גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גל תחבורה ירוקה שוטף את העולם - למה לא בישראל?

באירופה כבר נקבעו בחוק הטבות מס לרוכבים לעבודה ■ ואתם, איך תגיבו אם הבוס יודיע שבשנה הבאה מחליפים את המאזדה 3 בזוג אופניים?

עם הצטרפותה לארגון OECD, נדרשה ישראל לשפר את ביצועיה הסביבתיים, ולצמצם את פליטות גזי החממה, שמקורם בעיקר בתחבורה. בדוח שהוציא הארגון בנובמבר 2011, נכתב כי "ההוצאה הציבורית בישראל לטובת מהלכים לשיפור איכות הסביבה נמוכה ביחס לממוצע בשאר מדינות הארגון". מהלכים אלה יכולים לקבל ביטוי, למשל, באמצעות העדפת תחבורה שאינה מזהמת ומיסוי המפחית מס מכלי רכב שמזהמים פחות.

ח"כ תמר זנדברג מצביעה על ה"אבסורד" כדבריה, "שמקומות עבודה מממנים רכב פרטי בכסף ציבורי, בשני אפיקים: מימון הליסינג ומימון החניה. הטבת המס בליסינג היא למעשה כסף ציבורי, והחניות הן מרחב ציבורי שנתפס במכוניות, במקום לשמש לטובת הציבור".

במדינות רבות בעולם, יזמו ויישמו תמריצים אחרים. בהולנד, באירלנד, בארה"ב, באוסטרליה ובקנדה למשל, מוזמנים מעסיקים להציע לעובדיהם שורת הטבות ייחודיות, אם רק יוותרו על הרכב הפרטי ויגיעו לעבודה באמצעות אופניים. כך, יוכל העובד לקבל זיכוי כספי עבור כל קילומטר, לבחור כרכב חברה באופניים שאותם יספק מקום העבודה, וזאת בלי שאף אחד מהצדדים יחויב במס. המעביד, מצדו, יכול לחסוך בהוצאות, לקבל הטבות ותמריצים מהמדינה, ולשכור פחות שטחי חניה לעובדים. עליו לדאוג לחניית אופניים מסודרת, לנגישות הכנסתם למקום העבודה ואפילו למקלחות, אולם נראה כי הדבר עדיין משתלם יותר מבחינה כלכלית.

עוד נדרשת, וכאן נוגע הדבר למדינה, סלילת תשתית דרכים עירונית ובינעירונית לתחבורת אופניים בין הערים הגדולות וערי הלווין, שבהן נמצאים רוב מרכזי התעסוקה. אם נחזור לדוח OECD, הרי שהוא סיכם כך את המצב הנוכחי בישראל: מסים ירוקים תורמים חלק גדול להכנסה הכוללת ממסים. המסים הירוקים יותר מהוכפלו במונחים ריאליים בשנים 2000-2009, ובסוף התקופה המדווחת היוו 3% מהתוצר הגולמי, ו-10% מסך כל ההכנסות ממסים, נתח שהוא מהגדולים במדינות OECD. אך מנגד, כמה תוכניות תמיכה והקלות מס, בפרט במגזרי החקלאות והתחבורה, מהווים תמריצים שליליים הפוגעים בסביבה".

אילוץ כלכלי

עו"ד הנרייט פוקס, שותפה וראש מחלקת מיסוי בינ"ל במשרד ברנע ושות', סבורה שהמעבר לשימוש באופניים ככלי תחבורה מרכזי בערים, אינו רק ספורטיבי וידידותי לסביבה, הוא גם צו השעה ואפילו אילוץ כלכלי. עו"ד פוקס חברה בהנהלה המורחבת של ועדת המסים של ארגון BIAC המייעץ ל-OECD בנוגע לזווית העסקית של החלטות הארגון. לדבריה, הדבר כרוך בשיפור התשתיות, התחבורה הציבורית והקשר ביניהן, ולא פחות חשוב מאלה - ליישומה של מערכת תמריצים כלכליים למי שיעדיף להגיע למקום עבודתו באופניים.

כמי שנולדה בהולנד וחיה שם רוב חייה, יודעת עו"ד פוקס שהשיטה הכלכלית הזו מצליחה, והיא משוכנעת שהדבר נכון גם למדינות שהאופניים אינם חלק בלתי נפרד מתרבותן, וגם למדינות חמות כמו ישראל, ולו רק בגלל שאין לנו ברירה.

"הולנד מעניקה הטבות מס לרוכבי אופניים כבר משנת 2001, והדרך הזו זוכה להצלחה אדירה. בכל פעם שעולה מחדש השאלה אם למדינה משתלם כלכלית לעשות זאת, על אחת כמה וכמה בתקופות משבר ומיתון, ההחלטה היא להמשיך במדיניות". פוקס מפרטת חלק מהכלים הכלכליים שהולנד מיישמת, המרכזית בהן היא הענקת הטבה בגין השימוש באופניים ככלי תחבורה מרכזי. כך למשל, עובד יוכל לרכוש אופנים עד מחיר של 749 אירו על חשבון החברה. המעביד יכול לפצות את עובדיו בסכום סמלי בגין כל קילומטר, ולנכות החזר הוצאות בגין תיקון האופניים, ובתנאי שלפחות 50% מסך נסיעותיו של העובד לעבודה, ייעשו באופניים. פוקס עצמה מעדיפה, גם כאן בישראל, את האופניים על כלי תחבורה אחר, למרות שבשל אי התאמתן של התשתיות, היא נתקלת בקשיים המאלצים אותה לעתים קרובות מדי לוותר עליהם ולבחור דווקא במכונית.

ח"כ זנדברג אומרת כי אחד התמריצים הוא הטבות לרוכבים לעבודה, ובכלל למוותרים על מכונית. למשל לתת לעובד לבחור אם ברצונו לקבל חניה או לקבל את עלותה כתוספת ישירה למשכורת.

לדברי פוקס, יותר ויותר מדינות כבר למדו כי "התהליך הזה הוא רק אחד האתגרים של העידן המודרני העולמי שבו גוברת מגמת העיור. מגמת ההגירה לערים מהווה מנוע צמיחה חשוב, ומערכת התחבורה המודרנית, חייבת להציע נגישות יעילה וחסכונית", היא מזכירה שאם מערכת התחבורה שלנו תפגר מאחור, יתקע הדבר מקלות בגלגלי הצמיחה.

"כאשר היכולת להתנייד למקומות העבודה נפגעת כתוצאה מפקקים ועומס, וכאשר יש מחסור בחניה, פוטנציאל הצמיחה נפגע ויש למצוא פתרון אחר, זול ויעיל יותר.

עונש בלי תמריץ

פוקס: "מדינת ישראל הטילה מס על כלי רכב מזהמים, אולם היא לא עשתה דבר לעודד במקביל את השימוש באופניים. כלומר, משרד האוצר הטיל מעין עונש על כלי רכב מזהמים, אבל שכח להעניק תמריץ למי שמוותר על מכונית פרטית".

יתרה מכך - ארגון OECD בהחלט מצפה מישראל לנקוט צעדים שכאלה".

מי שהחלה לפעול בנושא, היא עיריית תל אביב, כך הרצליה, ולאחרונה נמסר כי גם בחיפה ובקריות מתוכננים שירותי השכרת אופניים, שבילים וסידורים לחניית אופניים בסמוך לתחבורה הציבורית. היזם שיוביל את הפרויקט אמור להיבחר, כך על פי עיריית חיפה, עד סוף שנת 2013, ומועד הביצוע הסופי עדיין לא ידוע. נזכיר, כי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר בעבר בראיון ל"גלובס" שהטופוגרפיה ההררית של חיפה אינה מאפשרת קידום פרויקטים שכאלה, ומהעירייה נמסר לאחרונה כי בדיוק משום כך, יתבצע הפרויקט לאורך העיר התחתית בלבד.

- זה לא יגרום לפגיעה בהכנסה ממס על רכב ומיסוי ההטבות?

פוקס: "הניסיון של מדינות אירופה, כמו גם ארה"ב, מוכיח שבסופו של דבר, הצעד הזה משתלם כלכלית, ולכך נוספים מגוון שיקולי יעילות כמו בריאות העובדים, זמן ההגעה ללא של פקקים ואפילו תחושת לויאליות למקום שנותן לנו אופניים על חשבונו (ראה תיבה נפרדת). הדבר שמוכיח זאת בצורה הטובה ביותר הוא העובדה שדווקא היום, בשיאו של משבר כלכלי מחריף, ממשיכות מדינות אלה להנהיג מדיניות המעודדת שימוש באופניים".

- מה תמליצי למשרד האוצר?

"הנושא עלה בעבר וטרם טופל במשרד האוצר. לדעתי חקיקת המס צריכה לתמוך ככל הניתן במעסיקים שמאפשרים לעובדיהם להגיע לעבודה באופניים, ולא רק בהטבות מס. במדינה כמו ישראל יש לבנות במקומות העבודה מקלחות ומתקני חניה, להנגיש אותם לאופניים ובתמורה להעניק לעסקים אלה הטבות מס".

לכך מוסיפה עו"ד פוקס את התכנון והתשתית: "יש רשימה ארוכה של נקודות וצרכי תשתית, בהם מסלולים ומעברים ברורים בטוחים אל המרכזים העסקיים ומקומות המגורים, הסדרת חניה לאופניים, מקלחות, תחנות מילוי אוויר, מדרכות נמוכות יותר, וכל תכנון עירוני שמביא בחשבון ניידות באמצעות אופניים. הנה, זה התחיל בתל אביב. צריך להעתיק את תוכנית האופניים כפי שהיא נעשית בתל אביב, גם לערים מרכזיות אחרות".

יתרונות למעסיק

למרות היעדר רגולציה מעודדת, הפופולריות עולה. יותם אביזוהר, מנהל "עמותת ישראל בשביל אופניים", טוען כי בארץ עולה השימוש באופניים, לפי נתוני הגידול במכירות, בקצב של 10% בשנה.

"יש פוטנציאל לא ממומש. למעט בת"א, שבה 120 ק"מ שבילים, ואחריה הרצליה", טוען אביזוהר. הוא טוען שצריך לקדם את הקישוריות בין אופניים לתחבורה, באמצעות מתן תמריצים למוותרים על הרכב ועל החניה.

- מה מרוויח המעסיק?

"עובדים שרוכבים על אופניים חולים פחות. המעסיק יכול להרוויח לא מעט אם יציע לעובדים תגמול על כל יום שבו הם מוותרים על הגעה במכונית. זה יצמצם את שטחי החניה שאותם המעסיק שוכר".

- ומה על ההוצאה על סלילת שבילים בין עירוניים?

"יש רחובות ואזורים בערים ובינן, שבהם אין צורך לסלול שביל ייעודי, אלא לאפשר נסיעה באופניים על הכביש הקיים. זה דורש חינוך נהגי מכוניות לנוכחות רוכבים".

עו"ד פוקס מוסיפה שלא מדובר בהמלצה, אלא במחויבות של ישראל ל-OECD, "הדוח האחרון, לא השאיר מקום לספק. אנחנו חייבים לעשות זאת".

- אז למה מחכים באוצר?

"באמת שאלה טובה".

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן