גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראיון בלעדי: האיש שפגש בבכירי הנאצים במשפטי נירנברג

הווארד טרייסט, שהשתתף בחקירת בכירי הנאצים בנירנברג, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" כיצד מומחה הגזע שטרייכר "החמיץ" את יהדותו, האם אלברט שפאר באמת התחרט על מעשיו, ומה הכי עניין את הרמן גרינג במהלך המשפטים

כשהסתיימה המלחמה, הווארד טרייסט הצעיר, בוודאי לא האמין שהדרמה האמיתית עוד לפניו. אחרי שנמלט מגרמניה מולדתו, כשיהדותו הפכה לכתב האישום החמור ביותר, נלחם בנורמנדי ומצא במפתיע את סבתו בצ'כוסלובקיה, הוא שב למולדתו הישנה כחייל אמריקני. נותר לו זמן קצר לסיום שירותו הצבאי וראשו כבר היה בבניית חייו במולדתו החדשה, מעבר לים. אבל אז הגיעה ההצעה, שתאריך את שירותו ותפגיש אותו עם קבוצת אנשים, שזמן קצר קודם לכן שלטו באירופה ועתה הם עמדו למשפט שיחרוץ את גורלם.

"באותו זמן נותרו לי עוד מספר שבועות לשירות", מספר טרייסט בראיון בלעדי ל"גלובס", "נשאלתי אם אסכים לתפקיד במודיעין בנירנברג לתקופה זו. לא היה לי רעיון אחר, אז אמרתי 'או.קיי, אלך לנירנברג למספר שבועות'. הייתה לי היכרות מועטה בנוגע למשפטים שייערכו שם, כי כחייל ביחידת שדה ידעתי מעט על פוליטיקה ואף פעם לא התעניינתי בזה. ידעתי אמנם שיהיה משפט, אבל כמה הוא יהיה גדול, את זה לא ידעתי".

כשטרייסט הבין בפני מה הוא עומד, הוא אמר כי "הדרך הנכונה היחידה להעניש את אותם אנשים, הייתה לשים אותם במחנות השמדה ולנהוג בהם כפי שעשו למיליונים, אבל כחברה אזרחית לא יכולנו לעשות זאת. כנראה זו הסיבה שבחרתי בתפקיד הזה כשהוא הוצע לי".

טרייסט נולד בגרמניה ב-1923. את ילדותו שם הוא מתאר כנורמלית לגמרי. בסוף אוגוסט 1939, כשרוחות מלחמה באוויר, הבינו הוא ומשפחתו שהגיע הזמן לצאת את גרמניה. הוא עזב את המדינה שעות ספורות לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה. הוריו ואחותו נותרו בינתיים מאחור. "תחילה הגעתי ללוכסמבורג ובגבול נשארתי לישון את הלילה בתחנת רכבת", הוא מספר, "שם שמעתי שהמלחמה פרצה באופן רשמי".

כ-12 יום לאחר מכן המשפחה התאחדה שוב בלוכסמבורג ושם המתינה לקבל ויזות לארה"ב. לדברי טרייסט, "בתחילת אפריל נסענו לאנטוורפן כדי לקבל את הוויזות שלנו בקונסוליה האמריקנית ואז עסקנו באיסוף הכסף בשביל כרטיסים לנסיעה לארה"ב, וזה היה די קשה. מאחר שכבחור צעיר הייתי בסכנה הגדולה ביותר במקרה שהגרמנים יבואו ללוכסמבורג, הוחלט שאני אעזוב ראשון ושאר המשפחה תצטרף אליי כשיהיה מספיק כסף לכך".

- בוודאי לא היה קל להמשיך בלעדיהם

"נכון. הייתה תחושה קשה לעזוב אותם כשהם נשארים בסיטואציה מאוד מסוכנת. זה לא כמו לנסוע לטיול ולהגיד 'להתראות, אראה אתכם בעוד מספר שבועות כשאחזור', אלא מסע אל הלא נודע וכזה שלא ידעת כיצד יסתיים. עזבתי את בלגיה ב-26 באפריל. באותו יום קיבלתי מברק מהוריי, שכתבו שהשיגו סוף סוף את הכסף הדרוש והם בדרך להצטרף אליי. היו להם כרטיסים ליציאה מרוטרדם ב-10 במאי".

אבל להיסטוריה היו תוכניות אחרות. ביום זה פתחה גרמניה הנאצית במתקפה הגדולה על צרפת. במערכה קצרה ומבריקה, שכונתה "אבחת המגל", הוורמאכט הגרמני עקף את ביצורי "קו מאז'ינו" דרך ארצות השפלה והביס את הצבא הצרפתי החזק, ובכך נחרץ גורלם של רבים, ביניהם גם של משפחת טרייסט.

טרייסט: "אבי נעצר בתחילה בידי הגרמנים ואז הוא נעצר שוב על-ידי הצרפתים, על כך שהיה אזרח יהודי ללא אזרחות צרפתית. הוא נשלח לבית כלא בדרום צרפת ליד מארסיי ואמי ואחותי שבו לבלגיה, היכן שהיו לנו מספר קרובי משפחה. שם הן שהו כחודש ואז אמי החליטה שהיא חייבת לעשות משהו. היא השיגה מספר מסמכים לא חוקיים בניסיון להצטרף לאבי וזה הצליח חלקית. אני אומר 'חלקית', כי מישהו הביא לכך שהיא ואחותי נעצרו ונשלחו גם לכלא, שם שהו כחצי שנה, עד ששוחררו ויכלו להגיע לדרום צרפת, היכן שאבי שהה".

בינתיים הווארד עשה את תחילת דרכו האמריקנית: "הגעתי לארה"ב ב-17 במאי 1940, לאחר 3 שבועות של נסיעה בספינה, אחרי שהדרך מאנטוורפן לאנגליה, שבמצב רגיל אורכת מספר שעות, לקחה לנו 10 ימים. הספינה פשוט הטילה עוגן והמתינה שיסלקו מוקשים.

"כשהגעתי לארה"ב, המתין לי שם דודי, שבא לניו יורק ולקח אותי עימו לדטרויט, מישיגן, שם שהיתי וקיבלתי עבודה במפעל. הייתי בן 17 ורציתי להתגייס לצבא האמריקני. ניסיתי להתגייס, אבל לא יכולתי, בגלל שלא הייתי אזרח אמריקני. לבסוף הצלחתי לעשות זאת במרץ 1943. נשלחתי למחנה אימונים. ואז, באביב 1944, היחידה שלי הועברה לאנגליה, מספר שבועות בלבד לפני הפלישה של ה-D-Day.

"מאחר שידעתי גרמנית, ניסיתי להתקבל למודיעין, אבל שלחו אותי לתפעל מכונת יריה במסגרת גדוד עתודה. נחתנו על 'חוף אומהה' יומיים-שלושה אחרי ה-D-Day ולאנשים בתפקיד שלי, של תפעול מכונת יריה, הייתה שם תוחלת חיים של 26 דקות.

"אם הייתי ממשיך בתפקיד הזה, לא יכולת לדבר איתי", ממשיך טרייסט וצוחק. "למעשה, מאחר שידעתי שיום אחד תרצה לדבר איתי, ניסיתי לשכנע מישהו, קצין בגדוד שלי, שאעזוב את התפקיד הזה. הוא בדיוק קיבל דיווח מוושינגטון, שביקש לשמור מאחור חיילים דוברי גרמנית, כי היה צורך בהם במשימת המודיעין. כך הועברתי ליחידת מודיעין ואיתם המשכתי כ-6-8 חודשים בהולנד ומשם לפריז, כשכבר הייתה משוחררת, וסיימתי את המלחמה כסמל במודיעין".

בתקופה זו גם היה הווארד שותף לשחרור מחנה בוכנוולד: "כאנשי מודיעין, תמיד היינו מהראשונים בקו החזית, יחד עם יחידות אחרות, בניסיון להשיג מידע, וכך גם היינו מהיחידות הראשונות שנכנסו לשם. בהמשך גם היינו מהראשונים לפגוש את הצבא האדום בנהר האלבה".

- איך הייתה הפגישה עימם?

"טובה מאוד. הרוסים הגיעו לצד האמריקני ובצד האמריקני כבר היו הרבה חיילים רוסים שבויים ששחררנו ונשלחו לרוסיה (וגורלם לא שפר עליהם, מאחר שלפי סטלין מי שנפל בשבי, נחשב לבוגד ובהתאם נשלח ל"חינוך מחדש" - י.מ). זו הייתה פגישה מאוד נחמדה, שנמשכה מספר ימים ולמעשה הייתה אירוע די היסטורי. לאחר מכן האמריקנים לא התקדמו הרבה מזרחה, כי זה היה אמור להיות שטח בשליטת הרוסים".

- דיברת עם חיילים רוסים?

"הם לא ידעו ממש אנגלית ואני בהחלט לא דיברתי רוסית, אבל היו מספר אנשים שיכלו לתרגם. בעצמי יכולתי לנהל רק סמול טוקס".

- יכולת לשוחח ביידיש עם חיילים יהודים בצבא האדום, לא?

"לא ממש היה לי זמן לנסות לבדוק מי שם יהודי ולמעשה לא ממש דיברתי יידיש. בבית הספר למדתי קצת עברית, אבל לא יידיש. אם הייתי במקור מפולין למשל, סביר שהייתי יכול לדבר איתם יידיש, אבל כך לא יכולתי לדבר איתם יותר מדי.

"אפילו שהייתי היכן שקרו הדברים, לגבי רוב מה שקרה, קראתי בעיתונים או בהודעות של הצבא. בכל אופן, אחרי יום או יומיים המשכנו הלאה, לצ'כוסולובקיה, ושם הייתי כשהסתיימה המלחמה, בעיר פילזן, שנקראה בפי הגרמנים טרייזנשטאט, אחד המחנות שהם שלחו משם את האנשים בטרנספורטים על בסיס יומי לאושוויץ-בירקנאו ולמחנות אחרים, תוך אמירה שהם נשלחים למחנות עבודה.

"ידעתי שסבתי נשלחה לטרייזן והיה לי חבר, קצין תיאום צ'כי, איתו עבדתי. כשהגעתי לטרייזן, שומר בא אליי ואמר שיש אישה שטענה שהיא קרובה שלי. אמרתי 'אין לי פה קרובי משפחה' והוא ענה: 'או.קיי, בוא ותראה. היא אישה זקנה'. אז הלכתי איתו וגיליתי שזו סבתי. הקצין מצא אותה כשהסתכל על השמות ברשימות. זה היה אירוע מאוד משמח.

"אז עלתה השאלה מה לעשות עם הסבתא שאיבדה כל שיוך לאומי ובהתאם לא היו לה מסמכים וגם לא דרכון או ויזה. היא שהתה במחנה עקורים ויחידת המודיעין שלי הייתה עדיין חלק מהכוח הצבאי, שתכנן לעזוב את פילזן בתוך מספר ימים.

"ידעתי שההצבה הבאה שלי תהיה במינכן, המקום ממנו באה סבתי במקור, כך שניסיתי לקחת אותה עימי. מאחר שלא היו לה כלל מסמכים, שמנו לה כובע קצין והושבנו אותה איתנו בג'יפ וכך נסענו עד פאתי מינכן. שם היה מחנה מודיעין שבוא הוצבתי. בכל נקודת בדיקה היא זו שהצדיעה, כי היא הייתה ה'קצין'.

"במינכן עדיין גרה גיסתה. הן אף פעם לא הסתדרו, אבל היא לקחה אותה למספר ימים ואז סבתי הועברה לבית שנועד ליהודים קשישים והיא שהתה במינכן עד 1946, אז בנה מארה"ב יכול היה לארגן לה ויזה ולהביא אותה לארה"ב. שם פגשתי אותה שוב ב-1947, כשחזרתי לארה"ב".

אבל, כאמור, קודם לחזרה לביתו החדש, המתינה לטרייסט משימה בנירנברג, שם נפתחו המשפטים לבכירי המשטר הנאצי ששרדו את המלחמה.

"הועברתי למקום בו הוחזקו האסירים הנאצים, בדיוק מאחורי בית המשפט בו המשפטים התקיימו", מספר טרייסט. "נשלחתי לעבוד עם קולונל אנדרוז (ברטון אנדרוז - האחראי על בית הכלא בנירנברג) והוא החליט שאעבוד במשרד קטן לידו עם מספר פסיכיאטרים, שהוצבו שם כדי לקיים שיחות עם האסירים ולהחליט מה מצבם, בעיקר כדי להבין איזה סוג של אנשים הם ואם המוח שלהם, החשיבה, שונה. הם היו זקוקים למתרגם. הפסיכיאטר הבכיר שם היה ד"ר דאגלס קלי ואיתו עבד הפסיכולוג ד"ר גוסטב גילברט. זו הייתה קבוצה שעבדה יחד. קלי וגילברט גם החליטו לכתוב יחד ספר על נירנברג, שנקרא '22 תאים', אבל אז מסיבה מסוימת החליט קלי לסיים את עבודתו ולשוב לארה"ב".

סופו של קלי היה טראגי - ביום הראשון לשנת 1958, הוא התאבד לנגד אשתו ילדיו על-ידי בליעת גלולת ציאניד, ממש באותה דרך בה בחר לסיים את חייו בנירנברג הפציינט הכי מוכר שלו - הרמן גרינג, מראשי משטרו של היטלר ומפקד חיל האוויר הגרמני - הלופטוואפה.

- האסירים ידעו שאתה יהודי?

"לא. אספר לך על זה משהו. יום אחד, כשבאתי עם קלי אל יוליוס שטרייכר, האנטישמי הגדול מכולם (עורך הביטאון האנטישמי 'דר שטירמר'), הוא אמר שיש לו ניירות חשובים, אבל הוא לא רוצה שהם ייפלו לידיים יהודיות, כשכוונתו לקלי. הוא הסתכל עליי, ראה שאני גבוה, בלונדיני ועם עיניים כחולות, ואמר שהוא יודע שאני ארי טהור, ממשפחה ארית טובה. 'אני יכול להריח יהודי. אני רואה זאת לפי דרך ההליכה', כך אמר ונתן בידיי את המסמכים".
כיצד התרשמת מרודולף הס, מפקד מחנה אושוויץ, שהובא לשם להעיד?

"הוא היה מאוד נורמלי. בהחלט לא נראה כאחד שאחראי לרציחתם של 2-3 מיליון אנשים. לאורך השנים הרבה אמרו לי שהייתי יכול להרוג אותו ובכך לנקום, אבל הנקמה שלי הייתה בכך שידעתי שהוא עכשיו אסיר ושהוא ייתלה. להרוג אותו בעצמי לא היה עושה לי טוב יותר. הס התלונן הרבה שקר לו ואמרתי לפסיכולוג שאחרי התלייה יהיה לו יותר קר".

- היו בך תחושות של רצון לנקום באותם אנשים?

"אחרי מה חוויתי, כמובן היו לי תחושות אחרות מכאלה למשל שבאו מניו יורק. זו הייתה הרגשה מוזרה לשבת מול האנשים שהרגו את הוריי (נרצחו באושוויץ, אחותו שרדה את השואה - י.מ). התנהגתי אליהם באופן רגיל. את השנאה שמרתי בתוכי, אבל אף פעם לא לחצתי את ידיהם. בפעם האחרונה שעזבתי את נירנברג, הייתי אמור להרגיש טוב, אבל לא הרגשתי כך".

- כיצד התרשמת מגרינג?

"גרינג היה שחקן נצחי. הוא הגיע עם 10 מזוודות, מלאות בעיקר בתרופות, חרב גדולה ולבוש מדים פומפוזיים. הוא רצה להיות מס' 1 והחשיב עצמו ככזה, בגלל שהיטלר והימלר כבר היו מתים. הוא היה מרוצה מכך שהאמריקנים רצו לבקר אותו, שהוא כזה חשוב בעיניהם. למעשה, הוא בכלל הופתע שהתנהגו כלפיו כאסיר ולא כאישיות מפורסמת.

"בנוגע אליו גם הייתה סיטואציה משעשעת. בתקופת המלחמה הוא אמר שאם יפלו פצצות על ברלין, הוא יאכל דג הרינג. כידוע, בהמשך המלחמה ברלין הופצצה באופן מאוד מסיבי והיו שם אבדות רבות. פעם אחת, כשהייתי עימו בנירנברג, הוא קיבל דבר דואר יוצא דופן - דג הרינג, כדי שיאכל אותו, כפי שהבטיח".

גרינג נחלץ מעונש התלייה, שנגזר עליו במשפטי נירנברג, כשהתאבד באמצעות גלולות ציאניד.

- מי נתן לגרינג את הכמוסות?

"לעולם לא נדע. מספר חיילים אמריקנים היו מיודדים איתו, כי הוא היה צייד גדול וזה הרשים אותם".

ד"ר הנס פרנק, המושל מטעם הנאצים פולין הכבושה, נחשב כמי שהתחרט על פשעיו. זה לא הועיל לו והוא נמנה עם 10 הנתלים בסוף המשפט.

- התרשמת שהחרטה שלו אמיתית?

"הוא היה האסיר היחיד שהראה חרטה מסוימת. הוא התוודה בפני כומר, אמר שהוא מצטער על שעשה, מה שכמובן לא הפך את זה טוב יותר. הרבה שנים אחרי זה, אשתי ואני היינו במינכן ב-2008, בנוגע לסרט על סיפור חיי. קיבלתי מייל ממפיקי הסרט, שיצר איתם קשר ניקולאס פרנק, בנו של הנס פרנק, והוא רצה לראיין אותי, אז התראיינתי אצלו. אני עדיין מתכתב איתו באינטרנט. הוא שלח לי ספרים".

גם אלברט שפאר, שר התעשייה הנאצית, נחשב למי שהביע חרטה על מעשיו, וכנראה בזכות כך לא נתלה, אלא נשלח ל-20 שנות מאסר.

"כשאתה יושב בכלא, אתה עושה הכל כדי לצאת משם. הוא לא היה באמת נאצי, אלא ארכיטקט שהיטלר העריך. האם הוא התחרט? אני לא יודע. הייתי אומר ש-99% ממה שנאמר על ידי האסירים, היה שקר בכל מקרה.

"האסירים התנהגו בעניין זו כמעט כמו שאר הגרמנים המדינה. כשחזרתי למינכן כחייל בצבא ארה"ב, דיברנו עם האנשים המקומיים. זה כמובן היה שונה מאשר כשהייתי יהודי נרדף. לא מצאתי אף אחד שהודה שהוא נאצי. אם אף אחד לא היה נאצי, למה הם פתחו במלחמה? במינכן הכרתי אישית רבים מתקופת נערותי, כולל כאלה שהיו נאצים, ועדיין כשחזרתי, כולם אמרו שהיו חברים של יהודים".

אסיר בולט אחר היה רודולף הס, לשעבר מספר 2 במשטר הנאצי, שטס באופן עצמאי לבריטניה ב-1941 בניסיון להביא להסכם שלום בין המדינות, אך הושם בכלא עד לסוף המלחמה. עד למשפט כבר מצבו הנפשי היה מורכב והיה ספק לגבי שפיותו.

- כיצד התרשמת ממנו?

"הוא היה ממש 'זומבי'. הס חשש מהרעלה. הוא נתן לי דגימה של המזון שלו וביקש שנבדוק שהיא לא מורעלת. הוא היה אסיר שקט, שענה למעט שאלות ולא פירט. אף אחד לא ידע אם התנהגותו היא משחק כדי להינצל מהוצאה להורג, או שזה היה אמיתי".

בסרט "נירנברג" (2000) בכיכובו של אלק בולדווין, בתפקיד התובע הכללי, רוברט ה. ג'קסון, ישנה סצנה בה הוא יושב עם הפסיכולוג גילברט, כשהאחרון מספר לו שמתוך השיחות עם בכירי הנאצים הוא מצא הגדרה חדשה לרוע - "היעדר מוחלט של אמפתיה".

- זו הייתה גם ההתרשמות במציאות?

"למדתי במשך הרבה שנים מהו רוע. ראיתי זאת פנים אל פנים, אבל אני חייב להגיד לגבי אותם אנשים - הם היו רגילים, שפויים, לא שונים מאחרים. ישבתי ליד הס מאושוויץ בכלא ואיך הוא נראה לי? כמו דוד או סבא של מישהו. מאוד נורמלי. לא פושע או שונה".

- סיפור חייו של טרייסט מתואר בהרחבה בספרה של ההיסטוריונית הבריטית הלן פריי - "Inside Nuremberg Prison".

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת