גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: סקודה ראפיד - שימושית, זולה יחסית וחסכונית

סקודה ראפיד מצאה את שביל הזהב בין האינטרסים של הבוס ושל העובד ■ היא אמנם לא מרגישה עשירה ומתוחכמת כמו משפחתיות הדור האחרון, אבל היא מלכת הרציו

אחד הכשלים המרכזיים בתוכנית העסקית של בטר פלייס שקרסה השבוע, היה אי יכולתה לחזות את טריקת הדלת שבה קיבלו אותה ציי הרכב בישראל. ציי הרכב הללו רוכשים כ-80 אלף כלי רכב חדשים בשנה ביותר מ-7 מיליארד שקל, ואפילו 5% מהרכישות היו יכולות לשגר את בטר פלייס לדרך מוצלחת. אלא שמתוך מאות ציי רכב, שחתמו בשנים האחרונות על "מזכרי כוונות" לרכישת רכב חשמלי, רק ציים בודדים מימשו את הכוונות בפועל וגם אז הזמינו יחידות בודדות.

הסיבה היא ניגוד האינטרסים הבסיסי, שקיים בין המעבידים - שמספקים את הרכב הצמוד - לבין העובדים, שמקבלים את הרכב ונוהגים בו בפועל. מנקודת המבט של המעביד, השיקולים החשובים בבחירת רכב לעובד הם העלויות החודשיות, שרובן מורכבות מצריכת הדלק. העובדים, לעומת זאת, אדישים לצריכת הדלק (יש דלקן), ומתחשבים בעיקר בגובה מס "שווי השימוש" החודשי שהם משלמים, שנגזר ממחיר הרכב.

הרכב החשמלי של בטר פלייס פנה אמנם לליבם ולכיסם של המעבידים באמצעות עלויות שוטפות נמוכות דרמטית משל רכבי בנזין, אך מבחינת העובדים - שאותם אי אפשר להכריח לבחור ברכב חשמלי - החסרונות בטווח ובשימושיות עלו על היתרונות.

לעומת זאת לתעשיית הרכב "הרגיל" יש הרבה ניסיון בשוק הציים והיצרנים והמשווקים יודעים, כי שביל הזהב של המכירות עובר במקום בו פוגשים האינטרסים של מפעילי הציים את אלה של מקבלי הרכב הצמוד.

הסקודה ראפיד החדשה היא דוגמה טובה למכונית שכוונה מבראשית לאותו מפגש אינטרסים בין עובדים למעבידים. זה מתחיל בעיצוב אירופי, מוצק ומלוטש, שנמתח לאורך מכובד של 4.48 מ'. העיצוב אמנם לא מושך תשומת לב ברחוב אבל הראפיד לא משרה רושם של מכונית דלת-תקציב ולא מבשרת לסביבה כי הנוהג בה הוא עובד זוטר בחברה. חישוקים מעט נאים יותר מאלה התקניים וכמה תוספות קוסמטיות יכולים היו לשפר את המצב אפילו יותר. כך או כך, השאלה הנפוצה ביותר שבה נתקלנו במהלך המבחן היא "האם זאת האוקטביה החדשה?".

ספיגת זעזועים מטלטלת

הכניסה לתא הנוסעים מעניקה רושם של משפחתית פול-סייז לכל דבר. מרווח הברכיים מאחור מכובד, מרווח הראש נדיב והתא כולו מעניק תחושה מרווחת בלי קימורים מיותרים ובלי התחכמויות של המעצבים על חשבון הנוסעים. מרווח הכתפיים של הנוסע המרכזי במושב האחורי דל למדי בשל הרוחב הצר יחסית של המכונית אבל הוא עדיין יכול להכיל נער מתבגר בגודל סביר.

כמקובל אצל סקודה, תא המטען עצום בגודלו; עם נפח זמין של 550 ליטר ודלת תא מטען שמתרוממת אל-על ביחד עם החלון האחורי, המכונית הזו יכול לשמש ללא קושי כתחליף סטיישן ולשנע מטענים בממדים חריגים.

עמדת הנהג של המכונית מזכירה שאין ארוחות חינם - בוודאי לא כאשר מדובר בקבוצת פולקסווגן. העיצוב אמנם מודרני ויעיל כמקובל בכלי הרכב של הקבוצה הגרמנית אבל אין בנמצא אפילו משטח פלסטי רך אחד והאבזור אינו עשיר כמו במשפחתיות הדור האחרון מאירופה, יפן וקוריאה, שעולות כעשרת אלפים שקל יותר.

החיסכון בולט גם באגף השלדה. המכונית לא מצוידת במתלים המתוחכמים של הג'טה והגולף אלא במערך פשוט למדי והתוצאה היא ספיגת זעזועים די מטלטלת על מהמורות עירוניות קשות. ככל שעולה המהירות משתפרת נוחות הנסיעה וזו מכונית יציבה ונוחה בשיוט בין עירוני. ההיגוי סביר אם כי לא חד במיוחד, תגובות השלדה מדויקות אבל לא מלוטשות ובסך הכול היא תענה על הציפיות הדינמיות של נהגים לא אנינים, ששורפים הרבה מאד קילומטרים בחודש.

בכל הנוגע למערכת ההנעה, פולקסווגן דווקא הפגינה נדיבות. מכונית הציים הצ'כית הזולה הזו מצוידת בשמנת הטכנולוגית של הקבוצה: מנוע TSI מתקדם בנפח 1.4 ליטר, שמייצר 122 כ"ס ו-20 קג"מ ומשודך לדור האחרון ומשופר של תיבת ה-DSG של פולקסווגן. לשם השוואה, כדי לקבל את המנוע הזה בגולף או בג'טה החדשות צריך לשלם יותר מ-140 אלף שקל. השילוב של מנוע עתיר מומנט, תיבה אוטומטית זריזה ומשקל עצמי נמוך יחסית יוצר כמויות מפתיעות של FUN.

משפחתית הציים האפרורית מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות בלבד - מהר יותר מהג'טה המקבילה ומרוב המשפחתיות פול-סייז - והאמיצים יכולים להפליג אל מעבר ל-200 קמ"ש. היא סוחבת במרץ בעליות תלולות, משלימה עקיפות בביטחון ומשייטת ברגיעה ב-140 קמ"ש.

הביקורת שלנו מתמקדת בשתי נקודות: ביצועים נמרצים שכאלה ראויים לגלגלים/צמיגים יותר מכובדים מחישוקי ה-15 אינץ' עם צמיגים בחתך 60' של הדגם הבסיסי וגם רמת הרעש גבוהה משמעותית מבדגמי הדור האחרון של פולקסווגן.

צריכת הדלק היא המקום שבו האינטרסים של הבוס חוזרים לתמונה: הממוצע המוצהר הוא יותר מ-17 קילומטר לליטר בממוצע ונהג אחראי לא יתקשה להפיק 15 קילומטר לליטר בנהיגה יום-יומית. בשלב זה שואלים נהגי הליסינג את השאלה המתבקשת "ואיך היא בשטח?". מצטערים. לא הספקנו הפעם לקחת אותה לדרכי עפר, דיונות ואגני בוץ. אולי בפעם אחרת.

סקודה ראפיד מצאה את שביל הזהב בין האינטרסים של הבוס ושל העובד והתוצאה היא מכירות של כמעט 1,400 יחידות בישראל בקצת יותר מחודשיים - רובן לציי רכב. היא אמנם לא מרגישה עשירה ומתוחכמת כמו משפחתיות הדור האחרון אבל יש לה שימושיות מרשימה, מנוע/גיר מתוחכמים ומרץ מפתיע וכל זה במחיר מחירון רשמי של כ-115 אלף שקל, שיקצץ כמו מאות שקלים משווי השימוש החודשי ומעלות הליסינג החודשית.

אם מוסיפים לזה צריכת דלק מצוינת, שתפייס אפילו את ה-CFO הקשוח ביותר, מקבלים מכונית שאמנם לא פונה אל הרגש אבל היא מתמודדת רצינית על התואר "מלכת הרציו".

סקודה

חלק מהמתחרות

פיז'ו 301 / סיטרואן אליזה

בטווח של כ-110 עד 115 אלף שקל מציעה פיז'ו סיטרואן את הדגמים האוטומטיים של פיז'ו 301 וסיטרואן אליזה. המנוע אינו מתוחכם כמו ביריבה הצ'כית אבל זו מכונית שמציעה הרבה אבזור תמורת הכסף.

יונדאי I25 / קיה ריו

האחיות לבית יונדאי וקיה מובילות את המכירות בפלח המשפחתיות הקומפקטיות בזכות מחיר נוח - כ-110 אלף שקל - מנועים זריזים למדי ואבזור מכובד בגרסאות הגבוהות. הן קצרות יותר מהראפיד ואינן מרווחות כמוה אבל הן נחשבות סופר-אמינות.

MG350

115 אלף שקל הוא מחירה של המשפחתית הסינית הראשונה בישראל. זו מכונית עם ממדים חיצוניים ופנימיים מכובדים, עיצוב עדכני ורמה יוצאת דופן של אבזור בפלח המחיר הזה. הטכנולוגיה פחות עשירה וכוללת מנוע 1.5 ליטר בהספק 105 כ"ס

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"