גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רובי ניסן: "אנחנו דור העצמאים שבזיעת אפו אוכל לחם"

הוא מאוכזב מהמשרדים הגדולים, מבקר בחריפות את הקריאייטיב בענף הפרסום המקומי, לא מאמין בטאלנטים ומפרגן לרמי לוי ■ רובי ניסן עובר לקדמת הבמה, בשאיפה להיות "המשרד שיוביל את הדור הבא של משרדי הפרסום"

אף על-פי שבשנים האחרונות הוא נחשב לאחד מאנשי הקריאייטיב הטובים בישראל, לרבים מחוץ לענף הפרסום, השם רובי ניסן לא אומר דבר. ניסן היה השותף הפעיל של ספי שקד ביהושע TBWA, ומשם עבר אתו לענבר-מרחב, ומתוקף כך היה חתום לצדו על מהלכים בולטים וקריאטיביים, אבל במשך שנים הוא הקפיד להישאר מתחת לרדאר התקשורתי. למרות העובדה שכבר בשלבים מוקדמים הפך לבעל מניות בענבר-מרחב, שהיום נושא גם את שמו, הוא סירב להיחשף, ורק כשספי שקד עזב ולאחר לא מעט שעות של טיפול וייעוץ, החליט ללכת עד הסוף ולשים את שמו בקדמת הבמה.

בהרבה מובנים ניסן שונה מאוד מהשותפים-אנשי הקריאייטיב שניתן למצוא בחלק מהמשרדים. שיחה אתו תמיד חושפת עד כמה עבורו קריאייטיב זה סוג של דת. הלהט בו הוא מדבר, הביקורת שהוא מטיח, עשויים להיתפס בעיני מי שמכיר אותו כמעין התנשאות - אך מי שיחשוב כך מפספס בגדול. זאת איננה התנשאות, זאת תשוקה אמתית אליה מצורפת אמת בלתי מתפשרת. ניסן לא למד את רזי הפוליטיקלי קורקט של הענף וניכר שגם איננו מעוניין ללמוד. אחרי הכל, הוא מבקש סיפור אמתי מהמותגים בהם הוא מטפל ולכן הוא מתעקש להציג את עצמו כמות שהוא, אמתי בלי להתייפייף.

את ההחלטה לעשות את הצעד ולעבור לקדמת הבמה, הוא מסביר בפשטות: "זה לעזוב את עמדת הנסיך ולעבור לעמדת המלך. עמדת הנסיך זה המקום שבו כולם אוהבים אותך. יש גבול בינך לבין ההחלטות הגדולות באמת. אתה לא צריך לריב עם אף אחד, לעמוד על הרגליים האחוריות. אתה מתעסק בדברים הכי מעניינים, אבל אתה לא לוקח את האחריות עד הסוף. השנה גרמה לי לקחת אחריות, ואחד הדברים הראשונים שעשיתי זה להוסיף את השם שלי לשם המשרד".

- עד כמה בעיניך חשוב לאיש קריאייטיב להפוך לבעל מניות?

"אם יש אג'נדה ורצון לשנות, האופציה היחידה היא להיות שותף. במשרדים הגדולים יש למנהל קריאייטיב הווה מצוין, אבל תמיד תשרת אג'נדה שלא אתה קובע. אני מעדיף לקדם את האג'נדה שלי וזאת הסיבה שבזמנו העדפתי לעזוב משרה מאוד מתגמלת במשרד בעשירייה הראשונה, לקחת סוג של סיכון ולהצטרף למשרד שעשה את הצעדים הראשונים שלו בעשירייה השנייה".

- מה זו האג'נדה הזאת, שכל-כך חשובה בעיניך?

"אני חייב להוכיח ללקוח שאני יכול למכור טוב יותר בדרך קריאטיבית. כי הדרך הקריאטיבית שלי תייצר מעבר ליתרונות של המוצר גם ערכים נוספים ממשיים. אנחנו מספרי סיפורים - שומרי המותג. למכור יותר, לבלוט יותר, להיות מבודל ומבודד יותר בימים של פריחה ולהיות מוגן יותר בימים של ירידה. אנחנו כאן בשביל לעטוף אותו ולהגן עליו ולשמור על הערך שלו. תפקידנו להיות שובר שוויון בעולם שבו כל המותגים שווים. מותג שאין לו באמת סיפור נשפט בעיני הצרכן כמו מוצר. מה זה אומר כשאני ניגש לסופר ורואה קופסה של ענבי טלי שעולה 9 שקלים וקופסת פלסטיק לא ממותגת שיש בה ענבים ועולה 7 שקלים? אני שואל את עצמי על מה אני משלם עוד כסף. מה הסיפור שלך? את טרייה יותר? מתוקה יותר? אין בך גרעינים? מה התפקיד שלך בחיים שלי?".

- אבל יש מקרים שבהם התברר שדווקא זה שדאגו לסיפור מותג יצר למותג משבר. עיין ערך קוטג' תנובה במחאה הצרכנית.

"קוטג' חטף על זה שהצרכן הבין שהוא מתנהל בצורה הפוכה לערכים ולסיפור שאותם הוא משדר. כשמותג אומר 'אני ישראלי מחבק ואוהב, גדלתי אתך ואני הבית שלך', אבל הצרכן נחשף לזה שהמותג נשלט על-ידי תאגיד שאומר לו 'זה בסדר, אתה יכול להעלות מחירים. ימשיכו לקנות אותך' והוא עושה את זה - הצרכן מרגיש בגידה. הצרכן לא סולח למותג שמשקר. הסיפור חייב להיות חלק שיהיה בו מרכיב אמתי בדי.אן.איי של המוצר עצמו. סיפורים זה לא דבר שאתה ממציא מכלום".

"מקיאים על הצרכן אינפורמציה"

ענף הפרסום, נאמר בפעם המי יודע כמה, שרוי במשבר עמוק. ניסן מכיר את המצב היטב מבפנים, אבל הוא גם רואה בו הזדמנות למשרדים כמו ענבר-מרחב-ניסן. "היום הענף מתנהל מפחד", מנתח ניסן את הקיפאון הקריאטיבי שהענף שרוי בו. "הלקוחות ומשרדי הפרסום מתחרים מי יחזה תחזיות אפוקליפטיות יותר: 'המיתון, המלחמה, ההפצצה'. אנשים כל-כך פוחדים, לא תמיד ברור ממה. וברגע שמתחילים לפחד, מתחילים לקבל החלטות לא נכונות. זורקים את הראייה האסטרטגית ומתחילים לחשוב הישרדותית, ואז בסופו של דבר חותכים את הדבר הראשון שלא רואים ממנו תמורה מיידית - הערך המוסף של המוצר. למשל בתוכן, שזה דבר שאי אפשר למדוד, אבל זה הלב והגוף והנשמה של המותג. ונכון שיש דברים שאי אפשר למדוד בקופות, אבל זו הדרך היחידה להציל מעולמות של מלחמות מחירים. זה המקום שבו משרד הפרסום והלקוח נכשלים בהגנה על המותג. בעולם שבו רק המחיר משחק, למשרד פרסום אין הרבה מה לעשות".

- תסתכל על ענף הסלולר - היו 3 מותגים ששפכו המון כסף על מיתוג, והיום כולם במלחמות מחיר.

"בתחום השיחות הבינלאומיות היה מצב דומה לפני 10 שנים. כולם דיברו על כמה אגורות לדקה והצרכן כבר לא ידע מי הכי זול. זה כמו המלחמות של מגה ושופרסל. כל-כך הזנו את המילה 'זול' - 'אני הכי זול', 'הסל שלי הכי זול' - שלא באמת קיימת היכולת לשפוט. עד שבאה 012 ובכלל לא דיברה על מחירים אלא על 'סתם כי בא לי לדבר'. בעולם שעד אז כל דקה בשיחה לחו"ל הייתה מחושבת, פתחו איזה מחסום, מועקה שהייתה. ואני בטוח שכש-012 עלו עם זה הם לא היו הכי זולים, אבל האנשים התחברו לסיפור שלהם".

- ולמה בכל זאת נראה שענף הפרסום הלך אחורה במקום ללכת קדימה?

"לפני 15 שנה הפרסום היה הרבה יותר מעז, אינטליגנטי, מסקרן. אנשים חיכו למקבץ הפרסומות. היום זה עונש שאפילו פרסומאים לא מסתכלים עליו. יש תחושה שהיום גם הלקוחות, גם בעלי המשרדים, אבל בעיקר מנהלי הקריאייטיב הרימו ידיים, ובזה הם קצת בוגדים בקוד האתי המקצועי שלנו, במהות שלנו כאנשי פרסום שהתפקיד שלהם הוא להראות שאני יכול למכור הרבה-הרבה יותר אם למותג שלי יש סיפור ברור ומעניין.

"אני רואה פרסומות של חברות ביטוח ובנקים, והמזגנים שם יושבים ומספרים את הבריף. לוקחים סלבריטי ואפשר לראות תוך כדי פרסומת את רשימת הבריף שהציבו למשרד: 'אני זול, ושירותי, ומקצועי, ואני זמין, ויש עליי אחריות'. תרצה גרנות ז"ל הייתה אומרת 'גם זה וגם זה, זה לא זה ולא זה'. היום במקבץ מקריאים פליירים, מנסים להקיא על הצרכן הרבה אינפורמציה בלי לבנות סיפור, ומתפלאים שהוא לא זוכר מה הוא רואה ומשתעמם. אנחנו לא מאתגרים ומעניינים אותו מספיק, ובמקום לנסות ולהשתחרר ולהיות יותר סקרנים ולהעז יותר, יש הרבה שמרימים ידיים בגלל רצון להתפרנס".

- ומי יכול לשנות את זה?

"דווקא המשרדים הקטנים שמפלסים להם דרך, אין להם כרטיס כניסה אחר חוץ מקריאטיביות. הדור שלנו שונה מהדור הקודם, שהיה דור של נותני שירות. אז הלקוח היה לפני הכל והיה יכול לעשות מה שהוא רוצה למשרד הפרסום שלו. היה מין חוסר הערכה, כי כאילו לא רכשנו מקצוע. אבל רכשנו מקצוע ועוד איך. הדור שלנו רוצה שיתייחסו אליו כאל אנשי מקצוע. אני דוקטור למותגים. משרדים שירותיים יש טובים יותר, ומחירים טובים יותר יש בשפע, המקום היחיד שאתה יכול להתקיים בו, זה המוצר שלך, הסיפור שאתה נותן, הערך המוסף שאתה מייצר. לא יכול להיות שמנהלי קריאייטיב שהיו שכירים, והתפללו ליום שבו יעמדו בראש הפירמידה ויעשו דברים כמו שהם מאמינים, העבודות שלהם היום פחות טובות מהעבודות שלהם כשהם היו שכירים. זה מצב לא נורמלי.

"התפקיד של המשרדים הגדולים היה לפרוץ את הדרך עבור המשרדים והלקוחות האחרים. להעז, לעשות, להגיע למקומות חדשים, לסחוף את כל העולם הזה קדימה. המשרדים הקטנים יותר היו אמורים לאתגר אותם עם השונה, הלא צפוי. אבל למשרדים הגדולים כל-כך חשוב לשמר את המקום שלהם בדירוג, שהם יעשו הכל בשביל להשביע את רצון הלקוחות. מתי בפעם האחרונה הייתה פריצת דרך אמתית בענף שלנו, לפני 10 שנים?".

*** הראיון המלא - במגזין "פירמה"

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים