גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אח שלי, אתה מדבר שטויות

האמירות האולטרה-קפיטליסטיות של בנט לא עומדות במבחן המציאות

1.

עדכון מהמאבק של "גלובס" במשרד האוצר לחשיפת הטבות המס של חברות הענק:

כזכור, השר יובל שטייניץ ובכירי משרדו, וכך גם כל שרי האוצר לדורותיהם ופקידיהם, מתעקשים להסתיר ולהחביא מתחת לשולחן את הנתונים, והם עושים זאת לא כי הם מדקדקים בסעיף כזה או אחר בחוק או כי הם רועדים מאימת החוק, אלא מסיבה פשוטה אחרת לגמרי: ברגע שהמספרים ייחשפו, ברגע שסכומי העתק המגיעים מכסף ציבורי ייחשפו, תיחשף גם השערורייה הגדולה, שתחייב ועדת חקירה.

האוצר, כצפוי, סירב לבקשת "גלובס" לחשוף את נתוני הטבות המס ואת שמות החברות בטיעון המגוחך הבא: "רשות ציבורית לא תמסור מידע שהוא אחד מאלה: ... 'מידע אשר אין לגלותו על פי כל דין'". האוצר נתלה בסעיפים הרלוונטיים לפקודת מס הכנסה האוסרים גילוי מידע המצוי בידי רשות המסים בנוגע להכנסתו של אדם או לפרט בהכנסתו. המידע ש"גלובס" מבקש הוא "פרט" בהכנסתו של תאגיד, אלא שכל כולו מגיע מכסף ציבורי, ולכן לדעתנו חייב להיות שקוף. בכל מקרה, בשלב הראשון יערער "גלובס" לבית המשפט המחוזי על החלטת האוצר ויגיע, אם צריך, עד בית המשפט העליון כדי שהאמת והמספרים ייצאו לאור.

לפני שבועיים, עוד לפני הסירוב, הפנינו את השאלה הבאה למשרד האוצר: האם עם הכנסת תיקון 60 לחוק עידוד השקעות הון ב-2005, שבעקבותיו החלו הטבות המס להתפרע, לא התבצע אומדן כלשהו, אפילו גס, ביחס להיקף ההטבות, שהגיעו לכדי מיליארדים מדי שנה?

שבועיים חלפו ונאדה, אין תשובה. נרמז לנו שאנחנו לא נחמדים במיוחד למשרד האוצר ולכן הוספנו שתי שאלות לא נחמדות:

■ מדוע שותפו נציגי פירמת ראיית החשבון קסלמן וקסלמן בניסוח ובתיקונים לחקיקה, אף שלקוחותיהם הם לקוחות של החוק?

■ האם בכירי האוצר קיימו לאחרונה דיון כלשהו בחוק עידוד השקעות הון ומה היה תוכנו?

חלף עוד יום ותשובה - אין. נדנדנו, ואז הגיעו התשובות. שימו לב, הן מדהימות:

על שתי השאלות שנגעו לאומדן שהיה אמור להתבצע ולהשתתפות נציגי קסלמן וקסלמן בניסוח החוק, ענו באוצר: "כיוון שזה שנת 2005 אין להם אפשרות לבדוק". מה, באמת, אין ארכיונים? ככה מעבירים חוק, בלי מסמוך, בלי פרוטוקולים, בלי בדיקה, בלי אומדנים... כך בונים חוק בישראל, בפארטץ'? או.קיי, לא צריכים להיות נאיבים: יש לאוצר כל הנתונים, הוא פשוט לא מסוגל לספר את האמת ולהיחשף בבושתו. לא, הוא לא ביצע שום אומדן ושום ההערכה, וכן, נציגי קסלמן וקסלמן השתתפו בדיונים על החוק, אף שזו תופעה מוזרה. אבל הזיכרון של האוצר בגד בו פתאום.

לשאלה הנוספת, שנגעה לדיונים בחוק בעקבות ההתפרעות בהטבות, ענה לנו האוצר: "לא נוהגים להתייחס לדיונים פנימיים באוצר". גיחי, גיחי גיחי. האוצר הרי נוהג גם נוהג להתייחס לדיונים פנימיים הנערכים בו - הוא פשוט מדליף אותם נון-סטופ לפראבדה שלו, כי שם הוא מקבל עיתונות מתרפסת ומתנחמדת. השבוע, למשל, האוצר עבד קשה מאוד על הדלפות לביטאון שלו. הנה כמה דוגמאות: פרישה הדרגתית של עובדים, העלאת גיל הפרישה, הפנסיה של פורשי צה"ל (ריטואל קבוע לקראת הדיונים בתקציב הביטחון; בסוף הטור תבינו גם למה האוצר מחביא שערוריית פנסיה מסוג אחר לגמרי), חלוקת ארנונה בין רשויות חזקות לחלשות... ספין ועוד ספין. בזה האוצר מצטיין, אין ספק. רק דבראחד הוא לא מספק: את האמת שמאחורי המספרים האמיתיים.

2.

לזכותו של נפתלי בנט ייאמר שהוא אינו פוחד להיכנס לגוב האריות של משרד האוצר ולקבל על עצמו תפקיד כפוי טובה ולא מתגמל מבחינה ציבורית. בשעה שאחיו יאיר לפיד, שבנה קמפיין שלם על דאגתו לעבדים ממעמד הביניים, בורח מהאוצר כמו מהאש, בורח מאחריותו ומהבטחתו לעבדים ובורח ממוקד הכוח הכספי הכי גדול במדינה שיכול לשפר את מצבם של העבדים, בנט שש אלי קרב.

הוא עושה זאת בשעה שאחיו לפיד מתעקש לטייל מסביב לעולם בתפקיד שר החוץ, הכול כמובן לטובת אחיו העבדים... הטענה של לפיד ולפיה אי אפשר להצליח באוצר כשרוחו של ראש הממשלה נתניהו מרחפת מעל היא מגוחכת ומביכה. כל תפקיד ניהולי הוא סוג של התמודדות, אז בבקשה, לפיד, תתמודד באוצר עם האתגרים שהבטחת לבוחרים ואל תברח לקוקטיילים דביקים ולמפגשים דיפלומטיים חסרי ערך.

בכלל, נראה שנולדה לנו בעולם הפוליטיקה שלישייה די זהה במהותה: נתניהו-לפיד-בנט יודעים לדבר יפה ובקלישאות עתירות רייטינג, מחזיקים בדעות כלכליות ניאו-ליברליות, מעריצים עושר עד בלי די, מתעלפים מהתרבות האמריקאית, מתרפסים בפני התאגידים הגדולים וחושבים כל בוקר שהשמש זורחת להם ממקומה הלא טבעי. וגרוע מכול: הם לא סופרים ממטר את השכבות החלשות ונוטים להאשים את העניים בעוניים.

שר האוצר בפונטציה שלנו, האח בנט, חושב שהעלאת שכר המינימום היא צעד "פופוליסטי" שיגביר את האבטלה - טענה פופוליסטית ופשטנית (ההעלאה האחרונה לא העלתה את האבטלה) האח בנט, ממרום עושרו, כנראה חושב ש-4,300 שקל בחודש הם די והותר במשטר העבדים בישראל. האח בנט גם חושב, במקביל, שאסור, ממש אסור, להגביל את שכר הבכירים בחקיקה כמו בשווייץ כי זה יפגע בבורסה, בחוסכים ובחברות.

האמירות של בנט מזכירות לנו, להבדיל, את האמירות הריקות מתוכן שמספקים החברות ועורכי הדין שלהן לכל חבילות השכר המפנקות למנהלים: ועדות התגמול והדירקטוריון, כתוב שם בדרך כלל, ריפדו את המנהל לאחר שבחנו את השכלתו, כישוריו, מומחיותו, ניסיונו המקצועי והישגיו, הכול כמובן כדי לקדם את מטרות החברה, את תוכנית העבודה שלה ואת מדיניותיה, ובכלל זה תרומת ירום הודו, נושא המשרה, לעסקי החברה, רווחיה, חוסנה ויציבותה וכדי לשמור על הרציפות הניהולית (מילה במילה, מאחד המנשרים של החברות הבורסאיות).

מה כל הבולשיט הזה? תגידו שיד רוחצת יד, שזו הנורמה, שאתם לוקחים כמה שיותר רק כי אתם יכולים, ותפסיקו לבלבל את המוח עם כל מיני משפטים מפוצצים שעורכי הדין מנסחים לכם.

כדי להוכיח לבנט עד כמה דברי ההגות שלו בנושא שכר הבכירים שטותיים, החלטנו להביא כמה מקרים שימחישו את הפגיעה הרת האסון כביכול בבורסה, בחוסכים ובחברות כתוצאה מהגבלת שכר הבכירים.

בנט בוודאי מכיר או שמע על אלי ברקת, יו"ר חברת הברוקרים דש העומדת לפני השלמת המיזוג של מיטב. האחים ברקת (ניר הוא ראש עיריית ירושלים) באו הרי מעולם ההיי-טק. ובכן, דש הרעיפה על בכיריה (מדובר בחמישה-שישה אנשים בלבד) בחמש השנים האחרונות סכומים המוערכים בכ-150-200 מיליון שקל. לחברה שכולה שווה כ-700 מיליון שקל, זו שערורייה, אבל אין פלא שהמנהלים המוסדיים שלנו, שאמורים אחר כך להצביע על שכר המנהלים בחברות שהם מחזיקים במניותיהן, יצביעו בעד. כך השיטה עובדת - שמור לי ואשמור לך.

ומה היה קורה, מר בנט, אם למשל היו מגבילים את שכרם של הבכירים בדש ל-50 מיליון שקל, כ-2 מיליון שקל בשנה לבכיר? אה, דש הייתה ודאי מתרסקת ונהרסת והחוסכים היו נפגעים, כי גאוני דש היו בורחים לחברות הברוקרים הכי טובות בחו"ל שמחזרות אחריהם כבר שנים ומשאירים את דש לדמם... לפי בנט, החוסכים צריכים להודות לגאוני דש שהם נשארו איתנו, עשקו אותנו ודפקו אותנו עם המשכורות המנופחות שלהם (ומוטב שלא נרחיב על התשואות הבינוניות שדש סיפקה לחוסכיה).

כדאי שבנט גם יתעניין אצל ברקת מה קרה כתוצאה מהמיזוג עם מיטב: עשרות עובדים לפחות נזרקו, לשאר קוצץ השכר די באגרסיביות ובאיום מפורש: קצצו או תפוטרו. נא להכיר, מר בנט: זה הקפיטליזם המכוער והחזירי מבית מדרשך. ויקטור שמריך ועידו נויברגר, שני המנהלים הבכירים בדש, פרשו להם בנחת עם עשרות מיליוני שקלים כל אחד והשאירו את הגוף הממוזג לקצץ בבשר החי.

גם את בזק, מונופול התקשורת של ישראל, בנט בוודאי מכיר ומשתמש באחד משירותיה המגוונים והמשובחים. זו אכן חברה כבדת משקל, הרבה יותר מדש, וגם שכר הבכירים בה בהתאם - משהו כמו 200 מיליון שקל ואף יותר ניתנו בחמש השנים האחרונות למספר בכירים מצומצם מאוד. זה מגיע להם? הם שווים את זה? ודאי שלא. בזק היא חברה מונופוליסטית המפיקה את רווחיה בעיקר מהחטיבה הנייחת, מהאינטרנט שלה ומפלאפון (ותחום הסלולר כבר הרבה פחות רווחי היום).

החטיבה הנייחת של בזק מפיקה רווחיות EBITDA של יותר מ-50% - רווחיות חסרת תקדים בנוף העסקי. בזק שולטת כמעט ללא מיצרים בתחום: בשוק האינטרנט היא מחזיקה כ-60% ואילו בטלפוניה הנייחת היא מחזיקה נתח שוק של כ-63% בשוק הפרטי וכ-76% בשוק העסקי. השליטה הזאת מאפשרת לה לגבות מחירים מנופחים ולעשוק לקוחות. וזה לא הכול: הייתה, כמובן, גם "התייעלות" שזרקה מאות עובדים לפחות בשקט-בשקט, חלקם בפנסיה עלובה, בהסכמת הוועד הרופס ומשתף הפעולה עם ההנהלה.

ויש כמובן עניין האופציות והמיסוי עליהן: בכירי בזק גרפו עשרות מיליונים באופציות ושילמו עליהם מס הוני של 20%-25% בלבד. איך זה מסתדר עם שוויון בנטל? כיצד זה שהכנסות מעבודה ממוסות בשיעור נמוך מאוד? והאם מיסוי גבוה יותר או הגבלה של שכר הבכירים בבזק והורדתו לרמות קצת יותר הגיוניות היו מזיקות לחוסכים, כפי שבנט חושב, או פוגעות אנושות בבזק ובבורסה? מה, מי מחכה להם שם בחוץ לבכירי בזק? טלפוניקה? פראנס טלקום? בריטיש טלקום? AT&T?

כנראה בנט מכיר כמה שלדי היי-טק ציבוריים, חברות שגייסו מיליארדי דולרים באופן מצרפי ונאבקות עכשיו על הישרדותן, כמו אלווריון, אורכית, בקווב (שהאחים ברקת מכירים היטב, הם היו בין מייסדיה ומנהליה), מטאלינק ועוד.

החברות הללו כשלו בעסקיהן באופן טוטאלי. מותר להן, כישלון הוא חלק מהעניין, אבל בשעה שהן מכרו לציבור חלומות לא מבוססים - בכיריהן התעשרו, ניצלו את הבועה להנפקות על בסיס אשליות ולא על בסיס רווחים ולמכירת מניות סיטונית ובסופו של דבר רוששו את המשקיעים. בשנים הטובות, הייתה שם חלוקת אופציות לא מידתית, שתורגמה למיליוני דולרים לפחות לכל בכיר, וגם, שוב, מיסוי נמוך מאוד על רווחים מאופציות. שרלטנות, אם כן, אינה רק נחלתו של הסקטור העסקי המסורתי, היא גם חלק מענף ההיי-טק.

שערוריית הפנסיה: כך מרמים האוצר וההסתדרות את העובדים

לפני שבנט מממש את הפנטזיה שלו, אם יתמנה לשר האוצר, ונכנס באבי אביהם של עובדי המגזר הציבורי, מקפיא את שכרם וחותר ל"התייעלות" מאסיבית, כדאי שילמד כמה דברים בסיסיים ועצובים על המגזר הזה, שבאוצר מכירים היטב אבל מעדיפים שלא לגלות, כי זה לא מתאים לאג'נדה שלו.

ראשית, רוב רובו של המגזר בכלל לא משקף את שיאני השכר, שמככבים בעיתונות הכלכלית. רוב העובדים מרוויחים שכר די ממוצע ואף מתחת לזה.

שנית, הבעיה החמורה ביותר היא הפשע המאורגן שבוצע בעובדים לאורך השנים. פשע מאורגן הוא ביטוי קשה מאוד, ואנחנו מתעקשים להשתמש בו כי מה שקרה הוא תהליך של אשליה ורמייה שפגע בפנסיה של העובדים והפך אט-אט לאחת הבעיות החמורות של מאות אלפי עובדים לפחות. את הפשע המאורגן הזה ביצע האוצר, ולמרבה הצער גם ההסתדרות שותפה לו - אותה הסתדרות שאמורה להגן על העובדים ולא לרמות אותם.

על מה אנחנו מדברים? לפני כמה שבועות עשינו פה היכרות עם המושג "יחס תחלופה" - היחס בין הפנסיה הנצברת במהלך שנות העבודה לשכר שאנחנו מרוויחים באותה תקופה. כלומר, מה גובה הקצבה שנקבל בפנסיה לעומת רמת השכר שהורגלנו בה. רוב העובדים במשק לא ממש מבינים שהם יקבלו הרבה-הרבה פחות משכרם החודשי, וחבורת הפשע המאורגן גם דאגה שהם לא יבינו זאת.

אחת הסיבות שיחס התחלופה בישראל עומד על כ-40% ואף פחות מכך, יחס אומלל מאוד לכל הדעות, היא שיטת השכר הקלוקלת שאימצו האוצר וההסתדרות במשך שנים. כלומר, יש שכר יסוד נמוך מאוד, נניח כ-5,000 שקל ואף פחות, קרוב לשכר המינימום, ועליו מולבשים כל מיני תוספות בשמות מצחיקים (עידוד, ביגוד, נסיעות, שעות נוספות ושאר פירות וירקות) שמביאים את העובד, נניח, לשכר של כ-10,000 שקל. כמובן, כל התוספות לא נכללות בהפרשות הסוציאליות, והדבר אף עוגן בחלק מההסכמים הקיבוציים שנחתמו על ידי האוצר וההסתדרות. כך יוצא שהעובד יוצא לפנסיה עם שכר אחרון של 10,000 שקל אבל מקבל פנסיה של כ-3,000 שקל וקצת יותר, שספק אם תספיק למחייתו (בהנחה שאין חסכונות נוספים).

ההסתדרות והאוצר העדיפו, אם כן, להקריב את הטווח הארוך לטובת הטווח הקצר. הסכמי תוספות השכר אמנם מגדילים את השכר בטווח הקצר, יוצרים אשליה אצל העובדים, אבל תוקעים את רמת הפנסיה שלהם על יחס תחלופה נמוך מאוד. זו חרפה, פשוט חרפה, שנדחקה לחלוטין מהדיון הציבורי לטובת סיפורי הפוגי של משרד האוצר. אולי הצעד הראשון שבנט יואיל לעשות, עוד לפני שהוא מתלבש על העובדים במגזר הציבורי, הוא דרישה ממפיקי תלושי השכר של העובדים להוסיף תיבה ממוסגרת ובולטת בראש התלוש ובו השכר הקובע לצורך הפנסיה, כדי שהעובדים יבינו את הפער העצום בין השכר ברוטו לשכר לצורך קביעת הפנסיה ויפנימו עם איזו קצבה עלובה הם יישארו כשיפרשו לפנסיה.

מעניין מה בנט חושב על כל העניין הזה, ואולי הוא חושב שזה פשוט לא חשוב לעדכן את העבדים איך מרמים אותם.

וכדי שכולם יבינו טוב יותר את השערורייה הגדולה, אנחנו מציעים כאן, מעל דפי העיתון, דיל הוגן לפקידי האוצר: הדליפו לנו את יחס התחלופה הממוצע של עובדי המגזר הציבורי, את קצבת הפנסיה החודשית הממוצעת שלהם ואת השווי הכלכלי של הפנסיות של העובדים שאתם כה נהנים לחבוט בהם, ואנחנו נספק לכם בתמורה את הכותרת הראשית של "גלובס". מה אתם אומרים, מדליפנים? אתם הרי משרתי ציבור שאמורים לעבוד לטובתו. או שהחלטתם לשרת כמה עיתונאים שיקדמו אג'נדות פופוליסטיות רק כדי לסמא את הציבור ולהסתיר ממנו את האמת הכואבת?

eli@globes.co.il

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?