גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף התקשורת עדיין מוביל במצעד התלונות; פלאפון בראש

80% מתלונות הצרכנים שהגיעו השנה למועצה לצרכנות התבררו כמוצדקות, והיקף התלונות עלה ב-11% ■ על מה הצרכנים בישראל מתלוננים? על בעיות במוצרים, על חיובים שגויים, על הטעיה ועל סירוב לבטל עסקה

יותר מ-38,000 פניות צרכניות זרמו בשנה החולפת למועצה לצרכנות, 80% מהן נמצאו מוצדקות - כך לפי דו"ח התלונות השנתי של המועצה, המתפרסם לרגל יום הצרכן הבינלאומי ב-15 במארס. המספר הזה משקף גידול של כ-11.5% 11.4% בפניות לעומת השנה הקודמת. לזכות המועצה ייאמר שגידול דומה (13%) חל גם בשיעור סגירת התיקים המטופלים.

התחום שמוביל את כמות הפניות במועצה הוא אמצעי תקשורת (טלקום), עליו מתקבלים כרבע מהפניות של המועצה. תחומים נוספים עליהם מתקבלות פניות רבות הן תחום מכשירי החשמל, תחום הביגוד וההנעלה ותחום הריהוט. הסיבות לתלונה היו, לרוב, עניינים הקשורים במוצר עצמו (23%); עניינים כספיים (19%), איכות השירות (18%) וסירוב לבטל עסקה (17%). שיעור מקרי ההטעיה תופס 8% מהתלונות. במועצה מדגישים כי 80% מהתלונות נמצאו מוצדקות - כך שלצרכנים, ככל הנראה, יש לא מעט הבנה לגבי מה שמגיע להם מול בתי העסק.

תקשורת

תחום התקשורת ממשיך "לככב" בראש המצעד, זו השנה השישית ברציפות, ולהביא צרכנים רבים לפתחה של המועצה. עם זאת נרשמת ירידה קלה של 3% בהיקף התלונות, אולי כתוצאה משינויים משמעותיים שחלו בתחום בפרק הזמן הזה: תיקוני חקיקה צרכניים שנכנסו לתוקף, וכן כניסתן הדרמטית לשוק של חברות סלולר נוספות.

בתוך תחום התקשורת, מרבית הפניות הן בזירת הסלולר (כ-60%), תת-תחום שגדל ב-11% מהשנה החולפת. ספקי השיחות הבינלאומיות הגדילו את נתח התלונות שלהם ב-25%, ומי שהיה מרוצה יותר הם לקוחות האינטרנט, הטלוויזיה והטלפון הנייח, שהתלוננו השנה פחות.

על מה מתלוננים? בעיקר על עניינים כספיים, איכות השירות וקשיים בביטול עסקה. בתחום הסלולר בולטות הטענות להטעיה והמוצר עצמו.

מי שמובילות במספר התלונות בענף הסלולר הן פלאפון (כ-29%) וסלקום (כ-20% מסך התלונות), שתיהן במגמת עלייה מדאיגה; לאחריהן ספקי תוכן שונים. פרטנר מציגה ירידה חדה של 43% בהיקף התלונות, ולאחריה, בהפרש ניכר ובהתאם לגודלן, החברות הקטנות.

תחום הטלוויזיה הרב ערוצית הושפע אף הוא משינויים בחקיקה שנכנסו השנה לתוקף - והתוצאות, כנראה, ניכרות בשטח, עם ירידה של 33% בכמות התלונות. הוט זוכה ל-67% מהתלונות, ירידה של 35% בנתח, yes עם 26% (ירידה של 28%). וגם רשות השידור ומערך שידורי עידן פלוס במגמת ירידה חדה בהיקף התלונות.

בין השאר מתלוננים הצרכנים על יישום חלקי בלבד של חוק הטכנאים, הערמת קשיים במעבר בין החברות, בעיות קליטה בשידורים, חיובים מוטעים, אי-גילוי נאות וזמני המתנה ממושכים.

בתחום האינטרנט חלה פחתה ב-2012 כמות הפניות, כשאחד הגורמים העיקריים הוא ביטול תקופת ההתחייבות. הכוח, מזכירים במועצה, עבר לידי הצרכנים שלא היססו ועברו בין החברות כאשר לא היו מרוצים.

התלונה הגיעה אל המועצה לצרכנות, שפנתה אל החברה בדרישה להפסיק את החיובים ולזכות את הצרכן. בעקבות פניית המועצה, הצרכן זוכה בכל הסכום שנגבה ממנו.

אופנה

בתחום זה חל גידול של 12% במספר התלונות בהשוואה לשנה קודמת. תקנות ביטול עסקה חלות רק על חלק מהמוצרים ולכן נוצר מצב של בלבול אצל הצרכנים. התקנות קובעות כי פרטי הלבשה והנעלה ניתן להחזיר בשל חרטה מיום הרכישה ועד תום שני ימים שלאחריו שאינם ימי מנוחה, ואילו החזרת תיקים, ארנקים והלבשה תחתונה אינה מתאפשרת כלל.

הצרכנים מתלוננים על פגמים במוצר, אי התאמה בין המחיר המסומן על המוצר לבין מחירו בקופה, ביטול עסקה (פעמים רבות טועים הצרכנים ואינם מודעים למשך הזמן הקצר העומד להם להחלפת בגדים) ואיכות שירות ירודה.

מכשירי חשמל ומחשבים

בתחום זה חל גידול של 31% במספר התלונות ביחס לשנה הקודמת. הצרכנים מתלוננים על מכשירים פגומים, עיכוב במתן שירותי תיקון, הטעיה בנוגע למשך תקופת האחריות, מחסור בחלקי חילוף, שירות מקצועי ברמה ירודה ויישום בעייתי של חוק הטכנאים. לא מעט תלונות הגיעו בעקבות המבצע הממשלתי להחלפת מקררים, שיצר ביקוש רב וקשיים באספקת המוצרים.

ריהוט ומטבחים

בתחום זה חל גידול של 11% במספר התלונות. תקנות ביטול עסקה חלות על מוצרים אלו וניתן לבטל עסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר, אך במידה והריהוט נעשה במיוחד עבור הצרכן על פי מידות מיוחדות או דרישות, לא ניתן לבטל את העסקה. בנוסף תנאי הביטול אינם חלים על ריהוט סטנדרטי שהורכב בבית הצרכן. תנאים אלו יוצרים בלבול אצל הצרכנים שאינם יודעים מתי הריהוט שקנו הוא בהזמנה מיוחדת ומתי מדובר בריהוט סטנדרטי.

הצרכנים מתלוננים על פגמים ברהיטים, איכות ירודה, איחור באספקת הרהיטים, הטעיה וחוסר גילוי נאות לגבי איכותם, חוסר התאמה בין הרהיט שהוזמן לרהיט שסופק וסירוב לבטל את העסקה במסגרת הזמן הקבוע בחוק.

תיירות ופנאי

בשנת 2012 חלה עלייה של כ-5% במספר פניות הצרכנים בתחום התיירות ביחס לנתוני השנה הקודמת. בחודש אוגוסט נכנס לתוקף חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) תשע"ב 2012, הקובע תנאים ואמות מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה. בעקבות חוק זה הגיעו פניות רבות של צרכנים בשאלה לגבי זכותם לקבלת פיצוי.

הטענות העיקריות: הטעיה לגבי המחיר - דרישה לתשלום גבוה מהסכום שסוכם, אי-ביצוע גילוי נאות לגבי מידע מהותי בעסקה, אי התאמה בין מה שהובטח לצרכן לבין המלון שסופק בפועל, סירוב לבטל עסקאות, טיסות שכר ושינויים בלתי סבירים במועדי הטיסות, איכות השירות של בתי המלון בארץ ורמת תחזוקה ירודה, וכן צימרים ומלונות - אי התאמה בין ההצגה באינטרנט לרמת הצימר בפועל.

מזון ורשתות שיווק

עלייה של 23% נרשמה במספר התלונות בתחום זה, בגין היעדר סימון מחירים על מוצרים וכן הבדל בין המחיר המסומן על המוצר למחירו בקופה, גופים זרים שנמצאו במזון, הטעיה במבצעים, מבצעים שאינם ברורים לצרכנים, סימון משקל מטעה על גבי מוצרים ושירות גרוע בתחום ההסעדה.

רכב ותחבורה

כאן חל גידול של 20% במספר הפניות. מה מטריד את הצרכנים? בתחום התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות) - איחורים, דילוג על תחנות, שירות לקוי וחוסר סובלנות הנהגים; חיובים שגויים בשימוש בכרטיסי הנסיעה המגנטיים; ענייני הרכבת הקלה בירושלים - מחסור בשילוט המסביר על חובת התשלום בהמשך נסיעה במעבר מקו תחבורה אחר; "הנתיב המהיר" - מחסור בשילוט ברור בכניסה אל נתיב האגרה, וכן בעלות הנסיעה בנתיב. בנושא הזה, מציינים במועצה, שונה השילוט בעקבות פנייתה והיום ניתן לראות שלט ברור בכניסה לכביש האגרה, וכן את מחיר הנסיעה בכביש זה.

לימודים וקורסים

עלייה של 16.5% במספר פניות הצרכנים בתחום הלימודים והקורסים בהשוואה לנתוני השנה הקודמת, כשבמוקד שימוש בחוזים אחידים עם סעיפים המקפחים את הצרכנים, קושי לבטל עסקה בניגוד להוראות החוק והפעלת לחץ מצד נציגי המכירות על הצרכן בטענה שהמבצע הוא להיום בלבד או שההרשמה עומדת להיסגר.

בריאות

ירידה של 36% במספר התלונות בתחום הבריאות היא מגמה רצויה בהחלט. אולם מאחורי התלונות הקיימות נמצאים מקרים עגומים:

ניצול מצוקת קשישים וחולים והטעייתם לשם החתמתם על חוזים ארוכי טווח לשירותי רפואה דחופה, סירוב לבטל עסקאות ברוכלות, חידוש אוטומטי של חוזים מבלי שהצרכנים יודעו על כך, ליקויים בגביית תשלום עבור נסיעה באמבולנס, מכונים פרטיים המבצעים טיפולים רפואיים מבלי שקיבלו הסכמה לכך ממשרד הבריאות, טיפולי שיניים רשלניים, תוספי תזונה ותכשירי דיאטה בעייתיים ועוד.

אופטיקה

בתחום האופטיקה נרשמות לא מעט תלונות, אולם השנה נרשמה ירידה קלה של 4%. תלונות רבות מגיעות על חוסר התאמה לצרכי הצרכן וחוסר מקצועיות של האופטיקאים, כשאין גוף מקצועי אשר יכול לסייע בהתמודדות זו. עוד מתלוננים צרכנים על סירוב בתי עסק לביטול עסקאות, שכן תקנות ביטול עסקה אינן חלות על תחום זה.

ביטוח

תחום הביטוח נוגע לרכב, בריאות, דירות, חיים ועוד - סביב כל אלה חלה עליה של 24% במספר פניות הצרכנים. הבעיות: חידוש אוטומטי לחוזי הביטוח, בעיקר בתחום הרכב; קשיים בביטול פוליסה; צירוף צרכנים לפוליסות והרחבתן ללא אישור הצרכנים; שירות תיקונים לקוי וזמן המתנה ארוך לנותני השירותים; איכות שירות ירודה ולא מקצועית, וכן דרישות לתוספות תשלום.

מים, גז, חשמל

בתחום החשמל חלה עלייה חדה של כ-30% במספר התלונות. בתפריט: קבלת חשבונות גבוהים המבוססים על הערכת צריכה, בקשות פיצוי על נזקים שנגרמו בגלל הפסקות חשמל וגם ייעוץ לגבי הנחות לאוכלוסיות מוחלשות.

בנוגע לשירותי המים לא נרשם שינוי מהותי בהיקף התלונות - כשצרכנים מלינים על קבלת חשבונות מים גבוהים ואיכות שירות ירודה ולא מקצועית. עלייה חדה של 72% חלה במספר פניות הצרכנים בתחום הגז, לרוב סביב אי הגעת טכנאים או איחורם, וכן על רקע התייקרות מחירי הגז.

רשויות ומוסדות

ומה בתחום השלטון המקומי? כאן אולי קיים שיפור: 25% תלונות פחות ביחס לנתוני השנה הקודמת. המועצה עוסקת בסוגיות של שירות ומתן ייעוץ בעניין מיצוי זכויות של האזרח, שאלות בענייני מתן הנחות לאוכלוסיות מסוימות וכן בדיקה לגבי מענה לצרכנים.

התנהלות מול חברות התקשורת

פילוח התלונות שהתקבלו בשנת 012 לפי תחומים

פילוח התלונות שהתקבלו בשנת2012 במועצה לצרכנות


עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה