גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיווח בתקשורת הזרה: מטוסי קרב תקפו מטרות בסוריה

(עדכון) פקידים אמריקאים העריכו כי מטרת התקיפות הייתה משלוח של כלי נשק שהיה מיועד לכוחות של חיזבאללה בלבנון ■ שגרירות ישראל בוושינגטון: "ישראל נחושה למנוע העברת נשק כימי או נשק אחר שישנה את כללי המשחק"

לפי דיווחים שונים בתקשורת הזרה כלי טיס תקפו אמש (ו') מטרות בסוריה וככל הנראה גם בלבנון. הידיעה פורסמה לפנות בוקר (שבת, לפי שעון ישראל) בערוץ החדשות MSNBC. ידיעה דומה פורסמה באתר של חדשות NBC. במקביל מדווח היום "ניו יורק טיימס", מפי פקידים אמריקניים, כי ארה"ב בוחנת עתה אפשרות להפציץ מטרות בסוריה במטוסי קרב ובטילי שיוט מדגם טומאהוק שמוצבים על ספינות הצי השישי בים התיכון.

לפי הידיעה ב-MSNBC, לא ברור אם המטוסים חדרו למרחב האווירי של סוריה. אתר אינטרנט של צבא לבנון דיווח על 16 חדירות של מטוסי קרב ישראליים למרחב האווירי של לבנון מיום ה' בערב ועד יום ו' אחה"צ (שעון מקומי). לא מן הנמנע שהמטרות בסוריה הופצצו ממרחק, בשיטת "שגר ושכח", באמצעות טילים מונחים (וכך המטוס אינו חייב לחוג על המטרה).

הפקידים האמריקניים אמרו, שלהערכתם המטרה העיקרית של ההפצצות היתה משלוח של כלי נשק שהיה מיועד לכוחות של חיזבאללה בלבנון. לדברי פקיד אמריקני בכיר, ההערכה היא, שההפצצות היו קשורות למערכות לשיגור נשקים כימיים. לפי הידיעה ב-MSNBC, מטרת ההתקפה לא היו מאגרי הנשק הכימי של משטר אסד בגלל החשש, שהשמדת מאגר, או מאגרים, תגרום לזיהום סביבתי קטלני. הבית הלבן הפנה שאלות של כתבים אמריקניים בנושא זה לדוברים ישראליים.

במענה לפניית "גלובס", ציטט דובר שגרירות ישראל בוושינגטון את התגובה לעיתונות האמריקנית שפירסמה השגרירות בעקבות פרסום הדיווחים בערוצי החדשות: "איננו יכולים להגיב על הדיווחים האלה, אך מה שאנו יכולים לומר הוא, שישראל נחושה למנוע העברת נשקים כימיים, או נשקים אחרים שישנו את כללי המשחק, מהמשטר בסוריה לידי טרוריסטים, ובמיוחד חיזבאללה בלבנון".

דובר צה"ל לא הגיב על הידיעה, אך מקור ב"ממסד הביטחוני" של ישראל אמר ל-CNN: "נעשה כל מה שנחוץ כדי לבלום העברת כלי נשק מסוריה לידי ארגוני טרור. עשינו זאת בעבר ונעשה זאת שוב, אם יהיה צורך בכך, בעתיד".

ושגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, אמר לאותו ערוץ חדשות: "אם המשטר בסוריה ינסה להעביר לארגוני טרור נשק כימי, או מה שאנו מכנים 'מערכות נשק שמשנות את כללי המשחק', ובמיוחד לחיזבאללה בלבנון, ישראל לא תישאר פסיבית".

בצעד נדיר, קרא השגריר לממשל אובמה לבדוק היטב לפני שתתקבל החלטה למסור נשק למורדים בסוריה. "אם ארה"ב אכן תחליט לספק נשק קטלני לקבוצות המורדים, מוטב שהיא תסנן אותן בזהירות רבה מאוד", אמר אורן. "היו לנו כמה ניסיונות רעים בעבר. כאשר משטר קדאפי קרס בלוב, היו טילי כתף מהמדינה הזו שעשו דרכם במהירות רבה מאוד לחצר האחורית שלנו. אנו מבקשים שתהיה בדיקה (של קבוצות המורדים) בסוריה". השגריר מיהר לסייג את דבריו באמירה, שהוא אינו מנפק המלצות מדיניות לממשל אמריקני.

ובינתיים, על רקע ההתקפה הישראלית החדשה, בוחן ממשל אובמה אופציות צבאיות להתקפה על סוריה, עם בעלות ברית, אם אכן יהיו בידיו הוכחות חותכות שמשטר אסד הפעיל נשק כימי. לדברי פקידים אמריקניים בכירים, שמצוטטים ב"ניו יורק טיימס", כוללות האופציות האלה התקפות על מערכות הנ.מ. של סוריה, על מטוסי חיל האויר הסורי ועל חלק ממערך הטילים שלה.

הפקידים הבכירים אומרים, שהתקפה ישירה על מאגרי נשק כימי אינה כלולה באופציות לפעולה. בהקשר זה אמר ל"טיימס" קצין בכיר בצה"ל, בראיון בתל-אביב: "התקפה על מאגר של נשק כימי עלולה לגרום לאסון שאתה מנסה למנוע".

אולם התקפות על מערכות השיגור העיקריות של נשק כימי עשויות לקצץ את יכולת משטר אסד לנסות לשגר נשק כימי למרחקים גדולים. "הפגיעה במערכות השיגור לא תוכל לקצץ את יכולת המשטר בדמשק לפגוע באיזה כפר בסוריה, או לשחרר חומרים כימיים בשטח או למסור משהו לחיזבאללה, אבל היא תגביל משמעותי את הנזקים הפוטנציאליים", אמר גורם אירופי שמעורב במגעים עם ארה"ב.

לפי הערכות ישראליות, פזורים בסוריה 15 עד 20 מאגרי גדולים של נשק כימי, רובם ליד שדות תעופה, עובדה שתקל על התקנת נשקים אלה על מטוסים.

פעולת צה"ל בסוף השבוע היתה ההפצצה השניה השנה של מטוסי חיל האוויר הישראלי בסוריה. בינואר הפציצו מטוסי חיל האוויר שיירה של משאיות שנשאו טילים מתוחכמים נגד מטוסים. לפי הערכות אז, היתה השיירה בדרכה ללבנון.

שר הביטחון, משה יעלון, הודה בעקיפין שישראל ביצעה את ההתקפה בינואר במסיבת עיתונאים משותפת עם שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, ב-22 באפריל, בתל-אביב. יעלון אמר, כי כל מאמץ סורי להעביר מערכות נשק מתוחכמות לארגוני טרור, כחיזבאללה, יהיה "קו אדום" מבחינת ישראל. "כאשר הם (הסורים) חצו את הקו האדום, אנו פעלנו, אנו ביצענו".

בעקבות ההפצצה בינואר, לא היתה תגובת נגד סורית. הכתבת המדינית הוותיקה של NBC, אנדריאה מיטצ'ל, אמרה לפנות בוקר, כי קרוב לוודאי שגם הפעם יהיה כך ושההפצצה לא תגרום להתלקחות אזורית.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הוציא אתמול מכלל אפשרות פעולה יבשתית של צבא ארה"ב בסוריה. במסיבת עיתונאים בקוסטה-ריקה, שבה הוא מבקר עתה, אמר אובמה: "עקרונית, כמבפקד העליון של הצבא, איני מוציא שום דבר מכלל אפשרות מפני שנסיבות משתנות. אבל, אינני חוזה תרחיש שבו רגליים על הקרקע, רגליים אמריקניות על הקרקע, יועילו לא רק לארה"ב אלא גם לסוריה".

"כאשר אני מתייעץ עם מנהיגים באזור, שמעוניינים מאוד בהסתלקותו של בשאר אסד... הם מסכימים עם הערכה זו", אמר הנשיא.

בשלב זה עדיין מתחבט אובמה בשאלה האם לספק נשק קטלני לקבוצות המורדים.

בכתבה אחרת מדווח היום "ניו יורק טיימס", כי צה"ל מחזק את נוכחותו ברמת הגולן: יחידות עילית של חיל היבשה ויחידות מודיעין הועלו לרמה בשבועות האחרונים; בולדוזרים מכשירים את הקרקע לחפירות חדשות בשטח; ובעמדה אסטרטגית ברמה מוצב טנק מרכבה שקנהו מכוון כלפי סוריה, כשהוא מוכן לתזוזה בהתראה של דקה.

הגברת נוכחות צה"ל ברמה מצביעה על החשש והדאגה הגוברים והולכים בקרב ההנהגה הצבאית והפוליטית בישראל, כותב העיתון. רבים בישראל אינם יכולים לראות שום תוצאה חיובית מבחינת האינטרסים של ישראל לסכסוך הדמים בסוריה. בפיקוד העליון בצה"ל מתייחסים לדרום סוריה כ"אזור בלתי שליט", שצופן בחובו סכנה מיידית.

זו המציאות החדשה ברמת הגולן", אמר ל"טיימס" תת-אלוף גל הירש, סגן מפקד מפקדת העומק (במילואים). "בין השיחים יש לנו יחידות שמוכנות לקפוץ ולפתוח באש. את יכולה לראות כאן טנקים, את רואה כוחות, ויש דברים רבים שאי אפשר לראות".

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי