גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אין בפייסבוק של לפיד

לפיד מלבה שנאת החרדים, פישר מוסיף קיסם למדורת הנדל"ן

1. סיכום השבוע:

שר האוצר יאיר לפיד מעביר תקציב עם פגיעה קשה לא רק במעמד הביניים, אלא גם, ובעיקר, בשכבות החלשות. הגזירות נקבעו בחלקן מחוסר ברירה, אבל בחלקן הן נובעות משרירות ומרוע לב של פקידים שאינם מוכנים לזוז מילימטר מהאג'נדות שלהם (לא למע"מ דיפרנציאלי, לא למיסוי נורמלי על משכירי דירות, לא לטיפול כירורגי במעלימי המס ובתכנוני המס במפלצת של הכלכלה השחורה בישראל).

"שר האוצר הפופוליסטי של ישראל", כפי שהעיתון "פייננשל טיימס" מכנה אותו, קם בערב חג השבועות, קרא את הכותרת של "ידיעות אחרונות" על התקפלותו לכאורה בנושא הקיצוץ לחרדים ומיד טס לפייסבוק כדי להתקוטט עם אריה דרעי. זה מה שחשוב? מכל התקציב, זה מה שחשוב, לעזאזל, עוד הפעם חרדים?

מכתב מקורא חרדי: "אתם מכניסים אותנו לגיטאות"

נגיד בנק ישראל מוריד ברבע אחוז נוסף את ריבית בנק ישראל ומוסיף קיסם למדורה, עוד דלק לבועת הנכסים, בין אם במניות ובין אם בנדל"ן, כי ריבית ברצפה תמיד הייתה העורק הראשי וסם החיים של לבלוב חסר פרופורציות במחירי הנכסים. פישר יעלה בקרוב על המטוס וישאיר אותנו עם בועת הנדל"ן הגדולה ביותר בהיסטוריה של ישראל, ורק ההיסטוריה תשפוט מה היה תפקידו ביצירת הבועה הזאת ומה היו ההשלכות הקשות של פיצוצה. וזה יגיע, זה תמיד מגיע - פיצוץ קטן, פיצוץ גדול, זה יגיע.

שוקי המניות בוול-סטריט ובאירופה שברו השבוע שיאים נוספים, למרות נתונים כלכליים די פושרים. גם לא מפליא שלמרות הדיבורים המאיימים על בורות, גירעונות וחורים איומים ונוראיים בתקציב שצריך לסתום מיד, שוקי המניות ובמיוחד שוק איגרות החוב בישראל שומרים על איפוק ומשייטים ברמות גבוהות. כסף בזיל הזול כבר אמרנו? הכסף הזה בזיל הזול, וההיסטוריה הפיננסית מוכיחה זאת שוב ושוב, הוא חומר הבעירה של שוק הנדל"ן ושוק המניות, חומר הבעירה שמעוות את מחירי הנכסים, את מחירי המניות ואת מחירי הדירות.

בעלי הנכסים, כלומר בעלי הדירות והמניות, יכולים לכאורה להיות מרוצים השבוע: סביר להניח שהריביות הנמוכות ימשיכו לדרבן את מחירי המניות והדירות כלפי מעלה, או לפחות ישאירו אותם אי שם ברמתם הגבוהה. אבל ייתכן שזאת אשליה, לפחות מבחינת חלק גדול של בעלי הדירות ונוטלי המשכנתאות. שימו לב לגרף המצורף על היקף שוק המשכנתאות: 75 מיליארד שקל - זה הגידול בסך המשכנתאות בארץ בתוך ארבע שנים. מכ-150 מיליארד שקל ליותר מ-220 מיליארד שקל, זינוק של יותר מ-50%.

נוטלי המשכנתאות ניצלו את הריביות האפסיות ונטלו משכנתאות בריבית משתנה (משכנתאות פריים וצמודות בריבית משתנה) ונהנים כעת מהאשליה הגדולה, כלומר: גם אם מחירי הדירות ממריאים, התשלומים החודשיים סבירים יחסית הודות לריביות הרצפה. למרבה הצער, הם אינם מודעים או אינם מבינים שהם חושפים את עצמם לסיכונים של עלייה עתידית בריבית, שתגרור עלייה, לעתים חדה, בהחזרים החודשיים (תלוי בשיעור הריבית). מתי תתהפך מגמת הריבית? אלוהים גדול, אבל היא תתהפך, הרי לא לעולם חוסן.

כך התנפח שוק המשכנתאות

2. "שר האוצר הפופוליסטי של ישראל", כתבנו את זה כבר, קיבל החלטה פופוליסטית בנוגע לעסקת פוטאש-כיל. גיבור גדול, לפיד - הוא לא יעביר את מחצבי ישראל לידיים זרות! ביג דיל! אפשר לחשוב שידיו של עידן עופר שונות מידיו של ביל דויל, מנכ"ל פוטאש. תנוח דעתכם, אלה אותן ידיים. מחצבי כיל כבר מזמן אינם בידי ישראל. המדינה כבר טעתה בעבר כאשר הפריטה את החברה, ואין טעם כרגע לגרור טעות אחר טעות. צריך לדאוג לעובדים, צריך לדאוג לתמלוגים, צריך לדאוג שהטבות המס לא יימשכו, צריך להציב לפוטאש תנאים נוספים, אבל צריך לבצע את העסקה, כי שום דבר כבר לא יחזיר את ים המלח למדינת ישראל, זולת הלאמה.

אחד מקוראינו, כרמון חיים-נתן, הסב את תשומת לבנו למחיר הכבד של ההחלטה הפופוליסטית הזאת. ובכן, החברה לישראל מחזיקה בכ-52% מכיל, ועלות ההשקעה נאמדת (באופן גס מאוד), בכ-6.5 מיליארד שקל. שווי חלקה של החברה לישראל בכיל, לפי מחירה של האחרונה בשוק, מוערך בכ-27 מיליארד שקל (וזה עוד אחרי ירידה של כ-9% מתחילת השנה, בעיקר בגלל ביטול העסקה). המשמעות היא שבעקבות העסקה, אם אכן תתבצע, תרשום החברה לישראל רווח הון אדיר של כ-20 מיליארד שקל, שעשוי להגיע לכ-30 מיליארד שקל, בהנחה סבירה למדי שפוטאש תשלם פרמיה נדיבה על כיל.

וכאן מגיעים לעניין הכי חשוב: מס רווח הון בשיעור של 25% על רווח הון של כ-30 מיליארד שקל זה מס בסך 7.5 מיליארד שקל! מובן שזה בתיאוריה. הסכומים תלויים באופן העסקה - אם במזומן (המס מוטל מיד) ואם במניות (המס יידחה עד מימוש מניות פוטאש) - וכמובן גם בעתודות ההפסדים של החברה לישראל ובתכנון המס שלה (ויהיה גם יהיה תכנון מס).

השורה התחתונה: שר האוצר הפופוליסטי של מדינת ישראל ויתר, בשם הפופוליזם, על הכנסות מס של מיליארדי שקלים. אה, והוא עשה את זה, כמובן, לטובת האדם העובד. אולי שיסביר את זה בפייסבוק לאדם העובד, שחטף על הראש עוד מסים?

3. לא מעט אנשים, בעיקר במשרד האוצר ובקרב דובריהם הנאמנים, נזכרים בערגה בחשיפת המשק לייבוא טקסטיל שהתרחשה בתחילת שנות ה-90'. הנה, הם מטיפים בלהט, תראו מה עשתה החשיפה, התחרות, החדשנות והיעילות: הצרכן נהנה משפע של מוצרים ובמחירים זולים. הם צודקים, אבל רק בצד אחד של המשוואה. את צדה האחר הם נוטים לשכוח.

מי שקרא את הכתבה על בנגלדש, שפורסמה ב"גלובס", כבר מבין מהו הצד השני של המשוואה, ומי שלא הספיק, הנה תמצית הדברים: לפחות 1,000 עובדי טקסטיל נקברו תחת הריסותיו של בניין שקרס כמו מגדל קלפים. העולם הכלכלי הגיב די באדישות למחדל הבטיחות בבניין, שעובדיו שירתו, בין היתר, חברות כמו וול-מארט באמצעות טייקונים מקומיים. השירות של העובדים עלה למעסיקים 18 סנט בשעה (!) בשכר מינימום, משהו כמו שלושים ומשהו דולרים בחודש, וזה עוד אחרי העלאה של עשרות אחוזים.

תעשיית הטקסטיל בבנגלדש היא הזולה בעולם - זולה מקמבודיה, זולה מסין, שהפכה לאופציה יקרה. אחד המרואיינים, נציג של החברות הגדולות, תיאר זאת באופן מדויק: "זו בעיקר האשמה של המותגים ושל המעסיקים שחותכים זה לזה את המחירים. אם אנשים חותכים זה לזה את המחירים, אנחנו מנצלים זאת לטובתנו, כמובן, ולכן המחירים יורדים ויורדים" (לא מחירי המוצרים, מחיר השירותים שמספקים המפעלים בבנגלדש).

את התופעה המכוערת הזאת מעדיפים כל המטיפים לתחרות, ליעילות, לחדשנות ולפריון לטשטש ולהדחיק. אבל האמת ברורה כשמש: תחרות, יעילות, חדשנות ופריון גבוה הם מנוע נפלא להוזלת מחירים לצרכן, ובמקביל הם מנוע להגברת חוסר השוויון והפערים החברתיים - אם המנוע הזה עובד באופן קיצוני, כפי שהתרחש בתעשיית הטקסטיל.

חברות נדרשות לעבור שוב ושוב דיאטות, להתייעל שוב ושוב, לא רק כדי להביא מוצרים חדשניים לשוק, אלא גם כדי לספק את תחזיות הרווח של שוקי ההון. זה לא צריך להפליא איש שחמש חברות ענק, כמו אפל, סיסקו, גוגל, מיקרוסופט ופייזר, מחזיקות יחדיו כ-350 מיליארד דולר במזומן. חברות הענק מתפוצצות ממזומנים, אף שהתנאים הכלכליים פושרים, רוב המדינות תקועות עם גירעונות כבדים וברוב המקרים גם שכר העובדים תקוע. אכן, בלי הכוח של רווחי החברות, לא יהיו מוצרים חדשים וזולים ואי אפשר יהיה לשלם לעובדים, אבל, מצד אחר, בלי הכוח של רווחי העובדים (שכרם), לא יהיה מי שיניע את גלגלי הצריכה, המניעים בתורם את הכלכלה.

נדמה לנו שהאיזון הזה, בין שני הכוחות המשמעותיים לכל כלכלה, מתערער והולך בשנים האחרונות.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה