גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל שפ"מ: "הפרסום ברדיו פחות סקסי, אבל זה עובד"

מבין כל אמצעי המדיה, הרדיו הוא היחיד שלא נפגע אשתקד מהתכווצות עוגת הפרסום ■ רונן ברקה, מנכ"ל שפ"מ המוכרת את הפרסום בתחנות הרדיו של קול ישראל, מאמין שההצלחה הזו מבוססת על פרסום נושא תוצאות

בשנה שבה לרוב המנהלים היו יותר מסיבה אחת לחשוש, לרונן ברקה, המנהל את שפ"מ - בעלת הזיכיון הבלעדי לשיווק ומכירת זמן אוויר לרשתות הרדיו של קול ישראל - היו דווקא סיבות טובות לחייך.

מנתוני עוגת השיווק השנתית של איגוד השיווק ויפעת בקרת פרסום לשנת 2012 עלה כי מבין כל אמצעי המדיה, הרדיו הוא היחיד שלא נפגע מהשנה הקשה שעברה על הענף, וההכנסות בו נפגעו בצורה מינורית ביותר, בעוד שנתח השוק שלו אפילו עלה מעט.

לפי הנתונים, עיקר ההצלחה של אמצעי המדיה הזה נזקפת לחברת שפ"מ, שידעה להתאים את עצמה היטב לשוק בתקופת מיתון, כך שלכאורה לברקה יש הרבה סיבות להיות אופטימי.

כשאני שואלת איך ירידה מינורית של 3% בהכנסות הרדיו של שפ"מ, עומדת מול ירידה משמעותית יותר של המתחרים בשפ"א (שירותי פרסום ברדיו האזורי), יש לו מיד הסבר: "זה קשור בצורה ברורה מאוד לתחום הפרסום נושא תוצאות", הוא אומר, "ירדנו מהקמפיינים התדמיתיים. הייתה השנה הרבה עבודה עם מפרסמים ומשרדי פרסום בניסיון לפצח את הפתרון הנכון. לא מעט משרדי פרסום נעזרו בנו ובאולפנים שלנו כדי לבוא עם 'הפתרון הנכון'.

"עשינו המון סדנאות קריאייטיב כיצד לעשות רדיו נכון, לבחון איך רדיו מגיב. החברה הצעירים שמגיעים מבתי-הספר עושים פחות רדיו. בלימודים מתרכזים יותר בנוצץ - בטלוויזיה ובאינטרנט - וצריך מדי פעם להזכיר גם לדור הצעיר וגם לדור היותר ותיק, שיש גם רדיו.

"אבל מתברר שזה כמו נסיעה על אופניים: זרקנו כמה טיפים, והנה כולם רצו בחזרה לרדיו ועשו דברים מדהימים. השקענו בחינוך השוק אך גם היינו קשובים אליו - חבילות חדשות, מוצרים חדשים, חסויות חדשות. בנינו מוצרים שמתאימים כמעט לכל היקף תקציבי.

"במקביל, לא הזנינו את המדיה. בעיתות משבר אחד הדברים שהכי קל לעשות זה להוסיף עוד ועוד מוצרים, עוד דקות פרסום, עוד חסויות ולקחת כל סוג של לקוח. זה יוצר מצב של היצע כל-כך גדול שכלום לא חודר באמת.

"במסגרת 9 דקות הפרסום לשעה שיחקנו בין המוצרים השונים כדי לתת מענה. לא יצרנו עומס על המערכת, לא פגענו בבולטות של המפרסם. זאת, בשונה ממתחרים אחרים ברדיו, שמגיעים גם ל-20 דקות פרסום בשעה; או הטלוויזיה, שבה מעלים פליירים של דברים קופצים וזזים שהביא לעומס מטורף".

- אבל בשונה ממשברים אחרים בעבר, הפעם בטלוויזיה לא הורידו מחירים.

"דרך מכשיר ההקלטה פה לא רואים את החיוך שלי", מתלוצץ ברקה, ואז מרצין ואומר: "לא הורידו כמו פעם אבל הורידו... כשמשרדים גדולים יורדים ב-14%-15% בהיקפים, וכשזמן הפרסום אצל הזכייניות ירד לפעמים ב-25%, זה לא מסתדר עם מספרים של 7% ירידה בהכנסות (הנתון שהתפרסם לפי עוגת השיווק, עב"ל)".

לדבריו, "כשמגיעה התקופה הזאת לתת את הדיווחים, כולם מייפים את המציאות. המחירים ירדו, אולי לא באותם שיעורים שהם ירדו בעבר, אבל ירדו. בתוך עמנו אנו חיים ושומעים ממשרדי מדיה ופרסום מה קורה.

"הבעיה היא בעומס של המוצרים שעלו על המסך. נוצרו מצבים אבסורדיים שמכרו במחירים מאוד נמוכים קמפיינים שהם פחות אפקטיביים, ואין מה לעשות, אנשים קונים את התפיסה של 'הנה אני נמצא בטלוויזיה', אבל בסוף הם לא קיבלו את התוצאה שהם רצו, כי הם הלכו על קמפיין חסויות בתוכנית בוקר או צהריים כזו או אחרת, וזה לא עובד כמו קמפיין רציני.

"מפרסם כזה הוא מפרסם שחוזר בזרועות פתוחות לרדיו. הרבה מפרסמים עברו את החוויה של 'עושים טלוויזיה', הטלוויזיה לא עשתה את מה שהם ציפו, והם חזרו לרדיו, כי הם רגילים לתוצאות מסוימות. הם יודעים שכשמגיעים ל-X מאזינים, מקבלים כמות מסוימת של לידים או תגובות באתר".

- אתה לא חושש שכל הריצה לפרסום מוכוון תוצאות תתברר כירייה ברגל כאשר נצא מהמיתון? הרי הפרפורמנס באינטרנט הביא לפגיעה קשה בפרסום התדמיתי באינטרנט.

"האינטרנט הוא אמצעי מדיה מדהים שעוד לא מצא את המודל שלו. הדיספליי עוד לא עובד טוב, אז כולם רצו לפרפורמנס. רדיו, כאמצעי מדיה, מוכיח את עצמו שנה אחרי שנה וידע ימים מדהימים, גם כשעשו פרסום תדמיתי. אין מפרסם שאי-אפשר לעשות לו קמפיין מדהים ברדיו. לכן כשיירד גשם, הוא יירד גם על הרדיו, ויחזרו לעשות פרסום שהוא לא רק נטו מכירות ותגובות מיידיות, אלא גם וגם".

"הבעיה היא לא בתוכן"

אין ספק שאחת הבעיות הקשות של שפ"מ היא בקרב הקהל הצעיר, שאליו מכוון לא פעם הפרסום הרחב. לדברי ברקה, "לשמחתי, ב-3 התחנות המובילות יש לנו כמעט את כל הקהלים. המשיבים לסקר TGI אולי חשים שזה פחות סקסי להגיד שמאזינים לרדיו 88FM, אבל בפועל אנחנו יודעים שמאזינים לתחנה הזו, כי אנחנו רואים מה התגובות שמקבלים משם.

"מעבר לזה, בשנת מיתון הכסף לא מצוי אצל הקהלים הצעירים, אלא בעיקר אצל ההורים שלהם. עם זאת, רשות השידור עובדת קשה על הוספת קהלים לשידורים הקיימים ב-88FM, על הצערה, ואנחנו רואים מסקר לסקר לא עלייה אלא קפיצות.

"גם ברשתות המסורתיות יותר נעשים שינויים. זה לא שאפשר לראות אותם מהרגע להרגע. הבעיה היא שזה פחות סקסי להקשיב בבוקר לאריה גולן ברשת ב', מאשר לטל ואביעד (102FM). אבל זה לא פחות מעניין. הבעיה היא לא בתוכן".

- אולי טל ואביעד פשוט מדברים בסגנון שצעירים אוהבים לשמוע?

"אין ספק שלתוכניות כאלה יש יכולת לגעת בקהלים יותר צעירים. ועדיין, אנחנו חיים בסביבה של מצבים כלכליים וחברתיים מורכבים, מצב ביטחוני מתוח, והקהלים האלה זולגים יותר ויותר לאקטואליה - לדעת מה קורה. גם במשרדי פרסום מופתעים לראות שצעירים בני 28 פתאום מאזינים לקרן נויבך. החבר'ה מתבגרים ומבינים שמעבר לצחוקים שיש בתחנת רדיו, יש מציאות שצריך להקשיב לה.

"אז נכון, זה קורה אולי טיפין-טיפין, אבל קורה. חוזרים לאקטואליה. אני לא מצפה מרשות השידור לעשות תחנות של חוכא ואיטלולא - להפך. הם עושים עבודה מדהימה בזה ששומרים את רשת ב' כתחנה של אקטואליה. את המענה האחר אפשר לתת באמצעות תחנות אחרות, ג' ו-88".

- לאן הולך השוק ב-2013?

"אני לא מכיר סיבה ממשית להיות אופטימי. קראתי תחזיות של בנק ישראל ותחזיות אחרות על צמיחה, אבל אני חושב שכמסתכלים על כלל אמצעי המדיה השנה, יותר מתמיד תהיה בחינה של תוצאות. כבר השנה התדמית וערכים מוספים לא היו כל-כך חשובים.

"המוזיקה השתנתה, והיא תמשיך להשתנות. הכול יותר מכוון תוצאות וביצועים. אמצעי מדיה כמו רדיו וכל מי שישכיל לתת תשובה לכך, יוכל להתפתח. דרך הפריזמה הצרה של רדיו אני יכול יחסית להיות מחויך, כי אם נעשה עבודה נכונה - 2013 יכולה להיות שנה מדהימה לרדיו".

ממקימי חברת לוגיה

ברקה הוא איש תקשורת ותיק ואייש שורה של תפקידים בכירים באמצעי התקשורת השונים, בהם תפקיד סמנכ"ל שיווק ב"ידיעות אחרונות" וסמנכ"ל ערוץ 10. ברקה היה ממקימי חברת לוגיה ששימשה במשך מספר שנים כחברת התוכן של סלקום, ובהמשך מונה למשנה למנכ"ל ואחראי על שיווק, קידום ופיתוח עסקי בנגה תקשורת. עם רזומה כל-כך עשיר, קשה להימנע משאלה מעט אישית.

- אחרי שעשית טלוויזיה ועיתונות, לא קצת אפרורי לעשות רדיו?

"אם להיות סיסמתי, אז יש משהו יותר מאתגר ברדיו. הרבה יותר קל למכור טלוויזיה. מכיוון שהייתי בטלוויזיה בתקופה שעוד לא היה קל למכור אותה, שהייתי באינטרנט כשעוד לא היה אינטרנט, ובערוץ 10 כשעוד לא רצו אותו, אז רדיו לשמחתי הוא משהו עם מסורת ארוכה בישראל, ויש לו קרדיט מוכח. כן, זה פחות סקסי, אבל זה עובד, וזה מעניין. הגעתי לגיל שזה בסדר לא להיות כל הזמן באור הזרקורים, להיות במקום של עשייה ועבודה ולא ברדיפה אחר קרדיט וזרקור".

הפוטנציאל של שנת 2013: קול ישראל בשפה הערבית

"אחת התחנות הכי מעניינות ב-2013 תהיה רשת ד' - קול ישראל בערבית", טוען ברקה ומסביר: "זו תחנה שעוברת שינוי והכפלה, עד פי 4, של משדרים באזורים השונים. בשנים האחרונות זה היה העקב אכילס של הרשת.

"הגיע לתחנה מנהל צעיר ומוכשר, ובאמצעות גיבוי שיש לו הוא עושה עבודה מדהימה, והם עומדים לעלות עם לוח שידורים חדש. הקהל דובר הערבית יהיה אחד הקהלים הכי מעניינים שהולכים לעבוד עליו בשנה הקרובה".

- משרדי הפרסום מדירים רגליהם מתחום המגזרים, בטענה שאין בו כסף.

"יש עדיין מי שפונה ומפרסם לקהל דובר הרוסית, אבל זה לא בעוצמות של הקהל דובר הערבית. כולם נמצאים תחת כותרת 'מגזרים', אבל זה בווליום שונה לגמרי. הקהל הערבי בישראל מאוד מעניין, ורוב המשרדים שעובדים במגזרים עובדים בחלק הערבי.

"מדובר בכמות גדולה של אנשים, בגיל ממוצע נמוך, באנשים שמכירים במגזר היהודי, בעלי יכולת בלתי מבוטלת להוציא כסף, עם מודרניזציה הרבה מעבר למה שאנחנו מכירים. הם אוהבים מותגים ויודעים מה הם רוצים. זה היתרונות שיש לנו מול אמצעי מדיה אחרים כבר כמה שנים, אבל עכשיו בצורה מוגברת".

התפלגות ההוצאות

עוד כתבות

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה