גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עובדי אל-על, ארקיע וישראייר: נשבית את הטיסות מיום א'

(עדכון) - שקדי: "ההסכם במתכונת שהוא מוצע פירושו לשלוח לקרב את התעופה הישראלית בידיים קשורות" ■ מנכ"ל אל-על ל"גלובס": "ההסכם לא מאפשר תחרות הוגנת באופן קיצוני. אני מקווה מאוד ששרי הממשלה לא יאשרו את ההסכם"

עובדי חברות התעופה צפויים להפגין מחר (ו') החל מהשעה 09:00 בבוקר מול ביתם של שר האוצר, יאיר לפיד, ברמת אביב ג' ושר התחבורה, ישראל כץ, במושב כפר אחים, במחאה על כוונת הממשלה לאשר ביום ראשון את הסכם השמים הפתוחים.

בתוך כך, תגובות בעד ונגד אישור ההסכם ממשיכות לזרום במהלך היום. שר התיירות, עוזי לנדאו, מצדד בהסכם בדומה להתאחדות המלונות ולשכת מארגני התיירות הנכנסת. לדבריו, "מדובר במהלך חיוני, אשר בלעדיו תעשיית התיירות עומדת בפני סכנת משבר. צעד זה מהווה תנאי לצמיחתה של תעשיית התיירות כולה ולשמירה על מקום העבודה של למעלה מ-200,000 המועסקים בה".

יחד עם זאת, מסייג לנדאו, "על הממשלה לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להבטיח לאל על וליתר חברות התעופה הישראליות יכולת להתחרות בשוק התעופה, גם לאחר כניסת ההסכם לתוקף. חיוני שתישאר לרשותה של ישראל תשתית תעופה אזרחית כחול-לבן, הן בימות השגרה והן במצבי חירום".

ח"כ נחמן שי הגיב אף הוא בנושא: "ההחלטה הצפויה של הממשלה היא סנונית ראשונה במערכה נגד העבודה המאורגנת בישראל. הסכם שמים פתוחים מהווה מכה אנושה לענף התעופה ולכלכלה הישראלית. עשרות אלפי עובדים ובני משפחותיהם הנשענים על ענף זה עלולים לאבד את מקור פרנסתם. ההסכם איננו שוויוני ומעניק יתרונות מהותיים לחברות הזרות על פני חברות ה תעופה הישראליות שלא תהיינה מסוגלות להתחרות בהן בהתמודדות שווה". לדברי שי, על הממשלה לעצור את ההסכם ולשקול אותו מחדש. "להסכם יש מקום רק בתנאי שתעשה בשיתוף החברות הישראליות ועובדיהן", אמר.

מהדקה ה-90 נמסר כי בעקבות כוונת ועדי העובדים של חברות התעופה הישראליות להשבית החל מהשעה חמש בבוקר ביום ראשון הקרוב את כל הטיסות הדקה ה-90 הפעילה חדר מצב העומד לרשות הנוסעים ויפעל במשך 24 שעות ביממה, כולל שישי-שבת בעקבות פניות רבות של נוסעים מודאגים. "מניסיון העבר, שביתות מסוג זה מוגבלות ע"י בית הדין לזמן קצוב של מספר שעות ואנחנו מניחים כי רוב הטיסות פשוט יוקדמו לשעות שלפני השביתה. היות וגם כך ביום שבת המטוסים נמצאים בשדה התעופה אין בעיה להכין אותם לשעות המוקדמות של יום ראשון ובכך לפתור את בעיית לוח הזמנים". באשר לפיצוי הנוסעים אם וכאשר תפרוץ שביתה, נמסר מהדקה ה-90 כי איחור של 4-8 שעות יגרור זיכוי של כ-15% ממחיר הטיסה ואילו איחור של מעל ל-8 שעות או ביטול הטיסה יביאו לזיכוי מלוא מחיר הכרטיס.

על פי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת) ביום ראשון הקרוב - היום בו מאיימים ועדי עובדי חברות התעופה הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר - להשבית את כל הטיסות מנתב"ג ואליו צפויות להמריא (לחו"ל ולאילת) ולנחות בישראל החל מחצות של מוצ"ש ועד יום ראשון בסך הכל 91 טיסות: 53 טיסות יוצאות ו-38 נכנסות. בכל הטיסות האמורות צפויים לטוס 15,591 נוסעים מהם 8,703 יוצאים ו-6,888 נכנסים.

שקדי: "ההסכם לא מאפשר תחרות הוגנת"

עם פרסום כוונת הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב בישיבתה השבועית את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי אמר מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, ל"גלובס" כי "ההסכם במתכונת שהוא מוצע פירושו לשלוח לקרב את התעופה הישראלית בידיים קשורות. ההסכם לא מאפשר תחרות הוגנת באופן קיצוני".

עוד אמר שקדי כי הגורמים המקצועיים שטיפלו בנושא עשו עבודה שטחית ולא מקצועית, שגם לא הוצגה בפני חברות התעופה הישראליות וזאת למרות דרישתן ופנייתן. "גם וועדת הכלכלה של הכנסת קראה במאי 2012 לממשלה לעצור את ההסכם עד להצגת מחקר כלכלי מקיף ומפורט שיראה את הצידוק בהסכם, ובטח ובטח לאור הסיכון על חברות התעופה הישראליות. אני כופר בכל הטענות כאילו נעשתה עבודה רצינית בעניין".

עוד אמר כי "הגורמים המקצועיים, ובהם רת"א - רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה, מובילים את שרי הממשלה להחלטה חסרת אחריות, מרחיקת לכת ובעלת משמעות אדירה. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי תעופה ישראלית. ברגע האמת, כולם (חברות תעופה זרות. ס.פ) יתאדו מפה כפי שקרה בעבר".

שקדי תקף גם את שר האוצר הנכנס, יאיר לפיד: "כשמדובר על כי"ל, ההתנגדות שלו ברורה לגבי המשאבים של מדינת ישראל אבל גם תעופה היא משאב לא פחות חשוב. אישור ההסכם משמעותו לתת עדיפות לחברות תעופה אירופאיות, מה שאומר להעביר עבודה לאירופה. אני מדבר על ריקי כהן מלוד ולא מחדרה ושר האוצר מתכוון לרייצ'ל מאירופה".

גורמים באוצר אמרו בתגובה ל"גלובס" כי הטענות של אל אל וגורמים מתנגדים אחרים להסכם, שככל הנראה יאושר ביום ראשון, לפיהן לא נעשתה עבודת חריש כלכלית בנושא - שקריות. "נעשו מחקרים רציניים ומקיפים שמראים שיש כדאיות כלכלית לקיומה של תעופה ישראלית גם אחרי יישום הסכם שמים פתוחים", אמר הגורם. עוד לדבריו, נעשו צעדים שונים להקל על ההיערכות של חברות התעופה הישראליות למבנה התחרותי החדש שייוצר בעקבות יישום ההסכם כמו למשל העלאת השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון הצפוי לעלות מ-70% ל-80% ויישום הדרגתי של ההסכם על פני 5 שנים.

ועדי עובדים של שלושת חברות התעופה החליטו להשבית

ועדי עובדים של שלושת חברות התעופה - אל על, ארקיע וישראייר - החליטו בסיומה של ישיבה שקיימו הבוקר להשבית החל מיום ראשון הקרוב את כל הטיסות אלא אם כן הממשלה תקפיא את כוונתה לאשר ביום ראשון את הסכם השמים הפתוחים ולהיכנס למו"מ עם נציגי החברות בנושא.

אשר אדרי, יו"ר ועד עובדי אל על, אמר ל"גלובס" מיד עם תום הישיבה כי ראשי הוועדים קיבלו החלטה משותפת לעצור החל מיום ראשון הקרוב את כל הטיסות של אל על, ארקיע וישראייר במידה וממשלת ישראל לא תשב לדבר אתנו בנושא. עוד אמר, "אנחנו מבקשים שכל ההבטחות שניתנו לנו לפני חתימת ההסכם קרי, מתן סלוטים בשדות תעופה מרכזיים באירופה, קוד שייר שנמנעו מאיתנו עם חברות תעופה ועוד - יישומו עד תום. אחרת נשבית את התעופה".

מוקדם יותר דווח כי הסכם "שמים פתוחים" בין ישראל והאיחוד האירופי שעורר את התנגדותן וחששן של חברות התעופה הישראליות צפוי להיות מאושר בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב. עם היוודע הדבר, ועדי העובדים של אל על, ארקיע וישראייר בחסות הסתדרות העובדים, התכנסו (ה') לצורך גיבוש צעדי מנע ומחאה.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, שכינס את ראשי הוועדים, מסר כי ההתכנסות היא "לצורך גיבוש דרכי פעולה כנגד ההחלטות החד-צדדיות הצפויות של הממשלה ליישם את הסכם 'שמיים פתוחים' במתכונתו הנוכחית". אדרי שב והדגיש את מה שהוועדים והנהלות של חברות התעופה הישראליות צועקים מאז גובש ההסכם כי "המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים בענף ללא כל הגנה על התעופה הישראלית והתאמה למצב חברות התעופה הישראליות לרבות - ערובה עבור תשלום לביטחון הנוסעים, זכויות נחיתה בשדות התעופה המרכזיים וכיוצא בזה".

הנהלת אל על, שלמעשה הובילה בראשותו של המנכ"ל אליעזר שקדי את החזית נגד ההסכם, דיווחה באחרונה לבורסה לניירות ערך בת"א כי חתימה על ההסכם תוביל לריבוי המתחרים בענף ויפגע בפעילותה.

ביולי השנה בישר שר התחבורה הקודם והנוכחי, ישראל כץ, על כך שהסכם "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי נחתם בראשי תיבות. את מעמד החתימה הגדירו באותו יום כהיסטוריה שהושגה לאחר משא ומתן שנמשך יותר מ-3 שנים.

"ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי בכל הנוגע לתעופה, ועם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה גידול ביעדי הטיסה והוזלה משמעותית של כרטיסי הטיסה. אני רואה בהסכם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק", אמר אז כץ. אלא שפרק זמן קצר יחסית אחר כך, פרסם באופן מפתיע משרד התחבורה הודעה לעיתונות המודיעה על החלטת ראש הממשלה דאז והיום, בנימין נתניהו, לדחות את חתימת ההסכם שהייתה אמורה להתקיים ב-20 בדצמבר, וזאת בשל הבחירות. דחייה שגררה תהיות וביקורות של גורמים המצדדים בהסכם דוגמת התאחדות המלונות. "יש צורך להימנע מקבלת החלטות בעלות משמעות מרחיקת לכת ערב בחירות ומתוך עקרון של ממשל תקין ערב הבחירות", לשון ההודעה.

כאמור, על סדר יומה של ישיבת הממשלה החדשה - ישיבה רביעית מספר - נכלל סעיף אישור הסכם "שמים פתוחים".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין