גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק סלטי החומוס: אוהבים את מעדני מיקי, נאמנים ל"אחלה"

הצרכן הישראלי אוהב את הטעם והאיכות של חומוס מיקי, קונה בעיקר חומוס של צבר והכי נאמן לחומוס "אחלה" - כך לפי סקר החברות המובילות של "גלובס"

אחד המאכלים הפופולריים ביותר בסל הקנייה של הצרכן הישראלי הוא סלט חומוס. האם הבחירה בין מותגי החומוס הקיימים מונעת מהמחיר, מנאמנות למותג מוכר או מהטעם? על פרמטרים אלה, לצד פרמטרים נוספים כמו נוחות אריזה, עמידות המוצר ורכיביו, נשאלו צרכנים בסקר שבדק את שביעות-הרצון ממותגי החומוס המובילים, ונערך על-ידי מכון "שריד שירותי מחקר" עבור "גלובס", בשיתוף פלאפון, במהלך חודש אפריל 2013.

בסקר, שבדק את 3 המותגים המובילים בשוק (צבר, אחלה ומעדני מיקי), דורג דווקא המותג הקטן מכולם - מיקי - במקום הראשון. השלושה חולקים נתח של כ-86% משוק סלטי החומוס - 40.6% לצבר, כ-33% לאחלה וכ-12% לסלטי מיקי, כאשר שחקנים נוספים בתחום הם סלטי שמיר (כ-8%), מלך החומוס (3.9%) ועוד. כלל ענף סלטי החומוס המצוננים מגלגל כ-380 אלף שקל בשנה - כך לפי נתוני נילסן.

בין שני השחקנים הגדולים, צבר ואחלה - המוביל הוא חומוס אחלה של שטראוס. צבר קיבלה את הדירוגים הנמוכים מבין השלושה. מעניין לציין כי בדומה לסקרים רבים שערכנו בקטגוריות שונות (קופות-חולים, רשתות פארם, רשתות שיווק ועוד), גם הפעם המותג בעל נתח השוק הקטן בקטגוריה - הוא הזוכה בסקר.

מה עוד עולה מהסקר? הסוגיה שמפריעה ביותר לצרכנים היא סוגיית המחיר: זהו הפרמטר שקיבל את הדירוג הנמוך בסקר: 7 בממוצע. דירוג נמוך אחר שהולם את טרנד הבריאות והמודעות לערכים תזונתיים שכובש את העולם בסערה - הוא שביעות-הרצון של הצרכנים מהערכים התזונתיים של החומוס שהם נוהגים לרכוש: הציון הממוצע בפרמטר הזה הוא 7.1.

ממה כן מרוצים הצרכנים? מהטעם ומאיכות המוצר, מהפונקציונליות של האריזה מנוחות השימוש, וגם מעמידות המוצר: שני הפרמטרים הללו קיבלו ציון ממוצע של כ-8.3. להלן ממצאי הסקר:

מעדני מיקי: מרוצים מהטעם, רוצים מגוון

החומוס של מעדני מיקי, שמחזיק בנתח שוק של כ-12% (כמותי), הוא המנצח הגדול של הסקר. הציון הממוצע הכולל של חומוס מעדני מיקי הסתכם ב-8.9: ציון גבוה למדי בדירוגים שמעניקים צרכנים למותגים בסקרי שביעות-רצון בענפים השונים.

כמעט בכל הפרמטרים הוא הוביל על החומוס של צבר ואחלה. בשאלת שביעות-הרצון מהמחיר קיבל ציון 7.8, לעומת ממוצע של 7, וגם בשאלת ההרכב התזונתי קיבל המותג את הציון הגבוה בפער מובהק: 7.7 לעומת הציון הממוצע 7. הפרמטרים הנוספים שבהם הוא דורג ראשון הם שביעות-הרצון מהטעם ומאיכות המוצר, ושביעות-הרצון מעמידות המוצר ומהאריזה (גודל, נוחות שימוש).

נקודת התורפה של מיקי, לפי הסקר, היא המגוון, ובסעיף זה הוא דורג אחרון.

על המותג: החברה נוסדה ב-1939 על-ידי האחים מיקי ואימרי קאופטייל. בשנות ה-70 נכנסו לתחום הסלטים המזרחיים: חומוס טחינה וחצילים, ופעילות היצור עברה למפעל בבני ברק. לימים העתיק המפעל את מקומו לראשון לציון יחד עם מפעל הדגים שקם לאחר מכן. בשנות ה-90 החלה החברה לייצא את מוצריה לארה"ב, קנדה, צרפת, דנמרק הונג קונג ועוד.

אחלה: אחרי מיקי, לפני צבר

חומוס אחלה מחזיק בנתח שוק של כ-33% (מכר כמותי) ודורג שני בסקר, והמוביל ביחס לחומוס צבר החולק אתו את רוב נתח השוק. הציון הממוצע הכולל של המותג עמד על 7.9. ביחס לדירוג של צבר הוביל המותג אחלה בפרמטר של שביעות-הרצון מהמחיר, שביעות-הרצון מהטעם ומאיכות המוצר, ובפרמטר שביעות-הרצון מההרכב התזונתי - הפערים לא היו גדולים באופן יחסי.

על המותג: ב-1936 קמה חברת שטראוס בנהריה ועסקה בייצור גבינות, בשנות ה-50 התרחב הייצור לגלידות ובשנות ה-70, שיתוף הפעולה עם דנונה העולמית הרחיב את היצור לתחום מעדני חלב. ב-1995 נכנסה לתחום הסלטים הארוזים עם המותג אחלה. ב-1997 רכשה מחצית מהבעלות על חברת יטבתה ואת חברת עלית - המיזוג של שתי החברות התרחש ב-2004. ב-2005 רכשה שטראוס-עלית את מפעל הסלטים האמריקאי סברה. ב-2008 נכנסה פפסיקו העולמית כשותפה שווה בסברה ובשנה שעברה חנכו את מפעל היצור והפיתוח במקסיקו.

סלטי צבר: לא מרוצים מהמחירים

המותג המחזיק בנתח של 40.6% (מכר כמותי) דורג כאמור שלישי בסקר.

בפרמטר היחיד שבו קיבל חומוס צבר את הציון הראשון הוא שביעות-רצון ממגוון המוצרים שבסדרה עם הציון 8.1, לעומת ממוצע של 8. ביחס לדירוג של מול המתחרה עיקרי, אחלה, חומוס צבר קיבל דירוג גבוה יותר בשביעות-הרצון מאריזת המוצר. פרמטרים בהם חומוס צבר דורג אחרון על-ידי הנשאלים בסקר: שביעות-רצון מהמחיר: 6.4 לעומת ממוצע של 7, שביעות-רצון מההרכב התזונתי: 6.3 לעומת 7.1 ממוצע הדירוגים.

על המותג: חברת סלטי צבר הוקמה ב-1982 על-ידי משפחת ינקו שעסקה בתחום הסלטים עוד קודם לכן. ב-1995 החל יצוא לאירופה, שנתיים לאחר מכן רכשה אסם-נסטלה (באמצעות חברת טבעול) 51% ממניות סלטי צבר, בשנת 2000 הושלמה מלוא הרכישה.

הכי נאמנים לחומוס אחלה

עולה השאלה אם הצרכנים כל כך מרוצים מהחומוס של מעדני מיקי, הרי שמתבקש שהוא יכבוש נתחי שוק גבוהים יותר. לצד תפוצת מוצרים מצומצמת ביחס למתחרים בנקודות המכירה, התשובה ניתנת גם בשאלת הנאמנות. עם כל החיבה שרוכשים הצרכנים לחומוס של מעדני מיקי הרי שדי בקלות הם יבחרו חומוס מתחרה: זהו החומוס שהנאמנות אליו היא הנמוכה ביותר: 67% מהנשאלים השיבו שהם קונים חומוס של יצרניות מתחרות בהתאם למבצעים שנפוצים יותר בקרב מוצרי אסם ועלית, כש-33% הצהירו שהם מתמידים בקניית חומוס של מעדני מיקי: שיעור נמוך משמעותית לעומת שני המותגים הגדולים: הנאמנים ביותר הם צרכני חומוס אחלה: 57% מתוכך השיבו שתמיד יקנו את החומוס של המותג, בעוד שכ-43% השיבו שהם קונים גם של יצרניות אחרות. אצל צרכני חומוס צבר התמונה היא זו: 53% מצרכנים החומוס של המותג הצהירו שמתמידים על רכישת החומוס של היצרנית בעוד ש-47% השיבו כי הם נוהגים לרכוש חומוס של מתחרים, כשיש להניח שמבצע בנקודת המכירה הוא הגורם העיקרי להעדפת מתחרה.

למחיר יש חשיבות

40% מכלל הצרכנים הצהירו כי המחיר הוא פרמטר שמשפיע עליהם בבחירת חומוס במידה רבה/רבה מאוד. בקרב צרכני החומוס של מעדני מיקי הפרמטר הזה משפיע יותר, כשכמעט מחצית מהם, 48%, השיבו כי המחיר הוא פרמטר שמשפיע עליהם במידה רבה/רבה מאוד. בקרב צרכני אחלה וצבר השפעת המחיר נמוכה יותר, כש-38% מתוכם השיבו כי למחיר השפעה רבה/רבה מאוד בבחירת המוצר. באותה שאלה בלט כי 30% מצרכני חומוס צבר השיבו שהמחיר כלל לא משפיע עליהם בבחירת החומוס: לעומת 22% ו-23% שהשיבו תשובה דומה במעדני מיקי ואחלה בהתאמה.

לא מושפעים מפרסומות

ממון רב שופכות היצרניות הגדולות בעיקר על פרסומים ופעילויות שיווקיות ומסחריות: שיתופי פעולה עם שפים ידועים, אירועים לציבור ויצירתיות בסרטי פרסומת מושקעים. (צבר: שיתוף פעולה עם השף רפי כהן, פסטיבל ניגובים, אחלה: טעמי השוק, חומוסיות בהסוואה ועוד). כיצד מבטאים הצרכנים את הפעילויות הללו בבואם לבחור חומוס בנקודת המכירה? מהסקר עולה כי 55%-60% השיבו כי כלל אינם מושפעים מפרסומות בבואם לבחור חומוס - על כך בוודאי ישיבו הפרסומאים כי ההשפעה מחלחלת ממעמקי התת-מודע, וכי הצרכנים אפילו אינם מודעים או רוצים להודות בהשפעה העצומה עליהם.

כך או כך - 61% מצרכני צבר טוענים שהם נקיים מהשפעת פרסומות בבחירת חומוס, 58% מלקוחות מיקי טוענים טענה זהה ו-56% מלקוחות אחלה. ובכל זאת: 13%-16% מצרכני החומוס טענו כי הם מושפעים מפרסומות בבחירת החומוס בנקודת המכירה במידה רבה עד רבה מאוד.

שוק סלטי החומוס
נאמנות למותג החומוס

גורמים המשפיעים על בחירת החומוס
סקר החברות המובילות

עוד כתבות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט