גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אפקט ארמסטרונג" מגיע ל-NBA ול-NFL

אחרי שנים של השתקה, בליגות המקצועניות בארה"ב מחמירים את מדיניות הסמים שלהן ■ האם זה נובע משאיפה אמיתית למגר את תופעת החומרים הממריצים?

יחסית בשקט, קורה משהו מוזר בספורט המקצועני בארה"ב בחודשים האחרונים: שלוש הליגות הגדולות מחמירות/עומדות להחמיר את מדיניות הסמים שלהן, שיכללו לראשונה בדיקות דם לגילוי הורמוני גדילה (HGH). בבייסבול הליגה (MLB) כבר סיכמה עם איגוד השחקנים על בדיקות דם, שיתחילו בעוד שלושה שבועות עם פתיחת עונת 2013. ה-NBA וה-NFL הודיעו בשבוע שעבר שהן קרובות לסיכומים דומים עם איגודי השחקנים הרלוונטיים, ובשתי הליגות מצפים שהמדיניות החדשה תיושם בעונה הבאה.

בבייסבול, ספורט שמעמדו בתרבות בארה"ב נפגע די קשה מהצריכה המסיבית של סטרואידים ו-HGH בסוף שנות ה-90 ותחילת האלפיים, עוד אפשר להבין את השינוי. בכדורסל ובפוטבול, לעומת זאת, קצת קשה לאתר את הקטליזטור; בניגוד למה שקרה לבייסבול, הפסאדה של הפוטבול והכדורסל המקצועני אפילו לא נשרטה מסמים משפרי ביצועים, למרות העובדה שבדיוק כמו בבייסבול, לכל מי שמתעניין ברצינות בכדורסל ובפוטבול מקצועני ברור שסמים משפרי ביצועים הם כבר הרבה זמן חלק אינטגרלי מהעסק.

רוב האחריות למציאות הזאת, בלי להיכנס כרגע לשאלה אם היא בעייתית או לא, נופלת בדרך כלל על איגודי השחקנים. נכון שלאיגודים, במיוחד לאיגוד שחקני הבייסבול שהוא בהפרש גדול האיגוד הכי חזק בספורט, היה משקל במדיניות הסמים הרכה - אחרי הכל הם אלו שסירבו לשמוע על בדיקות דם כל השנים. אבל זה טבעם של איגודים, ובסופו של דבר לאיגודים יש השפעה מוגבלת בימינו. מי שבאמת מאפשר את הסמים בספורט המקצועני האמריקאי הן הליגות, כלומר בעלי הקבוצות, שהימרו על גישה, מאוד מוצלחת בדיעבד, שאפשר לתאר אותה פחות או יותר כך: אם לא מדברים על זה, זה לא קיים.

***

כשלא היה מנוס מלדבר על זה, כמו בשימוע בקונגרס בשנת 2005 שבו מדיניות הסמים של ה-NBA כונתה "פאתטית" ו"בדיחה", הקומישינר דייויד סטרן הסביר שכדורסל, "שמדגיש מהירות, זריזות ומיומנות מעל כל התכונות הפיזיות האחרות, לא מתאים לשימוש בסטרואידים וחומרים משפרי הופעה, שמשמשים בעיקר כדי לבנות מסת שריר, כוח וסיבולת". קשה להאמין שסטרן לא יודע שסמים כאלה גם מקצרים זמני התאוששות בין מאמצים, מאפשרים להתאמן יותר וברמת אינטנסיביות יותר גבוהה, להחלים מהר יותר מפציעות. כמו שקשה להאמין שסטרן מצפה שאנשים יאמינו שבין 2000-2011 רק שבעה שחקנים ב-NBA השתמשו בסמים משפרי ביצועים, שזה מה שמראות הבדיקות. אבל אם לא מדברים על זה...

בפוטבול המצב עוד יותר קיצוני. כבר בשנות ה-70 רצו בכל רחבי ארה"ב שמועות עקשניות שחלק מהשחקנים בקבוצה הגדולה של פיטסבורג סטילרס (ארבע אליפויות באותו עשור), שקו ההגנה המפורסם שלה קיבל את הכינוי Steel Curtain, השתמשו בסמים. ה-NFL פשוט התעלמה. בשנות התשעים ה-NFL עשתה יותר מלהתעלם, כותב העיתונאי מייק פרימן בספרBloody Sundays: Inside the Dazzling, Rough-and-Tumble World of the NFL שמדווח בין היתר על פגישה בהוואי ב-1999, שבה נציג של איגוד השחקנים אמר שלא מעט שחקנים נכשלו בבדיקת סמים, אבל הם לא יוענשו בגלל "סיכום סודי" בין הליגה לאיגוד לא לאכוף את החוקים עד שמדיניות סמים חדשה תתגבש.

מדיניות הסמים שגובשה היתה, כאמור, לגמרי לא אפקטיבית. ב-2008 העיתון "סן דייגו יוניון-טריביון" פרסם דוח שבו נחשף כי 185 שחקני NFL השתמשו בסמים משפרי ביצועים. הדוח גילה גם שהמשקל הממוצע של שחקני NFL עלה ביותר מ-23 ק"ג בשני העשורים האחרונים. צ'רלס יסאליס, פרופסור מאוניברסיטת פנסילבניה סטייט שמתמחה בסטרואידים אנאבוליים, אמר שהפרסום של היוניון-טריביון "רק נוגע בקצה הקרחון". אף שחקן לא הושעה כמובן.

בעונה האחרונה ב-NFL הושעו 11 שחקנים על שימוש בחומרים אסורים - אף אחד מהם לא שחקן קו (אופנסיב או דפנסיב ליינמן), עמדה שבה השימוש בסמים נפוץ ביותר לפי אנשים שמכירים את הליגה מבפנים. אבל הסיפור של העונה, בהקשר הזה, היה ריי לואיס. לואיס, בן 37, הליינבקר (שחקן הגנה) המיתולוגי של בולטימור רייבנס, קרע את שריר הזרוע התלת ראשי במשחק נגד דאלאס קאובויז ב-14 באוקטובר, פציעה שדורשת החלמה של שישה חודשים. הוא חזר למגרשים ב-6 בינואר, בסיבוב הראשון בפלייאוף, והמשיך עם בולטימור לסופרבול. חמישה ימים לפני הסופרבול, המגזין "ספורטס אילוסטרייטד" פרסם שלואיס השתמש בסם שנמצא ברשימת החומרים האסורים כדי לזרז את תהליך ההחלמה. לואיס סירב להתייחס לשאלות בנושא לפני המשחק, הרייבנס זכו באליפות, לואיס פרש מפוטבול מיד אחרי המשחק, הסיפור התאייד.

***

אם אפילו הסיפורים שכן יוצאים החוצה מתאיידים כל כך מהר, השאלה המתבקשת היא למה ה-NFL וה-NBA בכל זאת מחמירות את מדיניות סמים שלהן. התשובה במקרים האלה כמעט תמיד קשורה למסחר, והדוגמה הכי טובה היא הפעם האחרונה שליגה מקצוענית בארה"ב באמת התנקתה מסמים.

בתחילת שנות ה-80 סמים היו הבעיה הכי גדולה של ה-NBA: אבל לא סמים משפרים ביצועים, אלא סמי מסיבות - בעיקר קוקאין. ב-1982 ה"לוס אנג'לס טיימס" פרסם ש-75% משחקני ה-NBA משתמשים בסמים; אחרי הכתבה, אמר סטיב מילס, לשעבר סגן נשיא לענייני אירועים מיוחדים ב-NBA, "אם היו לך 30 דקות עם ספונסר פוטנציאלי, 20 הדקות הראשונות היו מוקדשות לניסיון לשכנע אותו שלא כל השחקנים בליגה על סמים".

אז הטיפול בתופעה, שהתחיל עוד לפני שסטרן מונה לקומישינר ב-1984 ונמשך כמה שנים, היה צעד הכרחי מבחינה כלכלית. היום מדובר, אפשר להעריך, יותר בצעד מונע: האווירה בשוק הספונסרים, אחרי איך שפרשת לאנס ארמסטרונג נגמרה, לא ידידותית במיוחד כלפי סמים משפרי ביצועים, ובאווירה הזאת לא משתלם להיות ארגון ספורט שפחות או יותר מעלים עין מהתופעה. האם זה אומר שיש סיכוי שבקרוב נשמע על כוכבים מסוממים ב-NFL וב-NBA? לא צריך להגזים: ארמסטרונג, כזכור, נפל רק אחרי שמונה שנים.

עוד כתבות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2%, לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג יורד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%