גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג גלובס-מעלות: פסגות ואלטשולר בראש דירוג הקרנות

דירוג "גלובס" - מעלות מעלה כי פסגות מוביל בין מנהלי קרנות הנאמנות הגדולים, לאחר שזכה במקום הראשון ב-5 מ-8 הקטגוריות שבהן דורג ■ בית ההשקעות של גילעד אלטשולר זכה לדירוג הממוצע הגבוה ביותר מבין שמונת הגופים הבינוניים

יותר מ-1,300 קרנות נאמנות פעילות כיום בישראל, מה שהופך את הדילמה באיזו קרן לבחור למאתגרת במיוחד. ואולם, המגוון הרחב מקשה לא רק על הבחירה, אלא גם על ההתמדה: ריבוי הקרנות גורם לכך ששיעור התחלופה בתעשייה גבוה יחסית, ומשך הזמן הממוצע שלקוח ישראלי מחזיק בקרן נאמנות עומד על כשלושה חודשים בלבד. ברקע נמצאים היועצים בבנקים, שנצמדים למערכות הדירוג, ומנסים לזהות את הקרנות הטובות ביותר בענף, שכבר מנהל כ-195 מיליארד שקל.

כלי עזר נוסף בבחירת מנהל קרנות הוא דירוג "גלובס"-מעלות לקרנות הנאמנות. הדירוג, שמתבסס על ניתוח של חברת דירוג האשראי S&P מעלות ומתפרסם זה שבע שנים, בוחן את הביצועים של מנהלי הקרנות השונים בענף - כלומר את התשואות - אך משקלל גם פרמטרים איכותיים נוספים, כגון ותק וניסיון של המנהל וביצועיו בעבר, העומס הניהולי שבו הוא שרוי, וכן ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים (ראו מסגרת).

בשונה מהדירוגים האחרונים, בדירוג הנוכחי הוחלט להפריד בין הגופים המדורגים על פי היקף הנכסים המנוהלים על-ידיהם, במטרה להשוות בין גופים בעלי אופי התנהלות דומה ככל הניתן.

גופים גדולים: הראל טובה בעיקר באג"ח מדינה

מבין חמשת הגופים הגדולים, בדירוג הנוכחי של "גלובס"-מעלות לקרנות הנאמנות בלט פסגות, שזכה לדירוג ממוצע של 4.3 כוכבים. הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי חגי בדש, דורגו בשמונה קטגוריות מתוך התשע, ובמחצית מהן הוא זכה לדירוג הגבוה ביותר - חמישה כוכבים. מדובר בקטגוריות "אג"ח בארץ - מדינה", "אג"ח בארץ - שקליות", "מניות בארץ" ו"מניות בחו"ל".

למעשה, קרנות הנאמנות של פסגות, שמנוהלות על-ידי ירון דייגי, הן היחידות מבין הגופים הגדולים שלא ירדו מתחת לרף שלושת הכוכבים בשום קטגוריה.

הדירוג הגבוה שלו זכתה פסגות נשען בעיקר על היציבות של צוות מנהלי ההשקעות (מבחינת ותק ממוצע בניהול הקרנות) ועל רמת ההכנסות של בית ההשקעות מהפעילות (דמי הניהול ביחס להיקף הנכסים בכל קרן, קרי: הכנסות). מנגד, ובדומה לגופים גדולים נוספים, סבל בית ההשקעות גם מריבוי הקרנות.

במקום השני נמצאות קרנות הנאמנות של מיטב, שזכו לדירוג ממוצע של 3.8 כוכבים. בית ההשקעות השלים לאחרונה את הליך המיזוג עם דש-איפקס (שקרנות הנאמנות שלו מדורגות, כאמור, בקבוצת הגופים הבינוניים), אך הדירוג הנוכחי, שמתבסס על נתוני חודש מארס האחרון, מתייחס לכל אחת מחברות קרנות הנאמנות בנפרד.

קרנות הנאמנות של מיטב, שמנוהלות על-ידי רפי ניב, התברגו במקום הראשון בשתיים מתוך תשע קטגוריות: כספיות וגמישות. בית ההשקעות, שמנוהל בידי אילן רביב (גם לאחר המיזוג עם דש) ממשיך להיות שחקן משמעותי בקרנות הכספיות, שהן האפיק המגייס ביותר מתחילת השנה - 17.5 מיליארד שקל.

נכון לחודש מארס, מיטב מנהל כ-13.7 מיליארד שקל בחמש קרנות כספיות. מבין שלוש קרנות אלה בלטה הקרן "מיטב 00 כספית פרימיום", שמנהלת כ-6.8 מיליארד שקל, והניבה את התשואה הגבוהה ביותר מבין 20 הקרנות בקטגוריה.

קרן נוספת שבלטה היא הקרן הגמישה של בית ההשקעות, "מיטב 4D גמישה", שהעניקה לו את המקום הראשון בקטגוריה זו, בין היתר הודות לביצועים עודפים ביחס לגופים הגדולים האחרים בקטגוריה. במקביל, בית ההשקעות זכה במקום השני (ארבעה כוכבים) בארבע מתוך תשע הקטגוריות ("אג"ח בארץ כללי", "אג"ח בחו"ל", "מניות בארץ" ו"מניות בחו"ל").

במקום השלישי מבין הגופים הגדולים נמצא מגדל, שזכה לדירוג ממוצע של שלושה כוכבים. קרנות בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי רונן טורם, זכו במקום הראשון בשתי קטגוריות: "אג"ח בארץ חברות והמרה" ו"אג"ח בארץ כללי".

לאחרונה נרשמת עלייה בתיאבון של המשקיעים לסיכון, ומתחילת השנה זרמו לאפיק האג"ח הקונצרניות כ-5 מיליארד שקל. בקטגוריה זו ישנן 215 קרנות נאמנות, ש-24 מתוכן מנוהלות על-ידי חברת הקרנות של מגדל, בראשות שגיא שטיין.

גם קרנות "אג"ח בארץ כללי", שמנהלות כיום כ-31.5 מיליארד שקל, נהנו מגיוסים יפים של כ-4.5 מיליארד שקל מתחילת השנה. באפיק זה פועלות 238 קרנות, 19 מהן בניהולה של מגדל. מבין הקרנות של בית ההשקעות בלטו בקטגוריה זו "מגדל אפיקים אג"ח 1B !" ו"מגדל 1C ! אפיקים אג"ח אקטיבית", הודות לצוות ניהול מנוסה בעל ביצועים טובים, גם בקרנות נוספות.

את דירוג הגופים הגדולים חותמות אקסלנס והראל פיא, שקרנות הנאמנות שלהן זכו לציון ממוצע של 2.3 ו-2.1 כוכבים, בהתאמה. הקרנות של אקסלנס, שמנוהלות בידי צחי קורן, זכו במקום הראשון בקטגוריה אחת בלבד מבין התשע שבדירוג: "אג"ח בחו"ל". לבית ההשקעות יש שתי קרנות מדורגות בקטגוריה זו, אולם הקרן שסייעה לו להתברג במקום הראשון מבין הגדולות היתה "אקסלנס 0D אג"ח דולר בינלאומי".

אקסלנס שומר על מעמדו כגוף איכותי (כפי שמשתקף מפרמטרים איכותניים הנמדדים במודל) והסיבה שזכה לדירוג נמוך יחסית נעוצה בכך שביצועי הקרנות שלו בתקופה האחרונה נמוכים יחסית.

קרנות הנאמנות של הראל פיא, שמנוהלות על-ידי סמי בבקוב, לא הצליחו להתברג במקום הראשון באף קטגוריה, ורוב הקרנות שלהן דורגו במקומות הרביעי והחמישי.

מנגד, הראל בלט בקטגורית אג"ח בארץ - מדינה, שבה הוא דורג במקום השני. לבית ההשקעות 15 קרנות בקטגוריה זו (מתוך 169 קרנות בקטגוריה). ביצועים טובים יחסית הפגינה הקרן "הראל פיא 0A אג"ח מדינה 1-4 שנים", שנכון למארס ניהלה כ-680 מיליון שקל.

גופים בינוניים: אלטשולר שחם - איכות ולא כמות

מערכות הדירוג הבנקאיות מסתמכות לרוב על ביצועים בטווח הקצר (עד 12 חודשים), אולם דירוג "גלובס"-מעלות מתייחס, כאמור, גם לביצועים ארוכי הטווח של המנהלים. זו רק אחת מהסיבות שהובילה את אלטשולר שחם לזכות במקום הראשון בדירוג הגופים הבינוניים.

בית ההשקעות, שמנוהל בידי גילעד אלטשולר ורן שחם, זכה לדירוג ממוצע של 4.3 כוכבים - הגבוה מבין שמונת הגופים הבינוניים בדירוג. זאת לאחר שקרנות הנאמנות שלו דורגו במקום הראשון בשתיים משמונה קטגוריות ("אג"ח בארץ כללי" ו"אג"ח בארץ חברות והמרה"), ובמקום השלישי רק בקטגוריה אחת ("מניות בחו"ל"). בכל שאר הקטגוריות שמר בית ההשקעות על יציבות במקום השני.

סיבה נוספת שסייעה לאלטשולר שחם להתברג בפסגה היא מספר הקרנות המצומצם שלו: בהשוואה למנהלים אחרים, לבית ההשקעות מספר חד-ספרתי של קרנות מדורגות בכל קטגוריה (וכ-32 קרנות נאמנות בסך הכול), מה שסייע לו לשמור על ממוצע קטגוריאלי גבוה.

במקום השני בדירוג הגופים הבינוניים - ובפער נמוך יחסית מהמקום הראשון - נמצא בית ההשקעות ילין לפידות, עם דירוג ממוצע של ארבעה כוכבים. לבית ההשקעות, שמנוהל בידי דב ילין ויאיר לפידות, מספר קרנות נאמנות מדורגות דומה לזה של אלשטולר שחם, אולם הוא נכלל רק בשש מתוך תשע קטגוריות, ובחלוקה מאוזנת למדי.

כך, קרנות החברה, שמנוהלות בידי אסף אלדר ואורי קרן, דורגו במקום הראשון בשתי קטגוריות ("מניות בארץ" ו"קרנות גמישות"), ובמקום השני בשתי קטגוריות נוספות ("אג"ח בארץ כללי" ו"אג"ח חברות והמרה").

במקומות השלישי והרביעי בדירוג נמצאים אנליסט ואפסילון, שזכו לציון של 3.6 ו-3.2 כוכבים בממוצע, בהתאמה. אנליסט, שמנוהל בידי איציק שנידובסקי, בלט לטובה בקטגוריות "אג"ח בארץ - שקליות" ו"אג"ח בחו"ל" (בשתיהן דורג ראשון וזכה לחמישה כוכבים), בין היתר בשל מיעוט שינויי מדיניות, והעובדה כי צוותי ההשקעות מנהלים מספר קטן יחסית של קרנות.

קרנות הנאמנות של אפסילון, שמנוהלות בידי עידן אזולאי, נכללו רק בארבע מתוך תשע הקטגוריות, ובלטו בזו של "אג"ח בארץ - מדינה", שבהן דורגו במקום השני, תוך שהן זוכות לדירוג של ארבעה כוכבים.

במרכז הטבלה נמצאים בתי ההשקעות כלל פיננסים ואי.בי.אי. חברת קרנות הנאמנות של כלל פיננסים, שעד לאחרונה נוהלה על-ידי גיא שיקר, נרכשה בתחילת השנה על-ידי חברת הקרנות של הראל (הליך המיזוג בין השתיים הסתיים לפני כמה שבועות, ולכן דירוג זה מתייחס לכל חברת קרנות בנפרד).

כלל פיננסים זכה לדירוג של שלושה כוכבים בממוצע, תוך שהוא מפגין התאוששות יחסית - לאחר שדשדש בתחתית הדירוג במשך תקופה ארוכה.

מגמה הפוכה נרשמה בקרנות הנאמנות של אי.בי.אי. שמנוהלות בידי אורי בן דב, וזכו לציון של 2.8 כוכבים בממוצע. עד לפני כמה חודשים זכתה חברת הקרנות של אי.בי.אי לדירוגים טובים יחסית בטבלאות "גלובס"-מעלות, אולם בדירוג הנוכחי, הקרן הכספית של בית ההשקעות, "איביאי 00 כספית פטורה", הייתה היחידה שדורגה במקום הראשון, ובקטגוריה שבה בית ההשקעות אינו מתמחה.

את דירוג הגופים הבינוניים חותמות קרנות הנאמנות של מנורה מבטחים ודש-איפקס. מנורה מבטחים, שמנוהלת על-ידי זיו שמש, זכתה לציון של 2.4 כוכבים בממוצע. דירוגי קרנות הנאמנות של מנורה מבטחים נפגעו עקב שינויי מדיניות רבים, וכן מיציבות נמוכה יחסית של צוות מנהלי ההשקעות.

קרנות הנאמנות של דש-איפקס זכו לציון הממוצע הנמוך ביותר בדירוג, גם מבין הגופים הגדולים: 1.9 כוכבים בלבד. בדומה למנורה מבטחים, גם כאן הסיבה היא שינויי מדיניות ויציבות צוות ההשקעות. ואולם, הציון הנמוך לו זכתה דש-איפקס בדירוג מוכיח כי בפני רפי ניב, מנכ"ל קרנות הנאמנות של מיטב-דש, עומד אתגר לא פשוט.

כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן על בסיס מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות של 24, 36, 48 ו-60 חודשים.

הדירוג מתבסס גם על כמה נתונים איכותיים ניתנים לכימות, הנוגעים למנהל ההשקעות, לביצועיו בעבר, לעומס הניהולי ולפרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניותו לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות.

הדירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, והמשתייכות לקבוצה שבה יש עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים שלעיל.

S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על-ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

עבור כל חברה חושב דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה, על פי התמחות הקרנות. כמו כן נעשתה הפרדה על פי גודל החברות המנהלות.

הציון חושב כממוצע משוקלל כך שגודלן של הקרנות משפיע. חברה תוצג כגדולה כאשר סך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה, וכבינונית כשסך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה בין 1 ל-10 מיליארד שקל. שווי קרן מחושב כשווי הממוצע שלה ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע. בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו. הציונים מוצגים בכוכבים, על פי ההתפלגות הבאה.

5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה.

4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה.

3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה.

2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה.

1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות שלושה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

משה אשכנזי, אנליסט בכיר, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים, Standard & Poors Maalot

דירוג חברות קרנות

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי