גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חגיגה מעולם אחר: טיול צבעוני לפסטיבל הקומבה-מלה בהודו

רבות נכתב ונאמר על הקומבה-מלה, ד"ר דני רוה, שמלמד פילוסופיה הודית באוניברסיטת תל אביב, מביא קומבה-מלה אחרת, בגובה העיניים, שמחה ואנושית, שבילויים, רוחניות ופוליטיקה מתערבבים בה יחדיו

באלף דרכים הודו נוכחת בישראל. אולי כי כולם עושים יוגה, ויוגה קשורה או אמורה להיות קשורה להודו. אולי זה כי כולם נוסעים להודו. צעירים אחרי צבא, וטיולי נשים, ואשרמים במקום קלאב-מד. ורנאסי, רישיקש ופושקר הפכו לחלק מ"ארץ ישראל השלמה". לכן פעם בשלוש שנים, כשהקומבה-מלה, "הפסטיבל הגדול" של הודו, מתחולל, יש בארץ תכונה מיוחדת. "אתה נוסע לקומבה-מלה?", שאל אותי כמעט כל מי שמכיר אותי. או "מה, אתה לא נוסע לקומבה-מלה?". העיתונים פרסמו את התמונות המפורסמות של הסאדהואים, הסגפנים ההודים העירומים, או של עולי הרגל טובלים בהמוניהם בנהר בשעת זריחה או שקיעה. תוכניות הערב בטלוויזיה ראיינו מומחים להודו מכל הסוגים.

הקומבה-מלה יושבת יפה על המשבצת של הודו האקזוטית, הרוחנית, שיש לה לא מעט צרכנים בישראל, ובכלל. תמונה חד-ממדית הפוכה תתאר את הקומבה-מלה, אולי את התרבות ההודית בכלל, כמשהו זר ומוזר, שיכול למלא אייטם של דקה וחצי בטלוויזיה אבל טוב לראות אותו מרחוק, כי צפוף שם מדי, ומלוכלך, ובעיקר "לא הגיוני".

לפני בערך חודש צפיתי עם סבתא שלי, בת ה-98, שטיילה בהודו בשנות ה-50, בתוכנית החדשות האהובה עליה. ופתאום מדברים על הקומבה-מלה. המנחה המוערך פנה למרואיין שלו שבדיוק חזר "משם", ושאל מהי בכלל הקומבה-מלה. התוכנית כמעט הסתיימה. הכינוס הדתי הגדול בעולם, הוא ענה. תשובה חד-משמעית כזאת, של טלוויזיה. אחר כך הוא אמר ש-35 מיליון איש רחצו בנהר ביום הטבילה הגדול. המנחה המוערך התרשם מהמספר הגדול. בינתיים הקרדיטים של התוכנית התחילו לרוץ מצד ימין של המסך. אתה טבלת? הוא שאל בחיוך. המרואיין חייך גם. ברור שלא. איך אפשר להיכנס למים כל-כך מלוכלכים, הרהר המנחה המוערך בקול רם, ולסיום אמר: מה שבטוח זה שלשם אני לא נוסע.

הנהר הגלוי והנהר הסמוי

אני דווקא נסעתי. לקחתי רכבת אחר צהריים מג'ייפור לאללהבאד. נסעתי באין-ספור רכבות בהודו בעשרים ומשהו השנים האחרונות, אבל ברכבת כזאת עוד לא נסעתי. ההפתעה התחילה כשמצאתי את הקרון שלי, וראיתי שהנוסעים מקשטים אותו בפרחים, בחוץ ובפנים. כולם היו חגיגיים, וכשנכנסתי פנימה שאל אותי ילד אחד אם אני נוסע למלה. מלה, בהינדי זה יריד או פסטיבל. כן, אני למלה, אמרתי, והוא סיפר לי בשמחה שכל הנוסעים, ממש כולם, נוסעים למלה. בינתיים התחילה בקרון שירה חרישית, שהלכה והתגברה ונמשכה כל הדרך לאללהבאד, 12 שעות נסיעה בערך.

עולי הרגל שרו שירים לגנגא. גנגא הוא שמה של האלה שהיא גם הנהר, שאנחנו קוראים לו בעברית גנגס. המלה נערכת במפגש נהרות, במקום שבו נפגשות שלוש אלות-נהרות: גנגא, יאמונא וסראסווטי. את שתי הראשונות אפשר לראות בעיני הבשר, וכמובן לטבול בהן. את האלה השלישית, שהיא הנהר השלישי, אפשר לראות רק בעיני הרוח. סראסווטי היא אלת היצירה. היא מזוהה עם מוזיקה, ועם אמנות בכלל, ועם פילוסופיה במובן הטוב של המילה, פילוסופיה כחשיבה יצירתית. הרעיון הוא שכששני הנהרות הגלויים-לעין נפגשים; הנהר השלישי, הסימבולי, המטפורי, עשוי להתגלות.

אז מיליונים של עולי רגל נוסעים לקומבה-מלה כדי לנסות ולראות את מה שעיני הבשר אינן יכולות לראות, כדי למצוא (בתוכם בעצם) את סראסווטי, את מעיין היצירה והיצירתיות. עכשיו יגידו כל המומחים של תוכניות הערב שזה נשמע יפה, אבל שכל עשרות המיליונים שעולים לרגל, שבאים לטבול, לא יודעים את זה. הם באים בשביל חיי נצח בעולם הבא, כמו שכתב מישהו באחד מעיתוני סוף השבוע (זה נשמע מאוד נוצרי), בשביל הקארמה. קארמה היא מילת קסמים (גם יוגה), שכל מטרתה להסתיר ולא לגלות, לשמר את האקזוטיקה.

עלייה לרגל כדי לקבל השראה, כדי לנסות לחרוג מהיומיומיות שסוגרת עלינו, על כולנו, היא כנראה הגדרה "הגיונית" מדי בשביל הקומבה-מלה. עולי הרגל באים גם כדי ליהנות. הרי זאת מלה, פסטיבל. בכל ערב מוצגות כאן אפיזודות מהמהאבהארטה ומהראמאינה, האפוסים ההודיים הגדולים. שירי דבקות מושרים על-ידי זמרים מפורסמים יותר ופחות, וגורואים מכל הסוגים מרביצים את תורתם. עולי הרגל פוגשים במפגש הנהרות המון עולי רגל אחרים, וכולם שואלים זה את זה: מאיפה אתה? מאיפה את? מאיפה אתם? ולא מאמינים שהם באמת פוגשים מישהו מהצד השני של תת-היבשת, מעיר רחוקה או מכפר שאף פעם לא שמעו עליו.

שני סוגים של נהרות נפגשים בקומבה-מלה: נהרות עם מים (ועם השראה), ונהרות אנושיים. למי שלא היה, אפילו אם ראה בתמונות, קשה לתאר את מיליוני האנשים שזורמים כנהרות אל הסנגם, מקום הטבילה. המארגנים עשו מאמצים אדירים, עם סדרנים, עם שוטרים ועם גשרים, להבטיח שאנשים לא יירמסו למוות. הם כמעט הצליחו. אבל באחד מימי הטבילה הגדולים נוצרה מערבולת של נהר אנושי דווקא בתחנת הרכבת של אללהבאד הסמוכה, ויותר משלושים עולי רגל מצאו את מותם. אי-אפשר ללכת נגד הזרם. צריך להשתלב. כל אחד ואחת הם טיפה במים, לא רק באופן מטפורי, אלא הלכה למעשה.

בהקשר הזה, אי-אפשר שלא להזכיר את ההולכים לאיבוד. עשרות אלפים הולכים לאיבוד במלה, והפסקול של הפסטיבל, אם אפשר לקרוא לזה כך, הוא זעקתם של אלה שצועקים ברמקול של ה"סנגם טאואר", בעצם סוכת המציל של הסנגם. כל אחד מקבל כמה שניות לקרוא לקרוביו, והם צועקים בהתרגשות, בבכי ובפחד שהלכו לאיבוד לתמיד. אלה שלא באים לחפש אותם, מועברים למתחם האבידות והמציאות. יש ביניהם כאלה שלא יחזרו הביתה לעולם, בעיקר ילדים וזקנים. יש ביניהם כאלה שננטשו במלה על-ידי משפחתם, בעיקר זקנים. העולם אכזר. גם המלה אכזרית.

"האחרים" של המקום האחר

עדיין לא אמרתי כלום על הסאדהואים, הסגפנים, שהם לב העניין בקומבה-מלה. אתה מסתובב ברחובות הפסטיבל, ומולך עוברים בסך מאות אלפי גברים (וכמה אלפי נשים) שעזבו את היומיומיות, שגרים ביער או בישימון או במציאות מקבילה, איך שלא נקרא לזה. הם נראים "אחרת". סבוכי שיער, חלקם עירומים. הם ויתרו על בית ומשפחה, על הידוע ועל המוכר. כל מה ש"האדם בעולם" משתוקק אליו הוא בעיניהם פעוט ערך, כמעט ילדותי.

בעצם קיומם הם סותרים את המשפט המפורסם של דקארט "אני חושב, משמע אני קיים". אפילו משפט כמו "אני פועל, משמע אני קיים", שרבים מאיתנו מזדהים איתו גם אם לא נאמר על-ידי שום פילוסוף מפורסם, אין לו משמעות בעיניהם. הסאדהואים לא עושים דבר. מה שמעניין הוא שהתרבות ההודית נותנת מקום מקדמת דנא לא רק לעשייה אלא גם לאי-עשייה, שאצלנו (במערב, בתודעה המערבית) נחשבת לפסולה, והיא כמעט מילה נרדפת לעצלנות, לבטלנות, אולי אפילו לדיכאון.

אם יצירה סנסקריטית קלאסית כמו היוגה סוטרה נפתחת במילים "יוגה היא עצירת הפעילות המנטלית", אז הסאדהואים של הודו מגלמים בעצם הווייתם את האידיאל הזה. הם "האחר" של החיים בעולם. הם משקפים, בזכות מי או מה שהם, בזכות הוויתור העמוק שהוא חלק בלתי נפרד מהם, איזה חופש שמסתתר בין השורות של החיים היומיומיים, שהיומיומיסט (עולי הרגל, אנחנו) לא מעז ואולי גם לא יודע איך לממש.

הסאדהואים אינם משתתפים "במירוץ" של היומיום. הם החליטו לעצור. עצירה, בשביל היומיומיסט, היא הדבר המפחיד ביותר שאפשר להעלות על הדעת. קשה לנו לכבות את הטלפון הסלולרי שלנו, את המחשב, את הטלוויזיה. הסאדהואים הם התגלמות בשר ודם של כיבוי התודעה, המחשבה, הרגש - הכול. מה קורה כשמכבים, כשעוצרים? שאלה כזאת לוקחת אותנו אל מחוזות המדיטציה. צריך לבדוק, להתנסות.

סלמן רושדי כותב ב"האדמה מתחת לרגליה" שלו על הסאדהואים של הודו, ארץ הולדתו, ש"היחידים המסוגלים לראות את התמונה כולה הם אלה שיוצאים מחוץ למסגרת". המפגש בין עולי הרגל והסאדהואים הוא מפגש "על המסגרת". האאוטסיידר (הסאדהו) והאינסיידר (היומיומיסט) נפגשים בקומבה-מלה על כוס צ'אי או צ'ילום (מקטרת עישון) ומדברים. במילים אחרות, פעם בכמה שנים הפילוסופיה יוצאת מהספרים, מכתבי הקודש, ויורדת אל מפגש הנהרות.

הנה דוגמה: אני יושב באוהלו של באבא אחד. באבא (אבא) הוא כינוי כבוד לסאדהו. באופן סמלי, מי שהופך להיות סאדהו עורך את טקס ההלוויה שלו עצמו. הוא משליך אל תוך מדורה גדולה את כל מי שהוא היה, את זהותו היומיומית, את כל מה שהחברה ציפתה ממנו להיות ולעשות. מכיוון שוויתר על שמו, קוראים לו פשוט באבא. אז אני יושב באוהלו של הבאבא, וסטודנט צעיר מהעיר ורנאסי הסמוכה נכנס בריצה מתנשף כולו. הוא משתטח לרגלי הבאבא ואז מתיישב ושואל: אדוני, מה פירוש המשפט "אהם ברהמאסמי?".

אני זוקף אוזניים. זה משפט מפורסם מתוך הברהדארנייקה-אופנישד, טקסט ישן נושן, שבתרגום מילולי אומר "אני הוא ברהמן". להיות ברהמן זה לא להיות יומיומיסט, זה למצוא בתוכי פנימה משהו או מישהו "אחר". הבאבא שותק וחושב, ואחר כך עונה כמיטב יכולתו, משתף את הסטודנט ואותנו, באיך נקרא לזה, החקירה העצמית שלה הוא מקדיש את חייו.

סאדהואים ושכירי חרב

מילה אחרונה על הנאגה-באבות, הסאדהואים העירומים, האטרקציה הוויזואלית של הפסטיבל. אי-אפשר לפספס אותם. תהלוכות הכניסה שלהם ראוותניות, עם פילים וסוסים, עם חרבות ודגלים. הם הראשונים לרחוץ בנהר בימי הטבילה הגדולים. יש בהם משהו מסעיר ומפחיד. הם מכאיבים לעצמם בלי למצמץ או להשמיע קול. אף אחד לא מעז להתעסק איתם, אבל כולם רוצים לצלם אותם. זה נראה כאילו הם הבוסים הגדולים של הקומבה-מלה. איך כל זה עולה בקנה אחד עם הפילוסופיה של הוויתור, עם רוחניות וחופש? ומי הם בכלל הסאדהואים הלוחמים האלה? ומה פתאום סאדהואים-לוחמים? איך זה מסתדר עם אידיאל אי-האלימות המפורסם?

לצד הסאדהואים האינדיבידואליים, שנודדים ממקום למקום ומפרספקטיבה לפרספקטיבה לבדם, ישנם גם סאדהואים שהתארגנו בקבוצות, במסדרים. העולם המקביל שלהם הפך לתמונת מראה או להעתק נאמן למקור של העולם שאותו נטשו. הם ייסדו אשרמים ומקדשים, וצברו קרקעות ורכוש. הם גבו מסים ממי שחיו תחת חסותם, ושיגרו שיירות מסחר למחוזות קרובים ורחוקים. כל זה מתחיל לקרות, אומרים לנו ההיסטוריונים, במאה ה-12.

כדי להגן על רכוש ועל שיירות וכדי לגבות מסים, צריך כוח ואלמנט של הרתעה. כאן נכנסים לתמונה הסאדהואים הלוחמים. העובדה שהם סגפנים עירומים הולידה כמובן סיפורים על כוחות על-טבעיים, שרק הגבירו את החשש מפניהם. חלקם הפכו לשכירי חרב בשירותו של כל המרבה במחיר, מלכים ובעלי קרקעות. הם לא היססו להשכיר את שירותיהם לשליטים המוגהלים המוסלמים (החל במאה ה-15), ולאחר מכן לבריטים. סאדהואים-לוחמים עמדו בלב ההתקוממות נגד "חברת הודו המזרחית" בבנגל בשלהי המאה ה-18. האם היה זה סכסוך כספי מקומי על רווחים מגביית מסים, או סנונית ראשונה של מאבק לאומי נגד הבריטים?

ההיסטוריונים מספרים על סכסוכים עקובים מדם על כוח, על שליטה ועל כסף בין מסדרים שונים של סאדהואים. הקומבה-מלה הפכה לא אחת לזירת התגוששות כזאת, וב-1760, במלה שנערכה בהרידוואר, גבו המלחמות הפנימיות את חייהם של אלפי נאגה-באבות, סאדהואים לוחמים. מסדרי הסאדהואים חזקים מאוד מבחינה כלכלית גם כיום. יש להם אדמות, מקדשים וערוצי טלוויזיה. מתחת לפני השטח של הקומבה-מלה רוחשות אג'נדות פוליטיות, וההינדואיזם הלאומני (ע"ע תפקידם של מסדרי הסאדהואים בהריסת המסגד באיודהיה ב-1992) בוחש בקלחת. רוחניות ופוליטיקה, אידיאלים נשגבים ומציאות נוקבת מתערבבים זה בזה בפסטיבל הגדול של הודו.

עוד כתבות

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה באדום בוהק: אנליסטים מסבירים - מה עומד מאחורי הירידות?

ת"א 35 נפל ביותר מ-3% ומדד הביטוח צנח כמעט ב-7% ● מניות הביטוח מחקו היום 9.4 מיליארד שקל משוויין ● שר האוצר מאיים על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, אכפיל אותו ● אנרג'יקס מגייסת כסף ומנמיכה תחזיות, אחת הסיבות: "איכות רוח ירודה בפולין ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד

כסף בקיר. עם אלרם רג׳ואן / צילום: פרטי

מפסיד (בינתיים) בערד, מרוויח בענק בליסבון

אלרם רג'ואן רק בן 27 וכבר אחרי 7 עסקאות נדל"ן ● מה שהתחיל ברכישה מוצלחת של דירה להשקעה בפתח תקווה, הפך למסע בלתי פוסק אחרי עוד ועוד אפיקי השקעה משתלמים, וצבירת שלל תובנות מהשטח ● וכן, יש גם את העסקה הלא מוצלחת בערד

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

חוסל בלבנון מחבל מיחידת המבצעים של משמרות מהפכה

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה ● כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

תחזיות 2026 / עיצוב: אלישע נדב

גלובס מנתח את האירועים הגדולים של השנה הקרובה בעולם

מרוץ החימוש הגרעיני מאיים להתחדש, אירופה זקוקה לחיילים והמשבר התקציבי מעמיק ● ישראל, ארה"ב והונגריה הולכות לקלפיות, ההנפקות הגדולות אי פעם בדרך לוול סטריט והמונדיאל שייערך בשלוש מדינות הוא היקר בכל הזמנים ● הצצה מרתקת לתחזיות ענקיות הפיננסים בכלכלה העולמית, ומה חושבים הבנקים הישראליים ● פרויקט מיוחד

יא–פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב / צילום: באדיבות הנציגות הכלכלית והתרבותית של טייוואן בתל אביב

הבכירה שמצהירה: "כשסין תפלוש לטייוואן - הנזק לתמ"ג העולמי יהיה 10 טריליון דולר"

יא-פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב, מזהירה כי האי הוא רק מטרה ראשונה בדרכה של סין "לשבש את הסדר העולמי", ומזהירה כי הפלישה עלולה לקרות עד 2027 ● בראיון מיוחד היא מספרת גם על יחסי הסחר הפורחים עם ישראל והלקחים מהמלחמה במזרח התיכון ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

ח'אלד משעל / צילום: ap, Osama Faisal

חמאס הכריע: תוך ימים או שבועות יתקיימו בחירות בארגון

דיווח סעודי: חמאס מתכוון לקיים בחירות לראשות הלשכה המדינית "בתוך ימים או שבועות" ●  המשטרה באיטליה עצרה תשעה חשודים בגין גיוס כספים עבור חמאס ● נתפס המחבל החשוד בירי ליד מחסום חשמונאים ● שמשון מרדכי בן 68 ואביב מאור בת 19 הם הנרצחים בפיגוע המשולב בצפון ● ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על הכרה רשמית ברפובליקה של סומלילנד כמדינה עצמאית וריבונית; מצרים, קטאר וטורקיה גינו ● עדכונים שוטפים

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

פסגת טראמפ-נתניהו, והמוקש שרה"מ ינסה לבלום בעזה

בסומלילנד מבהירים: "לא הסכמנו לקלוט תושבי עזה בשטחנו" ● דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים במוקדים שונים ברחבי יהודה ושומרון, עימותים התפתחו בין הכוחות לבין פלסטינים מקומיים ● בעקבות הפיגוע המשולב: הרמטכ"ל קיים הערכת מצב והנחה על מספר צעדים ● עדכונים שוטפים

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב-2026 - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כל מה שצריך לדעת על השינויים שישפיעו על הכסף שלנו לקראת 2026 ● מה ההבדלים בין פוליסות חיסכון וגמל להשקעה ואיפה מרוויחים יותר ● זו השנה החזקה בשוק ההנפקות מאז 2021 בבורסה בת"א - ואלו ההנפקות הגדולות ● וגם: למה כדאי לכם להשקיע בזהב?

הרב עמיאל הירש / צילום: Shahar Azran

אחד הרבנים המשפיעים בניו יורק: "שנאת היהודים בארה"ב התפוצצה, השינוי דרמטי ומובהק"

הרב עמיאל הירש הוא מהדמויות המשפיעות ביהדות ארה"ב, וגם אחת השנויות במחלוקת ● הוא הרב הבכיר בקהילה רפורמית ניו יורקית, ומעז לערער על הקונצנזוס של המחנה שממנו צמח ● הוא לא מהסס לפגוש גורמים אנטי-ציוניים, מצעירים שפונים אליו ועד ראש העיר ממדאני, למרות הסערה שזה יצר: "האתגר גובר מבחינת מספרים ומבחינת העוינות"

תחזיות הבנקים הישראליים / עיצוב: אלישע נדב

מה יקרה לצמיחה ואיזה סקטורים יבלטו? תחזיות הבנקים הישראליים

תחזיות הבנקים ל-2026 למשק המקומי צופות התאוששות בצמיחה, התמתנות של האינפלציה ויציבות של השקל ● הורדות ריבית? ההערכות נעות בין שתיים לארבע ● כל זה בהנחה שתהיה שנה שקטה מבחינה גיאו-פוליטית, בארץ ובעולם ● תחזיות הבנקים בישראל ל־2026

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

מרכז המיון דואר ישראל / צילום: גיא יחיאלי

אחרי שנה כחברה פרטית, בדואר ישראל מתעודדים מ-231 אלף תלונות בלבד

שנה אחרי ההפרטה, בדואר ישראל מנסים להוכיח שתם עידן הפקסים והחבילות האבודות ● המנכ"ל לרון מציג ירידה עקבית בתלונות והשקעות ענק במיון, אך בשטח, מורשת העבר עדיין מנצחת ● כעת, עם שאיפות להפוך לבנק ורפורמת המע"מ, הדואר מתייצב למבחן מציאות

זירת הפיגוע סמוך לעין חרוד / צילום: תיעוד מבצעי מד''א

שני הנרצחים בפיגוע המשולב - אביב מאור ושמשון מרדכי

שמשון מרדכי ואביב מאור נרצחו בפיגוע בצפון ● ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז היום על הכרה רשמית ברפובליקה של סומלילנד כמדינה עצמאית וריבונית; מצרים וטורקיה גינו ● החל מ-1.1: ההנחיות החדשות של צה"ל למשרתי המילואים ● המאמצים לאיתור רן גואילי והמסר הישראלי למתווכות ● עדכונים שוטפים

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות