גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עצה ליאיר לפיד: 10 שעות לימוד ביום - ויש לך MA בכלכלה

ד"ר יעקב שיינין במכתב פתוח ליאיר לפיד ■ אל תכין את תקציב 2013 - השאר אותו לשטייניץ ■ במקביל, תתחיל להכין את תקציב 2014 ■ כאן תתחיל מההתחלה, תבדוק, תשנה, תתקן, תבוא עם סדרי עדיפויות אחרים

לכבוד ח"כ יאיר לפיד, שר האוצר המיועד שלום,

ראשית, איחולי הצלחה בתפקיד שר האוצר בתקופה אתגרית זו של האטת הפעילות במשק וגירעון גדל בתקציב המדינה. אין ספק שאתה מודע לנטל המשא וכובד האחריות. נקודת המוצא שלי היא, שאתה אדם מוכשר ברמה המאפשרת לך לכהן בהצלחה כשר האוצר של ישראל.

ואולם, כיוון שאין לך ניסיון קודם וידע ספציפי במאקרו-כלכלה, מספר העצות שכנראה תקבל בימים הקרובים יהיה אסטרונומי. החל בעצות הזויות, שאינן כתובות בתורת הכלכלה, ועד ציטוטים מכל הספרות הכלכלית של מדיניות פיסקלית, שנכתבה או נוסתה ב-100 השנים האחרונות.

האחד יגיד לך תעלה מסים, השני - תקצץ בהוצאות, השלישי לא זה ולא זה, הרביעי גם זה וגם זה. דעה אחת תגיד שזה יהיה אסון אם הגירעון יישאר ברמתו הנוכחית (4.2% תוצר), השני יגיד שזו דווקא מדיניות אנטי-מחזורית נכונה ולא יהיה אסון אם יהיה גירעון זמני אפילו קצת גדול יותר. ועוד לא דיברנו על צדק חברתי, אי שוויון, חלוקת הנטל, פטורים ממסים, ריכוזיות, ועדי עובדים, תשתיות, הזדמנות לעבודה, תקציב הביטחון, תקציב הבריאות וכו'. בסוף כל זה חייב להיות מתורגם "לסדרי עדיפות לאומיים" במגבלות הרבות שבהן מצוי המשק.

חלק גדול מהמייעצים נחשבים מומחים למאקרו רק מטעם עצמם. חלק בעלי תואר פרופ' או דוקטור, אבל לא באמת עסקו במאקרו-כלכלה וחלק אכן מומחים למאקרו-כלכלה, אבל גם בעלי אסכולות (אג'נדות) שונות. להערכתי, אתה יכול לאסוף בקלות 500 מייעצים. ומה כבר תוכל לעשות עם אוסף כזה גדול של עצות? כנראה כלום. תקבל כנראה את כל האפשרויות שבעולם ולא תוכל לסנן, לשפוט או לדרג אותן. עצתי לך, בשלב הזה, אל תנסה אפילו.

תואר מזורז בכלכלה

ועכשיו לפרדוקס הפנימי. גם אני כותב לך ומתכוון לתת עצה. אבל הרי אם אתה תקבל את דעתי ברישא, לא תשמע לי ולא תקרא את עצתי. תוכל לפתור את הפרדוקס לעצמך, רק אם אתה מוכן לקבל שעצתי חריגה היא, כך שהטענה שלי לא חלה עליי! זה קשה, אבל מקווה שעד סוף המכתב תתבהר התמונה.

אנו לא מכירים אישית, אבל אכתוב מספר משפטים עליי, שאינם ידועים כל כך. מעולם לא עבדתי בממשלה או במוסדות המדינה (להוציא עכשיו, שאני משמש בהתנדבות כיו"ר הרשות לבטיחות בדרכים). בכל פעם שנתבקשתי, שימשתי יועץ חיצוני בהתנדבות בנושאי מאקרו-כלכלה, ועשיתי זאת אצל 4 ראשי ממשלה: רבין, נתניהו, ברק ושרון.

לא רציתי דבר, באתי שקראו לי והלכתי לדרכי. שמשתי כסגן יו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל (על פי חוק בנק ישראל שהיה עד 2010) במשך יותר מ-5 שנים. הייתי בצוות היועצים של מגוון שרי אוצר, החל מבייגה שוחט דרך נתניהו ושטייניץ.

כל שרי האוצר שהכרתי היו אנשים חכמים ומוכשרים. חלקם היו מוכנים לתפקיד, וחלקם נפלו לתפקיד נפילה חופשית וניצלו בעזרת מצנחים שנתפרו להם בעוד מועד. אבל אתה נופל מהגובה הרב ביותר - מהחלל. אם לא תלמד איך להיכנס לאטמוספירה ואיך לבנות לך כלים לכך, תישרף עוד לפני הנחיתה. האסון של המעבורת קולומביה מלווה אותנו כבר 10 שנים, ושם האסטרונאוטים ידעו טוב מאוד איך להיכנס, אבל גם זה לא הספיק, כי המעבורת שלהם נפגמה.

אומרים לך שמחר בבוקר אתה חייב לקבל החלטות בתחומים שמעולם לא נכנסת אליהם - תחומי המאקרו-כלכלה. אל תעז לקבל החלטות עכשיו, חכה! המהירות מהשטן. המקורבים לך כנראה מוכשרים וחכמים, אבל אם אין להם ניסיון במאקרו-כלכלה, וכנראה שכך המצב, בקש מהם שלא יתנו לך עצות עכשיו. לדעתי, הם לא בדיוק יכולים לעזור לך כרגע, ורק יכניסו עוד "רעש למערכת".

זכור, ליובל שטייניץ היה ניסיון פרלמנטרי של הרבה שנים לפני שקיבל את תפקיד שר האוצר. הוא גם כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון במשך קדנציה מלאה. הוא הקים את צוות 100 הימים למדיניות כלכלית לפני שקיבל את תפקיד שר האוצר. והעיקר, היה לו מזל, הוא קיבל כלכלה במצב חזק ויציב. אתה מקבל כלכלה חלשה ובעייתית.

לכן, מה שאתה חייב לעשות עכשיו הוא לבקש משטייניץ ומנתניהו שימשיכו לנהל את הכנת תקציב 2013. כבר חצי שנה מאחורינו ואין כל טעם שאתה תכנס לכך.

המועד להגשת התקציב 2013 הוא בעוד 100 ימים, בסוף יוני. זה יהיה תקציב חצי שנתי. את התקציב לשנת 2013 יכין שטייניץ, ואתה תגיש אותו. נסה ללמוד, אבל לא לקבוע דבר. בתנאים נורמליים התקציב של 2013 היה נקבע כבר בדצמבר 2012, ואתה היית מקבל עובדות בשטח. כך זה צריך להיות גם עכשיו. במקביל, תתחיל להכין את תקציב 2014. כאן תתחיל מההתחלה, תבדוק, תשנה, תתקן, תבוא עם סדרי עדיפויות אחרים. תתחיל בהכנת התקציב כבר בחודש מאי, ואני מקווה שתסיים עד סוף ספטמבר, ותצליח להעביר אותו בכנסת עד סוף דצמבר.

תודיע מראש שתקציב 2013 של שטייניץ הוא. אל תכפה דבר, כי אז יגידו שזה בגללך.

שמע, ההאטה תצא בכל "הדרה" כבר ב-2013. פקידי האוצר סוף סוף מפנימים זאת. 2014 צרכה להיות "שנת החזרה לצמיחה".

לדעתי, אתה צריך להתחיל לקבל החלטות עצמאיות רק בעוד 100 ימים. כך יהיו לך 100 ימים ללמוד מאקרו-כלכלה ולגבש לעצמך השקפת עולם כלכלית כוללת שתהיה מעוגנת במגבלות של המשק. אתה חייב להקדיש לכך 10 שעות ביום. יצטברו לך 1,000 שעות לימוד פרטיות. קורס שנתי זה 40 שעות, אבל יחד עם עוד 40 תלמידים, לכן אתה תוכל לקבל הכשרה מדהימה ב-100 ימים (אקוויוולנט ל-25 קורסים שונים פרטיים. ישנם מספיק מתנדבים שיעשו זאת). הערך של לימוד זה צפוי להיות הרבה יותר מ-B.A. בכלכלה, להערכתי, שווה ערך ל-M.A.

ואז בתחילת חודש יולי, תיקח את "השרביט", אבל עם ידע והשקפת עולם תואמת מגבלות, ובעיקר סדרי עדיפות לאומיים. רק אז תהיה מוכן לכל השאלות הרלוונטיות ותוכל לנהל את תקציב 2014 כפי שנדרש משר אוצר מנוסה.

לדעתי, הכל יראה לך אחרת. שום דבר לא בוער לך לקבל החלטות היום. שלא "יעבדו" עליך, בעיקר לא הפקידים. שטייניץ יעביר את תקציב 2013 (האחריות הרשמית תהיה כמובן שלך), והוא יעשה זאת באמונה ובמסירות. זה לא יפגע בך ולא בו. זה טוב לכולם ובעיקר למשק. אין לי ספק שנתניהו יתמוך בכך, כי זה הדבר הנכון לעשותו. אתה תנהל ותהיה אחראי על תקציבי המדינה לשנים 2014-2017 (יהיו לך 4 שנים מלאות).

אל תתפתה ואל תתפשר,

הצלחתך היא הצלחתנו,

ד"ר יעקב שיינין

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: גופות ארבעת החטופים חולצו מתת-קרקע בג'באליה במבצע של צה"ל והשב"כ

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת