גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ההסתה" התחילה לפני הרצח

תתריעו, תודיעו, תטלפנו ותגידו כשאתם הולכים לא לכבד צ'ק

כה צפוי. כה מיותר. שעות ספורות אחרי הרצח בסניף הבנק בבאר-שבע יצאו קולות עלומים שייחסו את הטירוף והרצח ל"הסתה" המתנהלת בימים אלה נגד הבנקים ואילי הון. אין ספק שאף דירקטוריון בנק לא התכנס וקיבל החלטה לומר את זה.

אפשר גם להניח, לפחות לקוות, שהרעיון להפוך את הטרגדיה לאמצעי השתקה ויחסי ציבור לא יצא מלשכות המנהלים הבכירים.

אבל הבנקים כל-כך טורחים למלא את סביבתם בהמוני יועצים, החל מעורכי דין ורואי חשבון, דרך אנשי עסקים וחברים מטעם ועד משרדי יועצי תקשורת, יחצ"נים, לוביסטים ומיני אינטרסנטים - עד שבכל פעם שנראה כאילו נופלת "הזדמנות", או אפשר להמציא אותה, מתעוררים ה"ספין דוקטורס" ומתחרים ביניהם מי יקצין יותר את אמירתו עד שיקבל כותרת ראשית. ואחר-כך להתגאות בזה בפני משלמי הריטיינר.

להתחכם למודעות והמרדנות הציבורית החדשה ולהאשים אותה ביצירת תשתית ליצירת רוצח קבוצתי - ולעשות את זה כעכברים בלילה, בעילום-שם! - זה אכן מספיק "סקסי" כדי לקבל כותרות, בתקווה שבהמשך זה יביא לסתימה כוללת של כל הפיות.

לפני חודש: אקירוב מאשים את יחימוביץ'

זה התחיל לפני הרצח, לפני חודש הופיע אלפרד אקירוב בתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2, ואמר "אם לא נפסיק את ההסתה נגד הבנקים אנחנו הולכים לתהום". הוא תקף את ח"כ שלי יחימוביץ' והאשים אותה בשותפות להסתה.

זה המשיך בדברי שר האוצר יאיר לפיד בוועידת שוק ההון של "גלובס" השבוע: "הפכנו לחברה ששונאת עשירים ומצליחנים, וזה לא טוב". שונאת עשירים, מר לפיד? ממש לא. וכי מי, ובראשם כל בוחריך, לא רוצה להיות עשיר ומצליחן? זו לא חברה שונאת, אלא חברה מבקרת, דורשת שקיפות, שוחרת הגינות, אחריות, נשיאה שווה בנטל הכספי.

ההסתה המכוונת והאינטרסנטית נגד ציבור שהתעורר רק לפני שנים ספורות מתרדמה משתקת של עשרות שנים, והשימוש הנלוז במילים קשות שנועדו לסתום פיות החריפו כמה שעות אחרי הרצח.

זה בולט במיוחד באתר 1 NEWS: "מסע הרצח של איתמר אלון בבנק הפועלים הוא תוצאה קיצונית ביותר של מסע הסתה המתנהל מזה שנים נגד הבנקים ובעליהם. פוליטיקאים ועיתונאים, מפלגות ועיתונים, אשר התגוללו על הבנקים ועל מי שמכונים 'טייקונים' חייבים לערוך כעת חשבון נפש... משום שכפי שראינו יותר מדי פעמים, מילים עלולות להרוג".

שליח הבנקים הנצחי מרגיע

מי שדווקא גילה איפוק לכאורה במילותיו, תוך כדי שהוא שולח את המסר הנדרש, הוא השליח הנצחי מטעם הבנקאים ובעלי החוב הגדולים שלהם, עו"ד פיני רובין, שאמר בבוקר שלמחרת הרצח לגלי צה"ל: "עם כל הצער, זו מסקנה חפוזה מדי להגיד שהסתה כלשהי היא זו שהביאה לרצח", אך מיהר להוסיף: "בהחלט צריך לקיים דיון ציבורי ולמתן את הסיקור בתקשורת נגד אותם אנשי ממון, אבל שני הדברים לא קשורים אחד לשני".

מי שעוד הפעילה במכוון אמירה שנשמעת כאילו "צנועה", כאילו "מאופקת" היא יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', שפרסמה בדף הפייסבוק שלה סוג של וידוי: "אתמול ניהלתי ויכוחים מרים עם האנשים הקרובים אלי ביותר שביקשו שאעלה על דוכן הנואמים בכנסת ואקשור בין הרצח ובין העוני הגדול, בין הרצח ובין גריסת מעמד הביניים, בין הרצח ובין מחיקת החובות לטייקונים. סירבתי לעשות זאת", אבל בהמשך הקפידה להוסיף "וכן, יש קשר מוכח בין עוני ובין הידרדרות לפשע..". וכך המשיכה ח"כ יחימוביץ' בפוזה מיתממת להגיד-להאשים, אבל לעשות עצמה כלא מאשימה.

ולעניין הבנקאים: ההסתה הלא מכוונת נגד אלה שקמים נגדכם - לא תעזור. הרי זה לא רק הם, זה גם נגיד בנק ישראל. בינואר השנה "פישר כינס את כל ראשי המערכת הבנקאית וקיים עמם שיחה חריפה. במהלך השיחה נזף פישר בראשי הבנקים עקב שכרם הגבוה וקרא להם להפחית עמלות ולהתנהל באחריות ובשקיפות".

הלוואות בקליק

בכל מקרה, הטינה הציבורית נגד הבנקים והחיכוך הבעייתי, עומדים בפני החמרה ככל שתימשך המגמה של הבנקים להקטין אשראי לעסקים הגדולים ולהגדיל אותו משמעותית למשקי בית. ונוציא מזה לרגע אפילו את הגידול המאיים במשכנתאות. יש מחיר, לפעמים כבד, לעידוד לקוחות לקחת עוד ועוד אשראי (יקר), ולהשתמש במסגרת האשראי שהבנק "מעניק" למרות מחירה הכבד ללקוח.

יש מחיר, שילך ויכביד, לעובדה הנוכחית שהארץ מוצפת בפרסומות לעידוד לקיחת אשראי. "בקליק אחד תקבל 140,000 שקל", "בטלפון אחד נממן לך חתונה, בר מצווה וטיול משפחה ליורודיסני...".

הלוואות למשקי בית גדלו מ-87.9 מיליארד שקל ב-2009 ל-98.3 מיליארד ב-2012. יש מחיר לעובדה שסך האשראי הקמעונאי בבנקאות עלה מ-259.3 מיליארד ב-2009 ל-340.5 מיליארד ב-2012. לעובדה שסך האשראי הקמעונאי מסך האשראי עלה מ-36.2% ב-2009 ל-40.6% בשנה שעברה. הגדלת הקשר עם המוני לוקחי אשראי, בניגוד לנטיית העבר להעניק יותר ויותר לכמה בעלי עסקים גדולים, דורשת שינוי יסודי בבנקאות, לא רק בעמלות ובמרווחי האשראי המופרזים, שמראים פער גדל ולא סביר בין ריבית על הפקדה לריבית על הלוואה.

מדובר בדרישה הציבורית הנמשכת, והלא נענית, לקשר סביר יותר בין הבנק ללקוח. תתריעו, תודיעו, תכתבו, תתקשרו בטלפון ותגידו כשאתם הולכים לא לכבד המחאה, שאתם בדרך לבלוע את כרטיס האשראי. זו דרישה, לא הסתה. זו דרך-ארץ. אלה יחסים. בין לווה למלווה. בין בנק ללקוח.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד