גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

1,001 מילים על עתיד האנושות

המוזיקאי בריאן אינו חושף במכתב מרגש לכלכלן וההוגה נשים טאלב דרך מחשבה חדשה ומאתגרת על כמה דברים שמובנים מאליהם לרבים מאיתנו

נדיר שאנו מפקפקים באופן שבו דברים סביבנו מתפתחים. אין הכוונה למחסור בביקורת כלפי תהליכים בעולם, כזו יש ובשפע, אולם נדמה כי אנחנו מקבלים בקלות רבה מדי את תוצאות מעשינו והחלטותינו כבני אדם. כמו האבולוציה של יצורים ביולוגיים, דרך מחשבה שהאדם המערבי החילוני מקבל כמובנת מאליה, כך אנו מתייחסים גם לתוצאות של עמדות שנקטנו והחלטות שקיבלנו.

בבחינת: "זה המצב? כנראה שאין ברירה, כנראה שכך היה אמור לקרות - כלומר, ההשלכות המועדפות התרחשו בפועל". אך מה אם הדרך בה אנו, כחברה אנושית, מקבלים החלטות - היא שגויה מיסודה? מה אם אותה "אבולוציה של החלטות", אינה ברירת מחדל ולא עומדת שכם אל שכם עם האבולוציה הביולוגית?

במכתב מרתק ששלח ב-30 באפריל 2013 המוזיקאי בריאן אינו להוגה נסים טאלב, עולות סוגיות מעניינות ביותר לגבי האופן בו אנו מביטים על העולם דרך עיניים אנושיות ביקורתיות, כולל הדרך בה אנו מתייחסים למושגים כמו חוזק של מערכות שונות ומידת השבריריות של החלטות שאנו מקבלים, מושגים החוזרים בהגותו של טאלב.

על טאלב עצמו נדמה שאין צורך להכביר מילים. מדובר באחד האנשים המשפיעים בעולם של אחרי המשבר הכלכלי של 2008, שחיבר את רבי המכר "תעתועי האקראיות" ו"הברבור השחור", בהם הוא מציג את התזה שלו באשר למקומם של המזל והאקראיות בעולם הכלכלה, ובחיי בני אדם בכלל. לא מפליא גם שמי שכותב את המכתב לטאלב הוא אינו - מוזיקאי, מפיק, אמן ויזואלי, חבר להקת רוקסי מיוזיק בשנות השבעים ובאופן כללי "אאוטסיידר" שהיה מעורב לאורך השנים בתחומים שונים ומעניינים. לכל אורך הקריירה שלו היה אינו חלוץ בכל תחום בו הוא נגע, במיוחד בתחום המוזיקה האלקטרונית והאמביינט.

המכתב שכתב לטאלב חושף דרך מחשבה מאתגרת, ומציע מחשבה נוספת על דברים שמובנים מאליהם לרבים מאיתנו.

מאת: בריאן אינו, לונדון

אל: נסים ניקולאס טאלב, ניו יורק

30 באפריל 2013

נסים היקר,

כולנו רגילים לרעיון לפיו פעולות ומחשבות מקבלות ערכים שונים כשאנו מרחיבים את ה"תמונה" שבתוכה אנו ממסגרים אותן. אנו מבינים שדבר כלשהו שהגיוני במסגרת צרה, עשוי להיות פחות הגיוני במסגרת רחבה יותר: זה בסדר לזרוק את הזבל שלך בנהר כל עוד אינך חושב יותר מדי על האנשים במורד הנהר. אם תחשוב עליהם, אולי תחליט להפסיק עם זה. ממשלה חייבת להיות התהליך שדרכו שיקולים חופפים של "התמונה הכוללת" מתנהלים: ממשלה טובה צריכה לגרום לאמפתיה להיות פרקטית.

אכן, "מעגל האמפתיה" הגאוגרפי שלנו גדל עשור אחרי עשור: לפני מאה שנה היה בלתי אפשרי לדמיין מיליוני בני אדם מגייסים מאות מיליוני ליש"ט עבור קורבנות צונאמי בצד השני של העולם - בני אדם לא מוכרים להם ושאותם כמעט בוודאות לעולם לא היו פוגשים. מבחינה גאוגרפית, אנו שוכנים בתמונה גדולה הרבה יותר מבעבר, ואנו מרגישים את החיבור הפנימי ההדדי שלנו בתוכה.

יחד עם זאת, במונחים של זמן, נראה שהתמונה מצטמצמת. תשומת הלב הציבורית מתמקדת יותר ויותר בעתיד הקרוב מאוד: עסקים חיים בפחד מהשורה התחתונה ומהתוצאות הרבעוניות, בעוד פוליטיקאים רועדים מסקרי דעת הקהל של מחר, ומגבשים מדיניות על פיהם. שמענו סיפורים על חקלאים ששתלו עצי זית או כרמים עבור הנכדים שלהם שימסקו ויבצרו אותם, או על יערנים שטיפחו חורשות של עצי אלון כדי להחליף גג כנסיה מאות שנים לאחר מכן, אבל בגדול, אנו כבר לא עושים זאת. אנו מעורבים פחות בעתיד שלנו מכפי שאבותינו היו.

קו האופק העתידי המצטמצם הזה מלווה במבט אחורה שמצטמק במידה שווה. אנו מוצאים את עצמנו עם דעות קדומות והערכות שגובשו בפזיזות ובאמוציונליות נכון לאותו הזמן, שלא זוכות למחשבה נוספת או הערכה מחודשת, טובעות תחת זרם חסר רחמים של סיפורים חדשים ופאניקה. נראה שאנו כל כך שקועים ברשמים חדשים שאין לנו זמן לעכל את ההיסטוריה שלנו.

בכדי להדגים זאת, חשוב על כח גרעיני. התחל עם פוקושימה, המילה הנוראה הזו. כתוצאה מדיווחים תקשורתיים נרגשים יתר על המידה ("סיפור מעולה!", שמעתי עיתונאי אחד אומר) המילה הבודדת הזו כנראה חרצה את גורל הכח הגרעיני לדור הקרוב, כשלמעשה התאונה לא גרמה למקרי מוות הקשורים לקרינה (וישנו ספק אם היא תגרום לסטייה סטטיסטית נראית לעין של מקרי סרטן). במזימה שנראית כמעט לא הוגנת, מרבית הקבוצות הירוקות לא הצליחו להבין זאת - היא הייתה תעמולה יותר מדי טובה עבורן מכדי שיתנו לעובדות להפריע להן, וכמובן שהעיתונות אף פעם לא חזרה לנושא עם כתבות המשך מתוקנות. היא הפכה לאחד מאותם פרטים קטנים של חכמה ברורה מאליו, ולגמרי שגויה:

גרעיני=פוקושימה=קטסטרופה.

האי-חכמה הזו שיכנעה את גרמניה הירוקה להתחיל לפרק את הכורים הגרעיניים שלה - דבר שמשמעותו יותר מפעלים המונעים על ידי פחם. גם יפן ודאי תחזור לפחם. אפילו גרינפיס יסכימו שפחם הוא האופציה הגרועה ביותר, למרות שהם יטענו שניתן למלא את המחסור באנרגיה מתחדשת. אי אפשר, לא עכשיו וכנראה שגם לא בעשורים הקרובים. בינתיים - ויכול להיות שזה יהיה בינתיים ארוך - נשתמש בפחם. זה זול ומאוד, מאוד מלוכלך.

כך שהקטסטרופה האמיתית של פוקושימה היא העתיד, המחכה לנו בצורה של CO2 אטמוספרי רב הרבה יותר. תגובת יתר אמוציונלית לסערה תקשורתית הביאה להחלטה רעה מאוד בעלת השלכות גלובליות לטווח הארוך. מדובר בתרחיש קלאסי של "איך לא לעשות". האם כך יראה העתיד שלנו - ננוע מפאניקה אחת לאחרת, בבלבול של "רק להתמודד", ללא התועלת שבתמונה המתרחבת אל העתיד שבה נמסגר את פעולותינו? מה יעזור לנו לצאת מהמלכודת הזו?

לחקלאי הזיתים ובוני הכנסיות הנ"ל היה משהו שלנו אין: הכרה בכך שהעתיד ככל הנראה יהיה דומה להווה. לעומת זאת, אנו יכולים להיות בטוחים שזה לא יהיה כך. כך שהשאלה היא למעשה זו: איך אנו יכולים בכלל לחשוב על לעצב עתיד שאיננו יכולים לדמיין?

במקרים בהם חשבנו ברצינות על הטווח הארוך בצורה כלשהי, המאמצים שלנו נטו עד כה לעבר פתרונות "חסונים": אם איננו יכולים לחזות את העתיד, נתגונן מפניו על ידי בניה של מבנים סופר-חסונים. דוגמה לפילוסופיה הזו היא פרויקט העל שנזנח זה מכבר לאחסון הפסולת הגרעינית של ארה"ב בהר יוקה (Yucca Mountain במדינת נבאדה, נ.נ). הוא תוכנן כך שיוכל לעמוד בפני כל דבר שהיקום יוכל לזרוק עליו (או למעשה כל דבר שהמתכננים שלו יכלו להעלות על הדעת, שזה די שונה). לא הייתה לו כל יכולת הסתגלות: זה היה מבצר חזק, בלתי פגיע, הדורש תחזוקה בלתי פוסקת. אך כפי שציינת, "חזק" אינו באמת ההיפך משביר, אלא נקודה על הספקטרום שבין "שביר" ל"אנטי שביר". הפרויקט ננטש בשל סיבות פוליטיות ועדיין מתייחסים לבעיית הפסולת ככזו שלא נפתרה.

עם זאת, בינתיים הפסולת מאוחסנת: בתופים ענקיים לצד המפעלים עצמם. היחס לכך הוא כאל צעד זמני, אך ייתכן שיתגלה שמדובר בפתרון טוב יותר. לדעתי הדבר רומז על הפתרון. בצורה זו, ניתן להגיע בקלות לחומר במקרה שרעיונות טובים יותר לאחסון או מחזור יופיעו באלפי השנים הקרובות (אפילו סביר, היה עלי לחשוב … ודאי יש ברבורי זהב בנוסף לברבורים שחורים). כך האפשרות לאימוץ של פתרונות טובים יותר, אם כאלה יופיעו, נשארת פתוחה. בנוסף, בשל העובדה שהיא די מפוזרת ולא מרוכזת במקום אחד, ניתן לראות בכך עשרות ניסויים נפרדים באחסון של פסולת, בו זמנית. חלקם יהיו טובים יותר מאחרים: תתרחש אבולוציה. במובן הזה זה נראה לי כמו פתרון יותר אנטי שביר. בנוף משתנה יש צורך בהתפתחות דינמית - האפשרות של להריץ מספר פתרונות בו זמנית, ולתת לטובים יותר לנצח.

אך יש תאבון פסיכולוגי עצום לפתרונות חסונים: מאוד טבעי לחשוב שהדרך הטובה ביותר להגן על כל מערכת שהיא היא על ידי הקשחתה כך שיהיה בלתי ניתן לערער אותה. זה נראה כמו אסטרטגיה טובה, בין היתר מפני שהיא כרוכה בפעילות שאנו יכולים למדוד - ואנו נוטים לבטוח בדברים אם אנו חושבים שעיצבנו אותם (ולא אם הם התפתחו על ידי תהליך כלשהו שאותו איננו מבינים כל כך) ואם אנחנו יכולים לחבר אליהם המון מספרים. הבעיה היא ש"חזק" עובד רק אם האיומים למערכת ניתנים לחיזוי - אם אתה יודע מפני מה להקשיח. העובדה היא שאיננו יודעים - ותהליך ההקשחה עצמו מקטין את היכולת להתפתח באופן דינמי.

הסוגיה הגרעינית - שבה השתמשתי במכתב זה כדוגמה - היא רק אחת מני רבות בהן יכולתי לבחור. העובדה היא שאנו ניצבים בפני בעיות מורכבות רבות הקשורות זו בזו, ושדורשות מאיתנו לנקוט עמדות עכשיו. ברמה מסויימת, העמדה הזו תהיה חייבת להיות "בואו נאלתר", מכיוון שיש גבול מובהק לכמה טוב אנו יכולים לחזות דברים. סידורי האחסון הגרעיני הנהוגים כיום בארה"ב דה-פקטו הינם דוגמאות ל"בואו נאלתר", ובמקרה הזה נדמה שהם לא סידורים יותר-מדי-רעים. אך ל"בואו נאלתר" יש מגבלות: ייתכן שאנו זקוקים לכלי נשק אינטלקטואלים נוספים בארסנל שלנו, ללא קשר לכמה טובים נהיה באלתור.

איחולים לבביים,

בריאן

עוד כתבות

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים