גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קניון הנגב יהיה הנפגע העיקרי מהגרנד קניון בבאר-שבע"

פתיחתו הצפויה של הגרנד קניון בבאר-שבע תבטל את הבלעדיות של קניון הנגב של עזריאלי ותביא לרוויה בשטחי המסחר בעיר ■ על מי מאיים הקניון החדש, והאם מאזן הכוחות החדש בבאר-שבע עתיד להשפיע על קבוצת עזריאלי כולה?

בתחילת חודש מאי יינתן האות לפתיחת הקרב החדש שינהלו רשתות הקמעונאות בישראל על כיס הצרכן הדרומי, עם חנוכתו של הגרנד קניון, הקניון החדש בבאר-שבע. אבל לא פחות משהקרב הזה ישפיע על הרשתות, הוא צפוי להשפיע על המרכזים המסחריים הפועלים בעיר, ובעיקר על קניון הנגב של קבוצת עזריאלי, שנהנה לאורך שנים מבלעדיות בעיר.

הגרנד קניון ישתרע על שטח מסחרי של יותר מ-49 אלף מ"ר, כפול מגודלו של קניון הנגב. הגודל הזה מאפשר לו מבחר עצום של מותגים, שלחלקם זו תהיה החנות הראשונה בעיר. כך למשל, תחנוך רשת H&M סניף ראשון בנגב, שישתרע על שטח של 2,500 מ"ר, ולראשונה ייפתחו בעיר גם חנויות של גאפ, איי דיגיטל, סברובסקי ועוד.

הציפיות כצפוי, גבוהות. לדברי אלי להב, היזם ומבעלי הקניון החדש, "זה קניון ענק שהולך לשרת את כל הנגב ולא רק את באר-שבע. אני מתכוון למצפה רמון, ירוחם, אופקים, עומר, מיתר, להבים. אנחנו נפנה לקהל של 600 אלף איש".

גם אם הקניון החדש ימשוך אליו אוכלוסייה ממעטפת באר-שבע, מרכזי המסחר בעיר ייאלצו להישען בעיקר על אוכלוסיית באר-שבע, המונה 208 אלף תושבים, שאליה יש להוסיף עוד כ-30 אלף סטודנטים.

פרט לקניון הנגב, פועלים בעיר 4 פאוור-סנטרים - ביג, One פלאזה, השדרה השביעית ו-B7 - המשתרעים יחד על שטח של 93 אלף מ"ר. לצידם יש עוד כמה מרכזים מסחריים שכונתיים.

בחשבון פשוט, מדובר בכמעט מ"ר של מסחר לכל תושב - רוויה שלא מותירה מקום לספקות באשר לפוטנציאל הפגיעה של הקניון החדש במרכזים הקיימים.

לדברי מנכ"ל הגרנד קניון, אבי שטרית, "קניון הנגב הוא קניון קטן ומיושן, וההערכה שלנו היא שהוא יהיה הנפגע העיקרי. אם עזריאלי (בעלי קניון הנגב, א"ח) חכם, הוא צריך להיות מאוד מודאג, ואני אומר לך שהם מאוד מודאגים".

להערכה זו של שטרית מצטרפות גם מספר רשתות גדולות, הפועלות כיום בקניון הנגב ועתידות לפתוח חנויות גם בגרנד. לדברי נציג אחת מהן, "קניון הנגב יחטוף סטירה גדולה וירידה של 40% במכירות ואחרי זה יעלה בחזרה 20%. כל המרכזים בבאר-שבע יחטפו. לקניון הנגב אין מה לעשות. הוא ניסה הכול, ולא עזר. הוא פתח זארה חדשה, אמריקן איגל, קסטרו בחנות מורחבת, והוא מחפש להכניס עוד רשתות גדולות".

לדברי יוסי מלכה, בעל חברה לפיתוח זכיינות וליווי עסקי, "הגרנד קניון נפתח בעיר רוויה בשטחים מסחריים, והכניסה של מתחרה בגודל הזה, בתמהיל הטוב ביותר ביחס לשאר המרכזים בעיר, תוביל לירידה משמעותית בפדיון למ"ר בכל המרכזים הקיימים. הערכתי היא שהפדיון למ"ר בקניון הנגב ירד בסדר גודל של 30%, וגם המרכזים האחרים ייספגו ירידה של יותר מ-10%".

גם אם בקבוצת עזריאלי עשו בחדרי חדרים את החשבון, הם לא מצהירים עליו. "ייתכן שבזמן הקצר תהיה ירידה מסוימת. אני מניח שבטווח הארוך - המצב יחזור לקדמותו", מגיב מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר.

ירידה בשכר הדירה

בחלק מהרשתות טוענים עוד כי כניסת הגרנד קניון תביא לפגיעה במותג עזריאלי ותוביל לירידה במחיר שכר הדירה בקניונים.

לדברי בעל רשת אופנה גדולה, "קניון הנגב ייפגע קשה מאוד ועלול לרדת 20%-30% במכירות. הגרנד הוא קניון ענק עם מבחר אדיר, וכל מותג בנה שם חנות דגל. בואו לא נשכח שעזריאלי לוקח שכר דירה מאוד גבוה, כך שלכל הרשתות יש תמריץ לשפר עמדות.

"עזריאלי כרגע לא משפרים מהותית עמדות. הם דורשים שהשוכרים יקיימו את החוזה, וזה מה שמכתיב דוד עזריאלי. הם עושים טעות. הם עושים עוול לסוחרים, שחלקם סובלים ממש. בקניוני עכו ובקריית אתא הוא גרם להפסד ענק לסוחרים שהלכו איתו באמונה שהם הולכים להרוויח כסף. הוא כפה על חלק להיכנס.

"המותג שקוראים לו עזריאלי כבר לא חזק בעולם הקניונים כמו שהיה, כי גם בנדל"ן יש קניבליזציה. זה רק עניין של זמן. זה ייקח 3 שנים עד שהחוזים ייגמרו, ועזריאלי יצטרך להתפשר בשכר דירה, בכל מקום, לא רק בקניון הנגב. עזריאלי עושה טעות שהוא עדיין מגן על שכר דירה שהוא לא ריאלי, וזה עניין של זמן עד שנראה שוכרים שלא מחדשים חוזים בקניונים".

מי שכבר מצהיר שאין לו כוונה לחדש את חוזה השכירות הוא אייל פישמן, יו"ר פישמן רשתות. לדבריו, "יש לנו חנות Celio ב-One, שמשלמת שליש שכר דירה ומוכרת יותר מהחנות בקניון הנגב, ואנחנו פותחים Celio בגרנד. לאורך זמן, בקניון הנגב לא הסכימו להתפשר על שכר דירה, ועכשיו כשהחוזה עומד לפוג, הם מוכנים. אנחנו הודענו שמי שלא עוזר בדרך, לא נהנה בסוף, והחנות הזאת תיסגר. זה גם מה שיקרה בקניון עכו עם הום סנטר והפיראט האדום (רשתות אחרות בבעלות פישמן רשתות, א"ח)".

גם ברשת אחרת שבעזריאלי לא הסכימו להפחית לה את דמי השכירות, מצהירים כי ייצאו מקניון הנגב בעוד מספר חודשים. "גם אם יחתכו לנו את המחיר בחצי עוד שנה, נסגור את החנות", נאמר.

בהתייחס לשכר הדירה אומר מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר: "לא קרה שום דבר בקניון הנגב שמצריך איזושהי התייחסות. קניון הנגב נמצא במיקום אסטרטגי בעיר, יש לו קהל לקוחות נאמן ותמהיל מצוין, והוא יידע לשמור על מקומו במסחר בבאר-שבע ובנגב כולו".

ליתר הדברים סירב נדיר להתייחס.

"אתגר לבעלי הנכסים בעיר"

בגרנד קניון מבקשים לנגוס גם בעסקי הפאוור-סנטרים, ולכן ייפתחו בו סניפים של הום סנטר, מחסני חשמל, אל"מ, טרקלין חשמל וזברה - עסקים האופייניים במיוחד לפאוור-סנטרים.

בפאוור-סנטרים, מאידך, אומרים כי העובדה שכל הארבעה סמוכים האחד לשני, מעניקה למתחם עוצמה מיוחדת.

במרכז One נערכו לתחרות החדשה באמצעות 3 מהלכים: מעבר בתי המשפט של ההוצאה לפועל אל מרכז One ובניית בר ומועדון לילה וכן חדר כושר עם בריכה - שני עסקים שייפתחו בתוך שנה וחצי. One מבודל בקומפלקס של בתי קולנוע של גלובוס, שכעת הוחלט להכפילו כך שיכלול 20 אולמות.

"המהלכים האלה שמים אותנו במקום קצת אחר, אבל לא יעזור כלום - קניון ענק ייחלק מחדש את נתחי השוק", אומר פישמן.

לדברי חי גאליס, סמנכ"ל ניהול, שיווק ותפעול של ביג מרכזי קניות, "האופנה הממותגת אצלנו היא רק הדובדבן. אנחנו מרכז שמציע פתרון לכל דבר. מותגי הדיסקאונט שפועלים אצלנו יודעים לתת תחרות ועוצמה גדולה. אני מניח שחנויות האופנה בעיקר יקבלו זעזוע קטן מפתיחת הקניון, אבל העוצמה של ביג כמרכז המעניק פתרון לצרכים יומיומיים תישאר. למי שיהיה קשה בחיים זה לקניון הנגב של עזריאלי. מצב השדרה השביעית גם כך רעוע, וזה עוד זבנג עבורם. הם יהיו בבעיה אמיתית".

"השדרה השביעית היא קניון בוטיק שנותן חוויה אחרת. בהתחלה היה קשה, אבל היקפי המחזור בשנה האחרונה גדלו ב-40%, וזה אומר שאנחנו בכיוון הנכון", מגיב אלירן דן, סמנכ"ל נכסים של חברת שיכון ובינוי.

לדבריו, "אין ספק שבחודשיים הראשונים תהיה נהירה לקניון החדש. צריך לראות מה יקרה אחרי חודשיים, ואני חושב שהאתגר יעמוד בפני כל בעלי הנכסים בעיר".

יש גם מי שחושב שהאתגר הגדול הוא דווקא של הקניון החדש. לדברי מלכה, "עודף השטחים המסחריים יוביל לבעיה במכירות למ"ר גם בקניון החדש, ורשתות שחתמו על שכר דירה גבוה מדי יכולות להיקלע לבעיה של חוסר רווחיות בקניון החדש".

"האתגר הגדול יהיה לקניון החדש. הוא יצטרך להוכיח שהוא נותן חוויה אחרת ולהביא כמות גדולה של אנשים. בקניון של 49 אלף מ"ר צריך להביא 22-25 אלף איש ביום כדי שהוא ישרוד. הוא בנה תמהיל טוב. הביא את המותגים הבינלאומיים, אבל עדיין זו לא בשורה כי רוב המותגים האלה פועלים בביג ובקניון הנגב", אומר דן, אך גם מודה כי "אין ספק שכאשר ההיצע המסחרי גדל יש לחץ להורדת מחירים".

"אני מניח שקניון הנגב וביג יהיו במוקד התחרות, כי הגרנד הוא קניון מהותי גם בגודל, גם בעוצמה וגם במותגים שנכנסים לשם. קניון הנגב יתפוס מקום אחר. אני מניח שהוא יהיה יותר מקומי ויותר שכונתי", מסכם אסף בן-דב, מנכ"ל רשת המשביר לצרכן.

* אליעזר פישמן, הבעלים של One, הוא בעל השליטה ב"גלובס".

מרכזי הקניות המרכזיים בבאר שבע

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: Reuters, Majdi Fathi

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד