גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד הפכו משרדי הפרסום למעין חממות לסטארט-אפים?

הדרך להבנת התנהגות הצרכנים בעידן הניו-מדיה עוברת דרך סטארט-אפים שמנטרים, עוקבים ובעיקר מבינים מיהו הצרכן החדש ■ באילו מיזמים משקיעות חברות הפרסום העולמיות, ומה קורה בחממות שהקימו אנשי הפרסום בארץ?

מאז ומעולם משרדי הפרסום הציגו את עצמם בפני המפרסמים כמי שלכאורה מכירים את הצרכנים בצורה הטובה ביותר. הם יודעים איך להעביר להם את המסר, יודעים איפה הכי טוב לשדר אותו ומה התוכן שעומד מאחוריו.

אבל השנים האחרונות גורמות גם לענקי הפרסום העולמיים להבין שהם מתחילים לאבד את הפוקוס: הצרכנים צמודים למובייל, צורכים תכנים טלוויזיוניים בשלל פלטפורמות, נמצאים בשלל אתרי מדיה חברתית, ובאופן כללי ממשיכים להתרחק מהדפוסים הצרכניים שהיו מוכרים במשך שנים.

על רקע זה, מקימות כל החברות סוכנויות דיגיטליות, אבל גם הן מבינות שלקנות באנרים ולדבר עם הלקוחות בסיסמאות על אופי הגולשים, זה כנראה כבר לא מספיק בשביל המפרסמים.

הפתרון של רובן הוא למצוא קיצורי דרך אל המידע החם ביותר שאפשר למצוא על תנועת הצרכנים בניו-מדיה. קיצורי הדרך האלה כרוכים בהשקעה ובשיתופי-פעולה עם סטארט-אפים, שחלקם מספקים תשובות שלמשרדי הפרסום אין יכולות להשיג בכלים המסורתיים.

אחת ההשקעות הטכנולוגיות המוכרות ביותר היא של תאגיד הפרסום אינטרפבליק, שהשקיע 5 מיליון דולר ב-2006 בפייסבוק הצעירה, מהלך שהניב לה כמה שנים מאוחר יותר החזר של 227 מיליון דולר, כשהחליטה למכור את אחזקותיה ברשת החברתית הפופולרית.

בתחילת השנה לקח אינטרפבליק חלק גם בסבב גיוס של 11 מיליון דולר בסטארט-אפ Kiip, שמאפשר למשתמשים לזכות בקופונים ובשאר פרסים בעבור הישגים במשחקי מובייל, וכבר רשם שיתופי-פעולה עם חברות כמו סטארבאקס, מקדונלד'ס ו-Dr Pepper. הפן הפרסומי מתבסס על הגברת המעורבות עם המותג והנעה לפעולה של הצרכנים.

"זה מאוד משמח שאנחנו מצליחים לעזור ללקוחות שלנו למצוא דרכים חדשות לייצר מעורבות עם הצרכנים שלהם", אמר בינואר מייקל רות', יו"ר ומנכ"ל אינטרפבליק, לאחר ההשקעה ב-Kiip, שהוקם על-ידי יזם קנדי-סיני בן 21.

"כל השקעה בסטארט-אפ חייבת להגיע עם מרכיב אסטרטגי", הסביר רות' באחרונה בשיחה עם מגזין הפרסום "Ad Age". לדבריו, כשאנשיו הגיעו אליו ב-2006 עם תוכנית ההשקעה המקורית בפייסבוק, שהייתה בעיקרה כספית, הוא שלח אותם בחזרה לשולחן המשא-ומתן, עם הוראות מפורשת לייצר מההשקעה הזו ערך, מה שהביא לבסוף לפיתוח מוצרי פרסום חדשים.

"אנחנו לא קרן נאמנות. אנחנו צריכים לייצר עסקאות בכל מקום שבו אנחנו יכולים לנצל זאת באופן אסטרטגי לטובת הלקוחות שלנו", אומר רות'. "אם נבוא עם משהו ייחודי שיכול לקדם את הלקוחות שלנו, אז אין ספק שהם יעדיפו אותנו מאשר את המתחרים".

גם תאגיד הפרסום הבריטי WPP מאמין מאוד בסטארט-אפים ולאורך השנים משקיע בלא מעט כאלה. אחת הדוגמאות היא השקעה של 5 מיליון דולר בחברת השיווק החברתי Buddy Media, מה שהניב החזר של פי 10, כשזו נמכרה בשנה שעברה לענקית התוכנה Salesforce בכ-690 מיליון דולר. Buddy Media מתמקדת בשיווק ובחשיפה של מותגים במדיה החברתית.

לפני שנה אף השקיעה WPP כ-7 מיליון דולר בסטארט-אפ הישראלי mySupermarket, שמאפשר לערוך השוואת מחירים וסלי קניות ברשתות שיווק.

מנכ"ל mySupermarket, אלון בלוך, הסביר אז כי על אף משא-ומתן מתקדם עם מספר קרנות הון סיכון, העדיף את WPP כמשקיע. "תאגיד הפרסום מספק מומחיות רחבה יותר, ומערכת הקשרים שלו - הן בתחום הפרסום והן בתחום הדאטה - היא חסרת תקדים", ציין אז בלוך.

מלבד השקעה לצורך מימוש בהמשך, התו בנות הפרסומיות העיקריות שעשויות לעניין את WPP בהקשר ל- mySupermarketהן מידע שנאסף על התנהגות צרכנים ומיפוי יחסי הכוחות בין המותגים בתחום רשתות השיווק.

"יותר מהיר לרכוש טכנולוגיה"

תאגיד פרסום נוסף שמשקיע בתחום הוא פובליסיס, שלפני שנה חבר לענקית התקשורת הצרפתית אורנג', ויחד הקימו את חברת Iris Capital עם תקציב של 400 מיליון דולר.

ההשקעה הראשונה של הקרן הייתה במסגרת סבב גיוס של 15 מיליון דולר בסטארט-אפ הישראלי myThings, שעוסק בפרסום ממוקד ומותאם אישית. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על פרסום ממוקד שנשען על מידע שנאסף במהלך הגלישה ברשת של הצרכנים.

שחר רדין-שמרת, סמנכ"לית השיווק של myThings ולשעבר ממייסדי מחלקת האסטרטגיה במקאן דיגיטל, מסבירה את הנהירה של משרדי הפרסום אל עבר חברות הטכנולוגיה.

לדבריה, "עולם הפרסום המסורתי ניצב בפני דילמה כי כללי המשחק משתנים. המתודולוגיות אמנם לא השתנו מאז ימי 'מד מן', אך ב-5 השנים האחרונות הטכנולוגיה מתחילה לשחק תפקיד משמעותי יותר. ברגע ששטחי הפרסום נקנים בזמן אמת, ואלגוריתמיקה נכנסת למשחק, משרדי הפרסום חייבים להשקיע בחדשנות כדי לשרוד".

רדין-שמרת מסבירה כי הסיבה שמשרדי הפרסום מעדיפים להשקיע או לשתף פעולה עם חברות טכנולוגיה, במקום לפתח את אותה חדשנות בתוך הבית, נובעת מקיצור תהליכים.

"יותר מהיר לרכוש טכנולוגיה. אצלנו ב-myThings יש צוות של 160 עובדים, שמחציתם מהנדסים ואנשי פיתוח, ובהם דוקטורים בתחום הבינה המלאכותית שעובדים על מוצרי החברה כבר כמה שנים. הליבה העסקית של משרדי הפרסום אינה פיתוח אלגוריתמים", היא אומרת.

החיבור בין משרדי הפרסום לסטארט-אפים בהחלט מהווה גשר ליצירת הזדמנויות עסקיות חדשות וחיבור הלקוחות המפרסמים אל החדשנות הטכנולוגיות.

כך, למשל, חברת OMD מבית ענקית הפרסום אומניקום הציעה לחברת Shazam, שפיתחה אפליקציה לזיהוי שירים, להיכנס לשוק הפרסום הטלוויזיוני, כדי שמפרסמים יוכלו להציע לצופים הטבות ולקבל לידים תוך כדי שידור. שיתוף-פעולה זה הביא לקוחות כמו פפסי, טויוטה ו-Old Navy לקפוץ על העגלה החדשה של Shazam, ובעצם לאפשר לחברות הפרסום לחבר בין קמפיינים.

אגב, החברה-האם אומניקום מעדיפה שלא להיכנס לרכישות של סטארט-אפים, והיא מעדיפה שיתופי-פעולה כמו זה עם חברת הסטארט-אפ הישראלי Kenshoo העוסקת בניהול קמפיינים פרסומיים באינטרנט.

לדברי ג'ונתן נלסון, מנכ"ל אומניקום דיגיטל, זה מאפשר לחברה יותר גמישות בהחלטה אם לעבוד עם חברה אחת או לעבור למתחרה שלה במידת הצורך. "סטארט-אפים לפעמים לא מספקים את הסחורה, נכשלים או נרכשים על-ידי מתחרים", הוא הסביר בראיון ל-"Ad Age".

בכירי הפרסום בישראל משקיעים

בשנים האחרונות אפשר לראות מגמה דומה גם בישראל: הבעלים והיו"ר של מקאן-אריקסון ישראל, אילן שילוח, הוא בין המשקיעים בחברת טכנולוגיות הפרסום מטומי (לשעבר Adsmarket), שעוסקת בין היתר בתחום הפרסום מבוסס התוצאות. הכנסות מטומי בשנה שעברה עברו את רף ה-200 מיליון דולר, ושוויה נאמד ביותר מ-300 מיליון דולר, כשפניה בשנה-שנתיים הקרובות מועדות להנפקה בארה"ב.

מהלך נוסף שהוביל שילוח הוא רכישה של חממת LabOne - לימים thetime - ב-2009 יחד עם שותפים נוספים. החממה, שבה שותפים אנשי מטומי, המשקיע ניר טרלובסקי ואנשי מקאן-אריקסון ישראל, מטפחת סטארט-אפים בתחום הניו-מדיה, אינטרנט וסלולר. בין הסטארט-אפים שפועלים בחממה ניתן למצוא את tawkon, Uppsite ו-SohoOS. בשנה שעברה אף זכתה להשקעה ממקאן-אריקסון העולמית בסך 4 מיליון דולר.

גם מודי כידון, מבעלי משרד הפרסום גיתם BBDO, מגלה עניין לא קטן בעולם הסטארט-אפים והטכנולוגיה. כידון השקיע לבד וגם עם שותפים מגיתם, כמו מושיק תאומים, במספר סטארט-אפים ישראליים, בהם inneractive, snoox ו-callmyname.

לדבריו, "העולם משתנה כל הזמן, ואחד הקטליזטורים שמאיצים זאת הוא נושא הטכנולוגיה. היום המובייל הוא המכשיר הכי קרוב לצרכן, וכמו התחתונים והבגדים שלו, הוא לא הולך לשום מקום בלעדיו. יש פה שינוי התנהגותי שמשפיע על תהליכים והחלטות עסקיות, ולכן טבעי שאנחנו הפרסומאים, שעוזרים ללקוחות שלנו בתהליך הבנת הצרכן, נהיה שם. בכל העולם חברות הפרסום הגדולות מפעילות זרועות כאלה ואחרות בתחום הטכנולוגיה, וטבעי שנהיה שם".

באשר לשאלה מה משרדי הפרסום מביאים לשולחן לעומת קרנות הון סיכון, הסביר כידון כי "היתרון הבולט שלנו הוא שאני בשיחת טלפון אחת יכול להגיע לשותפים שלי בארה"ב, ובשיחת טלפון הבאה למפרסמים ולמשווקים הכי גדולים בשוק. אם אני חושב ש-BBDO מתאימים לסטארט-אפ מסוים, אז יכול להיות שבתוך פחות משבוע אותם יזמים יוכלו להציג את המוצר שלהם ב-AT&T או בבנק אוף אמריקה".

גם גדעון עמיחי ורמי שלמור התנסו בשוק הסטארט-אפים לאחר שחברו לערן גפן, ממייסדי Y&R אינטראקטיב, והקימו את הסטארט-אפ fangager, שעוסק בתחום המדידה והניהול של פעילות הגולשים ברשתות החברתיות.

דוגמה נוספת להתעניינות בשוק הסטארט-אפים המקומי אפשר למצוא בהחלטה של חברת הפרסום y&r העולמית מבית WPP להיכנס לפני שנה כשותפה לחממת הסטארט-אפים של מרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל. מטרת שיתוף-הפעולה היא להעניק ליווי לחברות שייקחו חלק בחממה של מיקרוסופט ובהמשך אף לצרף אותם לחממה עצמאית של y&r בשם Spark Plug, שהוקמה לפני כשתיים.

דיוויד סאבל, מנכ"ל y&r העולמית, אמר אז כי "האתגר המרכזי העומד בפני עסקים בימינו הוא לספר את סיפור המותג ולייצר מעורבות צרכנים גבוהה, ואלה נעשים על-ידי שילוב חדשנות לאורך כל הדרך. הערך המוסף שיקבלו לקוחות המשרד ושותפיו משיתוף-פעולה זה יהיה לא רק מעניין וחדשני אלא גם פרודוקטיבי".

החממה החדשה בשוק: כידון ותאומים מתכננים לגייס 20 מיליון דולר

זירת החממות ממשיכה להתפתח, ולצד thetime אמורה לקום בקרוב חממה נוספת בבעלות אנשי פרסום.

כידון ותאומים, יחד עם עדי כהן, סמנכ"ל השיווק לשעבר של סלקום ושופרסל, עמלים בימים אלה על הישורת האחרונה של חממת FAMA שבבעלותם ובשיתוף עם המדען הראשי, שתקום באשדוד ותהווה בית לסטארט-אפים בתחום האינטרנט, המובייל והניו-מדיה.

"יש היום מחסור גדול של תמיכת משקיעים פרטיים (אנג'לים) בסטארט-אפים. אנחנו רוצים ליצור הזדמנות ליותר השקעות", מסביר כידון.

לדבריו, בחממה צפויות לקחת חלק כ-20 חברות מתחום המובייל, מסחר מקוון, סושיאל וניו-מדיה, כשבכל חברה צפויים להיות מושקעים כ-1.5 מיליון דולר, ובסך-הכול יגויסו 20 מיליון דולר בחודשיים הקרובים להשקעות בחברות הטכנולוגיה.

סטארטאפים בולטים

עוד כתבות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנהלים הישראליים שמרוויחים יותר מ-10 מיליון דולר

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעיתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן? מדוע אחר העדיף לקבל הכל במניות? ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם רה"מ

מטה משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם ראש הממשלה: "כבר מחר, על מנת לקבל עדכון על מצב העסקה הנידונה" ● מטולה: ארבע פגיעות ישירות בבית פרטי • טיל נ"ט נורה לעבר משאית עופות סמוך למושב רמות נפתלי בגליל העליון - ללא נפגעים • שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן נחת בישראל ● עדכונים שוטפים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר