גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוני השקיעה 10 מיליון ד' בריינבו מדיקל הישראלית

התאגיד הבינלאומי עשוי להמשיך לחפש רכישות בישראל ■ מנכ"ל ריינבו, אפי כהן ארזי: "אנחנו מאוד גאים בעבודה עם סוני ועובדים איתם בשיתוף פעולה מלא"

תאגיד הענק הבינלאומי סוני ישקיע כ-10 מיליון דולר בחברת ההשקעות ריינבו מדיקל. כך נודע ל"גלובס". לפני כשנה חשפנו כאן כי התאגיד מעוניין להרחיב את הפעילות שלו בסקטור המכשור הרפואי. נציגים של סוני נפגשו עם חברות שפעילות בתחום בישראל והחליטו, נכון לעכשיו, לא לבצע רכישה מקומית, אך השקיעו בקרן.

לא מדובר בתאגיד הראשון שמשקיע בריינבו. בקרן השקיעו בעבר תאגידים גדולים בתחום המכשור הרפואי, בהם מדטרוניק, אבוט וסורין. המשקיעה הראשונה בריינבו ולמעשה מייסדת החברה, היא קבוצת גלנרוק בראשות ליאון רקנאטי.

הקרן, שמשקיעה בהמצאות של היזם הסדרתי יוסי גרוס, מנוהלת על ידי אפי כהן ארזי, בכיר לשעבר בחברת התרופות הבינלאומית אמג'ן. כהן ארזי אמר היום ל"גלובס": "אנחנו מאוד גאים בעבודה עם סוני ועובדים איתם בשיתוף פעולה מלא". סוני אישרה כי אכן השקיעה בריינבו, אך סירבה לחשוף פרטים נוספים.

מותג בתחום הרפואי

סוני נמצאת בימים אלה בתהליך של בניית מותג בתחום הרפואי. החברה משווקת כבר כיום מוצרים שקשורים לתחומי הצילום וההדמיה הרפואית. כעת סוני עולה מדרגה ומנסה למכור מוצרי מכשור רפואי שהיא עצמה תייצר.

האסטרטגיה של סוני תורגמה להשקעה של 644 מיליון דולר בחברת המכשור הרפואי היפנית אולימפוס, שסוני מחזיקה בה כעת 11%. שתי החברות הקימו מיזם משותף לתחום הרפואי, שמתמקד בעיקר במערכות הדמיה ממוזערות לניתוחים אנדוסקופיים - אולימפוס מתמחה באנדוסקופים עצמם ובשיווק לשוק הרפואי וסוני - בעדשות ובעיבוד האלקטרוני של הצילום.

מנכ"ל סוני קזואו היראי, אמר בעת השקת המיזם כי "סוני פועלת באופן אגרסיבי להצמיח את הפעילות הרפואית שלה". סוני סובלת בשנים האחרונות מהפסדים בפעילות הליבה שלה, והיראי אמר בעבר כי היא תצטרך לצאת מתומי הליבה שלה ולפנות לתחומים נוספים, בהם התחום הרפואי.

ריינבו מדיקל אינה מתמחה בתחום האנדוסקופים ולכן נראה כי ההשקעה הנוכחית רלוונטית לתחום אחר. ריינבו מתמחה במכשירים מורכבים, לעיתים קרובות מושתלים. בדרך כלל מדובר במכשירים בהם מעורב גירוי חשמלי של הגוף או החלפה של פעילות איבר בגוף בפעילות חשמלית. כל המכשירים הללו פונים לשווקים גדולים שאין בהם פתרונות רבים.

ל"גלובס" נודע כי בשלב זה ממשיכה סוני להעסיק, במשרה מלאה, איש פיתוח עסקי שנמצא בישראל וכפוף למיזם המשותף סוני-אולימפוס. אותו אדם ינסה כנראה לחפש בישראל רכישות נוספות, זאת בנוסף לניהול הקשר עם ריינבו.

ידידות עסקית ואישית

הרצון המקורי של סוני, היה כאמור לרכוש חברה ולהקים מרכז מו"פ ישראלי. על אף שהחברה בחרה בסופה של דבר להשקיע בחברת השקעות, הרי שריינבו תהווה מעין מרכז מו"פ עבור סוני.

בדומה לחברות הבינלאומית שמשקיעות בריינבו, גם סוני תוכל לפנות לריינבו ולבקש ממנה לפתח עבורה מוצרים מותאמים. "הקירבה שלנו והידידות העסקית והאישית שנוצרו מול התאגידים הללו, מאפשרים לנו מצב שבו אנחנו שומעים בשלב מאוד מוקדם את הצרכים של התאגידים המשקיעים בנו", אומר כהן-ארזי ,"ואז ממציא הבית שלנו, יוסי גרוס, וצוות הממציאים והמהנדסים המוכשרים שעובד איתו, פועלים לפתח עבור התאגיד את הפתרונות הנכונים". פיתוחים אלה מוקמים במסגרת מיזמים משותפים לריינבו ולתאגיד ש"הזמין" את ההמצאה, זאת במקביל לחברות שמקימה ריינבו בעצמה (שבהן יש לתאגידים אחוזים, מתוקף היותם משקיעים בריינבו).

אחת הדוגמאות לחברה כזאת היא אנופייס, שגייסה לפני מספר חודשים 18 מיליון דולר מסורין האיטלקית, שגם קיבלה אופציה לרכוש את אנופייס בהמשך תמורת סכום שלא פורסם. אנופייס פיתחה מוצר לטיפול באי ספיקת לב, שוק שמגלגל היום כ-11 מיליארד דולר ונחשב לאחד השווקים הגדולים בתחום הקרדיולוגיה.

סורין, אחת מחברות הקרדיולוגיה המובילות בעולם, הפכה לאחת המשקיעות האסטרטגיות בריינבו לאחר שהחלה להתעניין באנופייס. סורי, שנסחרת לפי שווי של 900 מיליון אירו, כבר השקיעה 7 מיליון דולר באנופייס בנובמבר 2011.

חברת אחרת, Vascular Dynamics, מפתחת שתל להורדת לחץ דם לחולים עם יתר לחץ דם כרוני. וסקול, שפועלת בעיקר מארה"ב, גייסה 13.5 מיליון דולר מקרן השקעות אמריקנית, ועומדת להתחיל ניסוי קליני בארה"ב.

בפורטפוליו של ריינבו פועלת גם מקסילנט שמפתחת טכנולוגיה להשתלת שיניים הכוללת הרמת סינוס ללא ניתוח. "החברה נכנסת לשלב הייצור של מוצר מתאים להשתלה בבני אדם ובעוד שנה וחצי להערכתנו, נחל בניסויים בבני אדם ממש", אומר גרוס.

רקנאטי: "חברה צעירה יותר שאנחנו גאים בה היא blue wind שפיתחה פלטפורמה לגרייה חשמלית של עצבים. מדובר בשתל שהוא כל כך קטן, שמזריקים אותו, והוא מקבל את האנרגיה שלו ממקור חיצוני. ההתעניינות של חברות בינלאומיות מובילות בעולם היא גדולה. אנחנו מאמינים שהפוטנציאל של החברה הזו הוא עצום, כתחליף לתרופות ובמקרים שהתרופה לא עוזרת. האינדיקציה הראשונה היא לטיפול בכאבים נוירופתיים כרוניים".

מודל ייחודי

המודל של ריינבו שכולל יזם-בית יחיד למספר רב של חברות, מאפשר לה להתקדם במהירות יחסית, וחוסך את המתח שביחסי משקיע-יזם (האם חברות סטארט-אפ יכולות להתפתח בלי המתח הזה? את זה תצטרך ריינבאו להראות). ריינבו מעניקה לכל החברות שירותים כמו רגולציה, ניהול כספים וייעוץ משפטי. בחברות מושקעים בדרך כלל כ-3-5 מיליון דולר שמביאים אותן עד שלב ההיתכנות בבני אדם, לפני שריינבו מתילה לחפש להן משקיעים נוספים.

ריינבו הוקמה ב-2007 ולפני כשנה גייסה הון בפעם השנייה, בהיקף 50 מיליון דולר, בהובלת מדטרוניק ואבוט. על פי התוכנית העסקית שלה, היא לא תזדקק למימון משמעותי נוסף אלא תוכל להתממן בקרוב מהכנסותיה. "אנחנו מקבלים פניות מגורמים שמעוניינים להשקיע בנו אבל כרגע לא זקוקים לכסף, ומקבלים שותפים כאלה רק אם הם מביאים ערך אסטרטגי, למשל שותף כמו סוני", אמר כהן ארזי.

כיום שוקל החברה להיכנס לשוק הסיני, בדגש על שוק הסוכרת המשגשג במדינה זו. "יש בסין 100 מיליון חולי סוכרת", אומר גרוס.

הפעילות של תאגידי הענק בישראל

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?