גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלונסקי על עמנואל רוזן: "פרשה איומה ועצובה, אם זה נכון"

‎איש התקשורת הוותיק משה שלונסקי, המוביל את פסטיבל "שובר מסך", טוען כי הטלוויזיה תהפוך לדלה בגלל הרפורמות המתוכננות, וסבור כי גם מהאינטרנט לא תבוא הישועה: "אין מודל עסקי בניו-מדיה לסדרה שעולה 250 אלף שקל לפרק"

"אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו, החברה הישראלית, טוב-טוב", אומר איש התקשורת הוותיק משה שלונסקי. "אם דבר כזה קורה אצלנו בתקשורת בחצר האחורית, תאר לעצמך מה קורה במקומות אחרים במדינה. אלה נשים אינטליגנטיות, עם יכולות, קשרים וכוח מסוים, ופתאום אתה רואה שגם הן מפחדות לקום ולהגיש תלונה. ואם הן מפחדות, מה יגידו נשים אחרים במדינה, במקומות עבודה בעלי פחות השפעה".

שלונסקי מתייחס כמובן לפרשת עמנואל רוזן, שהפכה בימים האחרונים לנושא השיחה המרכזי בתעשיית התקשורת. העניין ירחף באופן טבעי גם מעל פסטיבל הטלוויזיה "שובר מסך", שיחל היום (ג') במכללת עמק יזרעאל הצפונית, בהובלתו של שלונסקי.

"זו פרשה איומה ועצובה, אם זה נכון", אומר שלונסקי. "עבדתי עם עמנואל רוזן במשך שנה שלמה, כשהקמנו את ערוץ החדשות בשנת 2001, ולא עלתה שום בעיה, ולא הייתה רבע תלונה. גם כשהייתי מפקד גלי צה"ל הוא היה מגיע לעשות תוכנית, ולא הגיע אליי דבר".

- מניסיונך, עד כמה הטרדה מינית של בכירים כלפי עובדות זוטרות נפוצה בתקשורת הישראלית?

"במהלך שנות ה-90', הצבא כבר היה מאוד ער לנושא הזה, והיו נהלים מאוד ברורים שרק התחילו אז, וכשהיה מקרה של הטרדה מינית, חתכנו על המקום, בשנייה. אני זוכר שבתוך יומיים העפנו מישהו מהעבודה. ביומיים האחרונים, מאז שהתפוצצה הפרשה הזו, אני מתחיל לשמוע סיפורים על דברים שקרו בערוץ 1".

בדבריו מתייחס שלונסקי גם לאופן שבו יצאה הפרשה לאוויר, לאחר שבועות ארוכים של טפטופים בפייסבוק, ומציין גבולות חדשים באתיקה העיתונאית. "בעידן הרשתות החברתיות, הכול יוצא אל השמש, שזה לכאורה חיובי. אבל מצד שני, אם 'יוצאים עליך' זה לא משאיר לך שום סיכוי, וגם אם זו טעות, זה לא משנה - הוא גמור. אין צו איסור פרסום, אין הליכים משפטיים, הכול פרוץ".

- ומה זה עושה לעיתונות המסורתית?

"אני טוען כבר שנים שתחרות בין אמצעי התקשורת לא הופכת אוטומטית את העיתונות ליותר טובה. זה גורר למקומות לא טובים. עיתון 'הארץ' לא היה רץ לפרסם אם לא הייתה המהומה הזו בפייסבוק. הוא הרגיש שאי-אפשר להכיל את הדבר הזה יותר.

"כל מי שמשוטט באינטרנט לתפיסתי הוא עיתונאי, גם אם הוא רק מחזיק בעמוד פייסבוק, והוא צריך לקחת על עצמו אחריות. עכשיו, אחרי שאמרתי את זה, אני אומר לך שאין לזה משמעות, וכל אחד ימשיך לעשות את מה שהוא רוצה - עד שזה יוביל לאסון".

- הפייסבוק לא מייתר את העיתונות? ראה את הטענות כלפי שר האוצר יאיר לפיד, שמדבר מעל ראשה של התקשורת.

"זה נהיה מיותר. מה שקורה בפייסבוק זו ההצלחה של המחאה, וקשה לדעת מי משלים את מי - העיתונות את הפייסבוק או ההפך. במקום להתעסק במה ששר האוצר עושה, מתעסקים באיפה הוא מדבר.

"הבעיה היא שאם לא תהיה עיתונות כתובה ולא יהיו חדשות חזקות בטלוויזיה, אז לא תקבל את המידע שאתה באמת רוצה. תקבל משהו שטוח מהאינטרנט, שם היקף ההשקעות הרבה יותר קטן. אני מבטיח לך שאם לא יהיה ל'גלובס' עיתון אלא רק אתר, לא תחזיקו את כל הכתבים שלכם".

האינטרנט - "לא תחליף לעיתונות"

שלונסקי, 64, משמש בשנים האחרונות כיו"ר רדיו ירושלים וכמגיש תוכנית הרדיו "מחשבות בע"מ" בגלי צה"ל, אך את עיקר זמנו תופסת המחלקה לתקשורת במכללת עמק יזרעאל, שאותה הוא מנהל ובה הוא מרצה. שם, מי שהיה מפקד גלי צה"ל ובכיר בקבוצות תקשורת שונות, יכול להתוודע לשינויים בתחום שמביא איתו הדור הבא של העיתונאים ועובדי התעשייה.

לדבריו, "יש ירידה מסוימת בנרשמים למחלקה, וגם לנוכח השינויים בתחום יש דאגה טבעית למקום העבודה. הסטודנטים מרגישים שמכשירים אותם, ואנחנו משתדלים לדאוג למוכשרים שבהם למצוא עבודה. אני לפעמים מרגיש כמו משרד השמה. אנשים שאני יודע שהם שווים, אני דואג למצוא להם מקום".

- האם יש צורך בכל-כך הרבה בתי-ספר לתקשורת? הרי יש משבר בשוק הזה.

"נכון, אבל מגוון התפקידים הולך וגדל. יש היום תוכן בסלולר, יותר אינטרנט. אתה מוציא היום בין 10% ל-15% מההכנסה המשפחתית על תקשורת - סלולר, אגרה, אינטרנט, כבלים. זה מגיע ל-1,500 שקל. סכום כזה חייב להביא מספר גדול של תעסוקה בשוק".

הסטודנטים של שלונסקי כבר לא קוראים עיתון מודפס. "יש במכללה מכונה שמחלקת בחינם 'ידיעות אחרונות'. לפני שנתיים היא הייתה מתרוקנת בתוך דקות בבוקר. היום היא עומדת מלאה. רק כשבאים המבוגרים שלומדים את קורסי ההשלמה, הם לוקחים עיתון".

סקר שנערך לקראת הפסטיבל ופורסם באחרונה, מצא כי 73% מהציבור אינם תומכים בסיוע כספי לערוץ טלוויזיה הנמצא במשבר כלכלי, 45% הסכימו כי מפת התקשורת הישראלית יכולה להתקיים בלי ערוץ ציבורי, ול-60% מהישראלים לא מפריע אם עיתון יומי נמצא במשבר ועל סף סגירה.

"הישראלים רוצים לצרוך, אבל לא רוצים להציל", מבאר שלונסקי ומיד יורה: "אבל לא צריך לשאול את הציבור - אם הממשלה אומרת שצריך לעזור, כך צריך לעשות. לא תמצא תחליף באינטרנט לעיתונות".

- זו בדיוק השאלה: האם הממשלה באמת רוצה להציל - או שהרוח הציבורית מעודדת אותה.

"הממשלה יכולה להיות שמחה נורא על קריסת התקשורת, אבל היא לא מבינה שזו תהיה פגיעה בדמוקרטיה. כביכול, מה רע להם, יש הודעות לעיתונות, פייסבוק, הם שמחים. אבל לטווח ארוך זה יפגע במי שנמצא היום בשלטון".

- מאיפה הטינה הזו של הציבור כלפי התקשורת?

"התקשורת הייתה מזוהה במשך שנים עם השמאל, ונתפסה כרודפת את הימין. אני חושב שהציבור פחות שונא תקשורת ממה שאנחנו חושבים. הוא פשוט לא רוצה לעזור לה. העם גם לא אוהב לשלם מס הכנסה, לכן לא צריך לשאול אותו".

לדברי שלונסקי, האפטיות של הישראלים כלפי התקשורת היא חלק מתהליך חברתי מורכב יותר. "זו חבילה שלמה, זה לא רק התקשורת. רמת השפה, ההתנהגות הבין-אישית, ולא מעט גם התקשורת אשמה שהיא משכה את זה למטה. לא אכפת יותר מיחסים בין-אישיים, מעזרה לזולת. זה העיתון, והיחס לעובדים, והאלימות. זו חתיכה מקליידוסקופ ענק שקשור באלף דברים אחרים.

"אנחנו אף פעם לא היינו מדינה של טוהר מידות, פשוט פעם התביישו. זה לא ששונאים את התקשורת - שונאים באופן כללי. את הכנסת, את הטייקונים, וגם לא אוהבים את התקשורת".

"אנחנו רוצים יותר מדי"

"הכבלים והלוויין עובדים על זמן שאול", אומר שלונסקי לנוכח הרפורמה המתקרבת מכיוון משרד התקשורת, אשר מבקשת להגביר את התחרות בטלוויזיה הרב-ערוצית.

לדבריו, "יש כיום אלטרנטיבות - היקף המתחברים קטן ולא גדל. יש ירידה במספר המתחברים, יש את עידן פלוס, יש את הצעירים שלא מכניסים טלוויזיה בכלל, יש המון שמורידים מהאינטרנט. בסביבות 50% רואים סדרות לפני שזה משודר, או אחרי, אבל לא בזמן השידור. התשתית של האינטרנט תבוא גם כך במקום הערוצים הליניאריים".

- כלומר, אין מקום להרחיב את חבילת עידן פלוס? השיח על ערוצים ליניאריים ארכאי?

"זה נכון לעשות את זה בשלב הזה, אבל זה לא מהפכה כזו גדולה. יש מקום לעשות שינוי במחירים. אני, כצרכן ספורט, יודע כמה כסף עולה לקנות את החבילות. מצד שני, צריך לזכור שלא מדובר בחברות הסלולר, אלא בחברות שסוחבות 4-5 מיליארד שקל חוב. הן מרוויחות אמנם, אבל גם מחזירות".

- אז מה יקרה לטלוויזיה שלנו בעתיד?

"אנחנו עוד נתגעגע לאיכות הטלוויזיונית שיש לנו היום בארץ. אין מודל עסקי בניו-מדיה לסדרה שעולה 250 אלף שקל לפרק. לא תראה עוד 'תא גורדין'. אין דבר כזה בעולם - 20% רייטינג לסדרת דרמה. 'סברי מרנן' הביאו 22% רייטינג. זה הישג ענק, זה קורה רק בטלוויזיה המסחרית בישראל.

"היום דרמה של 10 פרקים עולה משהו כמו 2 מיליון דולר. בשביל זה צריך להכניס בסביבות 3 מיליון דולר רק מפרסומות, והמספרים האלה הולכים ומתמעטים ככל שהזמן עובר.

"תקבל טלוויזיה דלה בגלל הרפורמות, וגם כי המודל העסקי לא מחזיק יותר. לא מרוויחים פה מי יודע מה, כי הגודל שלנו הוא כמו חצי ממדינת אוהיו. יש 4.5 מיליון צופים פוטנציאליים לטלוויזיה בעברית. אנחנו דוברים בשפה שרק אנחנו דוברים אותה. אנחנו רוצים יותר מדי. אנחנו מדינה מטורפת, אם לא עשית 30%-35% רייטינג - אתה כישלון".

- אז איפה הכשל?

"אין כשל. יש מלא דרמות ומלא סרטים ישראלים. השוק פורח, תראה סביב. כולם רוצים להיות במאים ותסריטאים, המדינה הזו מתפוצצת מכישרון. השאלה היא כמה זמן כל זה יחזיק מעמד".

- מדגדג לך לחזור לתפקיד ניהולי בכיר בשוק?

"כן. היו לי הצעות בדרך לדברים שאמרתי שאני לא רוצה. אני לא הולך יותר לעבוד 12 שעות ביום, אבל אני מרכז בתוכי הבנה, גם של תקשורת, ואני יודע מה הציבור רוצה וצריך - שזה לא תמיד אותו הדבר".

- היית מוכן להיות מנכ"ל רשות השידור?

"כבר לא, אבל הייתי מוכן להיות מנהל ערוץ 1. אני מת על טלוויזיה, ואני מת על רדיו. אני הרוס על טייכר וזרחוביץ' בגלי צה"ל. כשאני רואה ושומע משהו טוב, אני שמח. אני רואה 'תא גורדין' או 'מיוחדת', ואני מבסוט. כשאני רואה שערוץ 2 משדר סרט דוקו על נעמן בלקינד של ניל"י ומביא 30% רייטינג, אני לא יודע נפשי מרוב אושר".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים