גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החזרתם את הרכב השכור עם פגיעה קלה? זה יעלה לא מעט

לקוחה ששכרה רכב בשלמה SIXT גילתה פער של מאות שקלים בין המחיר שחויבה לשלם בגין נזק קל, לבין הערכת השמאי מטעמה ■ מקרה יחיד או מדיניות? באיגוד המוסכים נתקלו בתלונות דומות וממליצים: "בקשו הערכת נזק עצמאית"

נסיעה ברכב שכור היא ללא ספק מלחיצה יותר מנסיעה ברכב הפרטי, לאור החשש מנזק שייגרם לרכב. החוזה מול החברה, האותיות הקטנות ואפילו חוסר הנעימות, גורמים לכל צרכן בר-דעת להיות זהיר שבעתיים כשהוא נוהג או חונה ברכב שכור.

אולם לא תמיד זה מצליח, ולעתים נגרם נזק לאוטו (לפעמים בגלל צד שלישי). מבדיקת "גלובס" עולה כי גם כאשר מדובר בנזק קל, לא פעם הצרכנים נדרשים לשלם סכום שמתגלה בבדיקת שמאי עצמאי כמופרז בהשוואה לעלות התיקון האמיתית.

ישראל צרפתי, יו"ר ענף פחחות באיגוד המוסכים, מספר כי לאיגוד הגיעו מספר תלונות בנושא זה. צרפתי מציע לא לקבל את פסיקת נציגי חברות ההשכרה כעובדה מוגמרת: "אני מציע לשוכרים לגשת עם המכונית לפחח מורשה או לשמאי רכב, להעריך את הנזק ולקבל הצעת מחיר כתובה לפני שמחזירים את הרכב לחברת ההשכרה".

מ', ששכרה מכונית משלמה Sixt לפני 3 שנים, נקלעה לסיטואציה כזו ומאז היא מנסה, ללא הועיל, לקבל מחברת ההשכרה תשובות לפניותיה המרובות, ובהן דרישה לקבל פירוט בדבר עלות תיקון המכונית בהתאם לנזק.

וזהו תקציר המקרה: בפברואר 2010 שכרה מ' מכונית מדגם דייהטסו סיריון לתקופה של 3 ימים. כאשר החזירה את המכונית הבחינה בפגיעה קלה בפגוש המכונית, שנגרמה לטענתה על-ידי גורם שלישי. על כל פנים, היא הסבה את תשומת-ליבו של נציג החברה שקיבל את המכונית חזרה ממנה.

הנציג, שהתבונן בנזק, קבע במקום כי עליה לשלם של כ-2,009 שקל. לאור תמיהתה עבור החיוב הגבוה, הוסבר לה כי הסכום הזה משקף את מלוא דמי ההשתתפות העצמית "לפי ההסכם".

כאן עולה בעייתיות נוספת בסיפור שלנו: הסכום שמוזכר בחוזה הוא 1,730 שקל, ואילו הלקוחה שילמה 2,009 שקל, המגלמים גם תשלום מע"מ. עו"ד נעמה סלע, שאליה פנתה הלקוחה, טוענת כי גביית מע"מ במקרה זה היא גבייה לא חוקית, כיוון שמדובר בלקוחה פרטית.

החיוב הגבוה ששילמה עם השבת המכונית לא הניח את דעתה של מ', ולכן, כחודש לאחר שהחזירה את המכונית,היא שיגרה מכתב לחברת ההשכרה, ובו ביקשה לקבל לידיה את פירוט התשלומים עבור תיקון המכונית, ולפיכך במקרה שקיים סכום עודף - ביקשה לקבלו חזרה.

בנוסף, שמאי מטעמה שהתבקש להעריך את הנזק על סמך תיעוד המכונית, העריך את עלות התיקון בכ-500 שקל. מ' לא קיבלה את המצב כפי שהוא, ולאחר חודשיים, משלא קיבלה מענה למכתבה הראשון, שלחה את המכתב בשנית, בשלישית וברביעית. אף אחד ממכתביה לא זכה למענה.

שיטת מצליח?

באפריל 2010 הוגשה נגד שלמה Sixt תביעה בעניין דומה. התביעה נידונה בבית המשפט ברחובות, ובמסגרתו השיבה החברה ללקוח סכום של 340 שקל, שגילם את ההפרש מהסכום שנגבה ממנו בפועל על פגיעה קלה במכונית ששכר. עוד נפסק כי החברה תשלם לו החזר עבור הערכת שמאי עצמאית בסך 300 שקל, ובסך-הכול החזר של 640 שקל (ח"פ 10-01-3296).

ושלמה Sixt לא לבד: ביולי 2011 הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת באדג'ט ישראל (דומיקאר), משום שהחברה גבתה סכומים הגבוהים בהרבה מאלה ששילמה בעצמה עבור תיקונים קלים במכונית.

מקור הטענה הייתה תאונה קלה שביצע אדם ששכר מכונית מבאדג'ט. לטענתו, הוא חויב בעלות תיקון הגבוהה משמעותית מזה ששילמה החברה בפועל, אם בכלל. במעמד החזרת המכונית הוא הודיע על פגיעה קלה בפגוש הקדמי. עובד המחלקה הטכנית קבע במקום כי עלות תיקון הנזק היא 221.22 דולר (976.26 שקל).

קביעת הסכום הלא עגול על סמך מבט בפגוש "הדליקה" אצל התובע נורה אדומה באשר לאופן החלטת שווי הנזק. הוא שילם במקום, אולם יצא בתחושת אי-נוחות. הלקוח החליט לפנות עצמאית לשמאי באמצעות צילומי המכונית, וזה העריך כי הנזק נאמד ב-556 שקל.

חשוב להדגיש כי ערך התיקון היה נמוך מההשתתפות העצמית שנקבעה בהתאם לחוזה ההשכרה.

עו"ד נעמה סלע, שטיפלה גם בלקוח זה, טענה אז כי מאחר שנראה כי מדובר בדרך שיטתית, לפיה החברה גורפת סכומים ניכרים ביותר בחוסר תום-לב, תוך הטעיית לקוחותיה - יש עילה להפוך את המקרה לתביעה ייצוגית. נכון לעכשיו, התביעה טרם אושרה כייצוגית.

הכרטיס מחויב, הצרכן לא חתם

במועצה לצרכנות מכירים את התופעה ומזכירים סיטואציות בעיתיות נוספות: החל מנזק לרכב שכור בחו"ל ועד מחלוקת בין חברת הביטוח לשוכר הרכב (כאשר היא טוענת כי השוכר גרם נזק, והשוכר מכחיש).

"חברות השכרת רכב בינלאומיות נוהגות לחייב את הלקוח להשאיר שובר אשראי חתום ללא סכום העסקה (שובר ביטחון) לזכות החברה מבעוד מועד, לצורך כיסוי הוצאות במקרה של פגיעה ברכב", מסביר עו"ד ניסים מזרחי מהמחלקה המשפטית במועצה לצרכנות. "לעיתים, לאחר החזרת הרכב, עושות חברות השכרת הרכב את הבדיקה בעצמן, ללא נוכחות הצרכן, ואז מתבצע החיוב של כרטיס האשראי (שהוא למעשה card blanche).

"החברה לא תמיד מאפשרת לצרכן להיות נוכח בתהליך בדיקת הרכב במעמד החזרתו, לחתום על מסמך בעת שנציג החברה עושה את הבדיקה בנוכחות הצרכן, או לקבל לידיו עותק של התיקונים שבוצעו - ולא הפעם התוצאה היא מחלוקת, כשידה של החברה על העליונה, בשל היעדר כל אפשרות להוכיח כי הנזק לא נגרם על-ידי הצרכן".

מה הפתרון? הליך החזרה ראוי: "להוציא דוח מצב הרכב בעת מסירת הרכב לצרכן ודוח בעת החזרת הרכב לחברה בו יפורטו הנזקים - שניהם בנוכחות הצרכן ותחת חתימתו", מציע עו"ד מזרחי. דבר כזה ימנע טעויות וטענות באשר לגביית יתר.

כאשר התהליך לא נעשה כך, נפתח פתח לניצול לרעה של הצרכן על-ידי חברת ההשכרה שבידה שובר אשראי חתום ללא סכום, דבר המאפשר גבייה מיידית, מבלי לתת לצרכן הזדמנות כלשהי להעלות את טענותיו, ומבלי לאפשר לו להוכיח כי לא הוא זה שגרם את הנזק".

שלמה Sixt: "השירות נר לרגלנו"

תגובת החברה: "שלמה Sixt השכרת רכב שמה את נושא שירות הלקוחות כנר לרגליה. החברה פועלת על-פי נהלים מסודרים וקפדניים על מנת לתת ללקוחותיה את השירות הטוב ביותר. קיבלנו את פנייתה של הלקוחה, ולאחר בדיקת הנושא נענה ללקוחה בדרכים המקובלות ולא על גבי העיתון".

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות