גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חגיגה מעולם אחר: טיול צבעוני לפסטיבל הקומבה-מלה בהודו

רבות נכתב ונאמר על הקומבה-מלה, ד"ר דני רוה, שמלמד פילוסופיה הודית באוניברסיטת תל אביב, מביא קומבה-מלה אחרת, בגובה העיניים, שמחה ואנושית, שבילויים, רוחניות ופוליטיקה מתערבבים בה יחדיו

באלף דרכים הודו נוכחת בישראל. אולי כי כולם עושים יוגה, ויוגה קשורה או אמורה להיות קשורה להודו. אולי זה כי כולם נוסעים להודו. צעירים אחרי צבא, וטיולי נשים, ואשרמים במקום קלאב-מד. ורנאסי, רישיקש ופושקר הפכו לחלק מ"ארץ ישראל השלמה". לכן פעם בשלוש שנים, כשהקומבה-מלה, "הפסטיבל הגדול" של הודו, מתחולל, יש בארץ תכונה מיוחדת. "אתה נוסע לקומבה-מלה?", שאל אותי כמעט כל מי שמכיר אותי. או "מה, אתה לא נוסע לקומבה-מלה?". העיתונים פרסמו את התמונות המפורסמות של הסאדהואים, הסגפנים ההודים העירומים, או של עולי הרגל טובלים בהמוניהם בנהר בשעת זריחה או שקיעה. תוכניות הערב בטלוויזיה ראיינו מומחים להודו מכל הסוגים.

הקומבה-מלה יושבת יפה על המשבצת של הודו האקזוטית, הרוחנית, שיש לה לא מעט צרכנים בישראל, ובכלל. תמונה חד-ממדית הפוכה תתאר את הקומבה-מלה, אולי את התרבות ההודית בכלל, כמשהו זר ומוזר, שיכול למלא אייטם של דקה וחצי בטלוויזיה אבל טוב לראות אותו מרחוק, כי צפוף שם מדי, ומלוכלך, ובעיקר "לא הגיוני".

לפני בערך חודש צפיתי עם סבתא שלי, בת ה-98, שטיילה בהודו בשנות ה-50, בתוכנית החדשות האהובה עליה. ופתאום מדברים על הקומבה-מלה. המנחה המוערך פנה למרואיין שלו שבדיוק חזר "משם", ושאל מהי בכלל הקומבה-מלה. התוכנית כמעט הסתיימה. הכינוס הדתי הגדול בעולם, הוא ענה. תשובה חד-משמעית כזאת, של טלוויזיה. אחר כך הוא אמר ש-35 מיליון איש רחצו בנהר ביום הטבילה הגדול. המנחה המוערך התרשם מהמספר הגדול. בינתיים הקרדיטים של התוכנית התחילו לרוץ מצד ימין של המסך. אתה טבלת? הוא שאל בחיוך. המרואיין חייך גם. ברור שלא. איך אפשר להיכנס למים כל-כך מלוכלכים, הרהר המנחה המוערך בקול רם, ולסיום אמר: מה שבטוח זה שלשם אני לא נוסע.

הנהר הגלוי והנהר הסמוי

אני דווקא נסעתי. לקחתי רכבת אחר צהריים מג'ייפור לאללהבאד. נסעתי באין-ספור רכבות בהודו בעשרים ומשהו השנים האחרונות, אבל ברכבת כזאת עוד לא נסעתי. ההפתעה התחילה כשמצאתי את הקרון שלי, וראיתי שהנוסעים מקשטים אותו בפרחים, בחוץ ובפנים. כולם היו חגיגיים, וכשנכנסתי פנימה שאל אותי ילד אחד אם אני נוסע למלה. מלה, בהינדי זה יריד או פסטיבל. כן, אני למלה, אמרתי, והוא סיפר לי בשמחה שכל הנוסעים, ממש כולם, נוסעים למלה. בינתיים התחילה בקרון שירה חרישית, שהלכה והתגברה ונמשכה כל הדרך לאללהבאד, 12 שעות נסיעה בערך.

עולי הרגל שרו שירים לגנגא. גנגא הוא שמה של האלה שהיא גם הנהר, שאנחנו קוראים לו בעברית גנגס. המלה נערכת במפגש נהרות, במקום שבו נפגשות שלוש אלות-נהרות: גנגא, יאמונא וסראסווטי. את שתי הראשונות אפשר לראות בעיני הבשר, וכמובן לטבול בהן. את האלה השלישית, שהיא הנהר השלישי, אפשר לראות רק בעיני הרוח. סראסווטי היא אלת היצירה. היא מזוהה עם מוזיקה, ועם אמנות בכלל, ועם פילוסופיה במובן הטוב של המילה, פילוסופיה כחשיבה יצירתית. הרעיון הוא שכששני הנהרות הגלויים-לעין נפגשים; הנהר השלישי, הסימבולי, המטפורי, עשוי להתגלות.

אז מיליונים של עולי רגל נוסעים לקומבה-מלה כדי לנסות ולראות את מה שעיני הבשר אינן יכולות לראות, כדי למצוא (בתוכם בעצם) את סראסווטי, את מעיין היצירה והיצירתיות. עכשיו יגידו כל המומחים של תוכניות הערב שזה נשמע יפה, אבל שכל עשרות המיליונים שעולים לרגל, שבאים לטבול, לא יודעים את זה. הם באים בשביל חיי נצח בעולם הבא, כמו שכתב מישהו באחד מעיתוני סוף השבוע (זה נשמע מאוד נוצרי), בשביל הקארמה. קארמה היא מילת קסמים (גם יוגה), שכל מטרתה להסתיר ולא לגלות, לשמר את האקזוטיקה.

עלייה לרגל כדי לקבל השראה, כדי לנסות לחרוג מהיומיומיות שסוגרת עלינו, על כולנו, היא כנראה הגדרה "הגיונית" מדי בשביל הקומבה-מלה. עולי הרגל באים גם כדי ליהנות. הרי זאת מלה, פסטיבל. בכל ערב מוצגות כאן אפיזודות מהמהאבהארטה ומהראמאינה, האפוסים ההודיים הגדולים. שירי דבקות מושרים על-ידי זמרים מפורסמים יותר ופחות, וגורואים מכל הסוגים מרביצים את תורתם. עולי הרגל פוגשים במפגש הנהרות המון עולי רגל אחרים, וכולם שואלים זה את זה: מאיפה אתה? מאיפה את? מאיפה אתם? ולא מאמינים שהם באמת פוגשים מישהו מהצד השני של תת-היבשת, מעיר רחוקה או מכפר שאף פעם לא שמעו עליו.

שני סוגים של נהרות נפגשים בקומבה-מלה: נהרות עם מים (ועם השראה), ונהרות אנושיים. למי שלא היה, אפילו אם ראה בתמונות, קשה לתאר את מיליוני האנשים שזורמים כנהרות אל הסנגם, מקום הטבילה. המארגנים עשו מאמצים אדירים, עם סדרנים, עם שוטרים ועם גשרים, להבטיח שאנשים לא יירמסו למוות. הם כמעט הצליחו. אבל באחד מימי הטבילה הגדולים נוצרה מערבולת של נהר אנושי דווקא בתחנת הרכבת של אללהבאד הסמוכה, ויותר משלושים עולי רגל מצאו את מותם. אי-אפשר ללכת נגד הזרם. צריך להשתלב. כל אחד ואחת הם טיפה במים, לא רק באופן מטפורי, אלא הלכה למעשה.

בהקשר הזה, אי-אפשר שלא להזכיר את ההולכים לאיבוד. עשרות אלפים הולכים לאיבוד במלה, והפסקול של הפסטיבל, אם אפשר לקרוא לזה כך, הוא זעקתם של אלה שצועקים ברמקול של ה"סנגם טאואר", בעצם סוכת המציל של הסנגם. כל אחד מקבל כמה שניות לקרוא לקרוביו, והם צועקים בהתרגשות, בבכי ובפחד שהלכו לאיבוד לתמיד. אלה שלא באים לחפש אותם, מועברים למתחם האבידות והמציאות. יש ביניהם כאלה שלא יחזרו הביתה לעולם, בעיקר ילדים וזקנים. יש ביניהם כאלה שננטשו במלה על-ידי משפחתם, בעיקר זקנים. העולם אכזר. גם המלה אכזרית.

"האחרים" של המקום האחר

עדיין לא אמרתי כלום על הסאדהואים, הסגפנים, שהם לב העניין בקומבה-מלה. אתה מסתובב ברחובות הפסטיבל, ומולך עוברים בסך מאות אלפי גברים (וכמה אלפי נשים) שעזבו את היומיומיות, שגרים ביער או בישימון או במציאות מקבילה, איך שלא נקרא לזה. הם נראים "אחרת". סבוכי שיער, חלקם עירומים. הם ויתרו על בית ומשפחה, על הידוע ועל המוכר. כל מה ש"האדם בעולם" משתוקק אליו הוא בעיניהם פעוט ערך, כמעט ילדותי.

בעצם קיומם הם סותרים את המשפט המפורסם של דקארט "אני חושב, משמע אני קיים". אפילו משפט כמו "אני פועל, משמע אני קיים", שרבים מאיתנו מזדהים איתו גם אם לא נאמר על-ידי שום פילוסוף מפורסם, אין לו משמעות בעיניהם. הסאדהואים לא עושים דבר. מה שמעניין הוא שהתרבות ההודית נותנת מקום מקדמת דנא לא רק לעשייה אלא גם לאי-עשייה, שאצלנו (במערב, בתודעה המערבית) נחשבת לפסולה, והיא כמעט מילה נרדפת לעצלנות, לבטלנות, אולי אפילו לדיכאון.

אם יצירה סנסקריטית קלאסית כמו היוגה סוטרה נפתחת במילים "יוגה היא עצירת הפעילות המנטלית", אז הסאדהואים של הודו מגלמים בעצם הווייתם את האידיאל הזה. הם "האחר" של החיים בעולם. הם משקפים, בזכות מי או מה שהם, בזכות הוויתור העמוק שהוא חלק בלתי נפרד מהם, איזה חופש שמסתתר בין השורות של החיים היומיומיים, שהיומיומיסט (עולי הרגל, אנחנו) לא מעז ואולי גם לא יודע איך לממש.

הסאדהואים אינם משתתפים "במירוץ" של היומיום. הם החליטו לעצור. עצירה, בשביל היומיומיסט, היא הדבר המפחיד ביותר שאפשר להעלות על הדעת. קשה לנו לכבות את הטלפון הסלולרי שלנו, את המחשב, את הטלוויזיה. הסאדהואים הם התגלמות בשר ודם של כיבוי התודעה, המחשבה, הרגש - הכול. מה קורה כשמכבים, כשעוצרים? שאלה כזאת לוקחת אותנו אל מחוזות המדיטציה. צריך לבדוק, להתנסות.

סלמן רושדי כותב ב"האדמה מתחת לרגליה" שלו על הסאדהואים של הודו, ארץ הולדתו, ש"היחידים המסוגלים לראות את התמונה כולה הם אלה שיוצאים מחוץ למסגרת". המפגש בין עולי הרגל והסאדהואים הוא מפגש "על המסגרת". האאוטסיידר (הסאדהו) והאינסיידר (היומיומיסט) נפגשים בקומבה-מלה על כוס צ'אי או צ'ילום (מקטרת עישון) ומדברים. במילים אחרות, פעם בכמה שנים הפילוסופיה יוצאת מהספרים, מכתבי הקודש, ויורדת אל מפגש הנהרות.

הנה דוגמה: אני יושב באוהלו של באבא אחד. באבא (אבא) הוא כינוי כבוד לסאדהו. באופן סמלי, מי שהופך להיות סאדהו עורך את טקס ההלוויה שלו עצמו. הוא משליך אל תוך מדורה גדולה את כל מי שהוא היה, את זהותו היומיומית, את כל מה שהחברה ציפתה ממנו להיות ולעשות. מכיוון שוויתר על שמו, קוראים לו פשוט באבא. אז אני יושב באוהלו של הבאבא, וסטודנט צעיר מהעיר ורנאסי הסמוכה נכנס בריצה מתנשף כולו. הוא משתטח לרגלי הבאבא ואז מתיישב ושואל: אדוני, מה פירוש המשפט "אהם ברהמאסמי?".

אני זוקף אוזניים. זה משפט מפורסם מתוך הברהדארנייקה-אופנישד, טקסט ישן נושן, שבתרגום מילולי אומר "אני הוא ברהמן". להיות ברהמן זה לא להיות יומיומיסט, זה למצוא בתוכי פנימה משהו או מישהו "אחר". הבאבא שותק וחושב, ואחר כך עונה כמיטב יכולתו, משתף את הסטודנט ואותנו, באיך נקרא לזה, החקירה העצמית שלה הוא מקדיש את חייו.

סאדהואים ושכירי חרב

מילה אחרונה על הנאגה-באבות, הסאדהואים העירומים, האטרקציה הוויזואלית של הפסטיבל. אי-אפשר לפספס אותם. תהלוכות הכניסה שלהם ראוותניות, עם פילים וסוסים, עם חרבות ודגלים. הם הראשונים לרחוץ בנהר בימי הטבילה הגדולים. יש בהם משהו מסעיר ומפחיד. הם מכאיבים לעצמם בלי למצמץ או להשמיע קול. אף אחד לא מעז להתעסק איתם, אבל כולם רוצים לצלם אותם. זה נראה כאילו הם הבוסים הגדולים של הקומבה-מלה. איך כל זה עולה בקנה אחד עם הפילוסופיה של הוויתור, עם רוחניות וחופש? ומי הם בכלל הסאדהואים הלוחמים האלה? ומה פתאום סאדהואים-לוחמים? איך זה מסתדר עם אידיאל אי-האלימות המפורסם?

לצד הסאדהואים האינדיבידואליים, שנודדים ממקום למקום ומפרספקטיבה לפרספקטיבה לבדם, ישנם גם סאדהואים שהתארגנו בקבוצות, במסדרים. העולם המקביל שלהם הפך לתמונת מראה או להעתק נאמן למקור של העולם שאותו נטשו. הם ייסדו אשרמים ומקדשים, וצברו קרקעות ורכוש. הם גבו מסים ממי שחיו תחת חסותם, ושיגרו שיירות מסחר למחוזות קרובים ורחוקים. כל זה מתחיל לקרות, אומרים לנו ההיסטוריונים, במאה ה-12.

כדי להגן על רכוש ועל שיירות וכדי לגבות מסים, צריך כוח ואלמנט של הרתעה. כאן נכנסים לתמונה הסאדהואים הלוחמים. העובדה שהם סגפנים עירומים הולידה כמובן סיפורים על כוחות על-טבעיים, שרק הגבירו את החשש מפניהם. חלקם הפכו לשכירי חרב בשירותו של כל המרבה במחיר, מלכים ובעלי קרקעות. הם לא היססו להשכיר את שירותיהם לשליטים המוגהלים המוסלמים (החל במאה ה-15), ולאחר מכן לבריטים. סאדהואים-לוחמים עמדו בלב ההתקוממות נגד "חברת הודו המזרחית" בבנגל בשלהי המאה ה-18. האם היה זה סכסוך כספי מקומי על רווחים מגביית מסים, או סנונית ראשונה של מאבק לאומי נגד הבריטים?

ההיסטוריונים מספרים על סכסוכים עקובים מדם על כוח, על שליטה ועל כסף בין מסדרים שונים של סאדהואים. הקומבה-מלה הפכה לא אחת לזירת התגוששות כזאת, וב-1760, במלה שנערכה בהרידוואר, גבו המלחמות הפנימיות את חייהם של אלפי נאגה-באבות, סאדהואים לוחמים. מסדרי הסאדהואים חזקים מאוד מבחינה כלכלית גם כיום. יש להם אדמות, מקדשים וערוצי טלוויזיה. מתחת לפני השטח של הקומבה-מלה רוחשות אג'נדות פוליטיות, וההינדואיזם הלאומני (ע"ע תפקידם של מסדרי הסאדהואים בהריסת המסגד באיודהיה ב-1992) בוחש בקלחת. רוחניות ופוליטיקה, אידיאלים נשגבים ומציאות נוקבת מתערבבים זה בזה בפסטיבל הגדול של הודו.

עוד כתבות

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

למרות האקזיטים הגדולים: קרן ההייטק הישראלית שהודיעה על סיום דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית