גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא אינטל ישראל: "השקענו 10.5 מיליארד ד' במפעלים"

מולי אדן השתתף באירוע "כלכלה על הבר" של "גלובס" ודיבר על הטבות המס שהחברה מקבלת מהמדינה: "כדי להמריץ השקעות בישראל, במיוחד כמו של אינטל, על ישראל להיות אטרקטיבית יותר מהממוצע"

"הפסדנו את המפעל הקודם לאירלנד. מפעל שמעסיק 4,500 עובדים. אני מאוד מקווה שאת המפעל הבא נצליח להביא לישראל, אבל התחרות היא קשה ומדינות רבות מתחרות על ההשקעות", זה מה שאמר אתמול מולי אדן, סגן נשיא בכיר באינטל העולמית ונשיא אינטל ישראל, במסגרת הרצאה שהעניק בפרויקט "כלכלה על הבר".

אדן הוסיף כי "ההפסד מאי הקמת מפעל חדש בישראל לא מסתכם רק באובדן מקומות עבודה. מדובר באובדן עצום של הכנסות כספיות ממיסים שהיו יכולים להגיע לציבור הישראלי מדי שנה".

במסגרת ההרצאה דיבר אדן על מקומה של ישראל בעולם: "כאשר בכלכלה הישראלית יש בעיות - לחברות הגלובליות זה לא מזיז. למה? כי אנחנו משווקים לכל העולם, לסין, להודו. זה לא משנה מה קורה בישראל - אינטל תמשיך לייצר במיליארדי דולרים מדי שנה". אדן שטח את חזונו ביחס להיי-טק הישראלי ודיבר על האתגרים שאיתם ישראל צריכה להתמודד כדי להישאר "סטארט-אפ ניישן" גם בעתיד הרחוק.

8,500 מקומות עבודה

אדן התייחס בצורה נרחבת להתקפות שפורסמו בתקשורת הכלכלית לגבי הטבות המס הגבוהות שמקבלות חברות גלובליות, בהן אינטל, טבע וכיל. הוא ביקש להציג את התמונה הכוללת, אשר מביטה בחשבון את ההשפעה הגדולה שיש לחברות רב לאומיות על המשק הישראלי. "אינטל מספקת כ-8,500 מקומות עבודה בישראל", אמר, "מדובר במשרות עם פריון, חדשנות ושכר גבוה. צריך להוסיף לכך גם את ההשפעה על תעסוקה עקיפה, מנותני השירותים - מכותבי התוכנה ועד שירותי ההסעדה וההסעות - שמייצרת עוד 25 אלף מקומות עבודה. היקף היצוא של אינטל הסתכם ב-4.6 מיליארד דולר בשנת 2012.

"קראתי בעיתונים שטבע קיבלה הטבות מס אסטרונומיות ושצריך לצמצם לה את ההטבות", סיפר אדן, "אולם, בבסיס הקריאה הזו ישנה הנחה שאם לא יתקבלו ההטבות הללו, טבע והחברות הגלובליות האחרות ימשיכו לפעול בארץ ולייצא באותה הכמות - וזו טעות.

"רבותיי, במקרה כזה - טבע פשוט תייצא את העבודה שלה ותוציא אותה לאירלנד. גם במקרה של אינטל, כל המתחרים שלנו מקבלים הטבות מס. צריך להסתכל על הדברים גם בראייה עסקית. אין לי בעיה עם ביקורת, אבל ביקורת צריכה לבוא מתוך מקום ששואף לתקן, לא לחבוט", אמר.

אדן המשיך להתייחס לצורך בתמריצים כלכליים שימשכו לישראל חברות גלובליות: "כוח העבודה בישראל לא טוב במיוחד - בניגוד למה שאנחנו חושבים, השוק קטן, המצב הביטחוני לא תורם לנו, המצב הגיאו-פוליטי מורכב ועוד לא הזכרנו את התדמית של ישראל בעולם. צריך לעבוד קשה כדי למשוך לפה אנשים".

לדבריו, "אנשים שוכחים שבמטה החברות הגלובליות לא יושבים אנשים שערכי הציונות לנגד עיניהם. אלה אנשי עסקים, שהשיקולים שמניעים אותם בהחלטה היכן להקים את מטה החברה הבא שלהם, הינם שיקולים עסקיים - וישראל היא רק עוד נקודה על המפה בשבילם, ונקודה די קטנה, האמת".

אדן הסביר כי "כדי להמריץ השקעות בישראל, במיוחד השקעות ענק כמו של אינטל, על מדינת ישראל להיות אטרקטיבית יותר מהממוצע, יש לזכור שמדובר בחברה רב לאומית, ואחד השיקולים של חברות רב לאומיות בבואן לבחור היכן לבצע השקעה חדשה הוא שיקול מס".

לדבריו, "אם מדינת ישראל רוצה להמשיך ולמשוך השקעות זרות חדשות, להקים מפעלים חדשים ולייצר תעסוקה בפריפריה, עליה לעודד חברות להשקיע כאן, ואת זה אפשר לעשות באמצעות הטבות מס ומענקים. אם לאינטל או טבע יהיה משתלם להקים קווי יצור במדינות אחרות, כמו אירלנד, זה מה שיקרה.

"הציבור הישראלי לא ממש מבין מה חברות ההיי-טק עושות, וכיצד הן תורמות למשק. תרבות הקיטור של הישראלים היא פשוט פנומנלית. זו תרבות נוראית", אמר אדן, "יש לנו נטייה להמליך מלכים ואז לזרוק עליהם אבנים - גם בפוליטיקה. יש אלוהים ואנו סוגדים לו, ואז אנו סוקלים אותו באבנים - אין אמצע. צריך לאזן את השיח הציבורי".

20% מייצוא ההיי-טק

אדן סיפק נתונים נוספים על אינטל ותרומתה למשק: "הייצוא התעשייתי של מדינת ישראל הוא בהיקף של 46 מיליארד דולר. ההיי-טק הישראלי מהווה 21.5 מיליארד דולר מכך, ואינטל ישראל מייצאת 4.6 מיליארד דולר - 20% מכלל הייצוא של ההיי-טק הישראלי. כל השקעה חדשה של אינטל מלווה בתוספת מקומות עבודה, בגידול בייצוא וגידול בהכנסות המס של המדינה, כך שבסופו של דבר מדינת ישראל יוצאת נשכרת מכל השקעותיה של אינטל".

אדן התייחס גם לטענה שלפיה השליטה של אינטל ביצוא מעידה על ריכוזיות בענף. "בעיתונים כותבים שיש יותר מדי ריכוזיות, אז מה הפיתרון? להקשות על אינטל ולהקטין את חלקנו בעוגה? לא, הפתרון הוא דווקא להגדיל את החלק היחסי של חברות אחרות בענף. אני בעד. בואו נרים עוד חברות, בואו נמשוך חברות אחרות - חלקן מתחרות של אינטל - להגיע לישראל. זו תהיה תחרות נהדרת - אני אעזור להביא את החברות ואז אלחם בהן בכל כוחי. אז פשוט לכתוב שזו ריכוזיות - זה מרגיז, כי מי שכתב את זה, יודע שזה פופוליזם.

"אינטל מעסיקה היום ישירות 8,500 עובדים. זה מספר גדול וגדלנו משנה לשנה. הכנסות המדינה ממס הכנסה של עובדי אינטל גבוהות פי 6 ממס ההכנסה של עובד ממוצע במשק. ועל זה לא ממש כותבים", המשיך אדן, "למעלה מ-12 אלף איש עזבו את אינטל ויצאו למשק, הקימו מאות חברות וסטארט-אפים. איל וולדמן (מנכ"ל מלאנוקס - ג.ק) הוא דוגמה אחת כזו. גם חלק מהאנשים שיעברו עכשיו לאפל, יהיו אנשי אינטל. זה בסדר.

"הייצוא של עשר החברות הגדולות בישראל מהווה 40% מכלל הייצוא הישראלי. זה נתון מזעזע, אלה הרי החברות שכולם אוהבים לסקול - והחברות הגדולות האלה הולכות להיות רק יותר ויותר גדולות. אין מה לעשות, זו תופעה עולמית. האם זה צודק או לא צודק? זה לא הדיון, כי אנחנו לא יכולים לשנות את התהליכים האלה, בטח לא בישראל. במקום זה, צריך לגרום לכך שיותר חברות ישראליות יהפכו לחברות גדולות ולתמוך בהן, למען הכלכלה הישראלית. במקביל, לצד העובדה שאנחנו מחזקים את העסקים הקטנים והבינוניים שיהפכו לחברות מצליחות יותר, צריך להמשיך ולדאוג ולהביא עוד 'אפלים, גוגלים ומיקרוסופטים'".

בהמשך דבריו התייחס אדן להשקעות שביצעה אינטל בישראל. "אינטל השקיעה מיליארדי דולרים במפעלים בישראל. ב-2012 השקענו כאן 1.1 מיליארד דולר ובסך-הכול השקענו 10.5 מיליארד דולר בהקמת מפעלים בישראל בעשור האחרון, וכמה מענק קיבלנו על זה? 1.3 מיליארד מהמדינה. יש עוד מספרים שצריך להכיר: רכש גומלין ישיר ועקיף מספקים ב-737 מיליון דולר ב-2012, עבודה עם מעל ל-1,000 ספקים קטנים ובינוניים, את כל אלה לא מזכירים בעיתונות, וחבל", סיכם.

בהמשך הרצאתו, התייחס אדן ל"סטארט-אפ ניישן" בישראל, וציין כי להערכתו יש לנקוט בשינויים דרסטיים במערכת החינוך, כדי להצמיח דור חדש של יזמים וכישרונות צעירים, אשר ימציאו את הסטארט-אפים החדשים בעשורים הבאים.

"הסטארט-אפ ניישן הישראלי הוא למעשה קציר של הפירות שנטעו פה לפני 15-20 שנים, תוצאה מחינוך העבר והעלייה הרוסית", הבהיר אדן, "זה לחלוטין לא מבטיח שנהיה קרובים למקום הזה בעוד 15 שנה. העולם כל הזמן משתנה. אנחנו צריכים להשתנות. אם לא נשתנה - אנחנו בבעיה. כל דבר שלא יעבור שינוי, ייעלם מהעולם".

מה עושים היזמים הישראלים כיום? לדברי אדן, "הישראלים הולכים היום על הסטארט-אפים הקלים, על מיזמי אינטרנט. את זה אפשר לעשות גם בהודו וסין. הם יעשו את זה וימחקו אותנו מהמפה. אנחנו לא עושים צ*יפים, לא עושים שום חומרה או טכנולוגיה מורכבת. כלום".

"כלכלה על הבר" של "גלובס", בשיתוף בנק לאומי ובית ההשקעות הממוזג מיטב-דש, הוא פרויקט הפקה ותוכן ייחודי ששם במוקד את הנגשה של מידע כלכלי לציבור הרחב בכלל ואת נושא החינוך הפיננסי בפרט. במסגרת הפרויקט יקיים "גלובס" הרצאות ודיונים פתוחים בפאבים נבחרים ברחבי הארץ, לקידום תחום החינוך הפיננסי בארץ ולטובת הידע הכלכלי של הציבור. האירועים הבאים יהיו בירושלים חיפה, ובאר שבע.

אינטל

עוד כתבות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה