גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד הפרסום לרבעון הראשון של 2013 מראה נתונים מעודדים

ההוצאה הכללית לפרסום עלתה, הפרסום באינטרנט זינק, ומספר הפקות הטלוויזיה גדל - אך בענף מעריכים כי מדובר בהתאוששות זמנית הנובעת מאירועים נקודתיים

אחרי מספר רבעונים של ירידה מתמשכת, מדד הפרסוםשמגיע ל-121.9 נקודות מציג ברבעון הראשון של השנה שיפור ברוב הפרמטרים הנמדדים, בהם היקף הפרסום, מחירי הפרסום והשקעה בהפקות טלוויזיה חדשות.

גורמים בענף הפרסום טוענים כי אין להניח שמדובר בשינוי מגמה דרמטי המבשר על חזרתו של הפרסום לימים של שגרה ונכון יותר יהיה להסיק כי מדובר בתיקון תקופתי, לאחר שבשנים האחרונות נפגע ענף הפרסום באופן משמעותי יותר מענפים אחרים. עתה נראה, כי הענף "מיישר קו" עם שאר המשק או במילים אחרות: "המצב לא טוב - רק מעט פחות רע".

4 מתוך 5 הפרמטרים המרכיבים את מדד הפרסום מצביעים ברבעון זה על עלייה. סך ההוצאה לפרסום עלה ברבעון זה בכ-17% בהשוואה לרבעון הקודם. ההוצאה לפרסום באינטרנט עלתה גם היא בשיעור חד של כ-33% בהשוואה לרבעון הקודם, אך יש לזכור כי ברבעון האחרון של 2012 ירדה ההוצאה לפרסום באינטרנט בשיעור חד של 22%.

הפקות טלוויזיה חדשות, הנותנות ביטוי לציפיות המפרסמים, עלו בשיעור של כ-7% וגם מחירי הפרסום בטלוויזיה עלו בשיעור של כ-6%.

הפרמטר היחיד שירד הוא הביקוש לעובדים בחברות הפרסום, פרמטר הנותן ביטוי לציפיות הפרסומאים. הנתון ירד בשיעור של כ-3% בהשוואה לרבעון הקודם. הנתונים הלכאורה מעודדים מגיעים דווקא בימים שבהם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על הרעה ברוב ענפי הפעילות במשק.

כך למשל, בייצוא ובייבוא סחורות וחומרי גלם, במספר לינות תיירים במלונות ובמכירות ברשתות השיווק נרשמה השנה ירידה. האם ייתכן כי כמו בשנים קודמות מדד הפרסום מקדים את הצפוי לבוא ומאותת על שיפור במצב המשק? יש להניח שלא. סביר יותר שמדובר בעיקר בהשפעות עונתיות על הענף כמו למשל חג הפסח שנחוג ברבעון זה.

מעבר לכך, נראה כי הגזרות הכלכליות שלקראתן המשק צועד בימים אלה לא יטיבו עם ענף הפרסום ברבעונים הקרובים. סביר שההכבדה בנטל על רוב שכבות האוכלוסייה תביא להידוק חגורה מצדם, ולמעשה תיצור לחץ של החברות במשק לשפר את השורה התחתונה, תוך ריבוי של הצעות מכר בפרסום ובמילים אחרות - קיטון מחודש של העוגה.

חזרה חלקית לטלוויזיה

ההוצאה לפרסום בטלוויזיה (המשקפת את הכנסות הערוצים) עלתה ברבעון הראשון של 2013 בכ-4%. ברבעון זה עלה גם מספר דקות הפרסום בשני הערוצים המסחריים. המשמעות היא שהמפרסמים חזרו בחלקם לטלוויזיה. ניתן לראות בנתונים אלה איתות להתחלת ההתאוששות בענף הפרסום אך סביר יותר שהגידול בהוצאה לפרסום בטלוויזיה ברבעון הראשון של 2013, משקף פעילות עונתית ערה של המפרסמים לקראת פסח ואין להסיק מכך עדיין על המגמות לעתיד.

ניתוח מחירי הפרסום בטלוויזיה בשנים האחרונות מלמד על מגמת יציבות עם תנודות תקופתיות במחירים, בהתאם לרמת הפעילות בענף ובהתייחס לתיקונים עונתיים מתבקשים. ברבעון האחרון של 2012 ירדו המחירים בשיעור של כ-14%, ואילו ברבעון הראשון של 2013 עלו המחירים ב-6%. ברור שעליית המחירים ברבעון האחרון, כאשר ענף הפרסום כולו מצוי בשפל עמוק, נותנת ביטוי לנתוני הרייטינג הנאים של הערוצים ומשפיעה על הכנסותיהם.

נתוני הרייטינג של הרבעון הראשון של 2013 מצביעים על עלייה קטנה ברייטינג של ערוץ 2 ועל ירידה קטנה ברייטינג של ערוץ 10.

ניתוח נתוני הרייטינג הרבעוני הממוצע בערוצים המסחריים מלמד, כי הצפייה בטלוויזיה המסחרית בישראל ב-4 השנים האחרונות לא נפגעה, למרות בעיות הרווחיות ולמרות התחזקות האינטרנט. ערוצי הטלוויזיה המסחרית בישראל, כמו ערוצי הטלוויזיה בעולם, למדו כי הדרך לשמירת חלקם בעוגת הפרסום עוברת בבנייה ובטיפוח של מותגי תוכן עם פוטנציאל רייטינג גבוה כמו סדרות, תוכניות ריאליטי, שידורים ישירים, חדשות ואירועי מדיה ספורט.

היפוך מגמה באינטרנט

לאחר ירידה חדה של 22% בהיקף הפרסום באינטרנט ברבעון הרביעי של 2012, ברבעון הראשון של 2013 ניכר היפוך מגמה והיקף הפרסום באינטרנט חוזר לצמוח בשיעור חד של 33%. עם זאת, גם מנתונים אלה, שאמורים לכאורה לשמח מאוד מאחר שהאינטרנט אמור להיות מנוע הצמיחה של התעשייה, לא כדאי למהר ולהסתנוור.

בימים שבהם המלך באינטרנט הוא כל נושא הפרפורמנס, והדגש הוא על פרסום מבוסס תוצאה, הגידול בהיקפי הפרסום איננו מסמן בהכרח לא יכולת של אתרים להרוויח ולא נכונות אמיתית של המפרסמים ללכת למהלכים פורצי דרך.

מדובר לא אחת בעסקאות מדיה המנצלות את התקופה הקשה שבה יש יותר מדיה - לא בהכרח יותר כסף.

גם במדיות המסורתיות, שבהן קיימת מדידה מסודרת, קשה לקבל נתוני אמת על מחירי הפרסום והמדיה - על אחת כמה וכמה בכל הקשור לאינטרנט, שבו הקו בין מדיה לקריאייטיב מטושטש יותר, המחיר המקובל בשוק נהיר פחות - בעיקר למי שמודד מבחוץ.

מספר הפקות הטלוויזיה החדשות, פרמטר הנותן ביטוי לציפיות המפרסמים, באשר להיקף הפעילות בחודשים הקרובים, עלה ברבעון הראשון של 2013 בכ-7.5%. זאת, אחרי ירידות תלולות במספר ההפקות בשני הרבעונים האחרונים של 2012.

הפרסומאים סקפטיים

עם זאת, למרות השיפור לכאורה שחווה הענף ברבעון זה הרי שהביקוש לעובדים בחברות הפרסום (על-פי מספר מודעות הדרושים באתר אייס)ירד ברבעון האחרון בשיעור של כ-3% בהשוואה לרבעון הקודם. במהלך השנתיים האחרונות ירד הביקוש הרבעוני לעובדים בחברות הפרסום מרמה של 330 עובדים לרבעון עד לרמה של 200 עובדים בלבד. זוהי ירידה משמעותית המעידה לא רק על רמת הפעילות בחברות הפרסום אלא גם על הערכות הפרסומאים.

על-פי סדרת נתונים זו ניתן לזהות כי מאז סוף 2008 הפרסומאים מגלים זהירות רבה בגיוס עובדים חדשים, מה שמצביע על רמת ציפיות נמוכה ביחס לאפשרות של התאוששות קרובה בענף.

לדברי מודי כידון, יו"ר איגוד חברות הפרסום, המגמה הכללית שאליה הולכת כלכלת ישראל לא מבשרת טובות לתעשיית הפרסום: "מחד, אנו רואים דריכה במקום כבר קרוב לשנתיים ומאידך אין באופק פרמטרים שיכולים להצביע על היפוך מגמה או שינוי לטובה. רוב משרדי הפרסום עדיין פועלים באווירת הישרדות".

לדבריו, "החשש הגדול ביותר כעת הוא מנבואה המגשימה את עצמה. הציבור והחברות במשק חוששים ממיתון, נכנסים למגננה ולצמצום הוצאות, ויוצרים את המיתון דה פקטו".

כידון קורא לכל החברות במשק "לנקוט פעילות מרחיבה, להגדיל את מאמצי השיווק ובכך לתרום להנעת גלגלי הכלכלה בכיוון הנגדי".

מדד הפרסום

פרסום

עוד כתבות

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

דיווחים על הסכמות במו"מ בין ישראל לחמאס, גורם מדיני: "ניכנס לרפיח, עם הפוגה או בלי"

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת