) וחאלד חוסני זועבי (צפון).

"יחד עם זאת, ראשי המחוזות רואים בפליאה את ההקשר הבעייתי שברקע ההחלטה לכינון הוועדה. שר המשפטים היוצא פעל בהתמדה ב-4 השנים האחרונות לשליטה על תהליכי קבלת ההחלטות בלשכת עורכי הדין, בכלל, ולהשפעה על בחירת נציגיה של לשכת עורכי הדין לוועדה לבחירת שופטים ולוועדות הסטטוטוריות האחרות, בפרט", כתבו ראשי המחוזות.

לדבריהם, "בפעולותיו אלה מצא לו שר המשפטים משרת נאמן בדמותו של עו"ד דורון ברזילי. לפיכך פעל השר כדי לחזק את מעמדו של ברזילי בלשכת עורכי הדין, ואף גייס לשם כך את כל עוצמת משרדו, כדי לקדם הצעת חוק (שזכתה לכינוי 'חוק שאמה'). תכליתה של יוזמה זו הייתה לבצר את כוחו של ברזילי, אז יו"ר ועד מחוז תל-אביב, במועצה הארצית, על פני מחוזות אחרים, וזאת כדי לשלוט על הוועד המרכזי של הלשכה ועל בחירתם של נציגי המועצה לוועדה לבחירת שופטים".

בהמשך כתבו ראשי המחוזות בתגובתם החריפה, בין היתר: "כבמטה קסמים, נמוגה הצעת 'חוק שאמה' וחלפה מן העולם, מיד עת פקעה כהונתו של ברזילי כיו"ר ועד מחוז תל-אביב. משנבחר לכהן כראש הלשכה, פתח השר במאבק חדש, שעיקרו ביצור מעמדו של ברזילי אל מול מוסדותיה הדמוקרטיים הנבחרים האחרים של הלשכה (מחוזות הלשכה והמועצה הארצית), וכל זאת על מנת לשרת את מטרותיו הוא ולא את קידום ענייניהם של ציבור עורכי הדין.

"יש להצטער על כך שבמהלך תקופת כהונתו הארוכה לא מצא לנכון שר המשפטים לשתף פעולה עם הלשכה ועם עשרות יוזמותיה, אשר הונחו על שולחנו במהלך הקדנציה הקודמת בדרך של תיקוני חקיקה, התקנת כללים והנהגת פרויקטים שונים. יוזמות אלה עסקו כולן בהשבחת המקצוע ובשיפור הדיון המשפטי בבתי המשפט, אולם נותרו במשרד המשפטים כאבן שאין לה הופכין".

עוד נאמר במכתב ראשי המחוזות כי "במהלך תקופת כהונתו הארוכה אף לא מצא לנכון שר המשפטים לשתף פעולה עם הלשכה ביוזמותיה להארכת תקופת ההתמחות ולשינוי מתכונת מבחני ההסמכה, חרף המלצות ועדת גרסטל ולשכת עורכי הדין, תוך התעלמות בלתי מובנת מהצפת המקצוע, הפוגעת באיכות השרות המשפטי הניתן לציבור והפגיעה הקשה בפרנסת עורכי הדין.

"השר נאמן אף לא מצא לנכון לגבות את החלטת נציב תלונות הציבור על השופטים, אשר קבע קביעות נוקבות וחמורות ביחס להתנהלותה של סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ורדה אלשיך, ולפעול להעברתה מכהונתה, כמתחייב מתפקידו כשר המשפטים.

"מאידך גיסא, תמך למשל השר נאמן נמרצות בקידום יוזמת חקיקה חמורה ובעייתית לכפיית בוררות חובה בהליכים משפטיים המוגשים לבית המשפט, זאת תוך ניסיון להפריט הלכה למעשה את השרות המשפטי הניתן על-ידי המדינה לציבור, וזאת חרף התנגדות רחבה מצד מערכת המשפט, לרבות נשיא בית המשפט העליון.

"ראשי מחוזות הלשכה והמועצה הארצית של לשכת עורכי הדין נחושים באחדותם לשמור מכל פגע ולגונן על שלטון החוק, על לשכת עורכי הדין העצמאית, על מערכת בתי המשפט בכלל ועל בית המשפט העליון בפרט.

"ראוי לזכור כי חברי המועצה הארצית, ראשי המחוזות וחברי ועדי המחוזות, נבחרים כולם ישירות על-ידי ציבור עורכי הדין חברי הלשכה בהליך דמוקרטי, והם מייצגים בשקידה ובאחריות את ציבור עורכי הדין שנתן בהם אמון. לעומת זאת, פעם אחר פעם חותר ראש הלשכה דורון ברזילי ללא לאות, מטעמיו שלו, לסייע בידי גורמים שונים, במאבקם המתמיד והנחוש להחלשת מעמדה של מערכת המשפט, בתמיכה בהצעות חוק בעייתיות, מתוך רצון לפגוע במערכת המשפט, וכיוצא באלה.

"אגב כל אלה - ולמרבית הצער - משתק ברזילי לחלוטין את פעולותיהם של מוסדותיה הביצועיים הארציים של לשכת עורכי הדין. הוועד המרכז אינו מתפקד, וועדות הוועד המרכזי לא נבחרו (אף שחלפו כ-20 חודשים מאז שהתקיימו הבחירות למוסדות הלשכה), וראש הלשכה עצמו אינו מתפקד כלל".

בסיום המכתב כתבו ראשי המחוזות כי "ברזילי נכשל לחלוטין במילוי תפקידו ושליחותו. למרבה הצער, הוא מתמקד בעיקר בהפרחת ספינים תקשורתיים חדשות לבקרים ובהעלאת 'יוזמות' שונות, אשר פגות מן העולם רגע לאחר פירסומן בתרועה רמה, תוך ניסיון לשטות בציבור עורכי הדין ובציבור בכלל. הוא אינו מבין את תפקידו ואת היקף אחריותו, זורה חול בעיני הציבור ומתנהל כפעיל פוליטי זוטר, ולא כמי שעומד בראש הארגון המקצועי החשוב ביותר בחיים החברתיים בישראל.

"על רקע זה, כאשר הגופים האחראיים היחידים המתפקדים הם מחוזותיה של הלשכה והמועצה הארצית - ראוי שתינתן הדעת לדרך התנהלותו הבעייתית והלא חוקית של ראש הלשכה, וראוי להישמר מפני נסיונותיהם של גורמים פוליטיים ואינטרסנטיים שונים, העוינים את שלטון החוק, להצר את צעדיהם של גורמי הלשכה הנבחרים.

"עמדתם זו של ראשי מחוזות הלשכה והמועצה הארצית תובא בפני הוועדה שהוקמה, אשר גם אם בחטא הורתה, הרי שבאפשרותה יהא לשפוך אור על נשוא סמכותה ולתקן את את הטעון תיקון במצב הנורמטיבי הנוכחי של מקצוע עריכת הדין בישראל, ובעיקר במצבם של מוסדותיו הנבחרים.

"אנו מקווים שככל שהכוונה הייתה לפגוע במעמדם של הלשכה ושל נבחריה או חס וחלילה בעצמאותה, הרי שזו תיבדה ותימוג מן העולם, עת תוגשנה מסקנותיה של הוועדה האמורה, כמובן בפני שר חדש, שספק אם היה תומך בהקמתה של ועדה זו מלכתחילה".

שר המשפטים, יעקב נאמן, לא רצה להגיב לדברים. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר בתגובה: "הקמת הוועדה מבורכת, ואני תקווה שהיא תביא לביעור העסקנות והפלגנות המלוות את ההתנהלות בלשכה מזה שנים ארוכות".

עו"ד יראון פסטינגר מסר בתגובה: "אני משמש כחבר הוועד המרכזי מטעם הסיעה להצלת המקצוע. ככל שהדברים נוגעים לטענות כנגד השר יעקב נאמן, אני דוחה טענות אלה מכל וכל. השר נאמן הינו ידיד נאמן ללשכת עורכי הדין ולציבור עורכי הדין מימים ימימה, ובוודאי שהיה כזה בתקופת כהונתו הנוכחית כשר המשפטים".

עו"ד ברוך כצמן מסר בתגובה כי "עם כל הכבוד לראשי הוועדים הנכבדים, אני סבור כי אין כל מקום לגילוי הדעת בעניין מינוי ועדת הבדיקה, ולבטח כאשר גילוי הדעת עצמו הינו, בעיקר, 'כתב אישום' חריף ובלתי מקובל כנגד שר המשפטים היוצא וראש הלשכה.

"מדובר בהשתלחות חסרת תקדים כמעט בשר משפטים יוצא, השתלחות שעוצמת עיניים למול פעולות רבות שנעשו במהלך כהונתו, ובבסיסה ניסיון לפגוע בראש לשכה נבחר. לדעתי, גילוי דעת זה מצדיק, כשלעצמו, את הצורך בהקמת הוועדה ובשינויים הכרחיים.

"מינוי וועדת הבדיקה הינו כורח המציאות ממש. בשלה העת להחליט לאן פניה של לשכת עורכי הדין, שכן המשך המצב הקיים מוביל לתוצאה אחת - פירוק הלשכה ופיזור מוסדותיה. השאלה מי גרם למצב אליו נקלעה הלשכה לא רלבנטית כרגע. השאלה מי יותר אשם - אף היא לא רלבנטית. מה שחשוב זה מה שקורה בשטח, ומה שקורה בשטח לא מוסיף כבוד למקצוע, ללשכה ולכל מה שהיא אמורה לייצג. גם לא לראשי הוועדים הנכבדים".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן