גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלון ארניה: "יצוא הפורמטים הוא כרגע יותר הייפ מכסף"

ארניה, עד היום מפיק אלמוני, עומד מאחורי שורת הצלחות בארה"ב ■ ל"גלובס" הוא מספר על הקושי להרוויח מיצירת תוכן ועל הנחישות של היוצרים הישראליים

פיילוטים של סדרות הפיקה רשת CBS האמריקאית השנה, מתוכם בחרה שלוש סדרות לשידור. רק אחת מהן תעלה בעונת הסתיו הקרובה במשבצת היוקרתית של יום שני ב-22:00, מיד אחרי סדרות להיט קומיות כמו "שני גברים וחצי". "בני ערובה", פורמט ישראלי שמיועד לשידור בערוץ 10, הוא זה שזכה בכבוד.

בניגוד לסדרות ישראליות שנמכרו לארה"ב, כמו "חטופים" ו"בטיפול", לראשונה תעלה הגרסה האמריקאית לשידור, עוד לפני שאנחנו נראה אותה בעברית.

במידה רבה סיפורה של "בני ערובה" הוא סיפור סינדרלה. את תפקיד הפיה הטובה במקרה הזה, ממלא אלון ארניה, ישראלי תושב לוס אנג'לס שמצא את התסריט הזה במשרדי ערוץ 10, רגע לפני ששקלו לגנוז אותו.

"כששמעתי במשפט את סיפור העלילה, לא יכולתי להתאפק וקפצתי מהכיסא שלי", מספר ארניה בראיון מלוס אנג'לס. "זה נשמע כמו רעיון מאוד אמריקאי. אולי מבחינת הז'אנר הוא הכי דומה ל'חטופים', אבל עדיין שונה ממה שנעשה בישראל. בערוץ עצמו לא ידעו שזה יופק ב-100%, היה חשש מחומרים כאלה, ובצדק. אבל לי היה ברור שזה יכול להיות דבר מדהים".

מאז שהחלה ההצלחה הבינלאומית של הפורמטים הישראליים, תפסו את העין שמות מוכרים בתעשייה שהובילו את התוכן המקומי אל מעבר לגבולות. שמו של ארניה, פחות מוכר, אולם בינתיים אחוזי ההצלחה שלו די גבוהים. פרט לסדרה הישראלית ב-CBS, ארניה הצליח לפתח ולמכור העונה גם סדרה ל-ABC, ששמה "ביטרייל" (בגידה). למעשה, עד עכשיו הצליח התל-אביבי האנונימי ללוות ארבע סדרות משלב התסריט עד לשלב הפיילוט, לפחות באחת מרשתות השידור האמריקאיות, הנטוורקס. בהן גם "תמרות עשן", של חברת הכבלים הוט. כך, ארניה הולך ומבסס אט אט את מעמדו כאחד מאנשי המפתח בשוק היצוא הישראלי לארצות-הברית.

מעבר מקולנוע לטלוויזיה

היום (ה') תוקרן "הוסטג'ס" (הגרסה האמריקאית של "בני ערובה"), בפעם הראשונה בפני קהל באי אירוע ה"אפ פרונט" המתקיים בלוס אנג'לס, מה שהופך את ארניה לנרגש במיוחד. בסדרה, העוסקת במנתחת שמשפחתה נחטפת ערב לפני שהיא אמורה לנתח את נשיא ארה"ב, מככבים טוני קולט ודילן מקדרמוט. את הגרסה הישראלית, שמובילים איילת זורר, מיכה סלקטר ויאיר לוטן, נראה כנראה רק בחורף. יחד עם התסריטאים של הסדרה, עמרי גבעון ורותם שמיר, שזו הסדרה הראשונה שכתבו אי-פעם, פיתח ארניה וכתב את הגרסה האמריקאית שתופק על-ידי ג'רי ברוקהיימר, ג'פרי נחמנוף וענקית התוכן האחים וורנר.

ארניה נולד וגדל בתל-אביב לפני 42 שנה. אביו היה פרופ' למנהל עסקים, שבכל קיץ היה נוהג לטוס וללמד בארה"ב. בזמן שהאב היה מרצה, בנו היה מתיישב ליד הטלוויזיה עם ערימת ממתקים ומשלים את כל פרקי הסדרות שהועברו בשידור חוזר. כך, נחשף לראשונה לעושר הטלוויזיוני הגדול שהיה מעבר לים, כשלנו היה רק את ערוץ 1. "הייתי חוזר שמן בסוף כל קיץ לארץ", הוא אומר בחיוך.

ועדיין, ארניה נמשך בבגרותו דווקא לקולנוע. "למדתי קולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב ובאמצע שנות ה-90', נסעתי ללוס אנג'לס. אף אחד לא חשב אז שיהיה אפשר לעבד פורמטים ישראליים לשוק המקומי. ב-20 השנים האחרונות עסקתי בתסריטאות, עבדתי בחברות הפקה ובפיתוח של סרטים כמו 'פרקליטו של השטן' והכיוון היה קולנוע", הוא מספר.

זו הייתה התוכנית עד שקיבל מלגה באוניברסיטת NYU, ופנה לעשות תואר שני בתסריטאות. "הייתי במחלקה קטנה של מסלול של תסריטאות, מחזאות וכתיבת טלוויזיה. היה שם צוות אדיר של כותבים. שם עברתי לטלוויזיה. אחרים מהמחלקה עבדו ב'חוק וסדר' ו'סיינפלד' וכבר אז היה ברור שהכתיבה הדרמטית הכי טובה שיש היום תעבור מהקולנוע לטלוויזיה".

בשלב הזה השתקע ארניה לחלוטין בארצות-הברית ועדיין לא ראה את הקשר הברור עם מוצאו הישראלי. "פגשתי את הסוכן רוב גולנברג, שלקח אותי כקליינט שלו וחיפש דרך למכור אותי ככותב לשוק האמריקאי. הוא זה שדחף ללכת להביא פורמט מישראל".

- נראה שזה משהו שאמור היה להיות טבעי עבורך.

"אבל לא רציתי להיכנס לזה. חשבתי שיותר מדי אנשים עושים את זה. אבל רוב העלה נקודה חשובה ואמר שהרבה מהאנשים שמתעסקים בתחום יכולים להזיז חומרים ממקום למקום, להפיץ ולמכור, אבל הם לא אנשי דרמה, וזה יכול להיות רעיון אדיר שמי שיביא את הדברים, גם יבין בדרמה ובכתיבה ובפיתוח".

שותפים לפיתוח, לליהוק ולהפקה

הניסיון הראשון היה בשנת 2010, עם סדרה אחרת של ערוץ 10, "האמת העירומה". "חודשיים אחרי שהסדרה הגיעה אלינו, מכרנו אותה לליונסגייט (חברת ההפקה של "מד מן", ל"א), למפיק של 'דקסטר' ול-HBO. זו הייתה חבילה חלומית. אבל אז יצאה 'דה קילינג' הסקנדינבית והעלילות של שתי הסדרות היו די מקבילות. אבל זה התחיל רעיון מאוד גדול, שאנחנו יכולים למכור דרמות ממקומות שונים בעולם. ההחלטה הייתה שאם נכנסים למשחק הזה, אנחנו הולכים לאירופה ומעבר לה ולכל טריטוריה שיש בה דרמה טובה. החלטה שנייה הייתה להתחיל לפתח על הנייר".

שיתוף הפעולה הזה הביא את ארניה ואת מי שעכשיו הוא כבר שותפו לחברה גולנברג, לשוב לערוץ 10. "התחלתי לעבוד עם המפיק של 'בני ערובה', חיים שריר ועם היוצרים והתחלנו לגלגל את העניין והייתי מעורב בפיתוח הישראלי. בשלב מסוים הלכתי עם זה קדימה וכתבתי את העיבוד האמריקאי, בזמן שהם פיתחו את הסדרה הישראלית".

- אז אתם לא חברת הפצה סטנדרטית.

"'סקריפטד וורלד' היא לא חברת הפצה, אנחנו מוכרים. אבל כל מפיק גם מוכר. החלק של המכירה מקביל למה שעושות חברות ישראליות אחרות שעושות את זה. ההבדל היחיד הוא שאנחנו חברת הפקה אמריקאית ואנחנו לא רק מוכרים את הפורמט, אנחנו מפתחים אותו, ואנחנו עובדים עם הרשת על הפיתוח, כותבים, שותפים לליהוק ומפיקים את הפיילוט. הייתי ב'בני ערובה' בכל ימי הצילום. אנחנו יושבים על הסט. אנחנו לא הולכים ל'מיפ' או לשווקים. אנחנו חברה הפקה אמריקאית. היום ברור בתעשייה שעברנו התמחות איך להביא את זה ללקוחות בצורה הקלה ביותר לעיכול. מכרנו בפועל 12 דרמות מכל מיני מדינות בעולם ועובדים על ארבע דרמות נוספות".

- אחוזי ההצלחה שלכם, הם בזכות השימוש בקשרים שלכם בשוק האמריקאי?

"מביאים לנו חומרים ואומרים 'לא הצלחנו למכור, אתה יכול לעשות עם זה משהו?'. גם החברות הגדולות עושות את זה. צריך לדעת שהמוצר עצמו לא תמיד מוכר את עצמו וצריך לתת לו פוש לפעמים. יש לי יכולת לנסות לעשות את הקשר הקריאטיבי בין היוצר הישראלי ללקוח האמריקאי, ויש לי את היכולת לפתח את זה בעברית ובאנגלית".

- עד כמה ההתעניינות הגואה סביב ישראל באמת מכניסה כסף?

"זה כרגע הרבה יותר הייפ ממה שזה מכניס כסף. כל תעשיית הטלוויזיה האמריקאית היא לא מה שהיה פעם. אם ההתעניינות הזו הייתה בשנות ה-90 וה-80, היינו רואים הרבה יותר כסף. לא כולם יודעים שמסדרות בכבלים אין באמת יכולת להרוויח כסף, כי אין כמעט את האפשרות למכור אותן לסינדיקציה. אלה לא מחירי בוננזות כמו סדרות של נטוורק. הרבה תוכניות ישראליות מוצאות עצמן בכבלים ואי-אפשר לעשות אקזיט מזה ולכן זה שונה ממה שיש בדמיון של הרבה אנשים. בוננזה זה 'שני גברים וחצי', 'אבודים'. סדרות שהן ענקיות".

- כלומר, היוצרים של "בני ערובה" עוד לא התעשרו מההישג.

"אין כמעט אפשרות לעשות כסף מסדרה לפני שהיא מגיעה לעונה החמישית שלה. סינדיקציה טובה מגיעה אחרי 80-100 פרקים ורק אז אפשר להרוויח מהמכירות שלה. המכירה של סדרה כמו 'בני ערובה' תמיד תהיה מוגבלת, אבל אנחנו רוצים לעשות את הסדרות האלה. מבחינה עסקית הרבה יותר כדאי לעשות את 'חוק וסדר' הבא, ואת 'האנטומיה של גריי' - סדרות משטרה ובית-חולים קלאסיות".

- ומה הרווח שלך?

"במשך שנה וחצי, מאז שגילינו את הסדרה, לא ביקשנו שום דבר ולא לקחנו כסף מערוץ 10. בשבילי הדרך הכמעט יחידה לעשות כסף, היא לפחות לעשות פיילוט. אבל אם זה יהיה רק פיילוטים נפשוט את הרגל. אנחנו חייבים עונה ראשונה לפחות כדי להכניס כסף. אני אישית לא מרוויח עד שכולם מרוויחים - היוצרים והמפיקים. יש לנו מטרה ברורה משותפת - להעלות את הסדרה לאוויר".

- יש היום טרנד כלשהו בטלוויזיה האמריקאית שיוצר ישראלי צריך לדעת לכוון אליו?

"זה לא טרנד אחד. לכל רשת יש תרבות שונה. זה דורש הבנה הרבה יותר ספציפית ולא להקשיב לטרנדים. אם יש מגמה כלשהי, אלה סדרות עם פרקים בהמשכים ולא סדרה של עלילה אחרת בכל פרק. זה חלק מהשינוי שאנחנו רואים וזה פתח שוק לישראלים ולאירופאים. היום אנחנו גם מכירים את ההיסטוריה של הפיתוחים פה בארצות-הברית, וגם אם מישהו חשוב שהוא מביא להיט, אנחנו יכולים להגיד לו שכבר ניסו את זה תשע פעמים בחמש השנים האחרונות".

- מה יש ביוצרים הישראלים שזיהו אותו בארה"ב?

"יש הרבה אמביציה, מוטיבציה, הרבה אדרנלין והרבה חוכמה. אני עובד באירופה במדינות אחרות וגם שם יש הרבה יוצרים מוכשרים, אבל אין את הנחישות הזו. יש הרבה אנשים בשטח, כמו קשת כמובן, והאירופאים לא עובדים בכזו אגרסיביות".

לדברי ארניה, לא אחת כבר נעשה ניסיון לקנות את החברה בשנתיים האחרונות. "הציעו לנו הרבה הצעות, ניסו לפתות אותנו עם משרדים וכסף, אבל דחינו את כולם. אנחנו רוצים להיות עצמאיים ולעבוד עם כולם. זה חלק מסוד ההצלחה, אנחנו לא חייבים לתת אריזה עבר לקוח אחד. זה מסוכן, כי אנחנו צריכים לשלם את ההוצאות, אבל זה משתלם יותר לטווח ארוך".

- איזה טיפ אתה יכול לתת ליוצר ישראלי שרוצה להציע לך הצעה לטובת השוק האמריקאי?

"אני מקנא במי שיוצר עכשיו בארץ. כשהייתי סטודנט באוניברסיטת תל-אביב, מי חלם על האפשרות של לכתוב לאמריקה. אבל אי-אפשר לצפות שתמיד זה ייגמר כמו 'בני ערובה'. הטיפ הכי גדול שאני יכול לתת לאנשים, שלרוב רעיון שמוגש על חצי עמוד או עמוד, לא מספיק. ככל שתכתוב יותר כך יש יותר סיכוי לסדרה. אני כתבתי את 'בני ערובה' באופן ספקולטיבי. הייתי הולך הביתה וכותב במשך חודשים את 'בני ערובה' מבלי שאף אחד הבטיח לי כלום".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים