גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקדים בהסדרי החוב של הטייקונים: זיסר מוותר על השליטה

יוותר על השליטה באלביט הדמיה לטובת הקרנות יורק ו-dkpartners ■ לפי מתווה ראשוני שמציעה אלביט יהפכו מחזיקי האג"ח לבעלי רוב המניות, ואילו זיסר ימשיך לנהל את עסקי החברה

תקדים בהסדרי החוב של הטייקונים: חברת אלביט הדמיה , שבשליטת מוטי זיסר, מציעה למחזיקי האג"ח שלה להפוך לבעלי השליטה בחברה. המתווה שמציעה החברה כולל המרת מרבית חוב האג"ח (בערך מתואם של 2.2 מיליארד שקל) למניות החברה, ללא הזרמת הון מצדו של זיסר, ותוך השארתו כמנהל החברה. מתווה ההסדר משקף תספורת של יותר ממיליארד שקל על החוב המתואם.

המתווה הראשוני להסדר באלביט הדמיה הוצע לקרנות הזרות יורק ו-dkpartners, שככל הידוע הגיעו להחזקה של כ-1 מיליארד שקל ע.נ באג"ח אלביט הדמיה (כמחצית מהחוב). אם אכן תתקבל הצעת החברה, יהפכו שתי הקרנות לבעלות השליטה באלביט הדמיה. זיסר עצמו ידולל מהחזקה של 53% כיום ל-15%-20% בלבד ממניות החברה, ויקבל אופציה להגדיל את החזקותיו במקרה שמצב החברה ישתפר בעתיד.

נחושים להגיע להסדר חוב

מקורבים לחברה אמרו היום: "לא ניתן לכל אחד למשוך לנו באוזן ולנסות לסחוב לאן שהוא רוצה. במקום לחכות ולהתיש את החברה בוויכוחים קטנוניים עם כל מיני אופורטוניסטים שרוצים להרוויח כמה לירות, יהיה בחברה הסדר חוב שיהפוך את אלביט הדמיה למאוד בריאה, ללא חובות כמעט ועם פורטפוליו של נכסים בעמדות מימוש בשנתיים-שלוש הקרובות. מחזיקי האג"ח יוכלו לממש מניות מתי שירצו, ואלביט הדמיה תהיה חברה מדהימה, שתחזור למדד ת"א 100".

אלביט הדמיה נסחרת כיום לפי שווי של כ-150 מיליון שקל - לעומת קרוב ל-6 מיליארד שקל בשנת 2007. בחברת ההשקעות נחושים להגיע להסדר חוב מוסכם בתוך שבועות ספורים. מלבד מחזיקי האג"ח, מצריך ההסדר גם את הסכמתו של בנק הפועלים. לזיסר חוב פרטי של קרוב למיליארד שקל לבנק, שכנגדו משועבדות מניותיו באלביט הדמיה (ששווי השוק שלהן כ-75 מיליון שקל בלבד).

באשר למחזיקי האג"ח, בשבוע הבא יוכלו מרבית נושי אלביט הדמיה לפנות לביהמ"ש ולדרוש פירעון מיידי של החוב כלפיהם. זאת לאחר שהחברה ביקשה ממחזיקי האג"ח הקצרות שלה (סדרות א' ו-ב') לדחות את תשלום הקרן המיועד ל-20 בפברואר, אך הם סירבו. המשמעות היא שהחלק שלא ישולם יימחק מהמסחר, וסדרה ב', הקטנה והלוחמנית, עלולה להתחיל ולגלגל כדור שלג שאיש אינו יודע כיצד יסתיים.

למרות שהדרך להסדר חוב אינה קלה, עקב האינטרסים השונים של מחזיקי שמונה סדרות האג"ח שהנפיקה אלביט הדמיה, נראה כי רכישות האג"ח המסיביות של הקרנות הזרות עשויות לסלול את הדרך לגיבושו. השתיים כבר מנעו בחירת נציגויות בחלק מהסדרות, והן מנהלות לאחרונה - ישירות ובאמצעות עורכי דין מקומיים - מגעים להסדר חוב עם החברה, מעל ראשיהם של מחזיקי האג"ח המקומיים.

ערך מוסף בהישארות זיסר

ככל הידוע, יורק ו-dkpartners רואות ערך מוסף בהישארותו של זיסר בניהול אלביט הדמיה, והן מוכנות לתת לו להמשיך להחזיק במניות מיעוט, ולנהל את החברה, במטרה להשיא ערך עתידי.

בעברו של זיסר שורה של הצלחות, בעיקר בתחום של הקמת מרכזים מסחריים במזרח אירופה. אשתקד, למרות המצב הקשה שבו נתונה אלביט הדמיה, הצליח זיסר לבצע אקזיט מרשים, כשמכר פורטפוליו של 47 מרכזים מסחריים בארה"ב (באמצעות קרן ההשקעות EPN) לקרנות בלקסטון ו-DDR.

אלביט הדמיה עוסקת בייזום נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה ובהודו (באמצעות החברה הבת פלאזה סנטרס). החברה פועלת גם בתחום הביומד, באמצעות החברה הבת אלביט מדיקל.

אלביט הדמיה נקלעה למצב תזרימי קשה, ואינה מסוגלת לעמוד במועד בתשלומים לנושיה. לפי דוח מקורות ושימושים שפורסם בחודש שעבר, אמורה החברה לשלם השנה 732 מיליון שקל לנושיה, אך כרגע יש בקופתה מזומנים בגובה 116 מיליון שקל בלבד. לבד מהחוב למחזיקי האג"ח, לחברה יש חוב של כ-300 מיליון שקל לבנקים הגדולים - 240 מיליון שקל לבנק הפועלים ו-60 מיליון שקל לבנק לאומי.

מצבה הקשה של החברה בא לידי ביטוי במחירי האג"ח שלה, הנסחרות בטווח של 40-50 אג', כך שההשקעה של שתי הקרנות הזרות, שהתחילה לפני כמה חודשים, מסתכמת בסה"כ בקרוב לחצי מיליארד שקל. נציגי שתי הקרנות, שצפויים כאמור להחזיק נתח נכבד ממניות החברה, כבר נפגשו עם הנהלת החברה, וסיירו בנכסיה בחו"ל.

פירמידת החובות

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים