גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

12 רכבי פרארי ו-17 מזראטי נמכרו בארץ אשתקד; והמחיר?

לא מעט סיבות מרתיעות את עשירי ישראל מלרכוש מכוניות ספורט יקרות, אך יש כאלה שלא מוותרים על התענוג ■ זוהר אלון, מנכ"ל קבוצת אלון מוטורס המייבאת את מזראטי ופרארי, נותן הצצה לפרימיום של שוק הרכב הישראלי

ישראל היא מדינה עוינת למכוניות ספורט חזקות ויקרות. הרגולטור הישראלי משקיע מאות מיליוני שקלים בשנה בהצבת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ללכידת נהגים ממהרים ובשידור קמפיינים תקשורתיים המוניים, שמציגים את המהירות כאויבת העם.

כתוצאה מכך, אפילו נסיעה ב-120 קמ"ש לאורך 4-5 כבישים בישראל, במהלך יום אחד, יכולה לצבור לחובת הנהג קנסות של אלפי דולרים וקרוב לוודאי שגם מספיק נקודות לשלילה.

נהיגה במהירות של 280 קמ"ש - שאליה מתוכננות להגיע בקלות רוב מכוניות הספורט האקזוטיות - יכולה לסדר לך מקום טוב בכותרות של מהדורת חדשות הערב וקרוב לוודאי שגם כמה שנים טובות בכלא.

גם הצד הכלכלי של רכישת מכונית כזו לא נראה חיובי במיוחד. מי שירכוש בישראל נכס נדל"ן במיליון שקל, יקבל עליו תשואה ריאלית של כמה אחוזים טובים תוך כמה שנים. מי שירכוש מכונית ספורט/יוקרה במיליון שקל, יכול להיות בטוח שבתוך 3 שנים יאבד לפחות שליש מהשקעתו.

ועוד לא דיברנו על איכות האספלט בישראל ועל (אי) מיומנויות החניה הטיפוסיות, שמבטיחות עלויות תחזוקה אסטרונומיות. או על איכות הדלק הישראלי ומחירו; על תגובת הקהל הטיפוסית ברחוב, שהערצתו למכוניות מרהיבות ונדירות כרוכה בדרך-כלל באיסוף מזכרות (כמו עקירת סמלי מותג וחלקי מרכב) או בהשארת מזכרות (כמו חריטת "תתחדש" על הפח עם המפתח).

על הרקע הקודר הזה, ההחלטה שקיבלה לפני שנתיים חברת אלון מוטורס להקים את חברת "אוטו איטליה" ליבוא ולשווק בישראל של שני מותגי רכב אקזוטיים ומגה-יקרים כמו פרארי ומזראטי, לא נראית רציונלית במיוחד. בבטח ובטח אם לוקחים בחשבון שמדובר ביבואן עצמאי ופרטי, שאין לו אפשרות לפזר את עלויות התקורה והלוגיסטיקה בדומה ליבואנים רב-מותגיים גדולים.

פוטנציאל להרחבת המותג

אבל ענף הרכב העולמי הוא תחום דינמי, עם אופק תכנון ארוך מאוד, ולפיכך החלטות שיווקיות מבוצעות בו על סמך הפוטנציאל בעתיד ולא על סמך ההווה.

דוגמה טובה הוא המותג מזראטי. במשך שנים רבות נחשבה חברת מזראטי בתעשיית הרכב ל"מאובן חי" - שריד נשכח למותג עם היסטוריה מפוארת, הווה סטטי ועתיד מעורפל, שהצליח איכשהו לשרוד ולהגיע עד למאה ה-21. המותג עבר הרבה גלגולים עסקיים עד שנחת ב-1993 בחיקה של פיאט, שם זכה בשנים האחרונות למודרניזציה ולהשקעות כבדות תחת כנפי האחות הגדולה והנחשקת "פרארי", שגם היא בבעלות קונצרן פיאט.

עד השנה, חברת מזראטי נותרה "האחות הקטנה", עם ליין של 3 דגמים בלבד, שכולם שייכים לטריטוריית השוק הצרה והמוגבלת של מכוניות ב-120-200 אלף אירו לפני מסים. בישראל זה אומר שוק פוטנציאלי של עשרות בודדות של מכירות מדי שנה, לכל המותגים.

אבל המיתוג הוא כיום המלך בתעשיית הרכב העולמית וכל יצרני הרכב מבינים, שאי-אפשר "לבזבז" מותג גלובלי יוקרתי ויקר-ערך - אריסטוקרטי ככל שיהיה - על 2-3 דגמים סופר-יקרים. הכסף הגדול בענף רכבי היוקרה הוא כבר מזמן לא "הכסף הישן" של האריסטוקרטיה אלא "הכסף החדש" של השווקים המתפתחים במזרח אסיה ובמזרח אירופה, שרעבים לכלי רכב עם שם מותג יוקרתי אך עם שימושיות רבה יותר ועם מחירים יותר נגישים.

יצרנית רכבי הספורט פורשה התוותה את הדרך לפני עשור, כשהחליטה לפרוש את מטריית שם המותג שלה על רכב כביש-שטח גדול ומוחצן. בזמנו, הצעד נתפס כחילול הקודש וכהתאבדות שיווקית אבל בדיעבד עשירי ארצות-הברית, רוסיה וסין חשבו אחרת ורכב הכביש-שטח פורשה "קאיין", הפך להיות פרת מזומנים, שסבסדה את דגמי הספורט "הטהורים" של החברה.

קונצרן פיאט הולך כיום באותה דרך וכבר השנה עתיד המותג מזראטי להתרחב לדגם ספורט-מנהלים חדש, שיתחרה ישירות בטריטוריה של ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E קלאס ושות', ובתחילת 2014 גם לרכב כביש-שטח גדול, שיתחרה בקאיין.

שני הדגמים האלה כבר יביאו את המותג לטריטוריה שיווקית חדשה, עם היקף מכירות של מאות מכוניות בשנה, ולא עשרות, והן מגדילות משמעותית את הפוטנציאל של שיווק המותג בארץ.

מכירות חזקות מהצפוי

בינתיים, נראה כי המגה-עשירים של ישראל לא מחכים שהמותגים האיטלקיים האקזוטיים "יירדו אל העם", והם גם לא נרתעים מהעובדה שלא ניתן לנצל בארץ אפילו קמצוץ מפוטנציאל הביצועים שלהם.

על-פי נתוני משרד התחבורה, בשנת 2012 נמכרו בישראל 17 מכוניות מזראטי חדשות ו-12 מכוניות פרארי. בחודשים ינואר-פברואר השנה נוספו למאזן עוד 10 מכוניות, 7 מתוכן של מזראטי ו-3 של פרארי.

אלה נתונים מכובדים מאוד ("מכרנו יותר ממה שחזינו" אומר זוהר אלון, מנכ"ל הקבוצה) במיוחד בהתחשב בעובדה, שמחיר המחירון של מכונית מזראטי מתחיל בסביבות מיליון שקל, ואילו המחירון של פרארי מתחיל בסביבות 1.5 מיליון שקל, לפני תוספות.

יתר על כן, המכוניות האלה נמכרו עם השקעה מינימלית בפרסום ובשיווק גלוי, וברוב המקרים כמעט לא נעשו ניסיונות לפנות אל לקוחות של מותגים מתחרים - כמקובל בפלח היוקרה המקומי - אלא הלקוחות היו אלה שפנו אל החברה.

אז מי הם הישראלים שמוכנים להשקיע בישראל 250-400 אלף דולר פלוס על מכוניות עם שימושיות מוגבלת? מטבע הדברים, בחברה שומרים על דיסקרטיות, אולם אלון אומר כי ברשימת הלקוחות "יש גם לקוחות בשנות ה-20 לחייהם וגם לקוח שכבר חצה את גיל 80. ברובם אלה אנשי העולם הגדול, שמכירים את המותג מחוץ לגבולות הארץ. אלה אנשים שאוהבים את המכונית, וקל להתחבר אליהם".

הוא מגלה כי ברשימת הלקוחות של שני המותגים האלה בארץ יש כמה וכמה נשים, וזו עובדה מפתיעה בהתחשב שבעולם יש לפרארי ומזראטי תדמית גברית מאוד.

רוב הלקוחות גם מזמינים מכונית ב"תפירה אישית", עם התאמה מדויקת של העיצוב והאבזור לטעמם האישי, והם לא מחפשים "סיפוק מיידי" אלא מוכנים לחכות עד חצי שנה לקבלת הרכב שהזמינו.

למרות זאת, החברה מחזיקה לפחות מכונית מזראטי אחת במלאי לאספקה מיידית ("לפעמים אנשים צריכים להפתיע מישהו עם מתנת יום הולדת ספונטנית", מתנצל אלון).

רכישה ממניעים אמוציונליים

בכל הנוגע לשימוש בפועל במכוניות בארץ מפריד אלון בין מזראטי לפרארי. "המכונית של מזראטי הן מכוניות שנמצאות בשימוש יומיומי ותכוף. יש לנו בארץ כבר מכוניות שעברו את ה-60 אלף קילומטר. פרארי הן יותר מכוניות שנוסעות בסופי שבוע ובאירועים מיוחד".

כמקובל בכלי רכב שנרכשים ממניעים אמוציונליים, חלק מהלקוחות של השנה הראשונה כבר הספיקו להחליף מכוניות ודגמים, אבל לטענת אלון הדרישה לטרייד-אין אינה קריטית כמו בעסקאות על מותגי יוקרה אחרים.

"אין לנו מחלקת טרייד-אין רשמית", אומר אלון, "אבל אנחנו עוזרים למי שרוצה למצוא את הלקוח המתאים לרכב המשומש שלו". לדבריו, קיים ביקוש ער לרכבי יד שנייה של פרארי ומזראטי.

לטענת אלון, החברה גם הצליחה להתחמק בינתיים ממוקשים נפוצים אחרים בפלח היוקרה הישראלי, כמו למשל הדרישה לקבלת הנחות, שאופיינית בישראל גם לאנשים שיכולים להוציא בקלות מיליון שקל פלוס על רכב. אלון טוען כי החברה לא נותנת הנחות מהמחירים הרשמיים וממילא המחירים בארץ (בניכוי המיסים) נמוכים יחסית לחו"ל, ולראיה הכמות הקטנה יחסית של מכוניות, שמגיעות ארצה בייבוא אישי "כשר".

מה הלאה?

חברת "אוטו איטליה" ניצבת כיום על פרשת דרכים. מודל "שיווק הבוטיק" שאותו אימצה עד כה, עם אולם מכירות בודד והשקעה מינימלית בפרסום, תפקד היטב אבל לא יהיה מתאים בעתיד לחברה, שתרצה להתמודד בפלחי שוק סופר-תחרותיים כמו שוק רכבי המנהלים, שבו מתחרות בעוז קבוצות ענק כמו דלק רכב (ב.מ.וו), כלמוביל (מרצדס), "מאיר" (יגואר), יוניון מוטורס ועוד.

מול תחרות כזו תצטרך החברה לאמץ פורמט תחרותי של יבואנית רכב "גדולה" עם השקעה שיווקית בהתאם. דרך אחת עשויה להיות חבירה לשותף חדש ממוסד מענף הרכב ולהשתמש במערך הלוגיסטי ובמשאבי השיווק שלו. דרך אחרת תהיה לפעול בשיטה המקובלת בענף: לגייס מהמתחרים "צייד לקוחות" עם היכרות אישית ומעמיקה עם רשימת הלקוחות המוגבלת יחסית של ישראלים, שרוכשים רכב בחצי מיליון שקל פלוס, ולעשות עבודת שטח יסודית.

כך או כך, נראה שלא הרבה יעמוד בדרכם של עשירי ישראל בדרך להגשמת הפנטזיה שלהם.

אפיק השקעה למיליארדרים: מכונית יוקרה ב-1.5 מיליון דולר

במקרים נדירים, רכישת מכונית ספורט אקזוטית דווקא יכולה להיות השקעה כלכלית מעניינת לטווח ארוך, אבל הפריבילגיה הזו שמורה רק לבעלי תקציב גדול במיוחד. מדובר ברכישת רכב מסדרת ייצור מוגבלת וממוספרת, שאותה משגרים היצרנים האקזוטיים אחת לכמה שנים. הרעיון השיווקי מאחורי הסדרות המוגבלות מוכר וידוע בשוק מוצרי היוקרה: ככל שהמוצר נדיר ונחשק יותר - כך יגדל הביקוש אליו מצד לקוחות ואספנים, שלא הצליחו לרכוש אותו ישירות מהחברה.

דוגמה בולטת אחת היא מכונית מהסדרה החדשה המכונה "LA-FERRARI" שנחשפה החודש בתערוכת ז'נבה. המכונית בעלת העיצוב הקיצוני תיוצר בכמות של כ-500 יחידות בלבד, אולם עוד לפני הצגתה פרארי כבר קיבלה הזמנות מוקדמות מכ-2,000 לקוחות, שהפקידו מקדמה שמנה.

יחס כזה בין היצע לביקוש, שכולו מגיע מעשירי העולם מבטיח רווח קל לזוכים המאושרים. ניסיון העבר מלמד, שאספנים מאוכזבים, שלא הצליחו להשתחל לרשימה הסלקטיבית של פרארי, מוכנים לשלם פרימיום של מאות אלפי דולרים כדי לשכנע את הזוכים לוותר על מקומם ברשימה. פירוש הדבר, שאותו לקוח ישראלי בודד, שרכש את המכונית הזו במחיר המלא ויקבל אותה בשנה הבאה, יוכל לגזור עליה קופון נאה בעת המכירה.

אבני סברובסקי בגלגלים

שיטת השיווק של פרארי ומזראטי חושפת תופעה ייחודית, שאופיינית למותגי רכב סופר-יקרים. מסתבר, שרוב לקוחות הפלח הזה בישראל מתייחסים למכונית היקרה והמאובזרת היטב, שמחיר המחירון שלה מיליון שקל פלוס, בתור "בד ציור חלק", שלתוכו הם מתכננים את הצבעים, חומרי הדיפון והתוספות הייחודיות, על-פי טעמם. התקציב הטיפוסי לאבזור "אישי" של הרכב כולל תוספות בשווי כמה מאות אלפי שקלים אבל לדברי אלון הוא יכול אפילו להכפיל את מחיר הרכב.

פרארי, שלרוב לקוחותיה בעולם אין מגבלות תקציב מעשיות, זיהתה מזמן את הפוטנציאל הגלום בשוק המשנה הזה והיא מחזיקה במפעל מחלקת בוטיק, שתפקידה לענות על כל גחמה ופנטזיה של הלקוח. זו יכולה להיות אופציה "טכנולוגית" כמו מסכי טלוויזיה מותאמים היטב או מערכות קול לאודיופילים, שעולות כמו פרייבט עממי ממוצע, אבל המחלקה מטפלת גם בגחמות כמו התקנת דיפון מעצים נדירים, חומרי התפרים בתוך הריפוד או סתם התקנת אבני סברובסקי בתוך הגלגלים.

"אם אתה רוצה למשל ריפוד שלא מיוצר באופן סדרתי", אומר זוהר אלון, "אתה יכול לשלוח למפעל דוגמה של הבד והם כבר יתאימו את הריפוד וישחזרו את הדוגמה ששלחת".

יוקרה

עוד כתבות

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות ההתחממות בדרום ובצפון, ירידות בבורסה; מדד הבנקים יורד ב-1%

ת"א 35 יורד ב-0.3% ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; נעילה חיובית באסיה

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום