גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תנועה במעגלים: עד כמה בטוחות הכיכרות בכבישי ישראל?

בכל רחבי הארץ ניתן לראות כיכרות בשלל גוונים וצורות, במקומות שפעם היו, או נועדו להיות, צמתים מרומזרים

כיכרות, מעגלי תנועה בשמן המעודכן, הן הרבה יותר מעיגול עם קצת דשא ועץ זית דקורטיבי בתוכו - בשנים האחרונות הן הפכו ללהיט תחבורתי שרואים בכל פינה בישראל, בתוך הערים ומחוצה להן.

על יתרונותיהם של מעגלי התנועה קל להסכים: בתוך העיר, מעגלי תנועה מאפשרים גמישות תנועתית, מאטים את מהירות הנסיעה של המכוניות, בטוחים יותר להולכי רגל (בהסתייגויות מסוימות שעליהן בהמשך) ובמקרים רבים גם נעימים לעין.

אבל האם מעגלי התנועה באמת טובים כל כך לתנועה, לחיי העיר ולבטיחות? תלוי איפה, ותלוי כמובן - למי דואגים.

אינג' אלביר אנדריא, מהנדס תנועה ממשרד אופק הנדסת תנועה, מזכיר כמה מהבעיות: "ברגע שמחליטים על מעגל תנועה בצומת מרכזי בעיר, שוכחים שבמעגלי תנועה יש זכות קדימה להולכי רגל. במרכזי עיר יש הרבה יותר הולכי רגל מאשר בשכונת מגורים, והתנועה נעצרת. עד שהולך הרגל חוצה את הכביש, כבר נכנס עוד אחד, ואחריו בא עוד אחד, וזה יוצר פקק במרכז העיר אפילו אם אין הרבה מכוניות. אנחנו בעד הולכי הרגל, אבל בעיה נוספת היא שלהולכי רגל אין מתי לעבור בכיכר, אם לא עוצרים להם. וברגע שיש פקקים ואנשים כועסים, הם נכנסים לתוך הצומת ולא נותנים זכות קדימה להולכי רגל".

תאונה צדית

אינג' רונה יינון מחברת יינון מהנדסים, מחברות ההנדסה האזרחית הגדולות בארץ, הייתה בין מחברי ההנחיות לבניית מעגלי תנועה, מטעם משרד התחבורה. יינון: "עד לפני כמה שנים, מעגלי תנועה לא היו נפוצים בארץ. בחו"ל היו המון - באנגליה, למשל, יש מעגלים קטנים מאוד במקומות רבים", מספרת יינון. "אבל נפחי התנועה בארץ הלכו וגדלו. פעם גם הייתה תיאוריה שמעגל תנועה מתאים רק במקרים שבהם נפחי התנועה שווים מכל הכיוונים שמגיעים למעגל, אבל עשינו סקר ספרות למה שקיים בעולם וראינו שיש מעגלים שעושים אותם בדרכים גדולים ובנפחי תנועה גדולים, וזה התחיל להוות תחליף לרמזור, וככה זה נכנס גם בארץ".

- מה בטיחותי יותר - צומת מרומזר, או מעגל תנועה?

"לפי כל הסקרים והמחקרים, מעגל הוא בטיחותי מאוד, כיוון שגם אם תהיה תאונה במעגל, היא לרוב תאונה צדית ולא תאונה חזיתית, והיא מתרחשת במהירות נמוכה, ובדרך כלל מדובר בתאונת פח. במעגלים שיש להם נתיב אחד, רמת הבטיחות גבוהה מאוד. מעגלים של שני נתיבים הם מעגלים בטיחותיים פחות, אבל בטיחותיים יותר מרמזור. בצמתים מרומזרים יש הרבה מאוד תאונות קטלניות, כי אנשים חוצים באדום, במהירות גבוהה, ויש תאונות חזיתיות רבות".

מחקרים שונים שנעשו בנושא מאשרים שמעגלי תנועה הם בטיחותיים יותר - אבל עד גבול מסוים ובמקומות מסוימים. על פי נתוני עמותת אור ירוק, כחמישים בני אדם בממוצע נהרגים בשנה בצמתים עירוניים, ו"הימצאות כיכר מרסנת את מהירות הנסיעה, וגורמת להולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חציה קטנים ולא במעבר חציה אחד ארוך". בעמותה מצטטים מחקר שנערך בארצות הברית, ובו נמצאה הפחתה של יותר מ-90% במספר ההרוגים במקום שבו היה כיכר, מחקר נוסף הראה כי נמצאה ירידה של 76% במספר הפצועים והפחתה של 35% בכל סוגי התאונות.

במחקר שערך משרד התחבורה בארץ נמצאו נתונים צנועים יותר: ירידה של 47% במספר התאונות עם נפגעים בצומת לא מרומזר שהפך למעגל תנועה, וירידה של 17% במספר התאונות לעומת צומת מרומזר שהפך לכיכר.

במשרד התחבורה מציינים כי מעגלי תנועה גם הקטינו את זמן ההמתנה, ובעקבות זאת את פליטת המזהמים. אולם מחקר שנערך במכון לחקר התחבורה בטכניון מצא כי מעגלי התנועה בטיחותיים רק אם יש בהם נתיב אחד בלבד. "מעגלי תנועה דו-נתיביים עם מעברי חצייה אינם מהווים הסדר בטיחותי להולכי הרגל החוצים", נאמר במחקר, ולפיכך ההמלצה היא לא ליישם הסדר תנועה זה. עוד מזכירים במחקר כי גם מעגלי תנועה חד-נתיביים צריכים לעמוד בקריטריונים מסוימים כדי להיות בטיחותיים באמת: "יש למנוע ליקויים כגון עטרה נמוכה, רדיוס הנסיעה הישרה גדול מדי, מידות הכניסה למעגל גדולות מדי" - דברים שעלולים לגרום למכונית לנסוע מהר בתוך הכיכר.

אנדריא מסביר את עניין העטרה: "הרבה פעמים יש בתוך המעגל מעין מעגל פנימי נוסף מרוצף, ברוחב של מטר-מטר וחצי. העטרה הזו מיועדת בעצם לרכב רחב במיוחד, כמו משאית. אבל ב-90% מהמקרים העטרה נמצאת באותו גובה של האספלט, ואז לרכב פרטי קל להשתמש בזה והוא נכנס לתוך המעגל במהירות גבוהה, ושוב איבדנו את היתרון של האטת התנועה. צריך לעשות את זה באבן שפה משופעת כדי שרכב רגיל לא יעלה עליה, ורק משאיות ישתמשו בה".

- אז למה לא עושים את זה?

"לא מקפידים לבנות כמו שצריך. יש ניסיון שמצטבר, אבל לא כולם שמים לב לדברים האלה. לכן חשוב מאוד שכל הדיסציפלינות יעבדו ביחד ויתאמו את הדברים".

- האם הכיכרות מתאימות באמת להחליף כל צומת?

יינון: "יש נקודה מסוימת שבה אפשר להחליף רמזור במעגל - עד 3,000 כלי רכב בשעה. עד הגבול הזה, מעגל יתפקד בצורה יותר טובה מרמזור. אם מדובר ביותר מזה, צמתים יותר מתאימים. צריך לזכור גם שמעגלי תנועה מעכבים פחות את התנועה".

- מעכבים פחות? הרי בבוקר משתרכים לפני מעגלי תנועה פקקים ארוכים.

"נכון שבשעה מסוימת בבוקר עומדים יותר, אבל בשאר היום והערב מעגל תנועה הרבה פחות מעכב. תראי, בציר תנועה ראשי, אפילו בתוך עיר, אפשר לעשות שורה של רמזורים עם גל ירוק ולתת עדיפות לציר הראשי. במעגל תנועה אי אפשר לעשות את זה. אבל בכל הדרכים האחרות, בשכונות ודרכים עוקפות, עושים כיכר".

כדאי לזכור שיש גם יתרונות אורבניים להאטת התנועה - כך שכבישים מרכזיים בתוך הערים, רחבים ככל שיהיו, לא הופכים לתחליפיים לדרכים בין עירוניות.

יינון גם מזכירה שמעגל תנועה הוא דבר הרבה יותר אסתטי, שיכול לתת ערך מוסף לעיר. "בחיפה, שבה אני גרה, זכינו בפרס עיצוב על התכנון של שדרות בן גוריון, שכולה כיכרות שכוללות את הגנים הבהאים. מעבר לתרומה התחבורתית יש לכך תרומה אורבנית אסתטית. לא רק להעביר מקסימום נפחי תנועה במהירות האפשרית, אלא גם לתת מענה להולכי רגל שעוברים בעיר".

ראשי הרשויות, היא מספרת, מעדיפים בשנים האחרונות מעגלי תנועה, כי לראשי הערים חשובים הגינון והנראות. לגינון, לפסלים, למזרקות ולשיחים שנשתלים בתוך המעגלים יש השלכות שונות - למשל, הם דורשים מים והשקיה. מעבר לעניין האסתטי, שאפשר אולי להתווכח עליו (אם כי יש מקרים, כמו בכמה כיכרות באור יהודה, שבהן פרות הפלסטיק המשונות הן מעבר לכל ויכוח על כיעור), גם כאן יש עניין בטיחותי.

"דבר שפחות שמים לב אליו הוא שדה הראייה בתוך המעגל", מסביר אנדריא. "הרבה פעמים ראשי הערים רוצים לשים בתוך המעגל את הפסל הכי יפה, העצים הכי גבוהים, וזה חוסם את הראות בתוך המעגל. שדה הראייה בתוך המעגל צריך להיות נקי לגמרי. אם זה גבוה ודק, ושומר על שדה הראייה, אז אין בעיה, אבל אני תמיד ממליץ שכל דבר שישתלו יהיה בגובה העיניים של הנהג, פרחים או שיח".

- ומקשיבים לך?

"לפעמים כן, לפעמים לא. יש מקומות שראיתי אפילו קירות בתוך הכיכר, ואת לא רואה בכלל את הצד השני של המעגל, ואז אפילו במהירות של 20-30 קמ"ש צריך לתת ברקס".

"את הכבישים מיצינו"

לצד שיקולי הבטיחות והיופי, יש גם שאלה של מחיר. אחד החסרונות של מעגלי התנועה הוא שהם תופסים בדרך כלל שטח גדול יותר מצומת מרומזר, אומר אנדריא.

- מבחינת עלויות, מה יותר זול לבנות?

יינון: "מעגל קצת יותר זול באופן עקרוני, אבל זה תלוי גם בגודלו. רמזור דורש תשתיות של חשמל ותחזוקה, וצריך כל הזמן לתחזק אותו ולהזין עדכון של התיקון בהתאם לנפח של התנועה, ולכן הוא יותר יקר. מעגל לא צריך לתחזק מלבד גינון, והיום כבר עושים את הגינון הרבה פעמים מחומרים יבשים. אבל זו לא הסיבה העיקרית לבניית מעגלים, ואל תשכחי שגם לתאונות יש מחיר כלכלי".

- זה חיסרון של המעגל, שאי אפשר לשנות את נפח התנועה.

"נכון, אבל מראש בונים אותו לפי נפח עתידי. אין פתרון לכך שנפח התנועה יהיה אינסופי - אי אפשר לעשות מעגל תנועה בהיקף של מאה מטר. הפתרון של התנועה הוא לא בהקמת מחלפים ענקיים והגדלה אינסופית של הכבישים, אלא במעבר לתחבורה ציבורית".

- מה השלב האבולוציוני הבא אחרי מעגלי תנועה?

יינון: "יש דברים שקשורים לתכנון של התנועה עצמה. למשל, בארה"ב אפשר לפנות אחרת מאיתנו באור אדום, אבל לא נראה לי שאי פעם יעשו כללים כמו שלהם במזרח התיכון. אצלנו משתמשים בתקנים אירופאים, וכל התנהלות התנועה בארה"ב שונה מאוד מאירופה.

"השלב הבא הוא מערכות של הסעה המונית, כמו הרכבת הקלה בירושלים והמטרונית בחיפה. כל המערכות הסעת המונים זו התפתחות שאמורה לגדול - את הכבישים מיצינו. רואים את זה למשל בתקן החניה החדש (שטרם אושר - ה.י.ל.) - יש דווקא הפחתה בתקני חניה במרכזי הערים, כדי לא לאפשר לאנשים להגיע ברכב למרכזי הערים".

אנדריא: "אדם שיושב ברכב הממוזג שלו בחורף ובקיץ, הוא מוגן. צריך לדאוג יותר להולכי הרגל. אני גר בנצרת, עיר צפופה ולא מתוכננת, ויוצא שדווקא היא בנויה לפי העקרונות החדשים של מיתון התנועה: הכבישים צרים ויש המון פסי האטה, אי אפשר לנסוע יותר מ-30-40 קמ"ש בתוך העיר. אני מתייחס לזה דווקא מההיבט החיובי, ואני רואה שהיום דווקא חוזרים לזה - לוקחים מרוחב האספלט לטובת שבילי אופניים או אוטובוסים או מדרכות רחבות יותר. אבל בנצרת בקושי יש מדרכות, ואין ברירה - על הכביש אנשים נזהרים יותר".

מעגלי תנועה

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה