גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יולי עופר, קרובת המשפחה והלוואת המיליונים שלא הוחזרה

מנהלי עיזבונו של יולי עופר ז"ל דורשים לקבל כ-8 מיליון שקל מאסתר עופר, גרושת אחיינו, בגין הלוואה בסך 5 מיליון שקל שנתן לה ■ ואולם, המנהל המיוחד לנכסיה טוען: "החוב תפח, כי יולי עופר לא עשה דבר כדי לגבותו" ■ מנהלי העיזבון: "יולי ראוי לשבח שלא עט על קרובת משפחתו בגין חוב"

איל ההון, יולי עופר ז"ל, הלך לעולמו לפני כשנה וחצי אבל המאבקים סביב ענייניו הכספיים אינם מפסיקים גם לאחר מותו. אחת מ"זירות הקרב" הללו מתנהלת מזה זמן בבית המשפט המחוזי בתל אביב סביב הלוואה של מיליוני שקלים שנתן יולי עופר בשנת 2003 לקרובת משפחתו, אסתר עופר, גרושתו של שריה עופר, אחיינם של יולי וסמי עופר ז"ל. ההלוואה, שלא הוחזרה עד היום, כיוון שאסתר עופר פשטה את הרגל, אמור הייתה להיות מוחזרת באמצעות מכירת ביתה של אסתר עופר במושב היוקרתי בית ינאי בשרון.

במסגרת הסכסוך טוענים מנהלי עיזבונו של יולי עופר ז"ל, עוה"ד צבי אפרת ורובי בכר, כי העיזבון זכאי לקבל כ-8 מיליון שקל בגין ההלוואה. מנגד, טוען המנהל המיוחד לנכסיה של אסתר עופר, עו"ד ארז חבר, כי עיזבון יולי עופר זכאי לקבל רק כ-6 מיליון שקל בגין ההלוואה האמורה.

אתמול (ד') הגישו מנהלי עזבונו של יולי עופר לביהמ"ש את עמדתם בנושא. מהתגובה של הנאמנים עולה כי המקור לוויכוח בין הצדדים הוא פרשנות הסכם ההלוואה, שנערך ב-14 באוגוסט 2003 בין יולי עופר לאסתר ושריה עופר.

בעוד שעו"ד חבר טוען כי חישוב החוב בגין ההלוואה צריך להתבצע לפי השער היציג של הדולר ביולי 2012, טוענים מנהלי העזבון, כי לפי החוזה תשלומי הקרן והריבית עליה צריכים להיות צמודים לעליות בשער היציג של הדולר, כפי שהיה נכון למועד חוזה ההלוואה, דהיינו 4.4 שקל לדולר, וללא התחשבות בירידות שער הדולר לאורך התקופה.

"יולי קפא על השמרים"

ראשית הפרשה באוגוסט 2003, אז נחלץ יולי עופר לעזרתם של בני הזוג לשעבר, שריה ואסתר עופר, בעקבות חובות רבים לבנק דיסקונט שהם צברו ולא הצליחו להחזיר והלווה להם 5 מיליון שקל. כחלק מהסכם ההלוואה ולהבטחת תשלומה, הוסב והומחה באופן מלא לטובתו של יולי עופר, שעבוד שנרשם לטובת בנק דיסקונט על ביתם של אסתר ושריה בבית ינאי.

מקור נוסף לוויכוח סביב ההלוואה נובע מטענת עו"ד חבר כי יולי עופר, שהוא הנושה המובטח של אסתר עופר, "קפא על השמרים ו'לא עשה דבר וחצי דבר' על-מנת לגבות את חובו במשך תקופה ארוכה, תוך שחובו הולך ותופח ומכרסם בבית של אסתר עופר בבית ינאי, ששועבד לטובתו על חשבון יתר הנושים".

בתגובה לטענה זו כתבו מנהלי עזבונו של עופר, בין היתר, כי "בכל הכבוד הראוי, ניתן גם היה לסבור כי התנהגות והתנהלות מעין דא של יולי עופר, שאינו עט על החייבים תוך שהוא אוחז בקרנות זכויותיו, דווקא הייתה ראויה להערכה ולשבח. המדובר בכל זאת בבני משפחתו, והוא לא מצא לנכון לרדות בהם משעה שהפרוטה לא הייתה מצויה בכיסם".

עוד ציינו עוה"ד אפרת ובכר בתגובתם כי אין זו אשמתם שהנכס שבו מתגוררת אסתר עופר בבית ינאי עדיין לא מומש לצורך פירעון חובותיה, אלא בשל החלטת בית המשפט העליון שעיכב את מכירת הווילה בהחלטה שנתן לפני מספר חודשים.

עוה"ד המטפלים בפרשה: עו"ד ארז חבר ממשרד עוה"ד עמית, פולק, מטלון הוא המנהל המיוחד לנכסי אסתר עופר; עו"ד דוד גולן הוא הנאמן לנכסי שריה עופר; עיזבון יולי עופר מיוצג בידי עוה"ד צבי אפרת ואלי כהן ממשרד גורניצקי, ובאמצעות עו"ד רובי בכר ממשרד פישר, בכר, חן, וון, אוריון; שריה עופר מיוצג בידי עו"ד רמית למפרט ממשרד חיים צדוק; בנק דיסקונט מיוצג בידי עו"ד מוטי זהבי; והכונס הרשמי בידי עו"ד כלנית הרמלין.

בני הזוג שנקלעו לחובות כבדים

ההלוואה שנתן יולי עופר ז"ל לזוג לשעבר, אסתר ושריה עופר, לא חילצה אותם ממצבם הקשה, ובין השנים 2005-2009 הוגשו נגד שריה עופר ונגד החברה בבעלותו צווי כינוס ופירוק. גם נגד אסתר עופר הוגשו שלוש תביעות חוב שונות בסכום כולל של יותר מ-16 מיליון שקל.

גם יחסיהם האישיים של שריה ואסתר עופר עלו על שרטון. הם חיו כפרודים במשך שנים רבות והתגרשו סופית ב-2010. בדצמבר 2008 נאלצו אסתר עופר וילדיה לפנות את ביתם בקיסריה, בעקבות מינוי כונס נכסים על הבית ומכירתו במסגרת הליך פשיטת רגל של שריה, שהתנהל אף הוא בביהמ"ש המחוזי בת"א. אסתר ושלושה מילדיהם המשותפים עברו להתגורר בבית במושב בית ינאי, שהזכויות בו נרכשו על-ידי בני-הזוג עופר ב-1974. באפריל 2010 ניתן צו כינוס נכסים לגבי אסתר עופר, ועו"ד ארז חבר מונה למנהל מיוחד לנכסיה.

לפני כשנתיים, במארס 2011, לאחר דיון בפני השופטת ורדה אלשיך, הושג הסכם בין הצדדים בנוגע לדרך מימוש הבית בבית ינאי וחלוקת התמורה בין תיק פשיטת הרגל של שריה עופר, לבין תיק פשיטת הרגל של אסתר עופר. כעבור ימים מספר הגיש עו"ד חבר לבית המשפט בקשה לאשר לו את מימוש הנחלה והבית בבית ינאי לצורך חלוקת התמורה בין תיק פשיטת הרגל של שריה, לבין תיק פשיטת הרגל של אסתר.

עצירת מירוץ הריבית

ואולם, אסתר עופר וכן עיזבון יולי עופר ז"ל התנגדו למימוש הנכס. טענתם העיקרית הייתה, כי טרם התגבשה מצבת החובות של אסתר, שעתידה להיות נמוכה יותר מכפי שנראה היה בראשונה. למרות ההתנגדות, קיבלה אלשיך בינואר 2012 את בקשת עו"ד חבר למימוש הבית לטובת נושיה של אסתר עופר. השופטת ציינה כי הדרך היחידה של עיזבון יולי עופר לעכב את מימוש הנכס, היא לתת הסכמה מידית וחד-משמעית, שייעצר מירוץ הריבית על החוב המובטח מכאן ואילך.

אך גם בכך לא באה הסאגה לידי סיום. ביולי אשתקד הורה בית המשפט העליון על עיכוב החלטתה של אלשיך למימוש הבית בבית ינאי. השופט יצחק עמית ציין כי קיימת מחלוקת של בין מנהלי העיזבון לבין המנהל המיוחד לנכסיה של עופר, עו"ד ארז חבר, באשר לגובה החוב של אסתר עופר לעיזבון. בעוד שמנהלי העיזבון טוענים כי החוב עומד כיום על כ-8 מיליון שקל, טוען המנהל המיוחד כי החוב עומד על כ-6 מיליון שקל בלבד.

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה