גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

D&B: ריינהולד-כהן - משרד עורכי הפטנטים המוביל בארץ

חברת D&B דירגה את משרדי עורכי הפטנטים בארץ לפי איכותם ■ במקום השני נמצא משרד פרל-כהן-צדק-לצר, ובמקום השלישי משרד ארליך-אנד-פנסטר

מאז שרשת האינטרנט חדרה לחיינו בשנות ה-90 של המאה הקודמת, השתנה - ועדיין משתנה - העולם שבו אנו חיים בקצב מסחרר. מושגים כמו אי-מיילים, פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טלפונים חכמים, אפליקציות ואחרים, שהפכו היום למוכרים ולשגורים כאילו היו אתנו שנים רבות, הם פיתוחים טכנולוגים של השנים האחרונות.

ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה ושל היכולות לתקשר ולהעביר מידע באמצעותה מגבירים גם את הצורך בהגנה על רעיונות טכנולוגיים. מי שיש לו את הסמכות והכוח לספק הגנה כזו לממציאים הם עורכי הפטנטים -אנשים בעלי הסמכה משפטית וטכנולוגית שמורשים לסייע לממציאים לרשום זכויות קניין רוחניות או פטנט על המצאתם.

נכנסת השנה לשנת ה-80 להיווסדה

בישראל פועלים היום כמה מאות עורכי פטנטים. בניגוד לעורכי הדין, שמיוצגים על-פי חוק באמצעות לשכת עורכי הדין, עורכי פטנטים אינם חייבים להיות חברים בלשכה כלשהי. עם זאת, רבים מרשמי הפטנטים הם עורכי דין.

כמדי שנה, גם השנה, 2013, דירגה חברת דן אנד ברדסטריט את משרדי עורכי הפטנטים בארץ לפי איכותם. "גלובס" מפרסם את הדירוג לראשונה ובבלעדיות.

יצוין כי השנה לראשונה שופר מודל הדירוג, והוא משקלל מספר פרמטרים שלפיהם נקבע מי הם משרדי עורכי הפטנטים המובילים בישראל - אמות-מידה כגון מספר עורכי הפטנטים והעובדים המקצועיים במשרד, זהות הלקוחות ומספר בקשות לרישום פטנט שהוגשו באמצעות המשרד בארץ ובחו"ל.

לפי דן אנד ברדסטריט, משרד ריינהולד-כהן ושותפיו (הנמנה עם קבוצת ריינהולד-כהן, הכוללת את משרד עורכי הדין גילת ברקת), המעסיק 44 עורכי פטנטים, שומר על הבכורה, ובדומה לשנים קודמות ממשיך להוביל גם השנה את הדירוג.

במקום השני נמצא משרד פרל-כהן-צדק-לצר (PCZL), שמעסיק 41 עורכי פטנטים. במקום השלישי מדורג משרד ארליך-אנד-פנסטר, עם 31 עורכי פטנטים. במקום הרביעי - משרד לוצאטו את לוצאטו, המונה 13 עורכי פטנטים. במקום החמישי - משרד וב, המעסיק 14 עורכי פטנטים. במקום השישי - משרד ד"ר אייל ברסלר; ובמקום השביעי מדורג משרד ד"ר מרק פרידמן.

משרד ריינהולד-כהן מוביל את דירוג עורכי הפטנטים זה שנים מספר. קבוצת ריינהולד מונה 245 עובדים, מתוכם 44 עורכי פטנטים. היא מפעילה מספר מחלקות מקצועיות, בהן מדעי-החיים וכימיה, היי-טק, טכנולוגיה וסימני מסחר.

לדברי דן אנד ברדסטריט, "העבודה הסינרגטית בין עורכי הפטנטים לעורכי הדין מאפשרת לריינהולד-כהן להציע פלטפורמה יעילה המפיקה את המרב מהקניין הרוחני של לקוחותיה".

הקבוצה, שתיכנס השנה לשנת ה-80 להיווסדה, המשיכה לצמוח ב-2012. לדברי השותפה-המנהלת בקבוצה, ד"ר בשמת גונן, כדי להתמודד עם העלייה במורכבות הפעילות בתחום הקניין הרוחני ודרישות משרדי הפטנטים בארץ ובעולם, גייס המשרד בשנים האחרונות אנשי מקצוע נוספים, רובם בעלי תארים אקדמיים גבוהים, וצמח ביותר מכ-20% בשנים האחרונות.

לדברי ד"ר גונן, "בכלל זה חיזקנו את תחומי הננוטכנולוגיה, הקלינטק, אנרגיה ירוקה, טכנולוגיית אחסון נתונים, הגנה מפני תקיפות סייבר, ניו-מדיה ואינטרנט, ועוד".

לדבריה, תחום זכויות היוצרים, שמתמודד בסוגיות מורכבות וחדישות ותחום האכיפה, חוזקו אף הם.

סניף חדש בלונדון לפרל

המשרד השני באיכותו ובגודלו, פרל-כהן-צדק-לצר (PCZL) הוא משרד עורכי דין ועורכי פטנטים בינלאומי, שלו סניפים בישראל, בארה"ב ובאנגליה. המשרד מייצג חברות ישראליות ובינלאומיות בתחומי היי-טק, מדעי החיים, פרמצבטיקה ומכשור רפואי. המשרד מונה 157 עובדים, מתוכם 41 עורכי פטנטים.

באופיו הבינלאומי של המשרד טמון יתרון משמעותי ויכולת לתת מענה לצורכי לקוחות ישראלים ובינלאומיים בזמן אמת. בשנת 2012 הגדיל המשרד את היקף פעילותו בארץ ובחו"ל, והוקם סניף חדש בלונדון. בעקבות זאת גדל מספר עורכי הפטנטים המועסקים במשרד בכ-30% לעומת שנת 2011.

משרד ארליך-אנד-פנסטר, שדורג במקום השלישי, מתמחה בעריכת ובהגשת בקשות לרישום פטנטים, מדגמים, סימני מסחר ותמיכה בליטיגציה בארץ ובחו"ל.

המשרד, שמונה 117 עובדים, מתוכם 31 עורכי פטנטים, פועל באמצעות מחלקות מקצועיות בתחומי מדעי החיים, פארמה, היי-טק, מכשור רפואי, פיזיקה ותוכנה. עם לקוחות המשרד נמנים מוסדות אקדמיים, מוסדות מחקר וחברות ישראליות ובינלאומיות.

משרד לוצאטו-את-לוצאטו, שדורג במקום הרביעי, מעסיק 13 עורכי פטנטים, והוא מעניק שירותים לענקי תעשיית התרופות בעולם, לרבות מתעשיות הכימיה והביוטכנולוגיה, לתעשיות הביטחוניות ולתעשיות החשמל והאלקטרוניקה. בנוסף מעניק המשרד שירותים לחברות לפיתוח קניין רוחני של האוניברסיטאות בישראל, לחממות טכנולוגיות וליזמים פרטיים רבים.

המשרד מעורב בהליכי ליטיגציה רבים בתחום הקניין הרוחני בישראל ובעולם.

עורכי הפטנטים

"סין עקפה את ארה"ב בסיבוב בבקשות לרישום פטנטים"

"למרות ההאטה הכלכלית בעולם, ישנה עלייה מתמדת בכמות הבקשות לרישום פטנט המוגשות בעולם. המספר הכללי של בקשות לפטנט שהוגשו ב-2012, עבר את רף 2 מיליון הבקשות". כך אומר ל"גלובס" השותף-הבכיר, ד"ר אילן כהן, מנהל מחלקת מדעי החיים והכימיה בקבוצת ריינהולד-כהן, המדורגת במקום הראשון בארץ בדירוג משרדי עורכי הפטנטים לשנת 2012 של חברת דן אנד ברדסטריט.

לדברי כהן, זה עשרות השנים קיימת מגמה של עלייה - שהמשיכה גם בשנת 2012 - בחשיבותו של הקניין הרוחני בעולם העסקי המודרני, ככלי עסקי מרכזי וכמפתח ליצירת ערך ושמירה על יתרון תחרותי. כאשר חושבים על פיתוחים טכנולוגיים ועל רישום פטנטים המגינים עליהם, חושבים בעיקר על ארצות-הברית - המדינה שהולידה את האינטרנט.

עם זאת, מתברר כי יש מי ש"עקפה את ארצות-הברית בסיבוב". לדברי כהן, סין היא המדינה שבה הוגשו הכי הרבה בקשות לרישום פטנט בשנת 2012. "מספר הבקשות לפטנט שהוגש בסין הוא הגבוה בעולם - אף יותר מארה"ב אשר החזיקה בהגמוניה עד לאחרונה. סין הפכה להיות היעד השני בחשיבותו בעולם (לאחר ארה"ב) להגשה של בקשות לפטנט של ממציאים אשר מגישים בקשות מחוץ למדינתם".

ד"ר כהן מציין עוד כי "היום כ-80% מהערך של חברות ציבוריות בעולם מיוחס לקניין רוחני. קניין כזה כולל פטנטים, זכויות יוצרים, סימני מסחר, כולם דברים שאי-אפשר לאחוז ביד. ב-10 השנים האחרונות נרשם יצוא של 45 מיליארד דולר של קניין רוחני, ואני מדבר על מכירה נטו של פטנטים. כשחברה זרה קונה חברה ישראלית במיליארד דולר, הקונה לא משלמת על דבר חוץ מאשר על קניין רוחני. זה הגורם הבולט שהפך את ישראל ממדינה דביטורית לקרדיטורית".

כהן ציין כי "התיקון המקיף והדרמטי של חוק הפטנטים בארה"ב, ששיאו היה ב-16 במארס 2013 עם הכניסה לתוקפם של הוראות חוק בעניין First Inventor to File, שהביאו את דרישות הרישום על-פי הדין בארה"ב להתאמה ולהאחדה עם הסטנדרטים המקובלים בעולם, עורר עניין רב אצל העוסקים בתחום".

- מהו החידוש החשוב שהביא עמו התיקון "הדרמטי" שאותו ציינת?

כהן: "על-פי הדין החדש, העיקרון של מתן פטנט ל'ראשון להמציא' התחלף בעיקרון של מתן פטנט לזה ש'הגיש לראשונה' את בקשת הפטנט. בשנת 2012 חזינו בהתפתחות דרמטית גם באירופה, עם ההחלטה על הקמת מערכת פטנטים אחידה כלל-אירופית, לרבות בתי משפט עם סמכות אכיפה פאן-אירופית, אשר תיכנס כנראה לתוקף בשנת 2014".

- מהן ההתפתחויות הפסיקתיות החשובות בתחום הפטנטים בארץ?

"בשנת 2012 ניתן פסק דין חשוב בתחום של 'המצאות שירות'. בהחלטה מחודש אוגוסט (בעניין ד"ר בייר נ' פלוראליטי) קבע בית המשפט העליון כי גם ויתור מפורש של עובד במסגרת הסכם העבודה שלו על תמורה בגין המצאותיו, אינו מונע את זכותו להגיש תביעה לוועדה לפיצויים ולתמלוגים הפועלת מכוח חוק הפטנטים, כדי שזו תחליט בדבר זכאותו לתמורה.

"בפסק דין נוסף של בית המשפט העליון אושרו החלטות רשם הפטנטים, שקבע כי המצאה בתחום החבלה שהמציא חבלן של משטרת ישראל, שייכת למשטרה ולא לחבלן. להחלטה זו צפויה להיות השלכה של ממש על שאלת הבעלות בהמצאות של עובדים".

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?