גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נחשפו במערומיהם

מפתיע בכל פעם מחדש כמה "מרחנים" יכולים רגולטורים להיות

מפתיע בכל פעם מחדש כמה "מרחנים" ו"דחיינים" יכולים רגולטורים להיות. ואף מילה, חשש או חשד על כניעה ובריחה מהתמודדות מול אינטרסים גדולים וחזקים.

לפתע היום (ד'), סוף מאי 2013, התעוררו שני המפקחים הגדולים של השוק הפיננסי, דודו זקן ועודד שריג, ובפרץ תמוה של ציבוריות ושיתופיות יצאו בקריאה לציבור להגיב על תוכניתם להביא לשינויים בפרקטיקה הנפסדת שקיימת בביקורת רואי החשבון בגופים פיננסיים.

למה דווקא עכשיו? התשובה: כי מריחת הזמן של זקן ושריג נחשפה בשיא מערומיה, אחרי ש-3 חברי כנסת בכירים - רובי ריבלין מהליכוד, שלי יחימוביץ' מהעבודה ומאיר שטרית מהתנועה - הגישו לפני כשבועיים הצעת חוק, הרבה יותר מרחיבה ויסודית, הקוראת לחייב בחוק רוטציה של רואי חשבון המבקרים את המוסדות הפיננסיים, ולקבוע הגבלה של 5 שנים בלבד בתקופת העסקה של רואה חשבון במוסד פיננסי.

איפה היו זקן ושריג עד היום? הרי השליטה החד-משמעית של רו"ח גד סומך - שהוא עיקר-העיקרים בבעייתיות אי-הרוטציה, בדיוק כמו שנוחי דנקנר היה בזמנו עיקר העיקרים במבנים המקולקלים של הפירמידות - במערכת הבנקאית בעייתית ונמשכת.

משרד רואי החשבון של סומך מבקר זה שנים 4 מתוך 5 הבנקים הגדולים בישראל. זה היה עד כדי כך בעייתי וזועק, עד שבנובמבר 2011, כאשר שמו אנשי קרן המטבע את הטיוטה הסופית של הדוח השנתי שלהם על שולחן ראשי בנק ישראל ומשרד האוצר, הם טרחו לציין את המונח "כמעט מונופול".

להלן חלק מהנוסח שהופיע אז בתרגום לעברית, כפי שנחשף ב"גלובס" ב-27 בפברואר 2012: "...הרשויות צריכות לעודד רוטציה אפקטיבית יותר של מבקרי ספרים. לחברות ראיית חשבון בינלאומיות ואינדיווידואליות יש, עושה רושם, שליטה על ביקורת בחלקים שונים של המערכת (לפירמה אחת יש כמעט מונופול על העסקים הבנקאיים). השותפים בפירמה מתחלפים ברוטציה, אבל היתרונות של 'זוג עיניים נוסף' מוגבלים, אם הם מאותה פירמה.."

פירוש הנסתר: השותפים בפירמה מתחלפים ביניהם ברוטציה - זו הייתה ונשארה הסיסמה/ההגנה של מונופול ראיית החשבון ואלה החפצים ביקרו, או חוששים ממנו. אנשי קרן המטבע אמרו להם: שמענו, אבל לא השתכנענו.

נשארו מאחור

הדוח הסופי יצא לאור באפריל 2012. הקטע על ה"כמעט מונופול" רוכך, במעט. וזה קרה, כך אומרים "מקורבים לדבר" אחרי מסע לחצים, ניסיונות שכנוע והאשמות מצד נפגעים.

המפקח על הבנקים ניסה לשכנע את קרן המטבע שהוא עושה מספיק, משום שנוהל בנקאי תקין מספר 302 אומר שיש לקיים רוטציה בין שותפים באותו משרד רואי חשבון בכל 5 שנים.

אנשי הקרן לא השתכנעו. בבנקים אמרו: זה כל-כך רגיש וכל-כך קריטי, שצריך לתת זמן מספיק לפירמות אחרות לבנות התמחות בביקורת בנקאות. ואכן, בדוח הסופי כתוב כי הרוטציה חיונית, אך יש לבחון בזהירות את המעבר לרוטציה בגלל המומחיות הנדרשת.

זה היה כאמור במחצית 2012. הפיקוח על הבנקים הודיע אז כי הוא מקיים דיונים. רשות ניירות ערך דיווחה כי היא נמצאת בשלבים סופיים של גיבוש טיוטת חוק בעניין, וח"כ יחימוביץ' פתחה במסע התכתבות עם המפקחים הפיננסיים. מכתבים יצאו ותירוצים חזרו.

אז גם בא משבר נוחי דנקנר-גנדן-בנק לאומי-רקפת רוסק עמינח. יחימוביץ פנתה שוב למפקח על הבנקים, והדגישה את העובדה הלא מפתיעה שסומך הוא בה בעת רואה החשבון של בנק לאומי ושל קבוצת אי.די.בי, שחייבת לו כסף גדול.

כך קרה שבשבוע הראשון של מאי 2013 הונחה הצעת החוק להגבלת העסקה ורוטציה. העובדה שחתומים עליה 3 חברי כנסת בכירים מהקואליציה ומהאופוזיציה, לצד המודעות הציבורית החדשה, יוצרות יחד סיכוי גבוה שתקבל תמיכה גורפת.

שני הרגולטורים, שריג וזקן, נשארו מאחור. הצעת החוק הרבה יותר גורפת והרבה יותר משמעותית מההצעה המהוססת שלהם. ומה שנותר לשניים הוא להמשיך את מריחת הזמן, ולקרוא ל"ציבור" להעיר הערות. מי זה בדיוק הציבור הזה שיעיר הערות - חוץ מגד סומך וכמה מנהלי בנקים?

דבר אחד בכל זאת יוצא מהודעתם של שני הרגולטורים היום: המילים "חיוב רוטציה במשרדי רואי חשבון מבקרים" מונחות על השולחן.

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה