גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": עשיתם ביטוח לסלולרי? לא בטוח שכדאי

כשמחירו של סמארטפון מגיע ל-4,000 שקל, אין פלא ששירותי התיקונים פורחים ■ לחברות הסלולר הצטרפו גם מעבדות פרטיות המציעות תיקונים באמצעות מנוי חודשי, אך מדובר בעשרות שקלים בחודש ובהשתתפות עצמית גבוהה

המהפך העיקרי בשוק הסלולר מאחורינו: מחירי השירות צנחו, לקוחות מתניידים בקלות רבה יותר - וגם את המכשירים לומדים יותר לקוחות לרכוש באופן פרטי, מחוץ לחברות הסלולר. האם גם את האלטרנטיבה הפרטית לתיקון מכשיר הסלולר למד הצרכן הישראלי לאמץ?

עשרות שקלים בחודש משלם לקוח סלולר ממוצע בחברות הגדולות עבור שירות התיקונים: מעין ביטוח (גם אם לא מוגדר כך רשמית) שאמור לתת מענה בעת משבר טכנולוגי.

כך, למשל, ישלם לקוח פלאפון בין 30 ל-40 שקל בחודש עבור סמארטפון, כשהתיקון יעלה 10-50 שקל נוספים, ובמקרי טוטאל לוס ייאלץ להוסיף עד 1,000 שקל בהתאם לסוג המכשיר.

בסלקום גובה העלות החודשית הוא 45 שקל, להם נוספים עד 100 שקל בכל כניסה למעבדה - והשתתפות עצמית של 30%-35% ממחיר המכשיר בשוק באותה עת במקרה של אובדן או טוטאל לוס (למעט אייפון).

באורנג' נע התשלום החודשי בין 16 ל-100 שקל, בהתאם לסוג המכשיר ולתקופת התשלום.

אולם מרבית הלקוחות כלל לא שמים לב כמה הם משלמים על הסעיף הזה, או מקבלים אותו כמובן מאליו - ואף כצורך חיוני - מבלי לבדוק מה מחירם של תיקונים בעת הצורך, או כמה ישלמו על שירות דומה במקומות אחרים.

"הצרכן הישראלי לא תמיד יודע שהוא משלם לחברות הסלולר עשרות שקלים בחודש על שירות תיקונים מדי חודש", אומר מיקי קופל מחברת איי-קופל מקבוצת סטארט המתחרה על אותם לקוחות, "כשגם ההשתתפות העצמית יכולה להגיע למאות שקלים".

שוק רחב של מעבדות פרטיות אכן פרח בעשור האחרון, מבלי שנשים לב. אם עד לא מזמן היו מודעים לקיומו בעיקר לקוחות שרכשו מכשירים בחו"ל, או מחוץ לחברות הסלולר, היום נראה כי השוק נהנה מנהירה של לקוחות "מפוכחים". זאת בין השאר בשל האחריות המוגבלת שהציעו חברות הסלולר עבור מכשירי האייפון, ובעקבות מהלכים פורצי דרך של משרד התקשורת - בהם חוק "ניתוק זיקה" המעודד רכישת מכשירים מחוץ לחברות הסלולר ומאפשר לקבל עבורן הטבות זהות בחברות.

תעריף מיוחד לאייפון 5 וגלקסי S3

אולם גם בפני לקוח חכם שצלח את המחסום הפסיכולוגי ופנה לשוק הפרטי, עומד מכשול לא קטן: הצורך לבחור בין לא מעט גורמים פרטיים המציעים שירות תיקונים בתשלום חודשי.

ההשוואה אינה בהכרח פשוטה - בהתאם לסוג המכשיר, גובה התשלום, השתתפות עצמית במקרה של תיקון בפועל, האותיות הקטנות בכל מקרה, משך הביטוח ודרישה להתחייבות, ויתרונות נוספים שנלווים לחברות שונות - ממשך התיקון ועד הפריסה הגיאוגרפית.

"מרבית שוק התיקונים פועל מתוך חנויות קטנות ברחבי הארץ באמצעות מוכרים שמשמשים גם כטכנאים לא מקצועיים", אומרים במעבדת סלדון. "לא כולם מטפלים בכל סוגי התקלות - מכיוון שבדרך-כלל המעבדות הקטנות מסוגלות לטפל רק בתקלות פשוטות ולא בתקלות מורכבות יותר".

המסלולים המוצעים נחלקים, על-פי רוב, על-פי סוגי המכשירים החכמים - כשאלה המתקדמים יותר, כמו אייפון 5 וגלקסי 3, ממוקמים בנפרד ועלות הביטוח והתיקון שלהם גבוהה יותר. את ההשוואה האמיתית והמדויקת כדאי לעשות בהתאם לסוג המכשיר הקיים ברשותכם.

האם בכל מקרה קיים יתרון לשוק הפרטי על פני חברות הסלולר? על הנייר, לא תמיד: בחלק מהמעבדות מגיע התשלום עבור שירות התיקונים לעשרות שקלים בחודש. ההבדל עשוי להיות טמון בגובה ההשתתפות העצמית, וכן בסל התיקונים המוצע - שכולל לפעמים הפתעות, בעיקר במה שלא כלול בו.

כך, למשל, קיימת לעתים הגדרה של "נזק לקוח" המייקרת את גובה ההשתתפות העצמית משמעותית - ולא מעט לקוחות מגלים שהחברות מרבות להשתמש בתירוץ הזה ולהפנות את האשמה אליהם.

"לא כולם יודעים שגם קורוזיה אפשר לתקן", אומר שי עובדיה, סמנכ"ל שירות ומכירה בגו מובייל. "זה לא טוטאל לוס כמו שהרגילו אותנו לחשוב. רוב הקורוזיות פשוטות, וניתן לפתור אותן בקלות, אבל חברות הסלולר מעדיפות לחגוג על הלקוח. גם על עדכון גרסה שלוקח כמה דקות עבודה גובים בחברות הסלולר מאות שקלים".

עוד כדאי לקחת בחשבון עלויות משתנות עבור מנויי הסלולר (תחילה חינם - ואז חיובים לא צפויים בהמשך, או תעריף שמשתנה משנה לשנה). יש גם מי שיראה אידאולוגיה צרופה בנטישת חברות הסלולר אחרי שנים של גביית סכומי-עתק. אלה, אגב, מבטחות מכשירים שנרכשו ברשותן ולא בהכרח כאלה שנרכשו בחוץ.

מה מציע השוק הפרטי? מי שמנסות "לשבור את השוק" הן איי-קופל ו-AFM, שיצאו לאחרונה עם מסלולים מוזלים של פחות מ-10 שקלים לחודש. הקולגות מפקפקים ביכולת להציע תיקונים כהלכתם במחיר הזה ומציעים לבדוק את גובה ההשתתפות העצמית ואת טיב שירותי המעבדה. בחברות הזולות עצמן מסבירים את המחיר במתח רווחים נמוך מזה המקובל בשוק.

סיכון מחושב

אולם עוד לפני שמחליטים אם לבטח מכשיר סלולר, כדאי להחליט האם בכלל כדאי לבטח אותו בתשלום חודשי - או שעדיף לשאת נקודתית בעלות התיקון עצמו בעת הצורך. ככל שהמכשיר מדגם ישן יותר - תפחת עלות התיקונים, וכדאי פחות לשלם מדי חודש עבור האפשרות שהמכשיר יינזק. עבור מכשירים ישנים קיימים מסלולים מוזלים משמעותית, אולם לרוב לא כדאי כלל לבטח אותם.

למעלה מ-70% מהתיקונים, מספרים במעבדות, הם תיקוני מסך - שבסמארטפונים החדשים עלותם גבוהה יחסית ויכולה להגיע ל-1,500-2,000 שקל. תיקונים אחרים נפוצים, על פי זאפ-דפי זהב, הם תיקוני מיקרופון ורמקול, מים וקורוזיה וכן עדכוני תוכנה.

בדיקה של עלות התיקונים הנפוצים (שמחיריהם מוצגים כאן על-פי מחירון זאפ-דפי זהב) עשויה לתת קנה-מידה למידת הכדאיות בתשלום ביטוח מראש, בהתאם למכשיר - וגם לאופיו של הלקוח ולאופי השימוש בטלפון.

8 טיפים לפני שנכנסים למעבדה פרטית

1. מוניטין: ותק וניסיון של המעבדה - לצד אישור משרד התקשורת / מכון התקנים / הסמכה רשמית של הטכנאים.

2. זמן עבודה על המכשיר: אם מעבדה טוענת שהתיקון לוקח כשבוע, סביר שהמכשיר נשלח למקום אחר.

3. אותיות קטנות: אילו תיקונים לא מבוצעים במקום או לא נכללים במסגרת הביטוח.

4. מגבלות זמן: האם קיימת תקופת אכשרה בטרם ניצול של הביטוח? האם קיימת תקופת התחייבות?

5. להישאר מחובר: האם ניתן מכשיר חלופי?

6. בלי בעיות חניה: האם קיים שירות שליחים?

7. הנחה: האם קיימת הנחה עבור ביטוח קבוצתי של כמה מכשירים?

8. המלצות: חפשו ביקורות של לקוחות ממליצים - באינטרנט (אתרי השוואה ופורומים ייעודיים) ובקרב חברים.

כמה עולה לתקן גלקסי 3 או אייפון 5 במעבדה פרטית

כמה עולה שירות

כמה עולה שירות לסמארטפון

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר