גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

45 פלוס - הגיל שבו אפשר למתג את עצמכם מחדש

לבוא ממקום של כוח וניסיון; לא להמעיט בערך התבונה והבשלות; להדגיש את היכולות ובעיקר לא להתנצל ■ לגילאי 45 פלוס יש המון מה לתת בשוק העבודה, הם רק צריכים לדעת איך למכור את זה

ענף הפרסום הוא אחד הענפים שאיננו מחייך בדרך-כלל למי שעבר את גיל 40. אבל אולי דווקא הוא הענף שיכול לתת כמה תובנות מועילות לבני הגיל הזה. איך אפשר למתג מחדש את בני גיל 45 ומעלה ולמצוא דרכים להפוך אותם לאטרקטיביים יותר בעיני מעסיקים פוטנציאלים?

האתגר הועבר לידיהם המנוסות של אייל לינור, יוני קיש ואורי לברון - 3 היועצים החיצוניים מהמוערכים ביותר כיום, וליורם לוי - איש קריאייטיב בכיר.

אייל לינור, בן 46, שימש במשך שנים ארוכות כסמנכ"ל בכיר במקאן-אריקסון. מאז פרישתו ממקאן, הוא משמש כיועץ מבוקש בענף.

אורי לברון, בן 49, עד לפני כמה חודשים שותף וממקימי פרסום אדלר-חומסקי, שימש כסמנכ"ל הקריאייטיב של המשרד ב-7 שנותיו הראשונות, ולאחר מכן כמנכ"ל משותף ב-Grey Interactive וכמנהל האסטרטגיה של הקבוצה. כיום הוא שותף בסטארט-אפ בתחום Ad Tech ומייעץ בתחומי קריאייטיב ואסטרטגיה.

יורם לוי הוא אחד מאנשי הקריאייטיב המוערכים כיום בישראל. אחרי 13 שנה כמנהל קריאייטיב בשלמור-אבנון-עמיחי, שם התקדם בהדרגה והיה לימים שותף ומנהל במשרד ויד-ימינו של גדעון עמיחי, הפך לסמנכ"ל קריאייטיב בבאומן-בר-ריבנאי, שבו היה חתום על המהפכה הקריאטיבית שעבר המשרד בשנים האחרונות.

יוני קיש, בן 43, הוא יועץ לאסטרטגיה עסקית בישראל ובארה"ב. בעבר שימש כסמנכ"ל לאסטרטגיה במקאן-אריקסון וכסגן נשיא בכיר לאסטרטגיה במקאן ניו-יורק.

להלן ההצעות שלהם.

יורם לוי: 45 - זה העובד החדש

ב-1984 נערך עימות בין שני מועמדים לנשיאות בארה"ב - וולטר מונדייל ורונלד רייגן. מונדייל, צעיר ונמרץ בהרבה מרייגן, ניצח בעימות הראשון. העימות השני נפתח על-ידי המנחה בשאלה קשה לרייגן, לגבי גילו. רייגן ענה שהוא לא יהפוך את נושא הגיל לאג'נדה בקמפיין הפוליטי שלו, כיוון שלא הגון להשתמש בניסיון הרב וביתרון הגדול שיש לו על פני המתחרה שלו. המנחה, הקהל ואפילו מונדייל צחקו ומחאו כפיים.

שאר השאלות כבר לא היו רלוונטיות במציאות התקשורתית האמריקאית ורייגן ניצח. רק מתחרה בעל ניסיון, ידע לשלוף את הקלף הזה בתקשורת בזמן ובמקום המתאים.

מסע בזמן. לפני שבועיים פגשתי בבית-קפה את תומר, קרוב משפחה רחוק שלי. שאלתי אותו לשלומו והוא מיד התנדב לספר לי שהוא מבסוט הבוקר וגם מיד הוסיף את הסיבה. תומר, בין שאר עיסוקיו המעניינים, גם מכין אנשים לראיונות עבודה. הפעם הוא היה גאה במיוחד. הוא סיפר לי על מיכאל. מיכאל הוא בחור בשנות ה-50 לחייו. יש לו תואר שני בפסיכולוגיה, היה פסיכולוג בצה"ל הרבה שנים, אחר-כך עסק בשיווק רשתי, ובהמשך נסע למקסיקו מטעם קרן היסוד, שם עסק כפסיכולוג.

כשחזר לארץ, מיכאל התחיל לחפש עבודה. 5 שנים הוא חיפש פה עבודה, אבל הוא היה "מבוגר מדי". הוא ניסה לחפש גם דרך מכוני השמה, חלק מהם הכניסו אותו בתור "מועמד קש", כאשר הם רצו למנות אדם צעיר יותר, אבל עשו זאת כדי לתת תחושה שהיה פה מכרז. הם ידעו שלא יבחרו במועמד מבוגר. מיכאל גמר את כל החסכונות שלו על שכר הדירה, וכבר עמד להיזרק מהדירה שלו. בצר לו, הוא ניסה להתקבל בתור מאבטח בקניון, אבל אפילו לשם לא קיבלו אותו.

תומר פגש את מיכאל בנקודת הייאוש הזו. הוא הכין אותו לראיון עבודה למשרה נחשבת באוניברסיטת חיפה. הגיל, אמר לו תומר, הוא הקלף החזק שלך. בגילך, כבר ראית הכול. מה שכל מועמד צעיר ומתלהב לא מכיר אתה יודע בעל-פה. את הטעויות שלי, תגיד למראיין, כבר עשיתי אצל המעסיקים הקודמים, מהפקות הלקחים אתה תהנה. אני לא עוזב פתאום לחודש למילואים, לא הולך לימי הורים אצל הילדים. את האגו אני לא מביא איתי לעבודה, אבל עשרות שנים של ניסיון, כמו שאמר רייגן, אתה מקבל "און דה האוס".

מסתבר, שגם בראיון הזה העמידו את מיכאל כמועמד קש, מולו התחרה על המשרה מועמד צעיר יותר. אבל לא הייתי מספר לכם את הסיפור הזה אם לא היה לזה סוף טוב.

מי שרוצה, שיהפוך את זה לתסריט של סרט. אבל יותר פשוט, אם אתם מעסיקים שבוחנים אנשים בני 45 כדאי שתלמדו משהו.

45 - זה העובד החדש.

אורי לברון: תביאו הוכחות

להסביר את יתרונותיו של עובד בן 45, זו לא בעיה. הניסיון העצום, חוכמת החיים, הבגרות, היעילות נטולת האינטרסים, הפוקוס בעבודה עצמה ולא במסביב, המוטיבציה של אדם שיודע שהוא חייב להוכיח את עצמו כדי לשרוד והאגו שכבר לא עומד בדרך, כל אלה ברורים.

השאלה היא לא איך מספרים את זה, אלא איך מוכיחים את זה. לכן אני מציע דבר פשוט - במקום לעשות עוד קמפיין שנכנס מאוזן אחת ויוצא מהשנייה, בואו נביא הוכחות. בואו נעשה תחרות.

הנה הרעיון בצורתו הבסיסית: בכל חודש תתקיים תחרות בענף מסוים בין שני צוותים - צוות הצעירים וצוות הוותיקים. נבחר ענף, נבחר מדדים להצלחה שקשורים בזמן ובתוצאות, נבחר שופטים אובייקטיביים, נבחר שני צוותים, מהטובים ביותר שניתן למצוא בקבוצת הגיל המתאימה, ונבחן את התוצאות. אחרי שנה שלמה נדע את האמת.

לא חושבים שהוותיקים ינצחו? יאללה, בואו נעשה תחרות.

אייל לינור: עוברים מהגנה להתקפה

הטעות העיקרית שנעשית עד היום במיתוג בני 45 בשוק העבודה, היא טעות קלאסית במיתוג, ואין עליה מחילה - חוסר אמונה בעצמך.

הטעות היא שהמותג אינו מאמין מלכתחילה ביתרונותיו היחסיים ומגיע אל הסיטואציה מתוך עמדה של התנצלות. הגישה הראשונית של בן ה-50 היא "תנו לי צ'אנס" - ואין שום צ'אנס שמישהו ייקח אותך בערכך האמיתי עם גישה כזו.

כל הגישות הקיימות כיום עבור בני 45 מדברות על הצורך שלהם להתפשר, על כך שהעולם שייך לצעירים, על הצורך שלהם להצניע את שאיפותיהם, להחביא את ההישגים שלהם - הכול כדי לא לאיים על הצעירים.

אם אתה מביט על סט העצות הטיפוסי בעיתון, תוכל לראות דברים כמו: תאלץ להתפשר, אל תכתוב את הטייטל האמיתי שלך, נסה לא לאיים על מי שמעליך, הראה שגם אתה יכול לעבוד שעות ארוכות, ועוד. גישה זו לא תביא לשום שינוי ואף תמשיך להנציח את מעמדם כמתנצלים. חייבים לתקוף את השוק וחייבים לעשות זאת באגרסיביות. בני 45 צריכים לקחת את מה ששלהם בצדק ולא להתפשר על השאריות של שוק העבודה.

חייבים להצהיר בהפגנתיות שעובד בן 45 עולה בהרבה על עובד צעיר. חייבים לקחת בעלות על תכונות הכרחיות לשוק העבודה כמו: ניסיון, תבונה, רוגע, יכולות מוכחות, אמפתיה, ניהול ועוד.

לכן, הכלל הראשון באסטרטגיה הוא - עוברים מהגנה להתקפה. זוהי אסטרטגיית מיתוג לעומתית ואגרסיבית מול מתחרה מוביל, ויש לה סיכוי גדול מכיוון שגם אלו שאינם מעסיקים בני 45, הם בני גיל זה בעצמם. רבים מהם יבינו שהקמפיין הזה בעצם מיועד גם עבורם. היום הם מפטרים בני 50 ומחר הם מפוטרים מאותה סיבה בדיוק.

מהם יתרונות המוצר?

יתרונות המוצר (במקרה שלנו העובד המבוגר) צריכים לחזק את הבידול של המבוגר מול הצעיר:

ניסיון עדיף: את מה שהוא שכח, הצעיר עוד לא למד.

יכולות מוכחות: צעיר הוא חתול בשק.

אמפתיה: כבעל משפחה המגדל ילדים יש לו יכולות הכלה גבוהות יותר.

תבונה: התכונה הנדירה הזו שמגיעה רק עם הגיל.

בשלות: הוא יודע מה הוא רוצה ולא ירוץ לחפש תפקיד חדש כל שלוש שנים.

דור אחר: בן 45 שייך לדור ה-X - דור שיודע לעבוד ומאמין בעבודה כערך. הצעירים הם דור ה-Y, רק עסוקים בלחפש את עצמם.

יוני קיש: עדיין הכי טובים, אבל בלי הזוהר

אחת האסוציאציות הראשונות שעלו במוחי היתה הספר moneyball של מייקל לואיס (עשו ממנו סרט שבו כיכב בראד פיט). הספר מספר על בילי בין, הג'נרל מנג'ר של קבוצת הבייסבול אוקלנד איי'ז שמחליט לעשות דברים אחרת, להתעלם מהפרמטרים המסורתיים לפיהם בוחרים שחקנים לקבוצה ולהסתמך על סטטיסטיקות מתקדמות כדי למצוא שחקנים שהם בגדר "מציאה". הנקודה המעניינת והמקבילה לנושא שלנו היא העובדה שמעסיקים רבים שבויים בפרדיגמה בהתייחסם לבני45 פלוס. הרי מבחינת ידע וניסיון דעת מדובר במאגר אנושי יוצא דופן - כוח עבודה שיכול וצריך לתרום לצמיחה הכלכלית.

דימוי שני שעלה לי הוא זה של שחקניות הוליוודיות שעברו את גיל ה-40 (שחקניות! לא שחקנים). עד לפני כמה שנים כוכבות-על שהיו עוברות את גיל ה-40 היו מפסיקות לקבל את התפקידים הנחשקים, ומתחילות לקבל "תפקידי אופי", אם בכלל היו מקבלות תפקידים. בתפיסה הן היו "זקנות מדי", כאילו הגיל הזה הוא איזשהו תהום נשיה בלתי נראית, שברגע שאת חוצה אותו את הופכת לכונפה עם קמטים בלתי ראויים לצפיה. אלה הם בני ה-45 פלוס באופן כללי בשוק העבודה.

אין לי ספק שזה ישתנה לאורך זמן. לא אחדש אם אומר שהצעירים מתחילים היום את הקריירה יותר מאוחר מבעבר (בסדרי גודל של 5 עד 10 שנים יותר מאוחר), תוחלת החיים מתארכת וכך גם גיל הפרישה. לכן גם גיל 45 פלוס ייתפס כצעיר.

מה שזה הכי מזכיר לי את הסיטואציה של גילאי 45 פלוס היא חברת אפל של היום. בני 45 פלוס הם כמו אפל תחת טים קוק. כבר אין את המגניבות, כבר אין את הזוהר, כבר אין את הנחשקות. כבר אין (לפחות על-פי הדעה הרווחת) את קצב הצמיחה המטורף שהיה להם, ואת הקילר אינסטינקט. אז המניה מתרסקת.

אבל אתם יודעים מה? מדובר בחברה שעושה 200 מיליארד דולר בשנה, אחת החברות הרווחיות בעולם שמייצרת את המוצרים הכי טובים בעולם.

ואלה הם בני 45 פלוס.

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת