גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם יוניברסל מקאן הציגה מצג-שווא לרשות ההגבלים?

הקרבות בענף הפרסום הופכים אישיים: במכתב שהעבירו יורם באומן ומודי כידון לממונה על ההגבלים, הם טוענים כי חברת המדיה של מקאן הציגה נתונים כוזבים כשביקשה אישור לשת"פ עם גליקמן-נטלר-סמסונוב, וכי יש לבטל את ההסכם

יורם באומן, יו"ר קבוצת פובליסיס ישראל, ומודי כידון, מבעלי גיתם BBDO, מורידים את הכפפות במלחמתם מול אילן שילוח, יו"ר מקאן-אריקסון.

ל"גלובס" נודע כי לפני כ-3 שבועות נשלח לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דויד גילה, מכתב תלונה רשמי מטעם חברות המדיה שלהם - TMF וזניט מדיה. במכתב מאשימים שני הגורמים את יוניברסל מקאן - חברת המדיה של קבוצת מקאן-אריקסון, בהצגת מצגים כוזבים לממונה, במסגרת בקשת הפטור מהסדר כובל שהגישו לשיתוף-הפעולה שלהם עם משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, בשנת 2010.

עורכי הדין של TMF וזניט מדיה מציגים שורה של הטעיות לכאורה וכן טענות לגבי סתירות ביחס לניתוח השוק במשרד הממונה עצמו. לכן הם מבקשים להורות על ביטול מיידי של הפטור שניתן לפעילות המשותפת של מקאן וגליקמן.

המכתב מהווה עליית מדרגה במלחמה בין ברית באומן-גיתם, שהתנהלה עד עתה "בנימוס", כשהמשרדים ניסו לייצר לעצמם שוויון תחרותי בשוק המדיה מול יוניברסל מקאן, באמצעות בקשה למיזוג הפעילות ביניהם.

כחלק מהפגישות שלהם במשרדי הממונה הם ניסו כמובן להוכיח כי ליוניברסל יש כוח גדול מספיק בשוק הטלוויזיה, שמביא לכשל שוק שאיננו מאפשר לאף גוף אחר להתחרות בהם, אך אין ספק כי שליחת מכתב תלונה שאומר במילים אחרות "יוניברסל רימו אתכם" - מעשה שהוא בגדר עבירה פלילית - משמעותה גם איתות חד-משמעי לשילוח: בעל הבית השתגע, והוא יילחם בכל דרך אפשרית.

על מה המהומה?

הסיבה למריבה היא פשוטה מאוד: היכולת להתחרות ובשורה התחתונה - כסף. למי שאיננו בקיא ברזי שוק המדיה, הרי התקציר: מזה שנים ארוכות שיוניברסל מובילה את שוק המדיה בגאון. היא גדולה באופן משמעותי ממתחרותיה, בין היתר לאור העובדה כי לאורך שנים שילוח סירב לקחת תקציבי קריאייטיב ללא רכישת מדיה, אך מנגד ידע לאסוף תקציבי מדיה גדולים - גם כאלה שתקציבי הקריאייטיב שלהם מתנהלים במקום אחר כגון ביטוח ישיר, לוריאל וכדומה.

שילוח גם היה הראשון שהחל לרכוש מדיה עבור משרדים אחרים ולא פחות חשוב - הראשון וכמעט היחיד, שהבין שעמלות היתר ועמלות הווליום (העמלה הניתנת לחברת המדיה על ההיקף הכולל שלה ולא על מפרסם ספציפי) הן רק חלק מהסיפור, והרבה מאוד פוטנציאל כלכלי מצוי במקום שבו חברת המדיה קונה לעצמה זמן אוויר במחיר מסוים אחד (מחיר מקאן) ומוכרת אותו לפי האינטרסים של המשרד - כל לקוח והמחיר שלו - ולא בהכרח יש קשר בין גודל הלקוח והמחיר שהוא מקבל.

יוניברסל נחשבת לכל-כך חזקה אצל לקוחותיה, שלמעשה חלק מהם אפילו לא מקבל חשבוניות מחברות המדיה עצמן אלא חשבוניות של יוניברסל. בפערי המכירה-קנייה יש הרבה מאוד כסף שיכול להיות מנותב לתוך הבית פנימה (מנהלים ובעלי מניות) או בצורת סבסוד ללקוח שחפצים בייקרו.

עם זאת, לטענת רבים בענף ההצלחה של מקאן לא נובעת רק מניהול נכון ואמיץ אלא גם הודות למה שמכונה "ציר קשת-מקאן". הברית הלא כתובה בין זכיינית ערוץ 2 לקבוצת הפרסום, מאפשרת, על-פי הטענות, ליוניברסל לקבל אצל הזכיינית הגדולה והמצליחה בישראל תנאים מסחריים טובים משמעותית משל אחרים, החורגים מעבר ליתרון הגודל. על-פי הטענות, לא מדובר בפערים של 2%-3% אלא בהרבה יותר.

אמנם חברות הפרסום האחרות התעוררו כבר לפני עשור והקימו מיזמי מדיה משלהן, אבל אף אחד מהם לא הצליח להתקרב לגודלה של יוניברסל - ודאי לא בטלוויזיה, המדיה שבה יש משמעות קריטית לגודלה ולכוחה של חברת המדיה. זאת, בניגוד לעיתונות למשל, שבה חלק לא מבוטל מהסכמי המדיה נעשים באופן ישיר מול המפרסם.

בתעשייה אף פעם לא אהבו את המצב הזה, אך כשהענף היה במצב סביר קיטרו ובלעו את הצפרדע. אך עם התעצמות המשבר הכלכלי והשחיקה ברווחיות משרדי הפרסום, שוויתרו עם השנים על חלקים ניכרים מהעמלה המסורתית והפכו למעשה לתלויים בחברות המדיה שלהם כצינורות חמצן, היו בענף כאלה שמצאו את עצמם עם הגב לקיר.

כידון ובאומן החליטו לנסות לשנות את התמונה. הם שמו את האגו בצד ובנו פורמט זהה לזה שבו רוכש משרד הפרסום גליקמן את המדיה שלו באמצעות מקאן. לבאומן יש את זניט מדיה שרוכשת מדיה ללקוחות קבוצת פובליסיס. TMF רוכשת מדיה עבור גיתם, יהושע, דרורי-שלומי ויורו. את שיתוף-הפעולה שהתגבש, הם הביאו לאישור במשרד הממונה על ההגבלים העסקיים, מתוך תקווה שאם הבקשה תאושר הם יהפכו להיות שחקן שני חזק אחרי יוניברסל (שכן נתח השוק המצרפי שלהם עדיין לא מביא אותם לנתח של מקאן על כל זרועותיה בטלוויזיה).

אם הבקשה לא תאושר, ורבים האמינו שאין לה סיכויים גבוהים, הייתה ציפייה כי הממונה יעשה פעולות לפרק את יוניברסל מכוחה. אבל נראה כי הפגישה האחרונה במשרדי הממונה הבהירה לנוגעים בדבר כי מצד אחד אין כוונה לאשר להם את המיזוג, אך מצד שני לא ייעשו צעדים דרמטיים לפירוק כוחה של יוניברסל - בין היתר בשל היעדר סמכויות חוקיות.

אמנם באמת קיים סיכוי סביר שהמשך שיתוף-הפעולה עם גליקמן לא יאושר שנית, אבל בזאת בלבד אין די כדי למחוק את הפער העצום שבין גודלה של יוניברסל לבאים אחריה, ואין די על מנת לייצר מציאות חדשה.

מהי ההתפתחות האחרונה?

כשהפרשה יצאה לדרך, רבים האמינו כי באומן וכידון לא ילכו עד הסוף אך נראה כי תחזיות אלה עומדות להתבדות. השניים רחוקים מאוד מלוותר ומשהו מכך ניתן ללמוד מהמכתב לממונה.

"עיון בבקשת הפטור (של יוניברסל וגליקמן) מלמד כי לכאורה נכללו בה נתונים כוזבים, במטרה להטעות את הרשות להגבלים העסקיים על כל המשתמע מכך לעניין הפגיעה התחרות ובציבור", נטען במכתב.

עוד נטען כי בבקשת הפטור הוצגה חברת המדיה מרקיורי של ראובני-פרידן כמתחרה של יוניברסל. בפועל, מרקיורי היא חברת רכש מדיה בבעלות ראובני-פרידן, המצויה בקשרי בעלות משותפת (בשרשור) עם יוניברסל, באמצעות חברת אינטרפבליק. "חשוב מכך", נכתב במכתב, "ככל הידוע למרשותינו, יוניברסל היא הרוכשת מדיה עבור מרקיורי".

עוד נטען כי יוניברסל הציגה בהצגת חסר משמעותית את נתח השוק שלה, כשטענה שהוא עומד על 18% - זאת מאחר שלא כללה בו את המפרסמים של משרדי פרסום אחרים שעבורם רוכשת יוניברסל מדיה בלבד, מבלי שמפרסמים אלה מקבלים שירותי קריאייטיב מחברה הקשורה ליוניברסל. לטענתם, מפרסמים כאלה היוו 24% מפעילות יוניברסל ב-2010, 28% ב-2011 ו-31% ב-2012.

עוד נטען כי יוניברסל הטעתה את הממונה באשר להיקף המדיה שמשרד הפרסום זרמון-גולדמן רכש באמצעותה. יוניברסל טענה כי רק 44% מהמדיה של המשרד נרכשת באמצעותה, בעוד שהדר גולדמן, מבעלי המשרד אז, העיד בסמוך לכך במסגרת ישיבת ועדת המכרזים של עיריית תל-אביב, כי משרדו מבצע את כל רכש המדיה באמצעות יוניברסל.

אבל זניט ו-TMF מכוונות חיצים גם לעבר בדיקה שערך הממונה בשוק המדיה בחודשים האחרונים, בדיקה שתוצאותיה הרשמיות אמנם טרם פורסמו, אך על הלך-הרוח יכלו המעורבים ללמוד בשימועים האחרונים שהיו להם.

לטענתם, מסקנות הפטור שניתן לגליקמן ויוניברסל לאחר ניתוח השוק אינן עולות בקנה אחד עם מסקנות הרשות כעת, והן אף סותרות אותן לחלוטין - על אף טענת הרשות כי השווקים הרלוונטיים אינם מאופיינים בדינמיות מבחינת נתחי שוק ודינמיקה תחרותית.

כך למשל, בפטור נקבע כי חלה ירידה במגמת הריכוזיות בשוק בעוד שבשימוע נמסר כי מדובר בשוק ריכוזי מובהק. בהחלטת הפטור נקבע כי כוח הרכישה המרוכז ביוניברסל ותנאי ההתקשרות המשופרים שאותם היא תשיג, יזלגו גם למפרסמים, בעוד שבמסגרת השימוע נמסר כי הרשות איננה חושבת שיתרונות אלה יועברו למפרסמים.

"אין זה ברור כיצד יכולה הרשות לקבוע כי אישור ההסדר ליוניברסל מגביר את כושר התחרות שלה (יצירת כוח שוק בשל היתרון לגודל) ללא פגיעה בתחרות, ולקבוע קביעה הפוכה בענייננו. קל וחומר כאשר נתח השוק שבו החזיקה יוניברסל בעת הגשת בקשת הפטור, אף טרם ההסדר עם גליקמן, גדול משמעותית מנתח השוק המאוחד של זניט ו-TMF".

לכן, נטען במכתב, גם אם הרשות בוחרת לא לאשר את מתן הפטור לזניט ו-TMF, "לא ייתכן שליוניברסל יינתן ליהנות מהחלטת הפטור השגויה לתקופה של שנה נוספת, ולכן על הרשות לעשות שימוש בסמכותה ולהורות על ביטולו".

לאן מכוונים באומן וכידון?

3 שבועות חלפו מאז נשלח המכתב לממונה - ותשובה עדיין אין. בשוק רבים סבורים, שגם אם בסופן של התכתבויות יצליחו כידון ובאומן "לפרק" את החיבור בין גליקמן למקאן, זו תהיה מכה כואבת לגליקמן (שיתקשה כנראה כיום לקבל מהממונה אישור למיזוג עם מישהו), אבל עבור מקאן תהיה זאת מכה לא גדולה בכנף, שכן היא תישאר גדולה משמעותית משאר השחקניות.

בכירים בגיתם ובבאומן מדברים בשיחות גלויות על פנייה לבית הדין להגבלים העסקיים או על ניסיון להפעלת הרשות השנייה. מדברים גם על הצורך בשינוי שיטות התגמול, אבל גם מי שדוחף לשם לא באמת מאמין שכל עוד יש שחקן בשוק שיכול להציע מחירים נמוכים באופן משמעותי, יש סיכוי אמיתי לשינוי כזה.

כדי לנסות לנחש לאן הולכת המלחמה בשוק הפרסום, כדאי להקשיב לסבטקסט של הדברים שאומרים השחקנים, והוא מדבר כל העת על הצורך לפרק את הקשר הגורדי שבין מקאן לקשת. הפעילות מול הממונה היא כיוון אחד שבו פועלים כרגע, אבל לא יהיה זה מופרך לחשוב שבתקופה הקרובה יישלפו עוד הרבה שפנים מהכובע, בשני הצדדים.

איך זה ישפיע על המפרסמים?

לפני כשנה וחצי רצה רמי שביט, מבעלי קבוצת המשביר, להחליף משרד פרסום. לעזוב את מקאן-אריקסון ולעבור לאדלר-חומסקי. המהלך כמעט קרם עור וגידים, באדלר כבר גייסו צוות אבל אז הבינו במקאן מה הולך לקרות - (ומעבר של לקוח כמו המשביר היה יכול להיות שובר שוויון בינם לבין אדלר) ונתנו לשביט הצעת מדיה - והשאר היסטוריה. לאדלר-חומסקי לא היה סיכוי וזה כשמדיה קום, חברת המדיה שבבעלותו, היא מהגדולות והמשפיעות בשוק.

שביט הוא לא היחיד. בסיפור הזה יש משהו שאומר הרבה על מה קרה לשוק הפרסום והמדיה בשנים האחרונות - כיצד הוא הפך משוק שבו קריאייטיב הוא שם המשחק, לשוק שבו העלות לנקודת רייטינג היא הכוכבת האמיתית. משוק שבו רבים על אגו קריאטיבי גדול, לשוק שבו השאיפה היא רק להיות יותר גדול - כי גודל הוא כוח.

במקום שבו יש פערים כל-כך גדולים בין השחקנים והתנאים שהם מציעים, אין כמעט סיכוי שלקוח יקבל החלטות שמבוססות על תוצר קריאטיבי של המשרד בלבד. בענף שבו קריאייטיב כבר איננו שובר שוויון מול מתחרים אלא רכש המדיה, לא פלא שחלק מבעלי המשרדים מעדיפים להשקיע בו פחות.

פעם גדעון עמיחי ושוני ריבנאי היו הכוכבים שקיבלו מניות כדי לעשות את המשרד. היום סביר להניח שכולם היו מורטים שערות זה לזה כדי לתת מניות לאלון שטרן, מנכ"ל יוניברסל.

אבל המלחמה הזאת על השקל מביאה לכך שהמפרסמים, שלכאורה מרוויחים, יורים לעצמם ברגל, כי הם אולי משלמים למשרדים שלהם הרבה פחות, אבל גם מקבלים תוצר שווה פחות. ועל זה הענף כולו משלם.

מקאן-אריקסון, גליקמן-נטלר-סמסונוב ורשות ההגבלים העסקיים סירבו להגיב.

נתח השוק של חברות המדיה

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.7% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל