גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכניות לעידוד העסקת אנשים בגילאי ביניים מעלות אבק

נתניהו הודיע על תוכנית ממשלתית, ואיתן כבל הקים שדולה בכנסת ■ הנה כמה מהתוכניות הבולטות לעידוד העסקת אנשים בגילאי הביניים, שעדיין מעלות אבק במגירה

התוכנית שלא הייתה

באמצע אוקטובר האחרון אישרה הממשלה תוכנית לעידוד התעסוקה בקרב מבוגרים, כאשר את ההצעה לאישור התוכנית הגיש לא אחר מאשר רה"מ בנימין נתניהו יחד עם שר התמ"ת דאז שלום שמחון וסגנית השר לאזרחים ותיקים דאז, לאה נס. התוכנית כללה בין היתר הקמה של 6 מרכזי השמה מיוחדים למבוגרים ואזרחים ותיקים, בעלות של 20 מיליון שקל בשנה.

"אני מאמין שבכל גיל, העבודה הוא הדבר הכי חברתי שישנו", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. אלא שדיבורים לחוד, ומעשים - אתם מכירים את ההמשך. מסתבר שכל מה שהחליטה הממשלה זה להקים צוות בינמשרדי, אבל גם הצוות הזה "הוקפא בגלל הבחירות" לטענת גורם ממשלתי. הוקפא בגלל הבחירות? בדיקה קצרה מגלה שהחלטת הממשלה התקבלה ב-14 באוקטובר, שזה 5 ימים אחרי שנתניהו הודיע על הקדמת הבחירות.

כלומר, זה לא שהבחירות טרפדו את החלטת הממשלה - החלטת הממשלה נולדה כתוצאה מאווירת הבחירות. רגע אחרי שדיבר על תעסוקת מבוגרים, נתניהו טרח להוסיף: "אני מביא לתשומת-לבכם שב-4 השנים האחרונות הוספנו יותר מ-330 אלף מקומות עבודה - שיא של כל הזמנים". ואנחנו מביאים לתשומת לבכם שהתוכנית הממשלתית לעידוד התעסוקה בקרב מבוגרים מתה ביום שהיא נולדה.

במקום העלאת שכר מינימום - מס הכנסה שלילי

ד"ר מיקי מלול מהמחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן גוריון, טוען כי על רקע היעדר יוזמות ממשלתיות, לפחות כאלה שעברו לשלב הביצוע, יש מקום לבחון הצעה ישנה שלו ושל עמיתו פרופ' ישראל לוסקי. "הצענו בנייר עמדה מ-2006 (של מרכז טאוב - ש.נ) ליצור מדיניות דיפרנציאלית של שכר מינימום ומס הכנסה שלילי. "יש בעיה של עוני בקרב אנשים שעובדים ואחת הדרכים לפתור את זה היא העלאת שכר המינימום. זיהינו שיש הבדל בתגובה של השוק להעלאת שכר מינימום של עובדים בוגרים לעומת העלאת שכר מינימום לעובדים צעירים.

"צעד של העלאת שכר המינימום לעובדים מבוגרים עלול להיות הרסני עבורם - עלול לגרום לפיטוריהם. עבור צעירים ההשפעה אינה זהה. לכן הצענו להעלות את שכר המינימום לצעירים בלבד ולהחיל מס הכנסה שלילי על עובדים מבוגרים, כי מס הכנסה שלילי לצעירים הוא לא יעיל, הוא פוגע בתמריצים לרכוש השכלה". מלול ולוסקי הציעו בנייר העמדה שלהם כי שכר המינימום לצעירים יעמוד על 4,600 שקל - כלומר כמעט 1,000 שקל מעל שכר המינימום שעמד באותה תקופה ו-300 שקל יותר מרמתו כיום. למבוגרים, לעומת זאת, מלול ולוסקי הציעו לקבוע שכר מינימום של כ-3,000 שקל בלבד, כאשר את הפער תסבסד המדינה באמצעות מס הכנסה שלילי.

השניים טוענים כי יישום של מודל כזה יביא למקסימום תפוקה, תעסוקה וצמצום פערים. מתנגדי המודל סבורים מנגד כי שכר נמוך למבוגרים מפחית מערכם, וכי מוטב לתמרץ מעסיקים שמשלמים למבוגרים לפחות לפי תנאי השוק מבלי להפלותם.

סבסד לי מהנדס

אפליית מבוגרים, בצדק או שלא בצדק, מזוהה בעיקר עם ענף ההיי-טק. השכר הגבוה מהווה במידה רבה, לפחות על פי התפיסה הרווחת, פיצוי מסוים על היעדר ביטחון תעסוקתי. אחרי האוניברסיטה זה נראה אולי כמו משוואה סבירה למדי, שהופכת הרבה פחות לגיטימית בגיל 40. בפברואר האחרון פורסם ב"גלובס" כי לפי בדיקת עוקץ מערכות, חברה שמנפקת תלושי שכר, עולה כי בשנת 2012 נרשמה ירידה של 11.8% במספר המועסקים בגילאי 45-50 בחברות הסטארט-אפ, וירידה של 8.8% בחברות ההיי-טק הגדולות יותר.

הצעה שנויה במחלוקת

כאן נכנסת לתמונה הצעת החוק שהגיש בשנה שעברה ח"כ רוברט אילטוב (הליכוד ביתנו), בשיתוף איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות. על פי ההצעה, חברות היי-טק שזכאיות להטבות מס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, ייהנו מהטבות נוספות בהתאם לנכונותן להעסיק עובדים מעל גיל 45. כך, חברה שתעסיק לפחות 20 עובדים שמהווים לפחות 10% מכוח האדם, תזכה למס חברות מופחת בגובה 10% ולמס בגובה 5% בלבד אם מדובר בחברות שפועלות באזור פיתוח א'.

מדובר בהצעה שנויה מאוד במחלוקת, שכן כבר היום שיעור העובדים בגילאים הללו בהיי-טק עולה על 18%. במילים אחרות, הטבת המס הזו צפויה להינתן כבר עכשיו לכולן. הטבה נוספת שכלולה בהצעת החוק היא סבסוד של 25% לפחות משכרו של כל עובד מעל גיל 45, כל זמן שישנם מעל 20 עובדים כאלה בחברה. חברות שיעסיקו מעל 500 עובדים כאלה יזכו על פי ההצעה לסבסוד של 40% משכר העובדים.

אז בהיי-טק מרוצים, אבל כל היתר פחות. לא מעט גבות הורמו בדבר הצורך לסבסד שכר דווקא באחד הענפים המצליחים והרווחיים במשק. "הבעיה בהיי-טק הרבה יותר חריפה משום שבחברות ההיי-טק נפטרים ברמה שיטתית מעובדים מעל גיל 45", מסביר ח"כ אילטוב, שצפוי לקומם בדבריו את חברות ההיי-טק שהוא עצמו משמש כיו"ר השדולה שלהן בכנסת.

"המעסיקים בהיי-טק רוצים את הצעירים שמגיעים ישר אחרי הלימודים, והמבוגרים שנמצאים עם ידע ישן יותר מוצאים את עצמם מחוץ למשחק", הוא מוסיף. לדבריו, זה נכון שעובדים מבוגרים נוספים מחוץ להיי-טק סובלים גם הם מאפליה בשוק העבודה, אולם בהיי-טק מדובר בתופעה חריפה יותר ולכן הוא בחר להתמקד בה. "אם החוק יעבור והמודל הזה יצליח, אני בוודאי אתמוך בכך שיורחב לטובת קבוצות עובדים נוספות", הוא מבהיר.

כשהוא נשאל האם אין בהצעת החוק שלו משום "פרס" דווקא למעסיקים שהוא עצמו הגדיר כמי ש"נפטרים ברמה סיסטמתית" מעובדים מבוגרים, ח"כ אילטוב סותר בשלב הזה את דבריו הקודמים: "אנחנו מדברים על קליטה של עובדים חדשים מעל גיל 45 כי את העובדים הקיימים לא ממהרים לפטר בגלל הידע שלהם. המון עובדי היי-טק פוטרו בעבר, אבל אלה שכבר במערכת מסודרים".

הקרן לעידוד מבוגרים

בשנה שעברה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק של איתן כבל, זהבה גלאון ונוספים, שתכליתה הקמת קרן לעידוד העסקת עובדים מבוגרים. הפעם לא רק מבוגרים בהיי-טק, אלא מבוגרים בכלל. על פי ההצעה, את הקרן תנהל מנהלת מיוחדת שכפופה למשרד התמ"ת בדומה למודל של מנהלת החוק לעידוד השקעות הון, שתפקידה יהיה לאשר מענקים למעסיקים על בסיס קריטריונים ברורים. כך, בין היתר, המענק יינתן אם המעסיק יצביע על גידול של 20% במספר המועסקים המבוגרים ועל הכשרות מקצועיות שהוא מעניק לעובדיו המבוגרים.

העניים הבאים

"העובדים המבוגרים שנפלטו משוק העבודה מתקשים לחזור ולהשתלב בו, ובמקרים רבים הופכים מבני אדם פעילים ויצרניים המתפרנסים בכבוד - לנזקקים, התלויים בקצבאות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "הניסיון שהצטבר בעולם מוכיח, שכדי ליצור שוויון הזדמנויות בפועל - אין די באיסור אפליה על בסיס גיל, אלא יש לנקוט קשת רחבה של אמצעים, וביניהם מתן הטבות כלכליות למעסיקים, הנוקטים צעדים מעשיים לשילוב עובדים מבוגרים במסגרת עסקיהם ולשיפור היכולת של עובדיהם המבוגרים להשתלב בשוק העבודה".

לדברי ח"כ איתן כבל (עבודה), סוגיית האפליה של בני 45 ומעלה היא החמורה ביותר כיום מבין שלל הבעיות בשוק העבודה: "רק אחרי שהקמתי את השדולה למען אזרחים בני 50 ומעלה הבנתי שזה הסיפור הכלכלי הגדול והדרמטי ביותר. זו תופעה חמורה יותר אפילו מתופעת עובדי הקבלן, כי עובדי קבלן יכולים לפחות למצוא עבודה". כבל חושף לראשונה כי הוא לא מסתפק בשדולה שהקים, ושבכוונתו להקים תנועה חברתית של ממש שתחרוט על דגלה את הנושא הזה.

"כשאתה לוקח בחשבון שהעלו את גיל הפרישה, שמתכוונים שוב להעלות את גיל הפרישה, שתוחלת החיים עולה ומול כל אלה אנשים בגילאי 45-50 כבר לא מוצאים עבודה, אתה מבין שאלה הם העניים הבאים של החברה הישראלית", הוא אומר. לדבריו, המוטיבציה של מעסיקים לפטר בני 45 ומעלה נובעת משילוב בין דעה קדומה, עלות כלכלית וחשיבה שלפיה צעירים יכולים לעבוד מהר ויעיל יותר. "יש פה טמטום", קובע כבל, "אני בן 53 היום ומרגיש בשיא פריחתי. אני מרגיש בשל יותר בכל דבר, אבל קשה שלא לחשוב על זה שאם לא הייתי חבר כנסת אולי הייתי מוצא את עצמי בבעיה. זה רק מתסכל אותי יותר".

כבל מותח ביקורת חריפה במיוחד על יוזמת משרד האוצר להצמיד את גיל הפרישה לתוחלת החיים: "נכון לרגע זה האוצר מנותק לחלוטין מהמציאות. אני מנסה לחשוב מאיפה הנבזות, הטמטום, חוסר ההבנה, וחוסר קריאת המפה. זה מעשה נבלה להציע מהלך כזה בלי לספק את מלוא הרשת הנדרשת, שכוללת בין היתר הסבות מקצועיות ותמריצים שונים. רשת הגנה כזו צריכה לקבוע למשל שאי אפשר לפטר עובד מבוגר בלי שליווית אותו באמצעות כלים כמו הסבה מקצועית".

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון