גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תמר": 25 מיליארד ד' ליזמים, 39 מיליארד למדינה

יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר כבר מסמן את היעד הבא של החברה ■ על רצף ההצלחות: "שילוב של מזל ומקצוענות" ■ על בעיית הגז: "אנחנו צופים שכבר ב-2016 נגיע למצב שבו הקיבולת של 'תמר' לא תצליח לספק את מלוא הביקוש"

"החלום הבא שלנו הוא הנפט". כך אומר היום (ג') יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר, גדעון תדמור. בראיון מיוחד ל"גלובס", מסביר מי שהכניס את יצחק תשובה לפעילות הקידוחים ותגליות הגז מדוע הוא אופטימי לגבי סיכויי מציאת נפט ב"לווייתן" ולמה חיבור "תמר" לא יפתור את בעיית המחסור בגז במשק.

חיבור "תמר" לחוף החזיר את תדמור ליום שבו התגלה המאגר, שהיה גם יום ההולדת ה-46 שלו. "ב-9 לינואר 2009 נכנסתי למשרדים של נובל אנרג'י וראיתי מולי שורת פרצופים נפולים. המקדח הגיע לשכבת המטרה אבל לא נמצא בה גז", הוא נזכר. "אמרתי 'לא יכול להיות שביום ההולדת שלי יהיה קידוח יבש! איך שהתיישבתי על הכורסה המחוגים התחילו לסטות בפראות".

תגלית "תמר" צפויה להניב למדינה ב-25 השנים הקרובות הכנסות ממס בהיקף מצטבר של 39 מיליארד דולר. עיקר הסכום צפוי להגיע מחוק המיסוי על רווחי הגז והנפט, המכונה חוק ששינסקי על שם הוועדה בראשות פרופ' איתן ששינסקי שמינה יובל שטייניץ בעת שכיהן כשר אוצר.

- החשב הכללי לשעבר, שוקי אורן, טוען שתשובה לא היה משלם אגורה למדינה אלמלא המאבק של שטייניץ למסות את הגז.

"אני מתפלא ומצטער על ההתבטאות הזו של אורן. היא פשוט אינה נכונה. גם לפני ועדת ששינסקי היינו אמורים לשלם למדינה מסים בהיקף הרבה יותר גבוה מגופים אחרים במשק, ששוקי מכיר אותם היטב. באופן כללי, אני לא מופתע מכך שיש הרבה אבות להצלחה של 'תמר', אבל אני מעדיף להיות בסיטואציה כזו מאשר להיות בסיטואציה של כישלון".

- אתה מתכוון גם לגיאולוג יוסי לנגוצקי שהאשים אתכם הבוקר בכפיות טובה ובכך שהדחקתם את תרומתו לגילוי "תמר".

"אני מוקיר את תרומתו של יוסי לנגוצקי לתעשייה ואת היותו מראשוני המעורבים בפרויקט, ומצטער על כך שבעקבות סכסוך עם שותפיו מצא את עצמו מחוץ לפרויקט. היות שיוסי הוא פטריוט ישראלי אמיתי אני בטוח שהצלחת הפרויקט מהווה גאווה גם עבורו".

בתוך החגיגיות שאופפת בימים האחרונים את חיבור מאגר "תמר" בלטה העובדה שחיבור המאגר לחוף אינו מביא עמו בשורה לאזרח הקטן. תעריף החשמל אינו צפוי לרדת ובעיית יוקר המחייה נותרה בעינה. "כניסת הגז הטבעי מקטינה משמעותית את העלייה שהייתה צפויה בתעריף החשמל והחיסכון למשק מהשימוש בגז יגיע ל-13 מיליארד שקל בשנה", אומר תדמור. "אבל ייקח עוד זמן עד שכל הגופים המעורבים יפנימו את הדרמטיות של מהפכת הגז הטבעי".

- מה לדעתך צריכה המדינה לעשות בכסף?

"אנחנו היזמים יצרנו את העוגה שנקראת הגז הטבעי, וכיום חלק הארי של העוגה הזאת מוענק למדינה. מה לעשות עם הכסף וכיצד לתעל את ההכנסות באופן המיטבי - זו כבר ההחלטה של המדינה. אני משוכנע ששר האנרגיה החדש יידע לפעול בדרך שתביא להגדלת העוגה".

"צרות של עשירים"

ד"ר שלומי פריזאט, לשעבר הכלכלן הראשי ברשות להגבלים עסקיים, התייחס לא מזמן להצלחות של קבוצת דלק ונובל אנרג'י במציאת גז לעומת רצף הכישלונות והאכזבות שידעו מתחריה. "יש תופעה מאוד מוזרה בשוק הזה. יש יזמים שכל הזמן מצליחים לגלות גז ויש כאלה שלא", אמר פריזאט.

- איך אתה מסביר את רצף ההצלחות שלכם? אולי פשוט תפסתם את הרישיונות הכי טובים?

"מזל הוא דבר שערכו לא יסולא בפז. אבל על מנת לנצל את המזל דרוש תנאי הכרחי נוסף והוא מקצוענות. כישלונות בתחום חיפושי הגז הוא חלק מהתחום ולפי הסטטיסטיקה הם חייבים להיות. המקצוענות מקטינה את כמות הכישלונות ביחס להצלחות".

במקביל להמשך עבודתו כיו"ר שותפות אבנר, הכריז לא מזמן תדמור על הקמת חברה פרטית לפעילות בינלאומית בתחום פיתוח תגליות גז, בשותפות עם קבוצת דלק של תשובה. "החברה תחל לפעול בימים הקרובים במטרה לנצל בעולם את היתרונות היחסיים הייחודיים שצוות הניהול צבר בתחום הנפט והגז", הוא אומר.

במסגרת פעילותו בדלק עסוק כיום תדמור בעיקר בפיתוח מאגר "לוויתן". בהקשר זה הוא מזהיר מפני שאננות ורושם מוטעה שלפיו חיבור "תמר" לחוף פתר את בעיית המחסור בגז טבעי במשק למשך שנים רבות. "אנחנו צופים שכבר ב-2016 נגיע למצב שבו הקיבולת של 'תמר' לא תצליח לספק את מלוא הביקוש לגז במשק. משום כך החשיבות של פיתוח 'לוויתן' היא קריטית למשק מעבר לשאלת יצוא הגז מהמאגר".

בתחום הייצוא עומדות על הפרק עסקה כמעט סגורה עם חברת וודסייד האוסטרלית למכירת 30% מהזכויות ב"לווייתן" תמורת 1.5 מיליארד דולר. בשבועות האחרונים עלתה על הפרק אפשרות נוספת לייצוא הגז מהמאגר לטורקיה באמצעות צינור. במשק האנרגיה מעריכים כי היקפי הגז הנוכחיים של "לווייתן" אינם מספיקים על מנת לספק את שני הכיוונים האלה.

- תצטרכו לבחור בין טורקיה לוודסייד?

"אלה צרות של עשירים אבל אנחנו צריכים לעבור עוד דרך ארוכה עד שבכלל נגיע לשלב שבו נצטרך לבחור בין האופציות. המדינה עדיין לא החליטה האם לאמץ את מסקנות ועדת צמח ולהתיר לייצא. מעבר לכך, אנחנו ממתינים להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לגבי הזכויות".

- מדוע אתם מאיימים לא לפתח את מאגר "לוויתן" לטובת המשק אם הממשלה לא תאשר לכם לייצא גז מהמאגר?

"אין כל איום כזה. קודם כל נכון להיום אין כל מגבלה משפטית על יצוא גז. חיבור 'לוויתן' לחוף הישראלי הוא פרויקט שההשקעה הכוללת בו נאמדת ב-4 עד 4.5 מיליארד דולר, וזה על סמך אומדנים ראשוניים כי עדיין אין תוכנית פיתוח מאושרת למאגר. אם את המימון לפיתוח 'תמר' הצלחנו להביא בזכות ההסכמים עם לקוחות בישראל, הרי שבמקרה של 'לוויתן' אנחנו יכולים להתמודד רק עם הכמויות העודפות שנותרו במשק אחרי 'תמר'. ההשקעה הכוללת ב'לוויתן' גדולה במכפלות מההשקעה שנדרשה לפיתוח 'תמר', משהו בין 10 ל-15 מיליארד דולר. רק החלטה על יצוא תוכל לספק את הבסיס הכלכלי האיתן לצורך גיוס המימון להשקעה כזו".

- לעסקה עם טורקיה יש גם היבט פוליטי.

"אני אוהב לחלק את זה לשלבים. גילוי המאגר של ים תטיס ב-2000 הכניס את ישראל לעידן הגז. גילוי 'תמר' ב-2009 העניק לישראל עצמאות אנרגטית, וגילוי 'לווייתן' ב-2010 יכניס את ישראל לעידן הייצוא. הגז מ'לוויתן' יכול להגדיל את הייצוא הכולל של ישראל ב-15% ויחד עמו מגיעות גם השלכות גיאו-פוליטיות על מעמדה של ישראל באגן המזרח התיכון. בהקשר הזה אני רוצה לציין שיש לנו שני צרכני גז קרובים יותר מטורקיה - ירדן והרשות הפלסטינאית - וכשמדובר על שיתוף פעולה אז גז טבעי בהחלט יכול להיות כלי מאוד חשוב בהכנסת תוכן אמיתי למושג הזה".

הנושא האחרון אך בוודאי לא הפחות חשוב מבחינת תדמור, הוא הסיכוי למציאת נפט ב"לוויתן". התחזית המעודכנת שפרסמה נובל אנרג'י מדברת על הסתברות ממוצעת של 25% למציאת שני מאגרים בהיקף של כ-300 מיליון חביות כל אחד. בשנה שעברה הפסיקה נובל את קידוח "לוויתן 1" לחיפוש הנפט בשל לחצים גבוהים מדי. הקידוח צפוי להתחדש בתחילת השנה הבאה באמצעות אסדה מיוחדת המתמחה בקידוח עומק.

- אתה אופטימי היום יותר לגבי הנפט ממה שהיית לפני שהחל "לוויתן 1"?

"בהחלט. אנחנו רואים שבנובל החליטו לעדכן כלפי מעלה את התחזיות שלהם על סמך ניתוח הנתונים הרבים שנאספו במהלך 'לוויתן 1'. אחרי תגליות הגז ופיתוח המאגרים הנפט הוא מבחינתנו בהחלט החלום הבא".

הכסף הגדול מ"תמר" יגיע רק ב-2018

הכסף הגדול מ"תמר" צפוי להתחיל לזרום לקופת האוצר רק בשנת 2018. עד אז ייהנו יזמי "תמר" מדחיית המס בשל הטבה מיוחדת בחוק שקבעה כי המיסוי יחל רק לאחר החזר של 230 אחוז מגובה השקעתם במאגר. בשנים 2013-2016 מקור ההכנסה היחיד של המדינה יהיה תמלוגים על מכירות הגז, בגובה של כ-11 אחוז נטו ממכירות הגז. היקף ההכנסות מתמלוגים יגדל בכל שנה בהתאם לגידול במכירות, החל מ-100 השנה ל-286 מיליון דולר ב-2017, וכ-450 מיליון דולר מ-2019 ואילך. ב-2018 יצטרף כאמור מס ששינסקי שיניב כמיליארד דולר באותה שנה ויגדל בהדרגה עד 2 מיליארד דולר לשנה החל מהעשור הבא.

כשני שליש מהגז במאגר "תמר" כבר נמכר ללקוחות ישראליים, ובראשם חברת החשמל. היקף ההכנסות המצטבר שיניבו החוזים בשוק הישראלי מוערך בכ-40 מיליארד דולר (ראו טבלה). בנוסף מקדמים יזמי "תמר" עסקה לייצוא כשליש מהגז במאגר באמצעות מתקן הנזלה צף (FLNG). מדובר בטכנולוגיה חדשנית שטרם נוסתה, אך בהנחה שתצליח צפויים יזמי "תמר" לגרוף הכנסות בהיקף מצטבר נוסף של כ-30 מיליארד דולר ממכירת הגז לגזפרום הרוסית, כך מעריך האנליסט ירון זר מכלל פיננסים.

על פי הבדיקה שערך זר יגיע חלקה של המדינה בהכנסות מ"תמר" ל-54%. בניכוי הוצאות הפיתוח של המאגר, שהיקפן כ-8 מיליארד דולר, תקבל המדינה 60 סנט מכל דולר שירוויחו תשובה ושותפיו ב"תמר".

הסכמי הגז של תמר

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?