גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אורכית טסה 39%: תמכור פטנטים בתמורה ל"תספורת"

אורכית צריכה לשלם למחזיקי האג"ח כ-50 מיליון שקל ביולי 2014, אך סכום זה לא יהיה בקופתה ■ החברה מציעה למכור את הפטנטים שברשותה לקרן זרה, בתמורה לכ-30 מיליון שקל, שמותנים בכך שהחברה תהיה נקייה מחוב

תשעה חודשים לאחר שהושגה הסכמה על הסדר חוב באורכית, שבו נפרס חוב החברה לתשלומים מבלי שבוצעה תספורת לחוב, מציעה החברה למחזיקי האג"ח שלה הצעת הסדר חדשה.

אורכית מציעה למכור את הפטנטים שברשותה לחברת 3Networks האמריקאית, שמתמחה באיתור גופים המפרים פטנטים, בתמורה ל-8 מיליון דולר (כ-30 מיליון שקל).

הקאץ' הוא שאורכית מתנה את ההצעה בכך שהיא עצמה תהיה נקייה מחוב, וכן שיתקבל אישור המדען הראשי לעסקה. במקביל לתהליך זה, התקשרה אורכית עם קרן ההשקעות Hudson Bay - המשקיעה העיקרית בחברת 3Networks - לשם העמדת הלוואה לחברה בהיקף של 5 מיליון דולר, לצורך השלמת פיתוח קו המוצרים החדש שלה.

ההסדר הקודם לא צלח

אורכית, שבניהולו של איציק תמיר, מפתחת ציוד תקשורת לחברות טלפוניה. בשנים האחרונות התכווצו הכנסותיה, ואת תשעת החודשים הראשונים של 2012 היא סיימה עם מכירות של 8.9 מיליון דולר, והפסד של 6.2 מיליון דולר. הגירעון בהונה העצמי גדל כתוצאה מכך ל-8.2 מיליון דולר.

העובדה שאורכית לא הצליחה לקבל הזמנות חדשות בשנתיים האחרונות, מסיבות שונות, גרמה לכך שהיא לא הייתה יכולה לשלם במלואו את חובה לאג"ח א' במארס אשתקד, שהסתכם בכ-80 מיליון שקל. בצירוף סדרה ב', הסתכם אז חוב האג"ח של החברה בכ-108 מיליון שקל.

אחת החלופות שנבחנו באותה תקופה הייתה מכירת הפטנטים של החברה, בדומה למה שעשתה אלווריון, על מנת להזרים עשרות מיליוני שקלים לקופה. אלא שאז התברר כי מהלך זה לא ישים אצל אורכית, שכן לחברה חובות בסך כ- 17 מיליון דולר למדען הראשי, שנחשב לנושה בדין קדימה ביחס למחזיקי האג"ח. כך, התמורה ממכירת הפטנטים לחברה זרה לא הייתה מגיעה לידיהם.

משכך, הגיעה החברה להסדר עם מחזיקי האג"ח שכלל כמה שלבים. הראשון הוא הפחתת מחיר המימוש של האג"ח, כך שמי שיהיה מעוניין יוכל להמיר את החוב למניות, תוך חיזוק בסיס ההון של החברה. בשלב השני הייתה אמורה אורכית לבצע גיוס הון של 9 מיליון דולר, שבו ישתתפו גם הבעלים. מחזיקי האג"ח שיבחרו לא להמיר את החוב למניות, יקבלו אותו בכמה תשלומים במשך שנתיים, כאשר התשלום האחרון אמור להתבצע ביולי 2014.

בפועל, פחות מ-10% ממחזיקי האג"ח המירו את החוב למניות, מה שהוביל לכך שהחברה לא הצליחה לבצע את גיוס ההון, כיוון שהמשקיעים הפוטנציאליים לא היו מעוניינים שהכסף שישקיעו ישמש לתשלומים למחזיקי האג"ח. משכך, פרעה החברה בחודשים אוגוסט ואוקטובר 2012 תשלומים בהיקף של כ-46 מיליון שקל, ובעוד שלושה שבועות היא צפויה לשלם תשלום נוסף של כ-6 מיליון שקל.

לאחר תשלום זה, צפויים להיוותר בקופת החברה כ-5 מיליון שקל, ואילו יתרות החוב, שאותו היא צריכה לפרוע ביולי 2014, עומד על כ-50 מיליון שקל.

הכישלון בחיזוק מאזן החברה הביא אותה לפטר את רוב צוות המו"פ שלה; מצבת העובדים קטנה מ-140 עובדים בקיץ האחרון, לכ-35 עובדים בלבד כיום.

הקטנת צוות הפיתוח, הובילה לכך שהחברה אינה יכולה להתמודד יותר במכרזים גדולים, והיא מתרכזת כעת במכירות למפעילי תקשורת קטנים ובהשלמת פיתוח קו המוצרים החדש, שההכנסות ממנו צפויות רק בעוד שנתיים, לאחר המועד הצפוי של פירעון האג"ח. בנוסף, החברה הקטינה את משכורות המנהלים הבכירים, והחליפה את התגמול באופציות למניות החברה.

תספורת של 66% מהחוב הנוכחי

חוסר היכולת לגייס הון והצפי כי בקופתה לא יהיה ההון הנדרש לפירעון החוב ביולי 2014, הוביל את הנהלת החברה לנסות להפוך את הפטנטים שברשותה למזומן. כך היא הגיעה לעסקה המדוברת.

מטרת ההתקשרות עם 3Networks היא לנצל את הידע והניסיון שלה וכן את יכולותיה הפיננסיות, על מנת לחקור ולאתר הפרות של הפטנטים של אורכית על ידי צדדים שלישיים. להערכת 3Networks, היא תצליח להפר גופים מפרים, לנהל הליכים כנגדם ככל שיידרש, ולחתום הסכמי רישוי עם מפרים פוטנציאליים.

כאמור, 3Networks תעביר לאורכית כ-8 מיליון דולר עבור הפטנטים, שישולמו באופן הבא: 5 מיליון דולר במזומן; הנפקת מניות ל-3Networks בהיקף של 2.5 מיליון דולר (12.5% מההון) ולפי שער של 52 סנט למניה - מחיר הגבוה בכ-150% מהמחיר הנוכחי של אורכית, המשקף לחברה שווי של 16 מיליון דולר.

אורכית תקבל מ-3Networks הלוואה נחותה לשלוש שנים, בהיקף של 0.5 מיליון דולר ובריבית של 1%. בנוסף, יקבלו בעלי המניות של אורכית 10% מהון המניות של 3Networks, ותינתן להם הזכות לקבל אחוזים מרווחי החברה האמריקאית שייווצרו מתשלומים שהיא תקבל בגין הפרות פטנטים.

3Networks נציין, היא חברה חדשה שהוקמה לאחרונה, קרן Hudson Bay השקיעה בה 10 מיליון דולר, וייתכן שבעתיד היא תהפוך להיות סחירה באמצעות מיזוג לשלד בורסאי בנאסד"ק.

השלמת ההסכם תלויה באישור של מחזיקי האג"ח. מתוך 8 מיליון הדולר שתקבל אורכית מ-3Networks, היא תוכל להעביר להם עד 5 מיליון דולר, והיתרה מיועדת למימון פעילותה השוטפת ופיתוח קו המוצרים החדש. אורכית תוכל להציע למחזיקי האג"ח גם חלק מהון החברה, כך שאם בעתיד ייווצר אפסייד ממכירת הפטנטים, הם יהיו שותפים לו.

אם מחזיקי האג"ח, אשר הגדולים שבהם הם מגדל וילין לפידות, יסכימו להצעת אורכית, הרי שהם צפויים לעבור תספורת של כ-30% ביחס לחוב המקורי, וכ-66% ביחס ליתרת החוב הנוכחית.

יש לציין כי נכון להיום נסחרות אגרות החוב מסדרה א' ו-ב' במחיר של 31 ו-23 אג' בהתאמה, כך שהמחזיקים כבר העריכו כי אינם צפויים לקבל את מלוא החוב חזרה. ההסכם יהיה בתוקף עד 30 ביוני, ועד אז יצטרכו מחזיקי האג"ח להחליט אם לקבל אותו ולהסתפק ברע במיעוטו, או להמר על כך שתימצא עסקה טובה יותר עד מועד הפירעון ביולי 2014.

עיקרי ההסכם:

■ מכירת הפטנטים לחברת Networks3 בתמורה ל-8 מיליון דולר (כ- 30מ' ש')

■ תנאי לפיו אורכית תהיה נקייה מחוב

■ הגעה להסדר עם מחזיקי האג"ח, בהיקף של 50 מ' ש', שבמסגרתו יקבלו עד 18 מ' ש', ואקוויטי בחברה

■ במקביל, תקבל אורכית הלוואה של 5 מ' ד' מקרן השקעות, לטובת השלמת פיתוח קו מוצרים חדש

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צמרת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים