גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דני גולדשטיין: "בעל שליטה שכשל צריך לפנות את מקומו"

דני גולדשטיין, יו"ר איגוד החברות הציבוריות, יורה לכל כיוון: "אחרי שיירגעו הסדרי החוב, ויקוזזו 20-30 מיליארד שקל מכספי הציבור, תגיע התאוששות, והציבור ישכח מהר מאוד מה שהיה" ■ האם הוא מתחרט על מכירת בבילון?

"אני חושב שלא הייתי נוהג בדומה ל'טייקונים' של היום. אנשים צריכים להבין שברגע שהם נכנסים לבורסה, העסק למעשה כבר לא רק שלהם. בעל שליטה שכשל בתפקידו צריך לפנות את מקומו. יש הרבה אנשים שגם אחרי 40 שנות בורסה לא הפנימו את זה". כך אומר דני גולדשטיין, יו"ר איגוד החברות הציבוריות, בריאיון בלעדי ל"גלובס".

לגולדשטיין, בעבר שועל בורסה שידע למכור, לפצל ולהנפיק בהצלחה חברות בתחומי המחשוב (מטריקס, מג'יק, סאפיינס, וואלה ואחרות), יש לא מעט ביקורת על הנעשה כיום בשוק ההון - החל מהתנהלות הרגולטור ועד דרך התנהלותם של בעלי השליטה בחברות הציבוריות, שחלקם עומדים בימים אלו בעיצומם של הסדרי חוב מתוקשרים.

"בעל שליטה צריך להבין שלא חייבים לעשות הסדר, שלאחריו אתה, כבעלים, גם אם תזרים כסף לחברה, תמשיך לכהן בתפקיד המנהל כאילו כלום לא קרה".

- מנגד, לא עולות פה אלטרנטיבות להצעת בעל השליטה עבור מחזיקי האג"ח.

"ברגע שהחברה מגיעה ל'דיפולט' (חדלות פירעון, א' פ') היא של מחזיקי האג"ח, אבל אחת הבעיות של השוק כאן היא שהוא קטן עם ומרושת באינטרסים. אף אחד לא נכנס לצלחת של החבר שלו, אחרת הציפייה הייתה שיגיעו גורמים אחרים עם הצעות לבעלי החוב, אבל אין כאן בכלל דיבור כזה".

- לאחרונה אנחנו רואים גופים מוסדיים הנוקטים - בעיקר דרך התקשורת - אקטיביזם שאמור לשפר את מצבם של מחזיקי האג"ח, על חשבון האינטרסים של בעלי השליטה. כך צריך להתנהל לדעתך?

"כן, זו השיטה לטפל בדברים. לחץ הציבור לא צריך להיות מופנה לרגולטור, אלא לקופת הגמל שלו. הבעיה היא שאחרי שיירגעו הסדרי החוב הנוכחיים, ויקוזזו להערכתי 20-30 מיליארד שקל מכספי הציבור, תגיע התאוששות, והציבור ישכח מהר מאוד את מה שהיה, וימשיך להשקיע בחברות האלה, תחת הכותרת 'אצלם עושים כסף'".

"רשות ני"ע תיצור מפלצת"

בשלהי שנת 2006 מכרו גולדשטיין וקרן פימי של ישי דוידי את מניות השליטה בקבוצת פורמולה מערכות - שאותה ייסד גולדשטיין 25 שנה קודם לכן - לידי חברת אמבלייז של אלי רייפמן, תמורת כ-70 מיליון דולר. למרות שבשנים האחרונות הוא נעלם כמעט לחלוטין מהרדאר של שוק ההון, המשיך גולדשטיין להחזיק במניות השליטה (59% מההון) בחברת פורמולה ויז'ן - חברת החזקות בתחומי המחשבים והאינטרנט. חברה זו, שפוצלה מפורמולה מערכות, נסחרת כיום לפי שווי זניח של כ-14 מיליון שקל בלבד.

"בפורמולה ויז'ן מועסקים חמישה אנשים, אבל הדירקטוריון שלה גדול יותר. זה אבסורד שחברה קטנה כזו מתנהלת לפי כללים שמתאימים לחברה לישראל או לבזק. זה עולה עד מיליון וחצי שקל לשנה להחזיק חברה כזו. הבורסה היום, לא מעט בגלל הרגולציה, לא קולטת חברות חדשות, וגם אלו שמסוגלים להמשיך ולשרוד בה מוחקים את החברה מהבורסה. קחי לדוגמה את הוט. דרהי הבין שהוא יצטרך לעמוד בפני גילוי אבסורדי שדורש ממנו הרגולטור; הוא בא מחו"ל, ואינו רגיל לדברים האלה".

"פעם אחר פעם אנחנו מקבלים הבטחות משיראל גוטמן-עמירה (מנהלת מחלקת תאגידים ברשות ני"ע, א' פ') ומשמואל האוזר (יו"ר רשות ני"ע), שלפיהן הם יקלו על החברות הקטנות, אבל עדיין לא שמעתי שחברות בת"א 100 שונות מחברות בירכתי רשימת היתר. הם לא מקילים אלא מקשים, הדוח הישראלי הוא מלל אינסופי, החברות מפחדות לזוז מזה, כי אחרת הן ייקנסו. הם מדברים על פישוט וקיצור, אלא שיש לי תחושה שזה יהפוך בסוף למפלצת. כמו שדוח ברנע הפך לתנ"ך המפורט של שוק ההון".

"שכר הבכירים - פופוליזם"

"באיגוד לחמנו נואשות לקלסיפיקציה של מניות, בעיקר בתיקון 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים). הבאנו נתונים סטטיסטיים שלפיהם מתוך כל מקבלי השכר הגבוה, 96% שייכים לת"א 100. ביקשנו לא להתייחס אותו דבר לניר גלעד ולסמנכ"ל בחברה קטנטונת שמקבל 500 אלף שקל בשנה. ביותר מ-400 מהחברות בבורסה אין משמעות לדברים האלה ולכללים המחמירים של ממשל תאגידי."

- אבל הרגולטור מצא לנכון להתעסק בנושא השכר בגלל חזירות בנושא המשכורות לבכירים. מחטפי השכר שנעשו טרם כניסתו לתוקף של תיקון 20 הם עדות לכך.

"אני שואל, הכצעקתה? בכל נושא אני נגד חזירות, אבל יש להבין שהפוקוס על הנושא הזה רחוק מלהיות ענייני, הוא יותר מובן לקהל הרחב - ולכן קל לו להוות תשתית לפופוליזם. מה יוריד תיקון 20 מהקצפת של המשכורות הגבוהות? זה יהיה פחות מהתספורת של טייקון בינוני בערך המוחלט שלו.".

- אז הרגולטור פופוליסט?

"לא, צריך להבין שהרגולטור, בסופו של יום, הוא בן אדם שפועל בסביבה לא מאוזנת. לא קרה עדיין שמשקיע שהרוויח בא עם פרחים לרגולטור ואמר 'בזכותך הרווחתי'. לעומת זאת, כאשר מתקיים כשל, הרגולטור הוא הניזוק הישיר. לכן הוא נוטה לחומרה, כדי למנוע מצב שבו המשקיע בא אליו בטענות.

"יש להבחין בין דברים בגדר החורג מהטעם הטוב, לבין דברים שהם לא חוקיים. כאשר יש שוק חופשי יחסית, הרעיון הוא לתת לו להתייחס לתופעות חריגות בדרכו שלו; חקיקה ותקינה בנושא גורמים לעיוות השוק בצורה שמסכנת את התוצאות".

- אז מה אתה מציע?

"צריך לחנך את השוק. אני לא מבין את אלה שהלב שלהם מלא בטענות כלפי חברות מסוימות, בשל התנהלות סוררת שלהן, והם עדיין משקיעים ומלווים לחברות כאלו. בארה"ב, יש קרנות שלא משקיעות בחברות שסרחו, גם אם התשואה עליהן גבוהה. יש שם מדיניות של שכר ועונש".

"לא מתחרט על מכירת בבילון"

גולדשטיין נמצא כיום בסבב ב' של האבהות, ועסוק, פרט לעבודתו הנוכחית, בעיקר בגידול ילדיו, אך מודה כי לא פעם הוא מוצא עצמו מתגעגע לעשייה העסקית. "יש נקודות שבהן אני פשוט משועמם, ואז אני שוקל האם לחזור לשוק בצורה פעילה. אבל אז הדברים שאני נתקל בהם מתוקף פעילותי בחברות ציבוריות די מוציאים ממני את החשק לעשות את זה. אני כיום משקיע פסיבי, אי אפשר לדעת מתי אהיה פעיל יותר".

- האם יש משהו שאתה מתחרט עליו? בבילון, למשל, הייתה חברה בולטת בפורטפוליו של פורמלה ויז'ן, אבל בחרת למכור את ההחזקות שלך (21%) בדצמבר 2007, לפי מחיר של 3 שקלים למניה, ללא פרמיה, והיום המניה שווה יותר מ-22 שקל.

"לא מתחרט על זה, וגם לא על המכירה של וואלה. על דברים כאלה אתה צריך ללמוד לא להסתכל בצער, כי אף פעם אתה לא יכול לפעול בצורה אופטימלית. השאלה שאתה צריך לשאול במבט לאחור היא, האם עשית יותר החלטות טובות מרעות, ואני חושב שרוב ההחלטות שעשיתי היו טובות, והמאז'ורית שבהן היא ההחלטה לגבי 'הפירמידות'.

"בשנת 2000 חשבתי שמבנה פירמידלי הוא לא נכון. למרות שהפירמידה אצלי הייתה לפחות עם חברות בעלות מכנה משותף, בניגוד למה שיש היום. בשיא הגעתי לכ-15 חברות ציבוריות שהיו בתוך הפירמידה. כשבדקתי את הערכים והדיסקאונטים, הגעתי למסקנה שבמשך 15 שנה הלכתי בכיוון מוטעה, והתחלתי לחזור לכיוון הנורמלי. מחקתי מהבורסה 8-9 חברות, ועשיתי מבנה פשוט יותר".

- ומה לגבי הפירמידות של היום?

"עם התבגרות של השוק נראה שיטוח של הפירמידות. זה יגיע מעצמו. לא צריך להיות ביותר משתי רמות בחברות כאלו".

עוד כתבות

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ–300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 קופץ ב-1.1% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.6% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה ל"חייל רפאים" הישראלית, ועסקת הענק של סעודיה

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה