גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לפיד: "נדאג שיהיו הרבה מאוד מתגייסים חדשים במהלך הכנסת הנוכחית. לא יהיו ילדים רעבים"

(עדכון) - שר האוצר על מתווה התקציב: "נכון שיהיו קיצוצים והעלאות מסים, אבל זה קצר מועד. זה יבוא, זה יכאב, וזה ילך" ■ "יש דבר כזה בדמוקרטיה ממשלה בלי חרדים. הממשלה או המדינה לא רשומות על שמם בטאבו"

מושב הקיץ של הכנסת נפתח בדיון סוער במליאה. שר האוצר, יאיר לפיד, החליט לעלות לדוכן להשיב לטענות חברי הכנסת שתקפו אותו בהצעות אי-האמון שהגישו.

בתחילת דבריו התייחס לפיד לטענותיו של ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה), שהזהיר קודם לכן מהגזרות הכלכליות, ואמר לו בציניות: "אני מבין שאתם עוברים ימים לא פשוטים. הממשלה שיצרה את הגירעון - לא הייתם שותפים לה? הייתם על המאדים? הייתם בכל ממשלה, אני רק צריך לפתור את הגירעון שיצרתם. ולא שהייתם החברים הכי זולים".

פורוש מצידו ביקר את התנהלותו של לפיד ואמר כי "שמעתי שהוא הולך להטיל על מדינת ישראל גזרות כלכליות קשות מנשוא. האדם הזה חי לפי איך התמונה שלו תיראה מחר. זו ממשלה שבנויה על שנאה-שנאה-שנאה. הדרת חרדים זה הפסגה של הממשלה הזו. נשאל את יאיר לפיד מהי פסגת העשיה שלך, ומבחינתו המקסימום זה אמרה טובה בפייסבוק".

לפיד לא נשאר חייב והשיב אש: " לאחר שהחרדים תקפו את שר האוצר כי הוא מוציא הודעות לתקשורת בשבת, השיב לפיד: "אני מוציא הודעות בשבת כי אני לא שומר שבת, אני לא שואל אותך ואתה לא שואל אותי. אני רשאי להוציא הודעות בפייסבוק מתי שאני רוצה".

הפינג-פונג בין חברי הכנסת ללפיד נמשך לאורך כל נאומו של שר האוצר. לאחר שנשמעו קריאות ביניים מצידו של יו"ר ועדת הכספים לשעבר, משה גפני (יהדות התורה), השיב לו לפיד: "המדינה סיימה לקבל מכבודו הוראות ולכן אתה לא יו"ר ועדת כספים כי נמאס לנו לקבל ממך הוראות", תקף לפיד את גפני. "יש דבר כזה בדמוקרטיה, ממשלה ללא חרדים. זה לא רשום על שמכם בטאבו. זה לא הופך אתכם לפחות חשובים. למה אתם דוחקים את עצמכם לפינה, איש אינו שונא אתכם. הדבר היחיד שקרה הוא שאתם לא בקואליציה".

"לא ניתן לאף ילד במדינת ישראל להיות רעב"

בתגובה לטענותיו של פורוש על הקיצוץ הצפוי בקצבאות הילדים אמר לפיד כי "אנחנו לא ניתן לאף ילד במדינת ישראל להיות רעב. זו חובתנו שאף ילד לא ירעב, ואנחנו נעמוד בה. הגוף שאחראי לפנס ילדים נקרא ההורים שלהם. כשאתה מביא ילד לעולם, ח"כ פורוש, אתה האדם הראשון שאחרי עליו. אתה מביא ילד וזו חובתך לפרנס את ילדיך. אנשים צריכים לקחת אחריות על ילדיהם. אנחנו נמצא פתרונות, למקרה שאתם ככ מודאגים הקצבנו 200 מיליון שקל מתקציב הרווחה רק כדי להבטיח ביטחון תזונתי כדי שאף ילד לא יהיה רעב".

לפיד התייחס גם לביקורת שנשמעה על גובה הגירעון ואמר: "אנחנו על הגירעון משלמים ריבית. היא גבוהה ויקרה, ולכן במקום להוציא כסף על חינוך ורווחה אנחנו מוציאים על תשלום ריביות. זה לא יקח הרבה זמן, בתוך שנתיים נצא מהבוץ הזה. סיכמנו על יעד גירעון נמוך ממה שחשבו. אנחנו עובדים על 1 חלקי 12 וזה יוצא גירעון גבוה יותר. כל המאמץ שלנו והא להקטין אותו כדי לא לשלם ריביות. להציע לחלק כסף לאנשים זו לא תפיסה חברתית. אני מציע לכם לראות למה יש גרעון כזה, ותראו איך ב-2014 ו-2015 יהיה גירעון נמוך יותר".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מתחה ביקורת על היעדר תהליך מדיני. שר האוצר התייחס מעל לדוכן לדבריה ואמר: "לגבי הדשדוש המדיני ח"כ זהבה גלאון, הסכסוך הפלשיתני ישראלי נמשך 150 שנה. אני מודה שלא פתרנו אותו בחודש הראשון לכהונת הממשלה. שנינו יכולים בוודאי להסכים שזה לא יפתר ביום או בשנה. את שואלת אם נעשה הכל כדי לחזור למשא ומתן? בוודאי. זו המטרה המוצהרת של הממשלה. יש להניח שלא נראה עין בעין את הדרך שבה זה יתקדם אבל את יכולה להבין שבתוך חודש לא פותרים את הסכסוך הישראלי פלשתיני".

סגן השר, ח"כ אופיר אקוניס, סיכם את הדיון במליאת הכנסת: "אצל הגברת יחימוביץ, הצדק החברתי נעצר, איפה שהועדים הגדולים מתחילים".

מוקדם יותר היום (ב') הציג לפיד את מתווה תקציב המדינה, שכולל קיצוצים ב-18 מיליארד שקל והעלאות מסים ב-5-14 מיליארד שקל. (לסיפור המלא)

"זה יהיה מושב טעון", אמר לפיד בישיבת סיעת מפלגת יש עתיד בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת היום. "זה יהיה מושב תקציבי. זה תקציב לא פשוט כי צריך להיחלץ מגירעון של 35 מיליארד שקל. לא נסתתר מאחורי הגירעון הזה. לא נגיד שבאנו לתקן את הגירעון ועכשיו לא נעשה דברים. להיפך - נתייחס אליו כאל הזדמנות כי הוא מאפשר לנו לשנות סדרי עדיפויות במדינת ישראל ולעבור מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה ולשים את האדם העובד במרכז ההוויה מבלי לשכוח כמובן את החלשים".

לפיד התייחס לביקורת שהופנתה כלפיו בנוגע לדאגה לחלשים ואמר: "אמפתיה לא יכולה לשמש במקום מדיניות. צריך מעמד ביניים חזק של אנשים עובדים שמשלמים מסים ומהמסים האלה נוכל לעזור למי שאין לו. אף ילד לא יישאר רעב במדינת ישראל כל עוד אנחנו פה".

לפיד הוסיף כי "זה תקציב של תקווה. נכון שיהיו קיצוצים והעלאות מסים, אבל זה קצר מועד. יש תקלה ועלינו לתקן אותה. זה דבר קצר. זה יבוא, זה יכאב, וזה ילך. תוך שנתיים כל ישראלי ירגיש בשינוי - בדיור, בשוויון בנטל, ביוקר המחיה ובתחושה שהוא חי במדינה הוגנת שמתייחסת בחרדת קודש לכסף שלו ולא רק נותנת אותו לסקטורים ולאנשים שקרובים לצלחת".

גם ראש הממשלה נתניהו נשא דברים בפתח ישיבת סיעת הליכוד ואמר: "יש לנו שלוש משימות מרכזיות במושב זה. ראשית, שמירת ביטחונם של אזרח ישראל מול אתגרים ביטחוניים שהופכים למורכבים וקשים מיום ליום. שיהיה ברור, אנו לא נשלים עם ירי משום גזרה לעבר מדינת ישראל ואזרחיה. לא מצפון, לא מדרום. שנית, אנו נעביר תקציב אחראי שיסייע לנו להמשיך בצמיחה ויסייע לשמור על מקומות העבודה של אזרחי ישראל. רפורמת 'השמיים הפתוחים' שהעברנו אתמול הינה מהלך חשוב, הרפורמה הזו תוזיל את מחירי הטיסות ותביא לכאן יותר תיירים. הרפורמה הזו היא רק הראשונה בשורת רפורמות שנוביל כדי להוזיל את יוקר המחיה. עשינו זאת בסלולר, עשינו זאת אמש בטיסות ונעשה זאת בתחומים חשובים נוספים. שלישית, אנו נעביר חוק חדש לשוויון בנטל. נעשה זאת בדרך אחראית שלא תשסה ציבור בציבור. כי חוסננו היה ונשאר באחדותנו".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית