קטע הווידיאו שלפניכם צולם ב-2005 וכובש בימים אלה מחדש את הרשת על רקע תוכנית הגזירות הכלכליות של יאיר לפיד. בסרטון נראה לפיד קורא להעניק תרומות לעניים ורעבים בישראל, משום שהמדינה לא עשתה את תפקידה, כדבריו.

לפיד בחר להדגיש את מצוקת העוני באמצעות "מבחן הפלאפל": "שכר המינימום הוא 3,335 שקלים בחודש. זה מה שמרוויחים פה מאות אלפי אנשים. אז משפחה ישראלית רגילה - אבא, אמא, 3 ילדים - מחליטים שהם לא יכולים לעמוד בזה. אז הם מוכרים את הבית, את האוטו, עוברים לגור באוהל ואוכלים את האוכל הכי בסיסי שיש: פלאפל; עם בקבוק שתייה".

לאחר מכן החל לפיד בחישוב עלות האוכל לאותה משפחה פיקטיבית: "מנה פלאפל עולה 10 שקלים. עזבו מנה, חצי מנה - 5 שקלים. שתייה גם 5 שקלים. ביחד זה 10 שקלים, כפול 5 אנשים זה 50 שקלים לארוחה. 3 פעמים ביום, 31 יום בחודש. זה יוצא 4,650 שקל בחודש. תסמכו עלי, עשיתי את החשבון.

"אז אם אתה גר באוהל - בלי מחברות, בלי ספרי לימוד, בלי צעצועים בלי כלום - זה עדיין עולה לך הרבה יותר משכר מינימום בחודש. אתה לא יכול להרשות לעצמך את הדבר הכי בסיסי: אוכל. אי-אפשר לחיות ככה".

לאחר מכן אמר לפיד שהמדינה הייתה אמורה לדאוג לאותם עניים ולא להפקיר אותם, אך עד שזה יקרה, הוא קרא לאזרחים לתרום לאותן משפחות עניות: "מדינת ישראל היא אלופת העולם בשני דברים - בשיט ובעוני. ישראל היא שיאנית במספר הילדים העניים. כל ילד שלישי במדינה חי מתחת לקו העוני. 713,600 ילדים עניים שלא יכולים להרשות לעצמם חצי מנה פלאפל... ואם אתה רעב אתה לא תלמד ולא תתקדם. תישאר עני ותמות עני. אני מסכים שהמדינה הייתה צריכה לטפל בזה, לא אתם...".

צפו בדבריו המלאים של לפיד בסרטון המצורף