גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

9 תובנות על שיווק פה לאוזן

צרכנים מאמינים למה ששמעו מחבריהם. כאן המפתח שלך!

תובנה אחת על למה - ותשע אחרות על איך לעשות שיווק פה לאוזן.

למה? כי מאמינים לזה יותר מכל פרסומת שתעשה בחיים שלך!

אינספור מחקרים נעשו על השאלה "למה צרכנים מאמינים". במקום הראשון, כמובן - דברים ששמעתי מחברים. במקום השני - דברים ששמעתי מאנשים אחרים באינטרנט (כאלה שאני לא מכיר). בהמשך הרשימה - דברים שקראתי באתר האינטרנט של היצרן, דברים שקראתי בכתבות, שראיתי בפרסומת, במודעת טקסט וכו'. רוב הכלים הפרסומיים שמספרים על המוצר, "זוכים" כיום להיעדר אמון יותר מאשר לאמון.

אז איך עושים את הדברים שכן מאמינים להם? אלה שיגרמו לאנשים לדבר טובות על המוצר? עושים שיווק מפה לאוזן, שיטת השיווק עם ההשפעה הכי גדולה על הרגלי הצריכה.

1. "נהנית? ספר לחבריך! לא נהנית? ספר לנו"

זה לא רק פתגם על מפית במסעדה. אולי זה יפתיע אתכם, אבל מחקרים רבים הראו שאנשים אוהבים לשתף בחוויות טובות שלהם ממוצר או שירות שהתנסו בו ובחוויות וסיפורים של חברים שלהם שסיפרו להם על חוויה טובה מהמוצר, יותר מאשר על חוויה לא טובה שהם חוו מהמוצר. כן, הם יספרו אולי גם על זה, אבל באופן ניכר פחות מאשר על חוויות טובות שלהם, של חברים או של סתם אנשים שהם שמעו או קראו.

אם המוצר שלך מצוין, אין לך מה לחשוש מפה לאוזן.

2. Under promise - over deliver

אם אתה באמת דוגל בזה - להבטיח מעט ולקיים הרבה, להפתיע לטובה את הלקוחות שלך, בשירות, במוצר, באחריות - תמשיך! זו דרך מצוינת להרוויח פה לאוזן. אם אתה לא עושה את זה, נסה. תן להם סיבות לספר על החוויה הטובה שלהם ממך - והם יספרו.

3. ספר לי סיפור

סיפורים עוברים טוב מפה לאוזן. קל לזכור אותם ומתחשק לספר אותם. מכירים את הסיפור על הדיילת בטיסת בריטיש איירווייס שבטיסה לדרום אפריקה, נוסעת לבנה התלוננה בפניה שישב לידה בחור כושי וביקשה שיעבירו אותה לעסקים והדיילת העבירה דווקא את הכושי ואמרה לה שהוא לא צריך לסבול לשבת ליד אנשים כמוה? הסיפור הזה סופר ועבר בהרבה מאד ורסיות מפה לאוזן. סיפור יפה שעל הדרך מעביר מסר ברור שחברת התעופה הזו נגד גזענות, ושלעובדים שלה יש תושייה וערכים. הנושא של הסיפור לא צריך להיות המותג. המותג הוא דמות משנית.

נסי לחשוב רגע איזה סיפור יש לך לספר? איזו מקריות גרמה לזה שהעסק שלך בכלל הוקם? איפה למדת את המרכיב הסודי של המרק ואם כבר מדברים על מסעדה אז למה ואיפה מאו צה טונג המליץ על המסעדה שלך?

4. לא צריך לחכות לזה שיתחילו לדבר על המוצר שלך.

נכון, זה יכול לקרות מעצמו, כמו למצוא קשיו בחבילה של בוטנים. איך? seeding, או בעברית, זורעים! מייצרים פעילות שמעודדת פה לאוזן. לדוגמה, יש לך מוצר חדש ומהמם? שלח אותו במתנה לצרכנים שמדברים הרבה בפורומים או ברשתות החברתיות או בשכונה. יש לך חנות חדשה באינטרנט? שלחי קופון מתנה לצרכנים פוטנציאליים, שמדברים הרבה במקומות הרלוונטים עם האנשים הרלוונטים. וכשאתה שולח להם את זה, אל תתבייש לבקש פידבק ושיספרו לחברים שלהם.

5. אל תזרע כמו טמבל!

לפני רגע אמרתי שצריך לזרוע. נכון. אבל, יש לזרוע ויש לזרוע. מחקר של פרופסור ברק ליבאי וקולגות שלו מאוניברסיטת תל-אביב הראה שפעילות seeding למובילי דעה מגדילה משמעותית את התרומה של פה לאוזן, ומגדילה בסופו של דבר את המכירות יותר מאשר סתם seeding (שגם הוא הוכח באותו מחקר כתורם, אבל פחות).

מי אלה אותם מובילי דיעה? אלה שאנחנו מחזיקים מהם יותר מהאחרים. בספר the tipping point מכנים אותם mavens, "מבינים" ביידיש. לא רק שהם מבינים הרבה בתחום הרלוונטי, יש להם גם כריזמה מיוחדת וגושפנקא של הקהילה הרלוונטית. הם יכולים להיות בלוגרים משפיענים, מנהלי פורומים או גולשים מומחים ופעילים, בעלי עמודי פייסבוק חזקים וברי סמכא וכו'.

6. חברים יש רק באגד, פרזנטורים - בפרסומות

במחקרים רבים שבחנו את סוגיית "למי אנחנו מאמינים" יצא שבמקום האחרון ברשימת דחויי האמון נמצאים הסלבס. זה לא תמיד נכון, וזה תלוי מאד במסר ובסלב, אבל זה שווה מחשבה.

7. מסרים מורכבים

שיווק פה לאוזן מתאים מאוד למפרסמים שצריכים להעביר מסרים מורכבים. על התועלות של המוצר, הבריאותיות, השירותיות, האיכותיות. על ההבדלים בינו לבין המתחרים. על החדשנות המורכבת שבו, על פריצת הדרך הטכנולוגית שלקחה 10 שנות פיתוח. קשה להסביר את זה בספוט של 30 שניות בטלויזיה. קל לעשות את זה באמצעות שיחה.

8. היה אירוע גרנדיוזי

מחקר שהוצג ב-2011 ובדק לעומק את נושא ה"שיווק מפה לאוזן" מצא שהפעילות שמייצרת הכי הרבה "פה לאוזן" של משפיענים היא זו שמתרחשת בעולם הפיזי, קרי: "אירועי קד"מ". אנשים, ביניהם המשפיענים, אוהבים הכי הרבה לדבר על אירוע שנכחו בו. באירוע קל לייצר אוירה שעוטפת את המותג בערכים מוספים שרוצים לתת לו ובחוויה שירצו לספר עליה.

9. נשוב אחרי הפרסומת

שיווק פה לאוזן הוא כלי חיוני בכל השקה של מוצר חדש. הפרסום ATL מבשר על בואו של המוצר החדש. אחריו מתחיל השלב הארוך והאינסופי שבו הצרכן החדש מחפש מידע על המוצר, מתייעץ, מדבר ומברר. קודם כל הוא יחפש בגוגל. בתוצאות שיקבל הוא ייכנס קודם כל לחוות דעת והמלצות של גולשים בפורומים, בבלוגים, באתרי השוואת מחירים וכו'. רעשי הטררם של הקמפיין יתעמעמו לצלילי מה שהוא יקרא שם, וזה מה שיגרום לו בסופו של דבר לקנות או לא לקנות את המוצר החדש שלכם. תדאגו שבתוצאות החיפוש הוא ימצא את השיחות האלה.

■ הכותב הינו מנכ"ל תפוז אנשים, אתר הפורומים והבלוגים הגדול בישראל.

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר