גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גל תחבורה ירוקה שוטף את העולם - למה לא בישראל?

באירופה כבר נקבעו בחוק הטבות מס לרוכבים לעבודה ■ ואתם, איך תגיבו אם הבוס יודיע שבשנה הבאה מחליפים את המאזדה 3 בזוג אופניים?

עם הצטרפותה לארגון OECD, נדרשה ישראל לשפר את ביצועיה הסביבתיים, ולצמצם את פליטות גזי החממה, שמקורם בעיקר בתחבורה. בדוח שהוציא הארגון בנובמבר 2011, נכתב כי "ההוצאה הציבורית בישראל לטובת מהלכים לשיפור איכות הסביבה נמוכה ביחס לממוצע בשאר מדינות הארגון". מהלכים אלה יכולים לקבל ביטוי, למשל, באמצעות העדפת תחבורה שאינה מזהמת ומיסוי המפחית מס מכלי רכב שמזהמים פחות.

ח"כ תמר זנדברג מצביעה על ה"אבסורד" כדבריה, "שמקומות עבודה מממנים רכב פרטי בכסף ציבורי, בשני אפיקים: מימון הליסינג ומימון החניה. הטבת המס בליסינג היא למעשה כסף ציבורי, והחניות הן מרחב ציבורי שנתפס במכוניות, במקום לשמש לטובת הציבור".

במדינות רבות בעולם, יזמו ויישמו תמריצים אחרים. בהולנד, באירלנד, בארה"ב, באוסטרליה ובקנדה למשל, מוזמנים מעסיקים להציע לעובדיהם שורת הטבות ייחודיות, אם רק יוותרו על הרכב הפרטי ויגיעו לעבודה באמצעות אופניים. כך, יוכל העובד לקבל זיכוי כספי עבור כל קילומטר, לבחור כרכב חברה באופניים שאותם יספק מקום העבודה, וזאת בלי שאף אחד מהצדדים יחויב במס. המעביד, מצדו, יכול לחסוך בהוצאות, לקבל הטבות ותמריצים מהמדינה, ולשכור פחות שטחי חניה לעובדים. עליו לדאוג לחניית אופניים מסודרת, לנגישות הכנסתם למקום העבודה ואפילו למקלחות, אולם נראה כי הדבר עדיין משתלם יותר מבחינה כלכלית.

עוד נדרשת, וכאן נוגע הדבר למדינה, סלילת תשתית דרכים עירונית ובינעירונית לתחבורת אופניים בין הערים הגדולות וערי הלווין, שבהן נמצאים רוב מרכזי התעסוקה. אם נחזור לדוח OECD, הרי שהוא סיכם כך את המצב הנוכחי בישראל: מסים ירוקים תורמים חלק גדול להכנסה הכוללת ממסים. המסים הירוקים יותר מהוכפלו במונחים ריאליים בשנים 2000-2009, ובסוף התקופה המדווחת היוו 3% מהתוצר הגולמי, ו-10% מסך כל ההכנסות ממסים, נתח שהוא מהגדולים במדינות OECD. אך מנגד, כמה תוכניות תמיכה והקלות מס, בפרט במגזרי החקלאות והתחבורה, מהווים תמריצים שליליים הפוגעים בסביבה".

אילוץ כלכלי

עו"ד הנרייט פוקס, שותפה וראש מחלקת מיסוי בינ"ל במשרד ברנע ושות', סבורה שהמעבר לשימוש באופניים ככלי תחבורה מרכזי בערים, אינו רק ספורטיבי וידידותי לסביבה, הוא גם צו השעה ואפילו אילוץ כלכלי. עו"ד פוקס חברה בהנהלה המורחבת של ועדת המסים של ארגון BIAC המייעץ ל-OECD בנוגע לזווית העסקית של החלטות הארגון. לדבריה, הדבר כרוך בשיפור התשתיות, התחבורה הציבורית והקשר ביניהן, ולא פחות חשוב מאלה - ליישומה של מערכת תמריצים כלכליים למי שיעדיף להגיע למקום עבודתו באופניים.

כמי שנולדה בהולנד וחיה שם רוב חייה, יודעת עו"ד פוקס שהשיטה הכלכלית הזו מצליחה, והיא משוכנעת שהדבר נכון גם למדינות שהאופניים אינם חלק בלתי נפרד מתרבותן, וגם למדינות חמות כמו ישראל, ולו רק בגלל שאין לנו ברירה.

"הולנד מעניקה הטבות מס לרוכבי אופניים כבר משנת 2001, והדרך הזו זוכה להצלחה אדירה. בכל פעם שעולה מחדש השאלה אם למדינה משתלם כלכלית לעשות זאת, על אחת כמה וכמה בתקופות משבר ומיתון, ההחלטה היא להמשיך במדיניות". פוקס מפרטת חלק מהכלים הכלכליים שהולנד מיישמת, המרכזית בהן היא הענקת הטבה בגין השימוש באופניים ככלי תחבורה מרכזי. כך למשל, עובד יוכל לרכוש אופנים עד מחיר של 749 אירו על חשבון החברה. המעביד יכול לפצות את עובדיו בסכום סמלי בגין כל קילומטר, ולנכות החזר הוצאות בגין תיקון האופניים, ובתנאי שלפחות 50% מסך נסיעותיו של העובד לעבודה, ייעשו באופניים. פוקס עצמה מעדיפה, גם כאן בישראל, את האופניים על כלי תחבורה אחר, למרות שבשל אי התאמתן של התשתיות, היא נתקלת בקשיים המאלצים אותה לעתים קרובות מדי לוותר עליהם ולבחור דווקא במכונית.

ח"כ זנדברג אומרת כי אחד התמריצים הוא הטבות לרוכבים לעבודה, ובכלל למוותרים על מכונית. למשל לתת לעובד לבחור אם ברצונו לקבל חניה או לקבל את עלותה כתוספת ישירה למשכורת.

לדברי פוקס, יותר ויותר מדינות כבר למדו כי "התהליך הזה הוא רק אחד האתגרים של העידן המודרני העולמי שבו גוברת מגמת העיור. מגמת ההגירה לערים מהווה מנוע צמיחה חשוב, ומערכת התחבורה המודרנית, חייבת להציע נגישות יעילה וחסכונית", היא מזכירה שאם מערכת התחבורה שלנו תפגר מאחור, יתקע הדבר מקלות בגלגלי הצמיחה.

"כאשר היכולת להתנייד למקומות העבודה נפגעת כתוצאה מפקקים ועומס, וכאשר יש מחסור בחניה, פוטנציאל הצמיחה נפגע ויש למצוא פתרון אחר, זול ויעיל יותר.

עונש בלי תמריץ

פוקס: "מדינת ישראל הטילה מס על כלי רכב מזהמים, אולם היא לא עשתה דבר לעודד במקביל את השימוש באופניים. כלומר, משרד האוצר הטיל מעין עונש על כלי רכב מזהמים, אבל שכח להעניק תמריץ למי שמוותר על מכונית פרטית".

יתרה מכך - ארגון OECD בהחלט מצפה מישראל לנקוט צעדים שכאלה".

מי שהחלה לפעול בנושא, היא עיריית תל אביב, כך הרצליה, ולאחרונה נמסר כי גם בחיפה ובקריות מתוכננים שירותי השכרת אופניים, שבילים וסידורים לחניית אופניים בסמוך לתחבורה הציבורית. היזם שיוביל את הפרויקט אמור להיבחר, כך על פי עיריית חיפה, עד סוף שנת 2013, ומועד הביצוע הסופי עדיין לא ידוע. נזכיר, כי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר בעבר בראיון ל"גלובס" שהטופוגרפיה ההררית של חיפה אינה מאפשרת קידום פרויקטים שכאלה, ומהעירייה נמסר לאחרונה כי בדיוק משום כך, יתבצע הפרויקט לאורך העיר התחתית בלבד.

- זה לא יגרום לפגיעה בהכנסה ממס על רכב ומיסוי ההטבות?

פוקס: "הניסיון של מדינות אירופה, כמו גם ארה"ב, מוכיח שבסופו של דבר, הצעד הזה משתלם כלכלית, ולכך נוספים מגוון שיקולי יעילות כמו בריאות העובדים, זמן ההגעה ללא של פקקים ואפילו תחושת לויאליות למקום שנותן לנו אופניים על חשבונו (ראה תיבה נפרדת). הדבר שמוכיח זאת בצורה הטובה ביותר הוא העובדה שדווקא היום, בשיאו של משבר כלכלי מחריף, ממשיכות מדינות אלה להנהיג מדיניות המעודדת שימוש באופניים".

- מה תמליצי למשרד האוצר?

"הנושא עלה בעבר וטרם טופל במשרד האוצר. לדעתי חקיקת המס צריכה לתמוך ככל הניתן במעסיקים שמאפשרים לעובדיהם להגיע לעבודה באופניים, ולא רק בהטבות מס. במדינה כמו ישראל יש לבנות במקומות העבודה מקלחות ומתקני חניה, להנגיש אותם לאופניים ובתמורה להעניק לעסקים אלה הטבות מס".

לכך מוסיפה עו"ד פוקס את התכנון והתשתית: "יש רשימה ארוכה של נקודות וצרכי תשתית, בהם מסלולים ומעברים ברורים בטוחים אל המרכזים העסקיים ומקומות המגורים, הסדרת חניה לאופניים, מקלחות, תחנות מילוי אוויר, מדרכות נמוכות יותר, וכל תכנון עירוני שמביא בחשבון ניידות באמצעות אופניים. הנה, זה התחיל בתל אביב. צריך להעתיק את תוכנית האופניים כפי שהיא נעשית בתל אביב, גם לערים מרכזיות אחרות".

יתרונות למעסיק

למרות היעדר רגולציה מעודדת, הפופולריות עולה. יותם אביזוהר, מנהל "עמותת ישראל בשביל אופניים", טוען כי בארץ עולה השימוש באופניים, לפי נתוני הגידול במכירות, בקצב של 10% בשנה.

"יש פוטנציאל לא ממומש. למעט בת"א, שבה 120 ק"מ שבילים, ואחריה הרצליה", טוען אביזוהר. הוא טוען שצריך לקדם את הקישוריות בין אופניים לתחבורה, באמצעות מתן תמריצים למוותרים על הרכב ועל החניה.

- מה מרוויח המעסיק?

"עובדים שרוכבים על אופניים חולים פחות. המעסיק יכול להרוויח לא מעט אם יציע לעובדים תגמול על כל יום שבו הם מוותרים על הגעה במכונית. זה יצמצם את שטחי החניה שאותם המעסיק שוכר".

- ומה על ההוצאה על סלילת שבילים בין עירוניים?

"יש רחובות ואזורים בערים ובינן, שבהם אין צורך לסלול שביל ייעודי, אלא לאפשר נסיעה באופניים על הכביש הקיים. זה דורש חינוך נהגי מכוניות לנוכחות רוכבים".

עו"ד פוקס מוסיפה שלא מדובר בהמלצה, אלא במחויבות של ישראל ל-OECD, "הדוח האחרון, לא השאיר מקום לספק. אנחנו חייבים לעשות זאת".

- אז למה מחכים באוצר?

"באמת שאלה טובה".

עוד כתבות

פרופ' ירון זליכה ויחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון / צילום: יח"צ

נערכים להמשך המו"מ: פרופ' ירון זליכה ייעץ לוועד עובדי פלאפון

יו"ר ועד העובדים בפלאפון: "ההסכם הקיבוצי שהושג בבזק בינלאומי לא מחייב אותנו"

ג'רמי האנט / REUTERS/Simon Dawson / צילום: רויטרס

בריטניה: שר החוץ מגבש תוכנית להגברת הסנקציות על איראן

בנוסף, ג'רמי האנט ביקש להקפיא את הנכסים של הממשלה האיראנית בבריטניה ● כמו כן, בריטניה פנתה למועצה לביטחון לאומי של האו"ם, בטענה כי ההשתלטות על המכלית הבריטית הייתה בגדר "פעולה לא חוקית"

ארז יוסף / צלם סיון פרג

לאחר שלא קיבל את המנכ"לות: ארז יוסף פורש מבנק הפועלים

יוסף, המשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת אסטרטגיה, משאבים ותפעול בבנק הפועלים, הודיע על פרישתו לאחר כ-30 שנה בבנק ● פרישתו תצריך את המנכ"ל המיועד דב קוטלר לגייס לפחות שני חברי הנהלה בכירים: במקום יוסף ובמקום רונן שטיין

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

"הם רוצים לדבר": דונלד טראמפ משוכנע שהאיראנים לצידו

טראמפ מוסיף להאמין שאיראן מתקרבת אל השולחן ● אחמדינג'אד מגיח מן השכחה, ומשבח בראיון בארה"ב את יכולת המשא ומתן של נשיא ארה"ב ● אבל משמרות המהפכה חוטפים שתי מכליות, ומפקד בחיזבאללה מבטיח "לירות את הירייה הראשונה" ● מה קורה כאן ולמי צריך להאמין, אם בכלל

בריטיש איירווייס / צילום: יחצ

בריטיש איירווייס ביטלה את טיסותיה לקהיר - מנימוק ביטחוני

אל ההודעה של בריטיש, שפורסמה אתמול במפתיע, הצטרפה גם לופטהנזה, שהודיעה כי ביטלה את טיסותיה ממינכן ומפרנקפורט לקהיר ● לופטהנזה הודיעה כי תחדש את קו הטיסות הזה היום

רפי פרץ/ רובי קסטרו - וואלה חדשות

הבית היהודי: נתניהו הביע תמיכה ברפי פרץ כראש איחוד מפלגות הימין

מקורות בבית היהודי אומרים כי במספר שיחות שקיימו רפי פרץ וראש הממשלה נתניהו בימים האחרונים, אמר נתניהו כי מוטב לימין הציוני דתי לרוץ בשתי מפלגות, חרדלית שמרנית ואחת מתונה יותר, ובכך למקסם את קולות הציבור הדתי מסורתי ● לפי דיווח של עמית סגל, בנעשה התערבה גם שרה נתניהו שנפגשה עם מיכל פרץ אשתו של הרב רפי

בית חולים בישראל.  / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עד סוף השנה: הסוף להיגררות עם טופסי 17 לבתי חולים

במשרד הבריאות מתכננים להשיק עד סוף השנה פורטל זימון תורים לאומי ושיתוף מידע אדמיניסטרטיבי בין ארגוני בריאות - מטופלים יוכלו לראשונה להזמין תור אונליין למרפאות ומכונים בבתי חולים, דבר שלא קיים כיום

איל זילברמן / צילום: שי אוקנין

הכירו את החברה שכל מי שהשקיע בה הרוויח, ויש כאלה שהרוויחו במיוחד

חברת בדיקות התוכנה, שהשליטה בה נמכרה לאחרונה לקרן הזרה ברידג'פוינט לפי שווי שהוערך ב-420 מיליון דולר, החליפה לא מעט ידיים ב-20 השנים האחרונות, כולל שתי חברות ציבוריות וקרן השקעות מקומיות ● כולן הרוויחו יפה, אך לנוכח השווי בעסקה הנוכחית, הן לבטח הרגישו תחושה של פספוס

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria

פגיעה באמזון או קידום תחרות: מה עומד מאחורי ההתערבות של טראמפ בחוזה הפטנגון?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי בכוונתו לבחון מקרוב את תהליך הענקת החוזה להעברת דאטה של הפנטגון לענן, המכונה JEDI, ששוויו מוערך בעשרה מיליארד דולר לפי דיווחים ● נכון להיום, על החוזה נותרו שתי מתחרות - אמזון ומיקרוסופט

עגורן / צילום: שלומי יוסף

עגורנאי "עשה מנגל" בגובה עשרות מטרים באתר בנייה - והושעה

מינהל הבטיחות השעה עגורנאי למשך חודש בעקבות מקרה בו הוא הפעיל מנגל בתא העגורן במהלך יום עבודה ● את הסרטון הפיץ העגורנאי בעצמו ● ביקור פקחי מינהל הבטיחות באתר חשף ליקויי בטיחות אחרים באתר שהביאו לסגירתו עד לתיקון הליקויים

מניית אמזון על מסכי וול סטריט רגעים לאחר ההגעה לשווי טריליון דולר / צילום: Reuters

לקראת השבוע בשווקים: מבול דוחות בוול סטריט ואפשרות להורדת ריבית באירופה

הבנק המרכזי של אירופה צפוי להכריז על גובה הריבית ביום חמישי הקרוב ● כלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי יו"ר הבנק מריו דראגי עשוי להוריד את הריבית ● המתיחות מול איראן חוזרת לכותרות - בריטניה נערכת לסנקציות על הרפובליקה ● בוול סטריט עונת הדוחות מעלה הילוך עם פרסום שלל דוחות, בהם אלה של פייסבוק, אמזון, גוגל ופייסבוק ● התחזית השבועית של "גלובס"

אודי אדם / צילום: דוברות משרד הביטחון

לא כלכלי? תע"א פרשה ממכרז בהיקף מיליארדי שקלים; רפאל ואלביט ממשיכות להתמודד

התעשייה האווירית החליטה לפרוש ממכרז ענק של משרד הביטחון הכולל פיתוח ואספקת מערכות מודיעיניות לצה"ל ● בחברה טוענים כי המכרז לא כלכלי בעקבות הגבלות על מכירת הציוד לחו"ל, אך בכירים בתעשיות הביטחוניות טוענים כי המכרז לא כלכלי לחברה עקב חוסר יעילותה

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

איילת שקד תעמוד בראשות הימין החדש במקומו של נפתלי בנט

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הודיעה על המשך דרכה הפוליטית, היא תתייצב שוב לצד נפתלי בנט במפלגה שהקימו יחדיו, אך הפעם תעמוד בראשה במקום בנט ● המהלך צפוי להגביר את הלחץ על רפי פרץ לוותר על המקום הראשון באיחוד מפלגות הימין ● בנט: "המדינה חשובה יותר מקידום אישי"

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

לאחר הירידות החדות במניה: קבוצת דלק תנסה לצרף שותף להשקעה באיתקה לקראת הנפקתה בלונדון

איתקה השלימה ביום חמישי גיוס של 500 מיליון דולר באג"ח למימון רכישת הענק של נכסי נפט וגז בים הצפוני, לאחר שקודם סגרה מימון בנקאי של 1.65 מיליארד דולר לעסקה ● קבוצת דלק עצמה תזרים לאיתקה 300-400 מיליון דולר ותצרף שותף שיזרים הון נוסף, בטרם תונפק איתקה בלונדון

 קים קרדשיאן  / צילום:: רויטרס, Mario Anzuoni

קים קרדשיאן עדיין רוצה נתח משוק המיליארדים של מחטבי הגוף: "יש פוטנציאל לשבש תעשייה שלמה"

קים קרדשיאן ווסט חלמה ליצור קו בגדים מחטבים שיקדם דימוי גוף חיובי ויתאים לכל גווני העור ● כשהשיקה את המותג החדש "קימונו", היא בוודאי לא ציפתה שהוא יעורר סערה ציבורית כה חריפה, האשטג שרץ ברשתות ופנייה מראש עיריית טוקיו להחליף את השם ● כעת היא מנסה להציל את הנתח שקיוותה לנגוס מתעשיית המיליארדים ועל הדרך להביס גם את ריהאנה

מוריה 8 רמת השרון?/ צילום: איל יצהר

תמ"א 38 ברמת השרון: "תוך חצי שנה חתמנו על חוזה"

לשמונה דירות ישנות יתווספו עוד שש דירות חדשות, ובעלי הדירות הישנות יקבלו ממ"ד, חניה, מרפסת ומחסן - וגם תוספת גודל לסלון

מודעת פרסום התואר במכללה./ צילום מסך מאתר מכללת עמק יזרעאל

מדעי העשב: גם מוסדות הלימוד קופצים על גל הקנאביס

וגם: דוד גל מונה לסמנכ"ל שיווק ותכנון אסטרטגי, חן חגי כהן מצטרפת לדירקטוריון רשת קמעונות המזון שבשליטת אביה, שלום חגי, יורם בן זאב צורף כדח"צ לדירקטוריון קרדן נדל"ן, ג'וזף סמברג הגדיל ההחזקה בחברת הטכנולוגיה סרגון ו-Wix פותחת משרד בטוקיו

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

בנק הפועלים: השוק לא השתכנע שבנק ישראל מתכוון להעלות ריבית

הודעת הריבית האחרונה של בנק ישראל כללה תחזית אופטימית להעלאת הריבית, בניגוד לבנקים מרכזיים בעולם ● השוק לא קנה את התחזית, ובנק ישראל בבעיה

יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי תע"א / צילום: יונתן בלום

חוסר יעילות והפסדים של עשרות מיליוני שקלים: תע"א נערכת לפיטורי 600 עובדים

הפיטורים צפויים להתרחש בכלל יחידות וחטיבות החברה ● בתחילת השנה פיטרה החברה 200 עובדים במסגרת צעדי ייעול שאיחדו את כל פעילויות החטיבות האזרחיות שלה ● תוקפו של הסכם העבודה עם ועד העובדים יפוג בסוף אוגוסט, והוועד צפוי להתנגד לפיטורים נוספים בחברה

מרכז מכירות טלפוניות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מיום חמישי חברות יצטרכו לתת מענה טלפוני אנושי תוך 6 דקות. מי לא נכלל בחוק?

ביום חמישי ייכנס לתוקפו תיקון לחוק מענה טלפוני לצרכנים: המענה האנושי יוגבל לטווח זמן של 6 דקות ויינתן גם בפניות במקרים של טיפול בתקלות, בירור חשבון וסיום התקשרות ● התיקון אומנם מכליל עוד חברות שעד כה לא נכללו בחוק מענה של עד 3 דקות, אך עדיין מחריג לא מעט גופים ובראשם המוסדות הציבוריים ומשרדי הממשלה