גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

37% מעורכי הדין שקלו לנטוש את המקצוע בשנה האחרונה

רבים בישראל רוצים להיות עורכי דין, והצפת המקצוע מטרידה את ראשי המערכת ■ מסקר הלשכה בקרב 2,000 עו"ד עולה כי רק 39% מעוה"ד לא שוקלים להחליף מקצוע כעת או אולי בעתיד ■ שני שלישים תומכים בהעלאת מס החברות

"אל תלכו ללמוד משפטים!", כתב שר הכלכלה נפתלי בנט בעמוד הפייסבוק שלו באחרונה. בנט כתב את הדברים על רקע נתונים לפיהם קיים בישראל מחסור בעובדים במקצועות טכניים והנדסיים, והוא אינו האדם היחיד שיצא באחרונה נגד הנהירה של צעיר ישראל ללימודי המשפטים ולמקצוע עריכת הדין. עובדה ידועה היא כי כבר מזמן הפכה ישראל למדינה המובילה במספר עורכי הדין, ביחס לגודל האוכלוסייה.

על רקע דברים אלה, מעניין לבחון את הממצאים שעלו מסקר רחב-היקף שערכה לשכת עורכי הדין, לפיהם 37% מקרב עורכי הדין בישראל שקלו בשנה האחרונה לנטוש את מקצוע עריכת הדין; כאשר 10.1% ציינו כי נוסף לכך שהם שוקלים להחליף מקצוע, הם פועלים באופן אקטיבי לכך; ו-27% מבין משתתפי הסקר אמרו כי הם שוקלים להחליף מקצוע, אך עדיין לא עשו שום צעד מעשי בכיוון. בסקר השתתפו יותר מ-2,000 עורכי דין.

וישנם נתונים נוספים המעידים על האכזבה הגדולה של עורכי דין רבים מהמקצוע שבו בחרו. מהסקר עולה עוד כי 24% מקרב עורכי הדין, שאף שהשיבו בשלילה לשאלה אם שקלו להחליף מקצוע בשנה האחרונה, ציינו כי הם ישקלו אולי לעשות כן בעתיד.

רק 38.8% מקרב אלפי עורכי הדין שהשתתפו בסקר השיבו כי אין להם כל כוונה להחליף מקצוע.

שאלה נוספת שנשאלו עורכי הדין - שניתן ללמוד מהתשובות עליה על יחסם למקצוע - הייתה: מהו הנושא החשוב ביותר שעל שרת המשפטים, ציפי לבני לטפל בו.

52.6% מעורכי הדין השיבו כי בעיית הצפת המקצוע הוא הנושא החשוב ביותר שלבני צריכה לטפל בו. 32.4% סברו כי הנושא הדחוף ביותר הוא חיזוק אמון הציבור במערכת המשפט. 10.7% חושבים כי הנושא הטעון טיפול דחוף ביותר הוא הקמת גוף ביקורת על הפרקליטות; ו-4.2% השיבו כי פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כך שהוא לא ישמש כתובע הכללי, הוא הצעד החשוב ביותר שלבני צריכה לבצע.

לא נלהבים מבית המשפט הכלכלי

בדצמבר 2010 הוקמה המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שמונה 3 שופטים - רות רונן, חאלד כבוב, ודניה קרת-מאיר - שדנים בעיקר במשפטים של עבירות בדיני ניירות ערך וכן במרבית התיקים האזרחיים בתחום דיני חברות ודיני ניירות ערך, לרבות תביעות נגזרות וייצוגיות. מאז הקמת המחלקה הכלכלית, הוציאו שופטיה הלכות משפטיות חדשניות ויצירתיות.

החודש נשאלו עורכי הדין שהשתתפו בסקר הלשכה - אם הייתה הצדקה להקים את בית המשפט הכלכלי. מעניין ומפתיע-משהו שרק 43.2% מתוכם השיבו לשאלה בחיוב; 23.7% השיבו כי הם אינם יודעים אם הייתה הצדקה להקמתו; 25.6% השיבו כי עדיין מוקדם לקבוע; ו-7.3% טענו כי לא הייתה הצדקה להקים את בית המשפט הכלכלי, וניתן היה להמשיך במתכונת הקודמת, שבה התיקים הכלכליים פוזרו בין שופטי בתי המשפט.

עורכי דין רבים פוגשים במסגרת עבודתם כמעט יומיום את השופטים בערכאות השונות, ומטבע הדברים הם מעריכים אחדים מהם יותר ואחרים פחות. עורכי הדין יכולים גם להעיד באופן אמין על עומס התיקים המונח על כתפי השופטים.

מסקר הלשכה עולה כי כ-82% מעורכי הדין חושבים שבבתי משפט השלום קיימת מצוקת התקנים לשופטים הגדולה ביותר. כ-9% טענו כי בתי המשפט המחוזיים הם אלה שבהם הכי דחוף למנות שופטים נוספים.

מצוקת הדיור - בראש העדיפויות

בעניין הרכב הוועדה למינוי שופטים - נשאלו עורכי הדין אם הם סבורים כי יש לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים. יצוין כי הוועדה מונה 9 חברים: שר המשפטים ושר נוסף, שני חברי כנסת, שני חברי לשכת עורכי הדין, נשיא בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים מהעליון.

64% מעורכי הדין היו בדעה כי צריך לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים; 34% השיבו כי יש לחזק את כוחה של לשכת עורכי הדין בוועדה; 20% חושבים שיש לחזק את כוחם של השופטים; 10% אמרו כי יש לחזק את משקלם של הפוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים; ו-37% סברו כי הרכב הוועדה כיום הוא טוב ומאוזן.

עורכי הדין נשאלו גם שאלות כלליות שאינן עוסקות ישירות בתחום המשפט, ביניהן - מהו לדעתם הנושא הדחוף ביותר המונח היום על שולחנה של הממשלה. 42.6% השיבו כי מצוקת הדיור ויוקר המחיה דורשים את הטיפול הדחוף ביותר; 27.3% חשבו כי הסדרת השוויון בנטל בחברה הוא הנושא הדחוף ביותר; ו-14.7% אמרו כי ההתמודדות עם האיומים הביטחוניים על המדינה דורשת טיפול מיידי.

ומה הן עמדות עורכי הדין כלפי הקיצוצים והגזירות של האוצר בתקציב המדינה וחוק ההסדרים? 57% אמרו כי המשרד הממשלתי שבו לדעתם אסור לקצץ בשום אופן הוא משרד החינוך (תקציב החינוך); 25.7% גרסו כי אסור לקצץ בתקציב הרווחה ובקצבאות הילדים; ו-12% סברו כי אסור לגעת בתקציב הביטחון.

עורכי דין רבים בארץ עוסקים במשפט מסחרי ומייצגים חברות במשק. הסקר בחן את עמדתם בנוגע להעלאת מס החברות והשפעתו על הצמיחה הכלכלית. 67.3% מבין עורכי הדין היו בעד העלאת מס החברות וסברו כי העלאתו לא תפגע בצמיחה הכלכלית. 17% הביעו עמדה הפוכה, וטענו כי אם יועלה מס החברות כפי שמתכננת הממשלה, הדבר יפגע בצמיחה.

ואפרופו החלטת הממשלה לערוך רפורמה בנמלים ולהקים נמל שלישי, שיתחרה בנמלי חיפה ואשדוד והטענות נגד הוועדים החזקים במשק, נשאלו עורכי הדין על עמדותיהם בנוגע להתנהלות של הוועדים הגדולים במשק. רובם, 65.1% מהם ציינו כי ועדי העובדים הגדולים הם חזקים מדי, מנצלים את כוחם לרעה ופגעים בציבור הרחב שלא לצורך; 30% אמרו כי הוועדים הגדולים במשק צודקים לעתים במאבקם, ולעתים מנצלים את כוחם לרעה.

תמיכה מוחצת בהפחתת דמי החבר

הסקר בחן גם סוגיות שנוגעות להתנהלות לשכת עורכי הדין ויחסה לחברות בלשכה. בין השאר נשאלו עורכי הדין אם הם תומכים ברעיון להפחית את דמי החבר ב-50%. מדובר ברפורמה שעיקרה הטלת חובת תשלום דמי חבר רק למימון פעילויות החובה של הלשכה ופעילויותיה כאיגוד מקצועי, ואילו התשלומים לפעילויות תרבות ופנאי יהיו בחירה למי שמעוניינים בהן.

82% מעורכי הדין השיבו כי הם תומכים ברפורמה או שאינם מרוצים מהתמורה שהם מקבלים עבור דמי החבר; רק 9% חשבו כי דמי החבר לא צריכים להשתנות.

בהמשך לכך, בחן הסקר גם את היחס של עורכי הדין לפעילויות החברתיות שמארגנת הלשכה לחבריה, כמו סרטים, הצגות ועוד. בדומה ליחס לדמי החבר, רוב מוחץ מהנסקרים (82%) אמרו כי אינם משתתפים בפעילויות התרבות והפנאי שמארגנת הלשכה.

"נצעיד את הלשכה לדרך חדשה"

דורון ברזילי, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה: "ראשית, הנתון שלפיו רוב מוחץ מעורכי הדין משתתפי הסקר (כ-82%) אינם משתתפים בפעילויות התרבות והפנאי שמארגנת הלשכה מחייב התייחסות מיידית ושינוי יסודי.

"על דמי החבר לגלם את פעילויות החובה והרשות של הלשכה, כגון הסמכה, השתלמויות מקצועיות, אתיקה ודין משמעתי; ואילו פעילות התרבות והפנאי תמומן ברובה בידי מי שיבקש להשתתף בהן. לכן, לא הופתעתי מנתון נוסף העולה מן הסקר, לפיו למעלה מ-82% תומכים ביוזמתי להפחתת דמי החבר המשולמים ללשכה.

"עבודת מטה יסודית, שנערכה תוך בחינת הדברים בידי כלכלנים ורואי חשבון וקבלת חוות-דעת מקצועיות, העלתה כי התוכנית רק תטיב עם הלשכה ועם חבריה. התהליך כבר החל, ואני תקווה כי כבר בשנה הבאה נראה ירידה הדרגתית בשיעור דמי החבר, שתגיע בעתיד להפחתה של עד כ-50%. התמיכה הרחבה שאני מקבל בנוגע לתוכנית מחזקת אותי, ואין לי ספק שבסופו של דבר נצליח.

"אשר לתמיכה עורכי הדין בוועדת פרוקצ'יה לבחינת שינוי חוק לשכת עורכי הדין, הרי שאני מקווה שהוועדה אכן תביא לפתרון בעיית המשילות הקיימת בלשכה, ותבחן את כלל ההתנהלות התקציבית ואת נושא מימון הבחירות בלשכה. אני תקווה כי יד ביד עם הוועדה נביא להבראת הלשכה, ויחד עם כלל מוסדותיה - נצעיד את לשכת עורכי הדין בישראל לדרך חדשה".

סקר

סקר2

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת