גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחכים לתחרות שתוזיל את מחירי הרכב? זה כנראה לא יקרה

מחירה של מכונית משפחתית התייקר ב-15% תוך 4 שנים ■ תקנה חדשה של משרד התחבורה מתיימרת אמנם ליצור תחרות פנימית בין יבואני הרכב לבין חברות הליסינג, אבל הסיכוי לכך קלוש

בפברואר 2009 עמד המחיר הממוצע של מכונית משפחתית חדשה דוגמת מאזדה 3, טויוטה קורולה וכו', ברמת אבזור בסיסית, על כ-111 אלף שקל. מחיר הבסיס של המכוניות המשפחתיות הגדולות או "מכוניות המנהלים", כפי שהן נקראות אצלנו, נע אז סביב כ-149 אלף שקל. בפברואר 2013 עומד המחיר הממוצע של המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל על כ-128 אלף שקל. מחיר המשפחתיות הגדולות מתחיל כיום צפונה ל-160 אלף שקל, ובהמשך השנה צפויים המחירים לזנק שוב. השכר הממוצע במשק, למי שמתעניין, עלה בתקופה הזו בכ-800 שקל. במילים אחרות, הישראלי הממוצע צריך להוציא היום הרבה יותר מהכנסתו הפנויה כדי לממש את חזון "המכונית מהניילונים".

מכיוון שמשרד התחבורה נרתע מלטפל במיסוי הרכב - שהוא הפרה החולבת של המדינה - הגתה מועצת החכמים של המשרד רעיון, שעל פניו נראה מחוכם: לתת לחברות הליסינג מוטיבציה לנצל את ההנחות הנדיבות שהן מקבלות מהיבואנים, כדי להתחרות ישירות בהם ובכך ליצור אפיק שיווק חדש ומוזל לכלי רכב חדשים.

את המוטיבציה תעניק החל מיוני הקרוב תקנה שתאפשר לחברות הליסינג למכור ישירות לצרכן הפרטי מכוניות חדשות, שרכשו מהיבואנים בהנחה ניכרת - לרוב עד 20% - מבלי שיצטרכו לרשום את כלי הרכב על שמן. כלומר הן יהפכו - אם יחפצו בכך - למעין "דילרים" של היבואנים, שמתחרים ברשתות השיווק הישירות של היבואנים.

משרד התחבורה מאמין שכך יוכל לקוח לבחור אם לקנות רכב חדש אצל היבואן או אצל חברת הליסינג, ש"תתחלק" איתו בהנחה שהיא קיבלה מהיבואן. השיטה הפשוטה והפרו-צרכנית כביכול הזו התקבלה בהתלהבות בחלק מחברות הליסינג ובחשש גלוי מצד יבואני הרכב.

אז למה לא?

אבל כמו בכל פתרון קסמים, המציאות מורכבת, ויש בעייתיות במודל עסקי, שבו המשווק מתחרה בספק הבלעדי שלו - כלומר יבואן הרכב - שמפעיל רשת שיווק ישירה משלו. זאת כאשר כל הבסיס לתחרות ביניהם הן ההנחות שמקבל המשווק מהיבואן. כדי שזה יקרה, לחברות הליסינג צריך להיות כוח רב מול היבואן, שאם לא כן יכול היבואן לדכא כל סימן ל"מרד שיווקי".

לכאורה, לחברות הליסינג יש כוח כזה. את היקף רכישות הרכב שלהן - כמעט 6 מיליארד שקל בשנה - הן יכולות לנייד בין יבואנים ומותגים כדי להגדיל את ההנחות ואת התנאים המסחריים שהן מקבלות, להטיל "סנקציות" על יבואן שפגע בהן וכו'.

אבל כשבוחנים את האיזונים הפנימיים בין היבואנים לחברות הליסינג, את האינטרסים המשותפים ואת מעגלי השליטה של היבואנים על חברות הליסינג וההשכרה, מצטיירת תמונה שונה.

לחברות הליסינג אין שליטה מוחלטת על הביקוש של לקוחות הליסינג. אם צי רכב מוסדי, שהוא לקוח של חברת ליסינג, מחליט שהוא רוצה רק יונדאי I35 או קורולה לכל העובדים שלו, או לחילופין מאפשר לכל העובדים בארגון לבחור בחופשיות את דגם הרכב הם רוצים, חברת הליסינג תהיה חייבת לספק את הביקוש הספציפי, כלומר, לרכוש אותו מיבואן רכב ספציפי - או להסתכן באובדן לקוח. התקנה תאפשר ליבואנים לדעת מה ייעודו של הרכב שאותו הן מוכרות לחברת הליסינג: האם יימכר ללקוחות פרטיים או לפעילות ליסינג תפעולי רגילה. המידע יאפשר ליבואנים להקטין כרצונם את ההנחות שהם נותנים לחברות הליסינג, ובכך לחסום את היכולת של חברת הליסינג להעניק הנחה משמעותית ללקוחות הפרטיים. נציין במאמר מוסגר, שלרגולטור אין כיום שום אפשרות להתערב במנגנון ההנחות של היבואנים.

מאזן האימה של המחירונים

מעגל השליטה היעיל ביותר של היבואנים על חברות הליסינג הוא מחירוני הרכב הרשמיים, שמהם נגזרים מחירי הרכב המשומשים משלוש השנים האחרונות. לכל חברות הליסינג הגדולות יש ציים של אלפי עד עשרות אלפי כלי רכב משומשים ואלה הנכס העיקרי שלהן. כל נפילה משמעותית במחיר המחירון הרשמי תביא לירידת ערך של עשרות ומאות מיליוני שקלים בערך המאזני של חברות הליסינג.

הדבר יוצר שני מכשולים בפני הקמת ערוץ מכירה מקביל של חברות הליסינג: ראשית, הסיכון שיבואני הרכב בתגובת נגד יפילו את מחירי המחירון הרשמיים ויערערו תוך כדי כך את היציבות הפיננסית של חברות הליסינג.

שנית, יש סיכון שחברות ליסינג שישווקו רכב חדש במחיר מוזל, "יפילו" בעצמן את מחירי המשומשות ויגרמו תגובת שרשרת. הסיכוי שתרחיש זה יתממש תלוי בשחקן שלישי בסיפור: "מחירון המשומשות" של לוי יצחק, שמהווה סוג של קונצנזוס לתמחור רכב בשוק ההון.

לוי זהיר מאד ביחס להשפעות השינוי על מחירוני הרכב המשומש, אבל מבהיר בצורה ברורה למדי כי "לא יהיה ניתן להעניק מחיר משומשות שונה לשתי מכוניות זהות, שנמכרות רשמית במחיר מחירון שונה". ניתן להבין מכך, שאם ערוץ המכירות "המקביל" של חברות הליסינג יהיה מסיבי, כל מחירי המשומשות יישרו קו עם הרף הנמוך, כלומר נפילת ערך מובטחת.

מהאמור לעיל בולט הכשל הלוגי של משרד התחבורה: הוא הפקיד את מלאכת הורדת המחירים ואת המהפכה הצרכנית על השחקנים העיקריים שייפגעו אם מחירי הרכב ירדו.

האם יש הפרדה בין הליסינג ליבואנים?

מלבד מעגלי השליטה והתלות ההדדיים בין היבואנים העצמאים לחברות הליסינג העצמאיות, חלק גדול מחברות הליסינג נמצאות בשליטה מלאה או חלקית של יבואני רכב (ראו טבלה).

אמנם חברות ליסינג בבעלות עדיין יכולות למכור רכב חדש ומוזל של יבואנים מתחרים, אבל מדובר בפריצת מוסכמות, שעלולה לפעול לשני הכיוונים. נזכיר, שיש יבואנים שמחזיקים חברות ליסינג על "אש נמוכה" בכוונה תחילה. אם יישברו חוקי המשחק, הן יכולות להכפיל את גודלן בן לילה וליצור איום של ממש על חברות הליסינג, כך שעצם קיומן תורם ליצירת "מאזן אימה". חברת הליסינג "דביס" של קבוצת כלמוביל היא דוגמה טובה.

אם תהיה מלחמה כוללת שתביא לדריסת הדילרים המסורתיים, ייתכן שגם יבואנים גדולים, שעד כה לא היו שחקנים ישירים בשוק הליסינג, כמו דלק רכב ויוניון מוטורס, יקימו אופרציית ליסינג.

מהומה רבה על לא מאומה

אז איך ייראה שוק הרכב החל מיוני? אם להאמין למשרד התחבורה, יבואני הרכב "יאבדו שליטה" על שוק הליסינג והצרכנים יוכלו לבחור איפה הם רוצים לקנות ובאיזה מחיר. כתוצאה, רף המחירים יהיה נמוך יותר. אבל החסמים העסקיים מעמידים בספק רב ההיתכנות למהפכה בטווח הנראה לעין.

התרחיש הסביר הוא,שהמצב הקיים כיום יימשך, וישתנה - אם בכלל - באיטיות ועל פני שנים. יהיו מכירות רכב "אפס קילומטר יד אפס" על ידי חברות הליסינג, אולם אלה יהיו מינוריות ומוצנעות, בשיתוף"פ עם היבואנים שכבר היום משתמשים בחברות הליסינג בתור "מסלקה" למלאים לא מבוקשים.

ייתכן גם תרחיש, שבו יבואן שמכירותיו לשוק הפרטי מצומצמות או שרוצה להרחיב את המכירות הקיימות, יחליט שהוא "שורף" את רשת הדילרים הרגילה שלו ומשתמש בחברות הליסינג כמשווקי משנה. יחסים כאלה כבר קיימים בשוק כמו בין צ'מפיון לחברת קל-אוטו ועוד דוגמאות. אבל זו תופעה שולית.

בשורה התחתונה, המהפכה הצרכנית האמיתית תתרחש אם המדינה תפסיק להתייחס לשוק כאל פרה חולבת ותיישר קו עם העולם המודרני בכל הנוגע למיסוי רכב. בינתיים, נראה שאנחנו הולכים בכיוון ההפוך.

איך קרה שהמהפכה הצרכנית דילגה כליל על שוק הרכב?

מספר התשובות הוא כמספר הנשאלים

היבואנים: הכול בגלל המיסוי

יבואני הרכב טוענים שכל העסק מתחיל ונגמר במדיניות המיסוי האגרסיבית שמטילה הממשלה על רכב חדש. הרפורמה להפחתת מס הקנייה על רכב בוטלה ב-2009, מה שגרם להתייקרות מיידית. למרות שהיא קוזזה חלקית על ידי "המיסוי הירוק", שהפחית ריאלית את מס הקנייה, הפיצוי על ההתייקרות היה חלקי. בנוסף, טוענים היבואנים, חלו שינויים מהותיים בשערי המטבע, שחייבו לייקר את רוב כלי הרכב. בכלל, הדגמים שמיובאים כיום לארץ הם יותר משוכללים, מאובזרים ויקרים לרכישה מהיצרן, מאלה שהגיעו ארצה לפני חמש שנים.

משרד התחבורה: הצרכן הפרטי מסבסד את חברות הליסינג

על פי משרד התחבורה, קיימים בענף הרכב כשלים תחרותיים שגורמים לרווחיות יתר של היבואנים ושל חברות הליסינג, ואלה מקפחים את הלקוח הפרטי. "ועדת זליכה" שהוקמה על ידי משרד התחבורה, ומאוחר יותר "צוות היישום", שמינה משרד התחבורה כדי ליישם את מסקנות אותה ועדה, קבעו כי "הפער שבין מחיר הרכב הניתן (על ידי היבואנים) לצרכנים בעלי כוח צרכני מובהק - כגון חברות הליסינג - לבין המחיר אותו משלמים הצרכנים הפרטיים הבודדים, מצביע על כשל, היעדר תחרות וניצול חולשתו של הצרכן הפרטי". במילים אחרות, חברות הליסינג, שרוכשות מדי שנה כלי רכב בקרוב ל-5 מיליארד שקל, הן לקוח מועדף שזוכה להנחות מופלגות, בעוד שהלקוח הפרטי משלם מכיסו את דמי הסבסוד של היבואנים לאותן חברות עם פערים, שיכולים להגיע ל-20% ויותר.

בעלויות צולבות

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון