גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלטלה באי.די.בי: כל השחקנים, כל הבריתות והאינטרסים

חובות העתק של נוחי דנקנר נחלקים בין בנקים ישראליים וזרים, בעלי האג"ח והמוסדיים ■ מי מנסה להגיע להסדר, מי נוקט קו מיליטנטי ומי שומר על שתיקה?

השקטים: ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים וראובן שפיגל, מנכ"ל בנק דיסקונט

לבנק הפועלים ולבנק דיסקונט חוב בהיקף לא מבוטל בקומות השונות בפירמידת החובות של נוחי דנקנר. סך החוב לבנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן עומד על למעלה מ-900 מיליון שקל: 770 מיליון שקל באי.די.בי פתוח ועוד כ-150 מיליון שקל בטומהוק הפרטית של דנקנר. טומהוק היא הקומה העליונה ביותר בפירמידת החובות, שספק גדול אם ניתן לפרוע אפילו חלק מהחוב. בדיסקונט, בניהול ראובן שפיגל, החוב קטן יותר, אך הוא בהיקף לא מבוטל של 260 מיליון שקל: 130 מיליון שקל באי.די.בי פתוח ו-100 מיליון שקל בטומהוק.

כרגע, בשני הבנקים שומרים על שתיקה רועמת. בטומהוק אין מגעים להסדר חוב. בבנקים מבינים שהסיכוי להציל משהו מהסכומים של טומהוק נמוכים, ולכן צפויים להתמקד בגביית הכסף מאי.די.בי פתוח. קינן ושפיגל יודעים להיות קשוחים עם בעלי החוב שלהם. קינן כבר לקח את מוטי זיסר לבית המשפט, ואילו שפיגל לקח את יוסי מימן. בינתיים הם משתפים פעולה עם דנקנר, והם אף הקלו לאחרונה את ההתניות הפיננסיות באי.די.בי פתוח, כדי שזו לא תצטרך לספוג הערת "עסק חי". למרות ששפיגל וקינן הולכים על ביצים בכל הקשור לאי.די.בי, ניתן להניח כי הם עקבו בשבוע האחרון באדיקות אחר התנהלות העניינים בהסדר החוב בין בנק לאומי לגנדן, שכמעט הסתיימה בחרם על הבנק, והם ודאי מבינים שלא יוכלו לשמור על שתיקה עוד זמן רב.

נקלעה ללב הסערה: רקפת רוסק עמינח, מנכ"ל בנק לאומי

החוב של בנק לאומי עומד על למעלה מ-700 מיליון שקל באי.די.בי. 450 מיליון שקל בגנדן וכ-250 מיליון שקל באי.די.בי אחזקות ובאי.די.בי פתוח יחד. רוסק עמינח הייתה הפעילה ביותר מבין הבנקים, ומיהרה לגבש הסדר עם דנקנר, על מנת שתוכל להשיב כמה שיותר מהחוב. דווקא ההחלטה שלה להיות הבנק שמתקדם הכי מהר בגיבוש ההסדר, עלתה לה במחאה וזעם מצד הציבור.

באי.די.בי אחזקות היא הסכימה להסדר חוב במבנה דומה של בעלי האג"ח (אגב הסדר זה מגלם תספורת של 50%), וכן גיבשה מתווה להסדר בגנדן, הכולל מחיקה של כשליש מהחוב. פרסום המתווה בגנדן הצית את האש והביא לגל מחאה. למרות שמבחינה בנקאית עשתה רוסק עמינח את הצעד הנכון, כשניסתה להציל כמה שניתן מהחוב, היא נבהלה מעוצמת ההתנגדות הציבורית, נסוגה מההחלטה ביום שישי האחרון וחזרה לנקודת ההתחלה.

הקשוח (יחסית): אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות

אלי יונס ידוע כמנכ"ל קשוח, שלא נרתע מעימותים. עד כה הוא לא התעמת רשמית עם דנקנר, למרות שלדנקנר חוב של 110 מיליון שקל לבנק - 80 מיליון שקל בגנדן ו-30 מיליון שקל בקומה העליונה טומהוק. עם זאת, יונס גם לא עושה חיים קלים לדנקנר. התנאי להזרמת הכספים של אדוארדו אלשטיין הוא שדנקנר יגיע להסדר עם בעלי האג"ח באי.די.בי אחזקות ועם הנושים בגנדן: לאומי ומזרחי טפחות. עם שני הגופים הראשונים גובש כבר מתווה, אבל מזרחי טפחות לא ממהר לגבש הסדר. בבנק רוצים קודם לראות את אלשטיין מגיע לארץ ומזרים את הכסף, ורק אז מתכוונים לגבש עימו הסדר. כעת, כאשר לאומי הודיע כי הוא נסוג ממתווה ההסדר, הסיכוי שמזרחי טפחות יגבש הסדר הולך וקטן.

נימוס אירופאי: הבנקים הזרים: BNP, קרדיט סוויס ו-HSBC

פירמידת החובות של דנקנר אינה ישראלית בלבד, אלא כוללת גם חוב לבנקים זרים, שעימם יצר דנקנר קשרים בשנים האחרונות, אז האסטרטגיה שלו הייתה להוציא את קבוצת אי.די.בי לפעילות בחו"ל. החוב הגבוה ביותר הוא ל-BNP הצרפתי - 310 מיליון שקל באי.די.בי פתוח.

לדנקנר חוב גם לקרדיט סוויס, שעימו יש לו קשר עמוק. דנקנר, נזכיר, השקיע מיליארדי שקלים במניות קרדיט סוויס במשבר האחרון - השקעה שהתחילה כהצלחה ובהמשך סיבכה אותו. החוב של דנקנר לבנק הוא 230 מיליון שקל (180 מיליון שקל באי.די.בי אחזקות ו-50 מיליון שקל בטומהוק).

ל- HSBC חייב דנקנר 130 מיליון שקל באמצעות חברת אי.די.בי פתוח. גם עם HSBC יש לדנקנר מערכת יחסים שהיא מעבר ללווה מלווה - דנקנר הוא הבעלים של בניין HSBC בניו יורק, שמושכר בעיקרו לבנק (בימים אלה מקדם דנקנר עסקה למכירת הבניין). לא ברור כרגע מהי מערכת היחסים של הבנקים הזרים עם דנקנר. עד כה לא ביצעו הבנקים שום מהלך נגד דנקנר, אם כי ניתן להעריך כי בבנקים הזרים מודעים למצבה הפיננסי של הקבוצה, ובוודאי הפרישו חלק, אם לא את כל החוב, להפסדי אשראי.

ללא סנטימנטים: ג'רמי בלנק, קרן יורק

לפני חצי שנה נכנס שחקן חדש לפירמידת החוב של דנקנר, שחקן שדנקנר היה מעדיף כנראה שלא ייכנס. ג'רמי בלנק, נציג קרן יורק בישראל, רכש אג"ח של אי.די.בי פתוח בשווי של למעלה מ-700 מיליון שקל, שתמורתן הוא השקיע 400 מיליון שקל. כך הפך בלנק לבעל האג"ח הגדול ביותר בחברה עם החזקה של 20% ממנה. ישנן ספקולציות רבות באשר לסיבה שרכש את האג"ח: האם סתם זיהה הזדמנות לרווח מהיר (הוא רכש את האג"ח במחיר נמוך), האם הוא רוצה להשתלט על הפעילות התפעולית של קבוצת אי.די.בי, השייכת לקבוצה?

מה שבטוח הוא שבעוד רוב הנושים של דנקנר נוהגים בזהירות רבה מולו, לבלנק אין סנטימנטים. היום או מחר הוא כבר צפוי לפנות לבית המשפט בניסיון לכפות הסדר חוב על החברה, על אף שרשמית החברה עדיין נחשבת סולבנטית (מסוגלת לעמוד בחובותיה בטווח הקצר). באחד הבנקים מישהו אף אמר: "אנחנו מקווים שבלנק יהיה האיש הרע שיעשה בשביל כולנו את העבודה השחורה מול דנקנר".

בלנק עובד בשיתוף פעולה מול פסגות, שהיא גם בעלת אג"ח מרכזית באי.די.בי פתוח. נזכיר כי קרן יורק הייתה עד לפני פחות משלוש שנים בעל השליטה בפסגות, והוא מכיר היטב את אנשיה.

האקטיביסטים: זהבית כהן ואהוד שפירא, פסגות

בעוד רוב המוסדיים יושבים על הגדר או פועלים לגיבוש הסדר חוב עם דנקנר באי.די.בי אחזקות, פסגות מובילה את הקו המיליטנטי - בין היתר בגלל מעמדם הטוב יותר של בעלי החוב באי.די.בי פתוח לעומת אלו שבקומות שמעל.

לפסגות החזקות בעיקר באי.די.בי פתוח, והיא מנסה להוביל מהלך, יחד עם קרן יורק והפניקס, לכפיית הסדר חוב באי.די.בי פתוח. היום הם אף פנו לבית המשפט בבקשה כזו. לעומדים בראש פסגות היכרות טובה עם דנקנר. בעלת השליטה בפסגות היא קרן אייפקס, שאת פעילותה בישראל מנהלת זהבית כהן. כהן עבדה בעבר באי.די.בי תחת דנקנר בתור משנה למנכ"ל וכדירקטורית בחברות הקבוצה. כהן אמנם אינה נושאת משרה בפסגות, אך היא מעורבת היטב במתנהל בחברה, וללא הרוח הגבית שלה, חגי בדש, מנכ"ל פסגות, לא היה יוצא למאבק.

עוד נזכיר, כי יו"ר פסגות הוא אהוד שפירא, שכיהן בעבר בין היתר כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, והיה זה שחתם על ההלוואה המקורית של לאומי לגנדן בשנת 2003, שעמדה אז על כ-770 מיליון שקל.

מיליטנטית אבל פחות: הפניקס

הקודקוד השלישי בנציגות בעלי האג"ח באי.די.בי פתוח היא הפניקס, שבניהול אייל לפידות, הלוחמני לרוב, ובשליטת קבוצת דלק, שבשליטת הטייקון (והשותף של דנקנר בפרויקט הנדל"ן הכושל בלאס וגאס) יצחק תשובה. קולה של הפניקס לא בולט בין הקולות החזקים של יורק ופסגות, אבל יש לזכור שמדובר בחברה שבשנים האחרונות פעלה באגרסיביות לגביית כספה מהחברה האחות, דלק נדל"ן, שנמצאת בשליטתו הפרטית של תשובה, ושסיפרה את נושיה ביותר מ-65% מהחוב.

בין הפטיש לסדן: בעלי האג"ח באי.די.בי אחזקות

בתקופה האחרונה גיבשה נציגות בעלי האג"ח, המורכבת מיואב ערמוני מקרן הפנסיה גלעד, יוני שר מהראל (שכיום נמצא בנציגות מטעם הנאמנים) ועוזי דנינו מאקסלנס, הסדר חוב. המו"מ אמנם הוצג כמאבק עם איומים והצהרות לוחמניות, אבל בסוף הגיעו הצדדים להסכמות ולהסדר הכולל תספורת של 50% על חוב בהיקף של 1.8 מיליארד שקל. אלא שהסדר זה נשען על הזרמת כספים מצד אדוארדו אלשטיין. כעת, כאשר הזרמה זו נמצאת בסימן שאלה גדול, לא ברור מה תעשה הנציגות. נציגות אי.די.בי פתוח ניסתה לפני כמה חודשים לשכנע את זו של אחזקות לחבור אליה ולכפות הסדר חוב כולל. הנציגות של אחזקות לא התלהבה לעשות זאת והימרה על דנקנר ואלשטיין, אבל עכשיו גם היא מבינה שאם אכן ההזרמה של אלשטיין לא תתרחש, הם יישארו מול שוקת שבורה.

המגשר: אייל גבאי

לפני שלושה חודשים מונה אייל גבאי כאחראי מטעם בית המשפט לגיבוש הסדר חוב באי.די.בי. גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנוסה בפוליטיקה ובהתמודדות עם משברים, והוא אכן הצליח לגשר בין הצדדים ולהגיע להסדר חוב באי.די.בי אחזקות. אולם, אם כל הפירמידה תקרוס וכל הבנקים ובעלי האג"ח בקומות השונות יתחילו לריב על השלל שעוד נותר, נראה כי זו תהיה אחת המשימות הקשות שגבאי יצטרך להתמודד איתן: גישור בין כל הנושים והגעה להסכמה הכוללת ויתורים כואבים לכל הצדדים.

המכריעה: ורדה אלשיך

סגנית הנשיא של בית המשפט בת"א, השופטת ורדה אלשייך, היא השופטת המרכזית שאליה מגיעות כל החברות הגדולות הנקלעות לקשיים ומבקשות הסדר חוב. בסופו של דבר, על פיה יישק דבר. באולמה של אלשייך כבר ביקרו בשנים האחרונות אפריקה ישראל, דלק נדל"ן ועוד חברות רבות נוספות. גם אי.די.בי הגיעה אליה לדיונים. בתוך כל המולת הנושים, הטענות והריבים, היחידה שבסמכותה לעשות סדר היא אלשייך. לאלשייך אמנם ניסיון רב בתחום, אבל עדיין יהיה זה אחד ההסדרים המורכבים שהיא תצטרך לטפל בהם.

חובות

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק