גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ויינגרטן: "העולם הקפיטליסטי, שמאמין בכוכבים לא מצדיק את עצמו"

איציק ויינגרטן מנהל את בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים ולא מוכן לנהל תיאטרון: "הבחירה של תיאטראות להעלות חומרים מסחריים מוציאה אותי מדעתי; יש תיאטראות שלא מכבדים את הקהל"

בבית הקפה ליד אנסמבל הרצליה פרצה קטטה בין מלצרית ללקוח דובר אנגלית, שהתקומם נגד מחיר ארוחת הבוקר, צעק עליה וניסה לצאת בלי לשלם. איציק ויינגרטן הסתכל עליו המום, וראיתי איך החזיק את עצמו לא להתערב. כשהלקוח הרים עליה יד ודחף אותה, הוא קפץ ממקומו, כעוס, עמד מולו ואמר שיתבייש, כי ככה לא מתנהגים גם אם יש טענות. גם בכעס שלו, שהיה אסוף יחסית, היה בויינגרטן משהו מאוד פדגוגי ולא מתלהם, שמשתלב עם העובדות שחינך דורות של שחקנים ושהוא מנהל את בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים. ועדיין, תיאטרון אתה לא מוכן לנהל. למה?

"כי בניהול אמנותי של תיאטרון אתה צריך לרצות קניינים ולמלא אולמות, וזה ממש לא מעניין אותי. הבחירה של תיאטראות להעלות חומרים מסחריים מוציאה אותי מדעתי. מה זה חומר מסחרי? מחזות בלי ערכים תרבותי וספרותי".

- תן דוגמה.

"לא אגיד שמות, כי כולם אנשים שאני מסתובב איתם כל חיי, ואין לי כוח לשמוע את ה'אין ברירה'".

- ואולי באמת אין ברירה.

"הם בראו עולם שבסופו הם אומרים שאין ברירה. ואני אומר לך שחלק גדול מהקהל מחפש את הדברים המורכבים, העמוקים, לא את ההתפשרויות. חלק גדול מהקהל מבקש שיכבדו אותו. הדבר הכי יפה בעיניי שכתבו על 'איש חסיד היה', שהעלינו בחיפה ובהבימה, היה שהוא כיבד את הקהל - בבחירת השחקנים והתפאורה, בצניעות, בענווה ובכבוד האנושי".

- אז אתה אומר שלא מכבדים אצלנו את הקהל?

"אם יוצרים עבורו הצגות ברמה בינונית - לא מכבדים את הקהל. זה לא גורף מה שאני אומר, אבל יש תיאטראות שלא מכבדים את הקהל. אני רואה המון תיאטרון, ואני מכבד הרבה יצירות ויוצרים, אבל יש לנו עוד לאן לטפס. יכול להיות שזה עניין של כסף. ב'איש חסיד היה' בחרנו דווקא, במיוחד, עצי לבנה עירומים וספסלים ושולחנות של בית מדרש, עם צבעוניות של שאגאל, ובלי תפאורות עולות ויורדות. כשבאו קניינים לראות את ההצגה, שמענו מישהו מהם מסביר שהמצב היום קשה ובגלל זה אין עלים על העצים".

- אני מבינה שהמפגש עם הקניינים לא פשוט לך.

"אני מאוד אוהב לפגוש אותם, לדבר איתם ולספר להם על התהליך. לא כדי להסביר להם את ההצגה, אלא כי אני חושב שיש לתיאטרון סיכוי להשתנות אם יפסיקו לחשוב שהוא צריך לדמות לטלוויזיה ויבינו שלא כל הצגת תיאטרון חייבת כוכב. וכאן משתלב המקצוע הנוסף שלי, כמחנך".

- אולי אתה מדבר מפוזיציה של במאי שחושש שלא יאהבו את ההצגה שלו?

"בשום פנים. את יודעת שבתל עדשים אנשים לא מחליטים איזו הצגה לראות, כמו בתל אביב, אלא יש קבוצה של אנשים שבוחרים בשבילך את מה שתראי. הם יכולים להגיד לי, הקהל שלנו יכעס עלינו אם נביא להם את ההצגה הזאת".

- למה זה קורה?

"כי מנהלי התיאטראות אפשרו להם לצבור כוח ולקבוע קביעות אמנותיות; למשל, לבטל את ההפסקה כי לקהל שלהם אין זמן. פעם ביקשו הפסקה בשביל המזנון. וזה הגיע למצב שהם אומרים, או שאתם מבטלים את ההפסקה או שמבטלים את ההצגה. הם לא מבינים שלהפסקה יש תפקיד במחזה, שזו פאוזה, הפסקת נשימה גם לשחקנים. זה נורא עצוב. זו שיטה איומה שבה הם מתנשאים על הקהל של עצמם ובוחרים בשבילו את מה שהם חושבים שימצא חן בעיניו. ואת יודעת מה, קל לי לדבר על זה כי את רוב ההצגות שלי רואים בפריפריה, אבל יש הצגות נפלאות שהם לא יקנו, כי הם מעיזים להגיד, 'הקהל שלי לא יבין את זה'".

- גם עניין הכוכבים בתיאטרון מפריע.

"אני נגד ניצול אנשים, ומכעיס אותי שמנצלים במאים ושחקנים צעירים".

- זו דרכו של עולם.

"השאלה היא המינון. כששחקן צעיר רואה מה הכוכב שמולו מקבל לאותה הצגה, שזה מה שהוא מרוויח במשך חודש שלם, זה לא לעניין. העולם הקפיטליסטי, שמאמין בכוכבים ובכוכבנות לא מצדיק את עצמו".

- עובדה שהצגות עם כוכבים מוכרות יותר.

"ב'איש חסיד' אין כוכבים. יש בו אנשים מאוד מוכשרים, זמרים, אנשי תנועה, אבל לא כוכבים. הכוכב ימכור בהצגות הראשונות, אבל אם ההצגה לא טובה הקהל לא יבוא וימשיכו לשלם לו סכומים מופקעים. אני זוכר שהיינו עם נולה צ'לטון בחיפה, מילאנו אולמות, בגלל שעשינו יצירה מרתקת ולא בגלל שהיינו כוכבים".

- העולם השתנה.

"זה בטוח, ואני לא מנסה לשמר דברים. אני מלמד את התלמידים שלי ליזום, ולא לחכות לטלפון ממנהלי התיאטרון. נכון שלמזל ולעזרה מידידים יש תפקיד, אבל לי כמנהל יש תפקיד לדאוג להם גם כשהם מסיימים את הלימודים. בית הספר שלנו ממשיך להיות להם בית חם".

- ועדיין, רבים מהם בקושי מצליחים להתפרנס. היית ממליץ לצעירים ללמוד תיאטרון?

"ברור. אני לא במקום של ההורים שלי שאומרים, שימצא לו מקצוע שיפרנס אותו. לרוב האנשים במקצוע הזה יש עבודה אם הם מוכשרים, מעשירים את עצמם ובעלי יוזמות".

- כשבחרת להתמקד בחינוך, ויתרת על נתח גדול מהעבודה שלך כיוצר. לא חבל?

"יש בי אושר גדול כשאני רואה את התלמידים יוצרים, וכולנו מתגייסים כדי לתת להם מהידע ומהקילומטרז' שצברנו, והקניית הידע הזה יש בה אושר לפחות כמו היצירה".

- אבל לא אתה חתום עליה.

"אבל אני חתום על תפיסת עולם כוללת של יצירות נפלאות ושל אנשים נהדרים שיוצאים מבית הספר. נראה שיש משהו מובנה בתוכי. בבימוי יש מן המורה, מוביל הדרך, המדריך. אני מאמין באנשי תיאטרון רב ממדיים. באתי לתיאטרון אחרי שהייתי בטוח שאהיה צייר".

- אתה עדיין מצייר?

"לא, אבל עיצוב תפאורה ותלבושות מאוד מעניינים אותי".

- איך אתה בוחר את הפרויקטים שלך?

"בדרך כלל אני בהבימה".

- ועכשיו גם בהרצליה.

"אני מאוד קרוב לעודד קוטלר (המנהל האמנותי של אנסמבל הרצליה), וכשהוא אמר לי בוא תביים את 'לילה טוב אימא' עם לאורה ועם נינה, הבת שלהם, מיד אמרתי כן. עם לאורה (ריבלין) לא עבדתי כבמאי, אלא רק כשחקן, ועונג לעבוד עם שחקניות גדולות. כמו שיגידו לי, בוא לעבוד עם ג'ודי דנץ".

- הפסקת ליזום? אתה מחכה שיפנו אליך?

"אני יוזם רק בהבימה. עכשיו אני עובד על 'פולין ארץ ירוקה' של אפלפלד, שהיה רעיון שלי. אני עומד לביים את 'הממונה על משאבי האנוש' של א.ב יהושוע, בעיבוד שלו. אני משתדל לקחת את הבוגרים שלי לעבוד איתי. עוזרת הבמאי ב'לילה טוב אימא' היא בוגרת מגמת הבימוי שלנו. אני אומר לחבר'ה, תגישו הצעות לפסטיבל עכו, לפסטיבל הילדים בחיפה - תדחפו. רוב היצירות שזכו בעכו הן של בוגרים שלנו. יש עדיין אידיוטים בעולם שאומרים שאפשר להתפרנס מתיאטרון ואפילו ליהנות ממנו".

- התפרנסת היטב במהלך השנים?

"התפרנסתי. אני חי בצניעות יחסית, ובשבילי אלה חיים נהדרים. עד היום קל לי יותר לדאוג לאחרים מאשר לעצמי, אבל תראי איזה כיף - אני עושה רק דברים שגורמים לי לקום שמח, ובכל זאת אני מצליח להתפרנס מהם. אף פעם לא עשיתי משהו מסחרי כדי להרוויח ממנו כסף. באתי מהשמו"ץ (השומר הצעיר), ולפי התפיסה הזאת, אם אני נהנה אני צריך לשלם על זה. אני עובד סביב השעון ונמצא בבית הספר בכל ימות השנה, וכשאני שומע אנשים אומרים שבת שלום, סוף שבוע נעים, בשבילי אין לזה משמעות. אני ממעט לצאת לחופשות, ואני מאמין שאי-אפשר לסיים את העבודה בארבע, בעיקר בבית הספר".

- כמה זמן אתה רואה את עצמך בסמינר?

"שנתיים-שלוש, לא יותר. כשהקדנציה תיגמר לא אמשיך יותר. הנחתי יסודות נכונים, ויש עוד המון יצירות שאני רוצה לעשות, המון ארצות שאליהן אני רוצה לנסוע, מין תחושה פנימית חזקה כזאת".

אישי: 62, נשוי 4, גר בתל אביב

רזומה בקצרה: בימוי: "כי בנו בחרת" (הבימה), "איש חסיד היה" (הבימה ותיאטרון חיפה); ספרים: "לרקוד עם אבא", "מזריץ'"; טלוויזיה: "ארץ מולדת", "סיפורים בראש", "העין השלישית"; משמש כמנהל בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים

עוד משהו: התחיל את דרכו בקבוצת התיאטרון של נולה צ'לטון

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות